2015-02-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MazruqeShahine
Jag tror först och främst att de vill ha tillbaka det tiotal isisterrorister assyrierna och kurderna fångade för några dagar sedan. Sedan kanske dom även vill ha andra terrorister kurder har i sina fängelser. Jag tror dom nöjer sig med färre än 200 st
Kurdiska Peshmergastyrkan i KRG har erbjudit 157 IS-terrorister samt pengar i utbyte mot 17 kurdiska Peshmergasoldater. IS sa nej.
Citera
2015-02-24, 00:41
Medlem
Citat:
Är det bekräftat? Jag har för mig att man från officiellt kurdiskt håll dementerade dessa uppgifter... Jag tror personligen att isis gärna har tillbaka 160 man.

Annars har de avvägt propagandavärdet att bränna ihjäl kurderna mot att få tillbaka terrorister..
Det är ej officiellt, eftersom man vill hålla sånt hemligt. Men Newroz som är 21/3 är runt hörnet. Under Newroz brukar man tända en brasa, så man vet inte vad IS får för sig att göra...
Citera
2015-02-24, 00:55
Medlem
Citat:
Förvisso kanske man inte bör leta efter officiella svar när det kommer till såna förhandlingar.

Kackerlackor slaktade av assyriska styrkor i Khabour: http://www.aina.org/images/20150223171429.jpg

Finns även bilder på fler råttor slaktade av YPG i utkanten av Tel Hamiz på Twitter.

Isis har lidit stora förluster i den här offensiven, men som vi alla vet bryr sig inte deras ledarskap om siffror, de kastar sina terrorister i köttkvarnar utan att bry sig. Assyrierna och kurderna som krigar i Khabour har en lång natt framför sig, må gud vara med dem

Hur stor var ISIS offensiven? Hur många var det? Vet du det?
Citera
2015-02-24, 01:08
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atorayaa
Vad hemskt! Vilken jävla mardröm . Tror du att det finns något hopp om att ISIS släpper assyrierna och kurderna som blivit fångatagna? Snälla säg att det finns.

Håller med dig. Det är hemskt och jag hoppas likt dig och många andra att dessa människor lämnas ifred.

Jag tror inte IS kommer att döda assyrierna, det händer att de dödar kvinnor och barn men oftast avrättas dessa inte om de är kristna/sunni/kurder. Självklart finns det undantag, men värst är det nog för shiamuslimska kvinnor och barn vid dessa situationer. De som tagit till med vapen avrättas oftast på plats.

Däremot ställer jag mig skeptisk till att IS kommer genomföra en fångutväxling. IS har redan hundratals kurder i fångenskap, att YPG byter ut IS-fångar mot just assyrier tror jag inte att de gör. Deras frigivning måste förhandlas fram genom lösensummor.
Senast redigerad av ZuparN 2015-02-24 kl. 01:14.
Citera
2015-02-24, 01:10
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Inatt kommer vara påfrestande för alla. Dessa krigare har stridit i snart 24 timmar nonstop....

Ja, IS är tyvärr kända för att agera som effektivast under natten.
Citera
2015-02-24, 01:39
Medlem
343karremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Håller med dig. Det är hemskt och jag hoppas likt dig och många andra att dessa människor lämnas ifred.

Jag tror inte IS kommer att döda assyrierna, det händer att de dödar kvinnor och barn men oftast avrättas dessa inte om de är kristna/sunni/kurder. Självklart finns det undantag, men värst är det nog för shiamuslimska kvinnor och barn vid dessa situationer. De som tagit till med vapen avrättas oftast på plats.

Däremot ställer jag mig skeptisk till att IS kommer genomföra en fångutväxling. IS har redan hundratals kurder i fångenskap, att YPG byter ut IS-fångar mot just assyrier tror jag inte att de gör. Deras frigivning måste förhandlas fram genom lösensummor.
Ah precis. Varför skulle ISIS vilja ha tillbaks demoraliserade terrorister som kapitulerade istället för att terrorisera tills döden. Blir antagligen lösensumma vilket är något som många antagligen inte har.
Citera
2015-02-24, 02:01
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Kampen mot IS kommer fortsätta för att driva iväg IS från norra Syrien och Irak till sista man så att folket kan leva i fred och bedriva sin kultur och religion.

Kan dock inte förstå varför ilskan över assyriernas situation tas ut av kurder som lider av samma problem, bara massa förtal. Som tur är representerar inte svenskassyrier hela den assyriska befolkningen.Jag personligen stödjer assyriernas och syrianernas kamp och jag kan tänka mig att båda kurder och kristna som krigar mot IS och de civila som lider gör det samma.

Har väldigt svårt att förstå detta med, tänker bara på IS offensiven mot Mosul i somras och kommer ihåg att det var demonstrationer gjorda av Assyriska Riksförbundet med Afram Yacoub i spetsen hade skyltar med texten: "Stoppa den kurdiska ockupationen av Nineveh." Sjukt missriktad ilska, hela den irakiska militären som officiellt ska stå för skyddet i området stack(men det kan man förstå, de mötte ju några hundra IS soldater) och IS slaktade alla människor som de fick sina händer på men det var den "kurdiska ockupationen" som var värst. Den "kurdiska ockupationen" som har lett till 1050 peshmerga som har dött, 600 YPG/YPJ och 300 PKK samt 5000 skadade. Det är nog sådant som stör kurder en hel del, särskilt när de som har dött är familjemedlemmar.

Men som du säger som tur är så representerar de knappt de assyrier som finns där. Träffade en som hade kommit från Qamishlo ett tag sen och han sa det öppet: Utan kurderna i området hade vi alla slaktats. När det gällde beskydd, organisation av motståndsrörelse och träning.
Senast redigerad av ColdAsIce 2015-02-24 kl. 02:32.
Citera
2015-02-24, 02:06
Medlem
Citat:
Det är fortfarande svårt dock. Det finns inget amerikanskt stridsflyg som kan pricka allt artilleri och SAA kan inte bomba ISIS som är inne i byarna då fronterna är så nära. Dom kan bara bomba terroristerna som är i klungor en bit ifrån.
Inatt kommer vara påfrestande för alla. Dessa krigare har stridit i snart 24 timmar nonstop....

Tack för informationen.

Fyfan! Vilken otur assyrierna har. När Kobane var under attack, då kunde man åtminstone använda flygvapen. Nu när man inte kan använda flygvapen, kommer det bli väldigt tufft, snarare sagt, ett helvete.
Citera
2015-02-24, 02:21
Medlem
ColdAsIces avatar
http://aranews.net/2015/02/isis-militants-storm-assyrian-villages-northern-syria/
Citera
2015-02-24, 08:38
Medlem
kaktjuvens avatar
Ärligt talat alltså..
Inte kan ni låta er påverkas av vad en sketen person säger?
Om denne person anser att kurderna ockuperar hans mark för att han som kurdo baksi sa om hans familj, hade det bra under saddams styre.
Då så låt er inte färgas och intalas att han talar för hela det assyriska folket.

Jag låter inte barzani tala för alla kurder såsom jag vet att talabani och özcalan har annat att säga. Likaså vet man att att det finns fejli kurder kontra soorani som inte delar samma vision men man drar inte alla över en kam för att det etniskt är kurder.

Se skillnaden.

Jag som utomstående har läst en hel del om denna konflikt och intresserar mig för den assyriska saken då tjejen är assyrier och kan söga att riksförbundet absolut inte talar för alla.
Bara en sketen liten skara som dock får komma till tals, tyvärr.
Vet att som ngn annan sa att många är tacksamma för den kurdiska supporten som till en början var den enda väpnade grenen dör nere medan det rasade för fullt i området.
Men det är nog en svartsjuka hos de som klagar på kurderna som gör att de agerar som de gör.
Istället borde det vara en morot till att man gör det bättre.
Citera
2015-02-24, 09:07
Medlem
Landade i Beirut igår, har åkt bil till Damascuss.

Allting är som vanligt här, mycket vägspärrar dock. Mycket stort flyktinglänger vid gränsen till lebanon vid Yabroud.

I gamla stan är det mycket vackert, och ingenting är sönderskjutet här! Dock får man inte komma i närheten av Ghouta ;D Undrar hur fan dom får in mat och vapen dit alltså, har ju varit helt omringat i flera år.

Annars är det varmt som en fin vårdag här i Damascuss, och ikväll ska vi vidare från hotellet till mina släktingar
Citera
2015-02-24, 10:19
Medlem
Attacken mot Tal Tamer är troligen ett försök att distrahera YPG och SAA runt Tal Hamis, där IS ska blivit belägrade(luddiga uppgifter, men det sker mycket strider runt byn iallafall).

För er som inte vet är Tal Hamis IS viktigaste fäste i Hasksa-provinsen. Förlorar dom den så är hotet borta i hela området. Dom kommer hårt kämpa för den likt Mosul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in