Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Förstår inte varför du är förvånad att folk inte rapporterar om rebellernas segrar i lika hög utsträckning. Anledningen till detta är att folket i tråden till största del motsätter sig sunniextremisterna därav har man inte lika stor koll på islamisterna som man har på de som försvagar islamisterna.
Jag uppmanar dig att bidra med din pro-islamist fakta så vi andra kan få ta del ifrån den. Problemet med islamister eller ISIS fanboys online är att det är svårt att ta deras rapportering på allvar då man gjort bort sig jämnt och ständigt med uttalanden som sedan visar sig vara osanna. Inte längesedan ISIS påstod att man tagit över Ramadi och Baiji raffineriet vilket visade sig vara inkorrekt. Du som kan dina islamister väl kan väl bidra till tråden med din version av hur du uppfattar situationen baserat på dina pro-islamist källor.
En tråd borde vara objektiv, alltså ha personer från båda sidor som berättar vad som sker. Jag säger inte att alla ska stödja rebellerna eller hylla dem, även om jag inte förstår varför folk ska vara så mycket emot rebellerna som representerar majoritetsbefolkningen i Syrien.
Vad jag säger är att informationen ska vara objektiv. Alltså vi snackar inte om att man ska agera cheerleader för den ena sidan utan rapportera objektivt. Det finns ingen anledning att man skriver 2 sidor om några lerhus som tagits över i öknen men skriver 4 inlägg om erövringen av Idlib eller att denna massiva offensiv inte ens nämns överhuvudtaget.
Det jag håller mig till är officiella rapporteringar. Med officiell så menar jag från officiella källor från dem som strider på marken, främst Jabhat al Nusra och Islamiska Fronten. Angående ISIS kan jag hålla med om att deras "fanboys" på twitter är väldigt omogna personer. Däremot har ISIS aldrig officiellt sagt att man tagit över Ramadi till exempel, utan vad man gjorde var att man förbättrade sina positioner där på ett sätt att man möjliggör en total erövring förmodligen under Ramadan under sommaren. Dem har aldrig gått ut officiellt och sagt att dem tagit över staden.
Så jag håller mig till officiella källor, fanboys på twitter är inte vad jag refererar till. Däremot vill jag påpeka för dig att "fanboys" för Jabhat al Nusra är i regel väldigt, väldigt mycket mer mogna och seriösa människor än dem som är för ISIS. Det går bara inte att jämföra.
Flera jihadister som jag följer på twitter befinner sig i Syrien nu, i Lattakia, Aleppo, Idlib och har nära kontakter med vad som sker på marken. Till exempel var det personer med väldigt nära anknytning till Sheikh Abdullah al Mohaisny (en saudisk lärd som är på plats i Syrien) som flera dagar innan Idlib offensiven i mars talade om en stor offensiv i Idlib som senare visade sig vara sann. Och bara några dagar innan denna offensiven annonserade dessa personer att ännu en stor offensiv väntade väldigt snart.
Så det går inte att jämföra ISIS omogna personer med riktiga Al-qaida jihadister.
Sen vill jag påpeka att rebellerna i Syrien är en koalition av alla möjliga ideologier. Du har Al-qaida i form av Nusra, du har Islamiska Fronten som är salafister, du har det muslimska brödraskapet, du har stammar och klaner såsom i Daraa, du har den fria syriska armén, du har minoriteter såsom turkmeniska grupper i norra Syrien. Det är en koalition bestående av över 150 000 rebeller.