2015-04-23, 22:57
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Den 1 september 2015 återkommer du och jag till denna punkt. Min tes om din emotionella spridning och hybris över rebellerna kommer att bekräftas då.

Vi behöver inte spekulera. Vi återkommer till varandra vid ovanstående datum.

Varför just 1 september?

Det jag skrev är baserat på det faktum att 13 000 rebeller som nu befriar 100 % av Idlib provinsen kommer lösas upp efter denna offensiven och istället kunna fokusera på Aleppo. Och i Aleppo har ledande rebeller och rebelledare talat om att en Jaish al Fateh situation kommer ske där också, där hela staden kommer befrias. Befria Aleppo kommer inte bli svårare än befria Idlib provinsen.

Sen det du skrev om att kriget kommer fortsätta är faktiskt sant.

Kriget kommer fortsätta i flera år till till den slutliga och fullständiga förgörelsen av den syriska armén och NDF. Läs denna läsvärda artikeln från The Telegraph

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/11518232/In-Syrias-war-Alawites-pay-heavy-price-for-loyalty-to-Bashar-al-Assad.html

Redan nu har en tredjedel av alla Allawitiska män i stridsduglig ålder dödats i strid. Det är 33 %!

2-3 år och Allawiterna kommer knappt ha några män i stridsduglig ålder längre, då kommer det hela börja kollapsa.

Idlib är bara början nu, och detta kriget kommer fortsätta i åtminstone 3 år till tills alla väpnade styrkor som strider på Assads sida fullständigt förgörs och förintas och vi ser början på detta nu med dessa massiva segrar och med denna kraftigt minskande manliga befolkning hos Allawiterna.
Citera
2015-04-23, 22:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Och då har jag sett att man i Tal al Hara inte alls nämnde detta, i Wadi Deif nämndes det kort i 2 inlägg som om det vore en militär seger med "lyckad reträtt" och i Idlib såg jag ditt inlägg där du försökte förminska vikten av segern trots att du skrev innan slaget var över att det skulle vara en stor förlust för SAA om staden föll.

Det stämmer inte att jag förminskat Idlib. Jag nämnde att det inte är någon sorts vändpunkt, vilket jag fortfarande står fast vid. Detta krig har gått fram och tillbaka under lång tid. Idlib var en kraftig motgång, men det kommer inte avgöra kriget. Kriget avgörs i Aleppo stad.

Den 1 september återkommer jag.
Citera
2015-04-23, 23:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Varför just 1 september?

Du skrev "Låt mig gå igenom för dig vad som kommer ske med den syriska armén bara denna sommaren, och få se hur "rotad" den är i syriska samhället."

På nummer sex i din lista stod det "Nästan hela Aleppo kommer falla."

Sommaren tar slut 1 september.
Citera
2015-04-23, 23:01
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Det stämmer inte att jag förminskat Idlib. Jag nämnde att det inte är någon sorts vändpunkt, vilket jag fortfarande står fast vid. Detta krig har gått fram och tillbaka under lång tid. Idlib var en kraftig motgång, men det kommer inte avgöra kriget. Kriget avgörs i Aleppo stad.

Den 1 september återkommer jag.

Citat:
Kriget avgörs i Aleppo stad.

Men då anser jag att du inte är helt IQ-befriad så att du inser att utgången i Idlib påverkar drastiskt utgången i Aleppo, dels för att alla Idlib rebeller efter befrielsen av Idlib provinsen istället kommer kunna "lösas upp" och istället kriga i Aleppo till exempel, istället för att 13 000 är fast i Idlib provinsen och strider där. Men också för att det ger rebellerna en klar landförbindelse längs motorvägen Lattakia - Aleppo.

Hursomhelst, jag accepterar det du föreslog. Jag antar att om rebellerna segrar i Aleppo denna sommaren likt dem gjort i Idlib provinsen så kommer du ändra din syn då?
Citera
2015-04-23, 23:02
Bannlyst
Citat:
Du skrev "Låt mig gå igenom för dig vad som kommer ske med den syriska armén bara denna sommaren, och få se hur "rotad" den är i syriska samhället."

På nummer sex i din lista stod det "Nästan hela Aleppo kommer falla."

Sommaren tar slut 1 september.

Men inte MÖ, där är den längre
Citera
2015-04-23, 23:05
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Men inte MÖ, där är den längre

Exakt, sommaren tar slut först i November på ett ungefär, så som jag ser det. Hösten brukar ge resultatet av sommarens hårda arbete. Så till exempel dem största segrarna rebellerna hade i Daraa förra året skedde under slutet av Augusti, september och oktober månad.
Citera
2015-04-23, 23:09
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Hursomhelst, jag accepterar det du föreslog. Jag antar att om rebellerna segrar i Aleppo denna sommaren likt dem gjort i Idlib provinsen så kommer du ändra din syn då?

Ja, absolut. Om rebellerna lyckas erövra Aleppo stad denna sommar eller på annat sätt göra strategiskt viktiga avancemang i staden, så kommer jag utan tvekan att medge att rebellerna kan vinna kriget.

Detta kommer dock inte att ske.
Senast redigerad av ZuparN 2015-04-23 kl. 23:12.
Citera
2015-04-23, 23:21
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Förstår inte varför du är förvånad att folk inte rapporterar om rebellernas segrar i lika hög utsträckning. Anledningen till detta är att folket i tråden till största del motsätter sig sunniextremisterna därav har man inte lika stor koll på islamisterna som man har på de som försvagar islamisterna.

Jag uppmanar dig att bidra med din pro-islamist fakta så vi andra kan få ta del ifrån den. Problemet med islamister eller ISIS fanboys online är att det är svårt att ta deras rapportering på allvar då man gjort bort sig jämnt och ständigt med uttalanden som sedan visar sig vara osanna. Inte längesedan ISIS påstod att man tagit över Ramadi och Baiji raffineriet vilket visade sig vara inkorrekt. Du som kan dina islamister väl kan väl bidra till tråden med din version av hur du uppfattar situationen baserat på dina pro-islamist källor.
Citera
2015-04-23, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Förstår inte varför du är förvånad att folk inte rapporterar om rebellernas segrar i lika hög utsträckning. Anledningen till detta är att folket i tråden till största del motsätter sig sunniextremisterna därav har man inte lika stor koll på islamisterna som man har på de som försvagar islamisterna.

Jag uppmanar dig att bidra med din pro-islamist fakta så vi andra kan få ta del ifrån den. Problemet med islamister eller ISIS fanboys online är att det är svårt att ta deras rapportering på allvar då man gjort bort sig jämnt och ständigt med uttalanden som sedan visar sig vara osanna. Inte längesedan ISIS påstod att man tagit över Ramadi och Baiji raffineriet vilket visade sig vara inkorrekt. Du som kan dina islamister väl kan väl bidra till tråden med din version av hur du uppfattar situationen baserat på dina pro-islamist källor.

Marlo, titta vad vår egna springpojke tigersaid postat, Källa Rudaw

Ramadi

Det pågår för fullt med intensiva strider om Ramadi som ligger väster om Bagdad med ca: 11 mil och är en "sunni arabisk stad" och är Anbar provinsens huvudort.

IA har återtagit bitar av Sofiya distrikten i södra Ramadi men hindras fortsatt avancemang pga "fällor" och minor IS har planterat samt ett par dussintal krypskyttar ska IS ha i byggnader i Sofiya distrikten.

Citat:
ISIS mines and snipers slow Iraqi assault on Ramadi

ERBIL, Kurdistan Region – Iraqi forces are engaged in heavy fighting in Ramadi, with some parts of the city recaptured and other advances stalled by ISIS landmines and other explosives, a top commander told the press on Thursday.

“Security forces in coordination with the Iraqi Army and Iraqi anti-terror forces have managed to recapture parts of the district of Sofaiya in southern Ramadi, but ISIS booby traps and landmines have prevented our forces to launch a further assault,” said Brigadier General Mohammad Al Khalaf.

“Dozens of ISIS snipers have deployed in houses and buildings in Sofiya and they have planted explosives, but our forces will not stop and soon we will clear Ramadi’s districts of Hoz and Warar,” he added.
Citera
2015-04-23, 23:34
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield

En tråd borde vara objektiv, alltså ha personer från båda sidor som berättar vad som sker. Jag säger inte att alla ska stödja rebellerna eller hylla dem, även om jag inte förstår varför folk ska vara så mycket emot rebellerna som representerar majoritetsbefolkningen i Syrien.

Vad jag säger är att informationen ska vara objektiv. Alltså vi snackar inte om att man ska agera cheerleader för den ena sidan utan rapportera objektivt. Det finns ingen anledning att man skriver 2 sidor om några lerhus som tagits över i öknen men skriver 4 inlägg om erövringen av Idlib eller att denna massiva offensiv inte ens nämns överhuvudtaget.

Det jag håller mig till är officiella rapporteringar. Med officiell så menar jag från officiella källor från dem som strider på marken, främst Jabhat al Nusra och Islamiska Fronten. Angående ISIS kan jag hålla med om att deras "fanboys" på twitter är väldigt omogna personer. Däremot har ISIS aldrig officiellt sagt att man tagit över Ramadi till exempel, utan vad man gjorde var att man förbättrade sina positioner där på ett sätt att man möjliggör en total erövring förmodligen under Ramadan under sommaren. Dem har aldrig gått ut officiellt och sagt att dem tagit över staden.

Så jag håller mig till officiella källor, fanboys på twitter är inte vad jag refererar till. Däremot vill jag påpeka för dig att "fanboys" för Jabhat al Nusra är i regel väldigt, väldigt mycket mer mogna och seriösa människor än dem som är för ISIS. Det går bara inte att jämföra.

Flera jihadister som jag följer på twitter befinner sig i Syrien nu, i Lattakia, Aleppo, Idlib och har nära kontakter med vad som sker på marken. Till exempel var det personer med väldigt nära anknytning till Sheikh Abdullah al Mohaisny (en saudisk lärd som är på plats i Syrien) som flera dagar innan Idlib offensiven i mars talade om en stor offensiv i Idlib som senare visade sig vara sann. Och bara några dagar innan denna offensiven annonserade dessa personer att ännu en stor offensiv väntade väldigt snart.

Så det går inte att jämföra ISIS omogna personer med riktiga Al-qaida jihadister.

Sen vill jag påpeka att rebellerna i Syrien är en koalition av alla möjliga ideologier. Du har Al-qaida i form av Nusra, du har Islamiska Fronten som är salafister, du har det muslimska brödraskapet, du har stammar och klaner såsom i Daraa, du har den fria syriska armén, du har minoriteter såsom turkmeniska grupper i norra Syrien. Det är en koalition bestående av över 150 000 rebeller.
Citera
2015-04-23, 23:41
Medlem
Iman2014s avatar
https://archicivilians.files.wordpress.com/2015/04/ghab.png

Karta som visar situationen. Grönt är rebellerna, rött är Assad.

Stridsvagnarna symboliserar vägspärrar man försöker ta över. Vissa är redan övertagna såsom Sirmaniya, andra är under attack för tillfället. Den stora motorvägen som är under rött, alltså Assad kontroll är motorvägen som går från Lattakia till Aleppo och tar rebellerna över denna så kommer man skapa sig en enorm fördel.
Citera
2015-04-24, 01:38
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
En tråd borde vara objektiv, alltså ha personer från båda sidor som berättar vad som sker. Jag säger inte att alla ska stödja rebellerna eller hylla dem, även om jag inte förstår varför folk ska vara så mycket emot rebellerna som representerar majoritetsbefolkningen i Syrien.

Vad jag säger är att informationen ska vara objektiv. Alltså vi snackar inte om att man ska agera cheerleader för den ena sidan utan rapportera objektivt. Det finns ingen anledning att man skriver 2 sidor om några lerhus som tagits över i öknen men skriver 4 inlägg om erövringen av Idlib eller att denna massiva offensiv inte ens nämns överhuvudtaget.

Det jag håller mig till är officiella rapporteringar. Med officiell så menar jag från officiella källor från dem som strider på marken, främst Jabhat al Nusra och Islamiska Fronten. Angående ISIS kan jag hålla med om att deras "fanboys" på twitter är väldigt omogna personer. Däremot har ISIS aldrig officiellt sagt att man tagit över Ramadi till exempel, utan vad man gjorde var att man förbättrade sina positioner där på ett sätt att man möjliggör en total erövring förmodligen under Ramadan under sommaren. Dem har aldrig gått ut officiellt och sagt att dem tagit över staden.

Så jag håller mig till officiella källor, fanboys på twitter är inte vad jag refererar till. Däremot vill jag påpeka för dig att "fanboys" för Jabhat al Nusra är i regel väldigt, väldigt mycket mer mogna och seriösa människor än dem som är för ISIS. Det går bara inte att jämföra.

Flera jihadister som jag följer på twitter befinner sig i Syrien nu, i Lattakia, Aleppo, Idlib och har nära kontakter med vad som sker på marken. Till exempel var det personer med väldigt nära anknytning till Sheikh Abdullah al Mohaisny (en saudisk lärd som är på plats i Syrien) som flera dagar innan Idlib offensiven i mars talade om en stor offensiv i Idlib som senare visade sig vara sann. Och bara några dagar innan denna offensiven annonserade dessa personer att ännu en stor offensiv väntade väldigt snart.

Så det går inte att jämföra ISIS omogna personer med riktiga Al-qaida jihadister.

Sen vill jag påpeka att rebellerna i Syrien är en koalition av alla möjliga ideologier. Du har Al-qaida i form av Nusra, du har Islamiska Fronten som är salafister, du har det muslimska brödraskapet, du har stammar och klaner såsom i Daraa, du har den fria syriska armén, du har minoriteter såsom turkmeniska grupper i norra Syrien. Det är en koalition bestående av över 150 000 rebeller.

Intressant inlägg. Har funderat en hel del vad riktiga islamister som vadat genom skiten tycker om snorungarna som går med i ISIS för att leka rambo i några månader tills lyckan tar slut. Rent logiskt borde ISIS ses som en rival lika mycket som det är en kamrat då man delar samma ideologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in