Citat:
Jag kanske borde formulerat mig tydligare i föra inlägget vid första stycket. Alltså agenda är iprincip något som en grupp individer skrivit ner på ett papper och sedan följer, en dagordning. detta gäller Organisationer, det är mer konkret och mindre vagt. En enskild assyrier kan tex tycka en sak och detta kan hen ha gemensamt med större delen av sin etnicitet, men detta är inte en agenda om inte alla dessa individer kommit överens sinsemllan till att följa en dagordning. Därför skrev jag i mitt föra inlägg att jag såg brister i det du menade var assyriska folkets agenda. Jag har inte sagt att specifikt du fått en felaktig uppfattning, utan snarare att det är många kurder i tråden som fått det. Inlägget var inte riktat till dig. Den assyriska minoriteten är som du skriver liten och inte tillräckligt stark. Det är just därför gruppen är sårbar mot makthavarna, oavsett om det handlar om kurder eller araber.
Absolut, det går inte att uppskatta opinionen som läget ser ut just nu. Jag baserade det jag skrev på vad mina källor i Qamishli och om den allmänna uppfattningen här i Sverige. Jag är tydlig med att jag inte har empirisk data som stödjer det jag skrev. Om du väljer att ifrågasätta min syn på assyriernas agenda är du välkommen att göra det.
Absolut, det går inte att uppskatta opinionen som läget ser ut just nu. Jag baserade det jag skrev på vad mina källor i Qamishli och om den allmänna uppfattningen här i Sverige. Jag är tydlig med att jag inte har empirisk data som stödjer det jag skrev. Om du väljer att ifrågasätta min syn på assyriernas agenda är du välkommen att göra det.
Vad jag vet så finns det idag i Hasaka endast två block och i huvudsak två agendor, jag är inte hundra men jag tror inte det finns förutsättningar för en tredje som är oberoende och icke anknytten till de befintliga. Det är som ett kallt krig i mindre skala mellan de två blocken och alla andra mindre aktörer måste vara antingen eller om de officiellt existerar.
Citat:
Din generalisering och förenkling tar inte hänsyn till de fysiska skillnaderna som finns i de olika platserna som assyrier befinner sig i. Vart du befinner dig och vad du har framför dig har avgörande betydelse för vilken åsikt du har. Cirdic som bor i Sverige anser att Daesh är samma sak som YPG/kurder, men om han tex hade bott i Ankawa (kristen ort i Erbil/Hawler) där alla är vettskrämda och på helspän när dem rör sig i stan, så hade han befunit sig i en situation där kurderna är det enda som finns emellan källan till skräcken som han upplever, så hade han troligen haft en annan uppfattning i frågan. Med det sagt så måste du ta hänsyn till geografisk plats och sammanhang när du skriver om assyrier eller andra folkgrupper för den delen.
Assyriernas förtroende för kurder är lågt och detta känner du redan till. Assyrierna litar inte på någon och de gör nog bäst i förhålla sig neutrala till alla parter i konflikten. Jag förespråkar dock ett samarbete mellan kurder, assyrier och araber i Qamishli och al-Hassake. Det är en annan sak att stödja kurdernas autonoma projekt Rojava, vilket jag menar på att assyrier i allmänhet inte stödjer.
Om du vill att jag hänvisar dig till statistiska undersökningar gjorda i Qamishli kommer jag inte kunna tillfredsställa dina behov. Det jag skriver baseras som sagt på mina egna kontakter i Qamishli, mina politiska kontakter i Sverige och representanter för assyrier/syrianer i kyrkor och lokala församlingar. Det finns assyrier som har avvikande uppfattningar men de flesta är överens om att assyrierna inte ska ta ställning för kurdernas autonoma mål.
Om du vill att jag hänvisar dig till statistiska undersökningar gjorda i Qamishli kommer jag inte kunna tillfredsställa dina behov. Det jag skriver baseras som sagt på mina egna kontakter i Qamishli, mina politiska kontakter i Sverige och representanter för assyrier/syrianer i kyrkor och lokala församlingar. Det finns assyrier som har avvikande uppfattningar men de flesta är överens om att assyrierna inte ska ta ställning för kurdernas autonoma mål.
Jag känner till att det förmodligen är en bråkdel av assyrier i Sverige som har positiv eller neutral uppfattning om kurdier generelt. Vad dessa har för förtroende för politiska kurdiska aktörer i mellanösterna som de inte har någon samband med, anser jag är helt ovidkommande i debatt. Det som däremot är av vikt är vad dina källor i Qamishli anser i frågan. Vilka är de och vart i Qamishli bor dem? Vad som också hade varit intressant är om du hade haft kontakt med assyrier i områden där de kurdanknyttna assyrierna har makten.
Citat:
Det som är störande är att jag vid föra inlägget påpekade att det är skillnad mellan YPG och dem andra kurdiska aktörerna i KRG, men trots detta så fortsätter du med att hänvissa till KRG när du debaterar emot YPG. Detta är en tråd om Syrien och vi talar om assyriernas förhållande till de olika aktörerna som finnns där också dem själva finns, Alltså övre delen av Hasaka provinsen. Vad har assyrierna i provinsen för anledning om dem saknar förtroende för YPG, som du hävdar.
Den assyriska folkgruppen på Ninveslätten fick inte stöd när de ville forma en egen styrka, utan makthavarna i Irak och KRG ville ha hand om säkerheten, något de uppenbarligen inte kunde när IS ryckte fram och dessa soldater därefter blev tvungna att fly - hals över huvud. Förtroendet för makthavarna är lågt och det spelar ingen roll om det handlar om Peshmerga eller YPG. När assyrierna vill försvara sig frågar man de varför och när de inte har något försvar säger man "utan oss hade ni blivit utrotningshotade". Denna retorik är skrämmande.
I och med att du nu tar upp det här så måste jag besvara det, men vid fortsatt debatt om ämnet så kan vi ta det i iraktråden. Det var inte den assyriska folkgruppen som inte fick stöd, det var ett assyriskt politiskt parti som är lierad med Bagdad och motståndare till Erbil. Varför dem inte fick tillräckligt med assistans av sina kontakter, kan du inte beskylla KRG för. Dem samarbetspartners som KRG har i nineva får assistans.
Sedan så är du något egoistisk och sätter ditt eget folk i centrum och menar att ni blivit orättvist behandlad när alla andra folkgrupper fått uppleva antingen samma sak eller värre. Utöver detta så insuinerar du att evakueringen av Nineva slätten hade kunnat undvikas om alla hade finansierat, tränat upp och leverarat vapen till assyrierna i trakten. Alla andra som haft alla dessa beståndsdelar samt tillhörde en befintlig etablerad organisation, flydde vid inledningen av Daesh offensiven, men ett par tusen assyrier som fångats i all hast och slagits samman skulle kunna hålla sina positioner och avika mot normen trots sämre förutsättningar än alla andra och detta på varenda punkt. Det är ju inte så, du återger en felaktig bild. Att förespråka en assyrisk lokal säkerhetsstyrka är en sak, men att använda andra aktörers nederlag mot Daesh som argument för detta, det håller inte.
En assyrisk säkerhetsstyrka i Nineva hade inte gjort någon skillnad mot Daesh. Dem inledder med uppemot 10 kollosala självmordssprängningar som detoneras samtidigt mitt i centrum under natten. Därefter så avancerar dem mot staden med bepansrade fordon, granatkastare och artilleri. Under den här perioden i början så fanns det ingen aktör i Irak som hade varken matrial eller kunskap för att bemötta detta. Daesh taktik går ut på Shock and awe, det kan man endast hantera om man är van vid det, alltså utsätts för det återkommande.
Sammanfattning av ditt argument. Assyrierna i nineva slätten känner sig orättvist behandlad för att extärna parter inte financierat, tränat och beväpnat assyriska aktörer i slätten som är motståndare till dem. Du begär alltså något som inte är möjligt. Om dessa parter ändå gjort det omöjliga och stöttat sina motståndare så hade inte en evakuering av slätten skett. Detta baseras på att mindre antal soldater med påtagligt sämre förutsättningar, skulle avvika från normen och prestera bättre än vad flera gånger störe antal soldater med betydligt bättre förutsättningar klarat.
Citat:
Observera att vi talar om aktörer anknyttna till PKK, alltså BDP/HDP/PYD etc. Du hävdade tidigare att "kurder" marginaliserat assyrier i Turkiet, och jag besvarade detta med att kurder inom PKK sfären inte gjort det om man tar hänsyn till verkligehten. Har du källa på det sistnämnda. Du använder återkommande vaga utryck i det här sammanhanget och innebörden av texten kan tolkas på flera sätt i och med att du inte är konkret. Vad talar du om!
Turkiet och AKP har marginaliserat assyrier/syrianer i Turkiet under en lång tid, det är inget jag förnekar. Assyrier och syrianers historia med kurder i östra Turkiet har varit långt ifrån ett myndighetsproblem som endast turkar stått för.
Citat:
Så förtroendet för YPG/PYD baseras på något som andra konkurent aktörer begått. Jag nämnde detta i föra inlägget och du fortsätter ändå använda andra kurdiska partiers handlande och feltsteg för att argumentera emot PYD/YPG. Vid det här laget så måste vi bli på det klara med saker och ting för jag är inte intresserad av att fortästta debatten om hela din hållning baseras på att alla kurdiska partier är samma skit för att alla är "kurder". Om en kurdisk parti gör en sak så kan alla andra 100 också tillskrivas det. Det finns inget sakligt i det, för då kan en islamistisk upplopp i Dahuk användas som invändning emot radikalsekulära YPG med kvinnliga soldater som strider mot Daesh.
Jag anser mig besitta tillräcklig kunskap för att kunna uttala mig om mitt folk. Har du läst HRW:s rapporter om KRG:s marginalisering av assyrier i Irak? Mitt inlägg handlade om assyriernas förtroende för kurderna, deras autonomi och försvar. Förtroendet jag talar om upphör inte vid gränsen till Irak, utan den görs även beroende av kurdiska makthavares ageranden i grannländerna, Irak och KRG. Det spelar således ingen roll om det handlar om YPG/PYD i förhållande till PKK eller Peshmerga/KDP. Situationen har visserligen blivit bättre efter HRW:s avslöjanden, men sådana händelser skapar misstro. Nu när assyrierna förlorat kontrollen över Ninveslätten talar nog det mesta för att förtroendet för kurdisk politik är i botten.