2015-01-20, 21:42
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har inte sagt att specifikt du fått en felaktig uppfattning, utan snarare att det är många kurder i tråden som fått det. Inlägget var inte riktat till dig. Den assyriska minoriteten är som du skriver liten och inte tillräckligt stark. Det är just därför gruppen är sårbar mot makthavarna, oavsett om det handlar om kurder eller araber.

Absolut, det går inte att uppskatta opinionen som läget ser ut just nu. Jag baserade det jag skrev på vad mina källor i Qamishli och om den allmänna uppfattningen här i Sverige. Jag är tydlig med att jag inte har empirisk data som stödjer det jag skrev. Om du väljer att ifrågasätta min syn på assyriernas agenda är du välkommen att göra det.
Jag kanske borde formulerat mig tydligare i föra inlägget vid första stycket. Alltså agenda är iprincip något som en grupp individer skrivit ner på ett papper och sedan följer, en dagordning. detta gäller Organisationer, det är mer konkret och mindre vagt. En enskild assyrier kan tex tycka en sak och detta kan hen ha gemensamt med större delen av sin etnicitet, men detta är inte en agenda om inte alla dessa individer kommit överens sinsemllan till att följa en dagordning. Därför skrev jag i mitt föra inlägg att jag såg brister i det du menade var assyriska folkets agenda.

Vad jag vet så finns det idag i Hasaka endast två block och i huvudsak två agendor, jag är inte hundra men jag tror inte det finns förutsättningar för en tredje som är oberoende och icke anknytten till de befintliga. Det är som ett kallt krig i mindre skala mellan de två blocken och alla andra mindre aktörer måste vara antingen eller om de officiellt existerar.

Citat:
Assyriernas förtroende för kurder är lågt och detta känner du redan till. Assyrierna litar inte på någon och de gör nog bäst i förhålla sig neutrala till alla parter i konflikten. Jag förespråkar dock ett samarbete mellan kurder, assyrier och araber i Qamishli och al-Hassake. Det är en annan sak att stödja kurdernas autonoma projekt Rojava, vilket jag menar på att assyrier i allmänhet inte stödjer.
Om du vill att jag hänvisar dig till statistiska undersökningar gjorda i Qamishli kommer jag inte kunna tillfredsställa dina behov. Det jag skriver baseras som sagt på mina egna kontakter i Qamishli, mina politiska kontakter i Sverige och representanter för assyrier/syrianer i kyrkor och lokala församlingar. Det finns assyrier som har avvikande uppfattningar men de flesta är överens om att assyrierna inte ska ta ställning för kurdernas autonoma mål.
Din generalisering och förenkling tar inte hänsyn till de fysiska skillnaderna som finns i de olika platserna som assyrier befinner sig i. Vart du befinner dig och vad du har framför dig har avgörande betydelse för vilken åsikt du har. Cirdic som bor i Sverige anser att Daesh är samma sak som YPG/kurder, men om han tex hade bott i Ankawa (kristen ort i Erbil/Hawler) där alla är vettskrämda och på helspän när dem rör sig i stan, så hade han befunit sig i en situation där kurderna är det enda som finns emellan källan till skräcken som han upplever, så hade han troligen haft en annan uppfattning i frågan. Med det sagt så måste du ta hänsyn till geografisk plats och sammanhang när du skriver om assyrier eller andra folkgrupper för den delen.

Jag känner till att det förmodligen är en bråkdel av assyrier i Sverige som har positiv eller neutral uppfattning om kurdier generelt. Vad dessa har för förtroende för politiska kurdiska aktörer i mellanösterna som de inte har någon samband med, anser jag är helt ovidkommande i debatt. Det som däremot är av vikt är vad dina källor i Qamishli anser i frågan. Vilka är de och vart i Qamishli bor dem? Vad som också hade varit intressant är om du hade haft kontakt med assyrier i områden där de kurdanknyttna assyrierna har makten.

Citat:
Den assyriska folkgruppen på Ninveslätten fick inte stöd när de ville forma en egen styrka, utan makthavarna i Irak och KRG ville ha hand om säkerheten, något de uppenbarligen inte kunde när IS ryckte fram och dessa soldater därefter blev tvungna att fly - hals över huvud. Förtroendet för makthavarna är lågt och det spelar ingen roll om det handlar om Peshmerga eller YPG. När assyrierna vill försvara sig frågar man de varför och när de inte har något försvar säger man "utan oss hade ni blivit utrotningshotade". Denna retorik är skrämmande.
Det som är störande är att jag vid föra inlägget påpekade att det är skillnad mellan YPG och dem andra kurdiska aktörerna i KRG, men trots detta så fortsätter du med att hänvissa till KRG när du debaterar emot YPG. Detta är en tråd om Syrien och vi talar om assyriernas förhållande till de olika aktörerna som finnns där också dem själva finns, Alltså övre delen av Hasaka provinsen. Vad har assyrierna i provinsen för anledning om dem saknar förtroende för YPG, som du hävdar.

I och med att du nu tar upp det här så måste jag besvara det, men vid fortsatt debatt om ämnet så kan vi ta det i iraktråden. Det var inte den assyriska folkgruppen som inte fick stöd, det var ett assyriskt politiskt parti som är lierad med Bagdad och motståndare till Erbil. Varför dem inte fick tillräckligt med assistans av sina kontakter, kan du inte beskylla KRG för. Dem samarbetspartners som KRG har i nineva får assistans.

Sedan så är du något egoistisk och sätter ditt eget folk i centrum och menar att ni blivit orättvist behandlad när alla andra folkgrupper fått uppleva antingen samma sak eller värre. Utöver detta så insuinerar du att evakueringen av Nineva slätten hade kunnat undvikas om alla hade finansierat, tränat upp och leverarat vapen till assyrierna i trakten. Alla andra som haft alla dessa beståndsdelar samt tillhörde en befintlig etablerad organisation, flydde vid inledningen av Daesh offensiven, men ett par tusen assyrier som fångats i all hast och slagits samman skulle kunna hålla sina positioner och avika mot normen trots sämre förutsättningar än alla andra och detta på varenda punkt. Det är ju inte så, du återger en felaktig bild. Att förespråka en assyrisk lokal säkerhetsstyrka är en sak, men att använda andra aktörers nederlag mot Daesh som argument för detta, det håller inte.

En assyrisk säkerhetsstyrka i Nineva hade inte gjort någon skillnad mot Daesh. Dem inledder med uppemot 10 kollosala självmordssprängningar som detoneras samtidigt mitt i centrum under natten. Därefter så avancerar dem mot staden med bepansrade fordon, granatkastare och artilleri. Under den här perioden i början så fanns det ingen aktör i Irak som hade varken matrial eller kunskap för att bemötta detta. Daesh taktik går ut på Shock and awe, det kan man endast hantera om man är van vid det, alltså utsätts för det återkommande.

Sammanfattning av ditt argument. Assyrierna i nineva slätten känner sig orättvist behandlad för att extärna parter inte financierat, tränat och beväpnat assyriska aktörer i slätten som är motståndare till dem. Du begär alltså något som inte är möjligt. Om dessa parter ändå gjort det omöjliga och stöttat sina motståndare så hade inte en evakuering av slätten skett. Detta baseras på att mindre antal soldater med påtagligt sämre förutsättningar, skulle avvika från normen och prestera bättre än vad flera gånger störe antal soldater med betydligt bättre förutsättningar klarat.
Citat:
Turkiet och AKP har marginaliserat assyrier/syrianer i Turkiet under en lång tid, det är inget jag förnekar. Assyrier och syrianers historia med kurder i östra Turkiet har varit långt ifrån ett myndighetsproblem som endast turkar stått för.
Observera att vi talar om aktörer anknyttna till PKK, alltså BDP/HDP/PYD etc. Du hävdade tidigare att "kurder" marginaliserat assyrier i Turkiet, och jag besvarade detta med att kurder inom PKK sfären inte gjort det om man tar hänsyn till verkligehten. Har du källa på det sistnämnda. Du använder återkommande vaga utryck i det här sammanhanget och innebörden av texten kan tolkas på flera sätt i och med att du inte är konkret. Vad talar du om!

Citat:
Jag anser mig besitta tillräcklig kunskap för att kunna uttala mig om mitt folk. Har du läst HRW:s rapporter om KRG:s marginalisering av assyrier i Irak? Mitt inlägg handlade om assyriernas förtroende för kurderna, deras autonomi och försvar. Förtroendet jag talar om upphör inte vid gränsen till Irak, utan den görs även beroende av kurdiska makthavares ageranden i grannländerna, Irak och KRG. Det spelar således ingen roll om det handlar om YPG/PYD i förhållande till PKK eller Peshmerga/KDP. Situationen har visserligen blivit bättre efter HRW:s avslöjanden, men sådana händelser skapar misstro. Nu när assyrierna förlorat kontrollen över Ninveslätten talar nog det mesta för att förtroendet för kurdisk politik är i botten.
Så förtroendet för YPG/PYD baseras på något som andra konkurent aktörer begått. Jag nämnde detta i föra inlägget och du fortsätter ändå använda andra kurdiska partiers handlande och feltsteg för att argumentera emot PYD/YPG. Vid det här laget så måste vi bli på det klara med saker och ting för jag är inte intresserad av att fortästta debatten om hela din hållning baseras på att alla kurdiska partier är samma skit för att alla är "kurder". Om en kurdisk parti gör en sak så kan alla andra 100 också tillskrivas det. Det finns inget sakligt i det, för då kan en islamistisk upplopp i Dahuk användas som invändning emot radikalsekulära YPG med kvinnliga soldater som strider mot Daesh.
Citera
2015-01-20, 21:43
Medlem
interiorcores avatar
Fortsättning (Inlägget var över 10000 tecken)
Citat:
Det spelar vidare absolut ingen roll vad du eller andra anser om assyriers förtroende för kurdiska politiker och arméer. Jag antar att de flesta "skiter i assyrierna/syrianerna", i och med att vi utgör ett minimalt hot. Det är just av detta skäl vi blir marginaliserade och även därför jag anser att vi bör förhålla oss neutrala till den syriska regeringen respektive PYD i Qamishli. Assyriernas existens som du talar om görs inte beroende av kurder. Den görs beroende av att assyrierna ska kunna få provinsiellt självstyre i Irak, något regeringen där tidigare signalerat ett stöd för. Hur det blir i Syrien är svårt att säga, men även där finns det ett behov av någon form av självstyre för både assyrier/syrianer och kurder. En sådan övergång hade varit idealet med stöd av en regering i Damaskus.
Spelar det ingen roll vad andra anser, vad menar du? Folkgruppen är liten till storleken, men att döma av andra aktörers beteende så kan man dra slutsatsen att dem inte skiter i. Shittierna i Bagdad, Alavitierna i Damaskus, mullorna i Tehran, Kurderna i Erbil och i Qandil. Hur kan dessa maktcentrum skita i när dem aktivit uppvaktar.

I Syrien har ni inte blivit marginaliserade och därför har ni kunnat åtnjuta det som den kurdiska befolkningen inte fick i och med att dem blev institutionellt marginaliserade under hela århundradet. Ni ansågs tillhöra majoritetsbefolkningen till skillnad från kurderna, fråga mig inte varför dem kom till den slutsatsen. Er befolkningsstorlek innebär alltså inte per automatik att ni blir föremål för diskriminering, men däremot så har den avgörande betydelse på ifall det är möjligt för oberoende assyriska aktörer att existera en längre tidsperiod. Tro dock inte att det sisnämnda är helt igenom en positiv sak, för det innbär att man få ta stryk och blir föremål för aggresion från andra aktörer med andra intressen som krockar. Givetvis ger man också stryk, men min poäng är att lik kistor ackumeleras.

Det jag menade med att de kunde inkluderas endast om deras existens var beroende av det, var att ifall dagens situation blir permanent och det inte finns någon centralmakt som kan upprätta ordningen i den assyrisk befolkade delen av nineva slätten samt inte heller en internationell säkerhetsstyrka så kan man endast lösa problemet genom att området i fråga ansluts till KRG som då får stå för säkerheten. Då utgick jag ifrån att den assyriska befolkningen inte ville vara under Daesh kontroll och att dem var rädda för att bli avrättade. Alltså att dem inte har samma åsikt som cirdic.

Att den blandbefolkade ninevaslätten skall få någon form av självstyre är både Bagdad och Erbil överens om och det har dem varit sedan en tid tillbaks. Men vilken Huvudstad som denna eventuella provins ska tillhöra råder det skilda åsikter om och det är framförallt detta som försenar projektet. Men notera dock återigen att säkerheten för provinsens befolkning inte förändras om ett par tusen lokala soldater upprättar chekpoints och står vid spaningsplatser. Det innebär endast att en andel av provinsens totala budget går till militärt försvar istället för allt annat som en fungerande provins behöver.

I Syrien hade det idealiska varit det du säger, men det är ytterst osannolikt.
Citera
2015-01-20, 22:31
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Om striderna i Hasaka fortsätter så kommer saker och ting ändras angående USAs syn på YPG.
Ingen tvekan om det.

Västblockets assistans kan kurderna få tillgång till om 2 krav uppfylls.

1. Alla partier måste inkluderas i makten över territoriet och alla måste vara eniga.

2. Dem måste ha en tydlig hållning gentemot regimen samt samarbeta med oppositionen.

På nr 2 så är det främst situationen i Hasaka man syftar på. Om den här striden fortsätter så kommer situationen var förändrad och man kommer förmodligen få tillgång till stöd. Dem samarbetar redan i Kobane med fraktioner som benämns som FSA och nr 1 nådes en överenskommelse om för en tid sedan.

Dem är den idealiska samarbetspartnern för väst. Anti-regim och anti-Daesh. Samt moderat.
Citera
2015-01-20, 22:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Ingen tvekan om det.
Västblockets assistans kan kurderna få tillgång till om 2 krav uppfylls.
1. Alla partier måste inkluderas i makten över territoriet och alla måste vara eniga.
2. Dem måste ha en tydlig hållning gentemot regimen samt samarbeta med oppositionen.
På nr 2 så är det främst situationen i Hasaka man syftar på. Om den här striden fortsätter så kommer situationen var förändrad och man kommer förmodligen få tillgång till stöd. Dem samarbetar redan i Kobane med fraktioner som benämns som FSA och nr 1 nådes en överenskommelse om för en tid sedan.
Dem är den idealiska samarbetspartnern för väst. Anti-regim och anti-Daesh. Samt moderat.
Som sagt var, inte en chans. Som du ordbajsar med Zuparn och försöker få 4%-kurderna att låta som en STOOR folkgrupp är patetiskt. Som detta att det bara finns två sidor visar hur ni helt felaktigt ser på den kurdiska gruppen:
Citat:
Vad jag vet så finns det idag i Hasaka endast två block och i huvudsak två agendor, jag är inte hundra men jag tror inte det finns förutsättningar för en tredje som är oberoende och icke anknytten till de befintliga. Det är som ett kallt krig i mindre skala mellan de två blocken och alla andra mindre aktörer måste vara antingen eller om de officiellt existerar.

Kurderna är fiender till Syriens befolkning är sant, på så viss kan man se blocken som Syrien mot kurderna, men annars är det många fler "block". Det du kallar "FSA" (som inte ska användas för att beteckna hela "FSA") står inte på kurdernas sida vad gäller att erövra städer och byar från syriens ursprungsbefolkning.
Citera
2015-01-21, 00:45
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Jag kanske borde formulerat mig tydligare i föra inlägget vid första stycket. Alltså agenda är iprincip något som en grupp individer skrivit ner på ett papper och sedan följer, en dagordning. detta gäller Organisationer, det är mer konkret och mindre vagt. En enskild assyrier kan tex tycka en sak och detta kan hen ha gemensamt med större delen av sin etnicitet, men detta är inte en agenda om inte alla dessa individer kommit överens sinsemllan till att följa en dagordning. Därför skrev jag i mitt föra inlägg att jag såg brister i det du menade var assyriska folkets agenda.

En agenda görs inte beroende av enhälligt samtycke. Det må vara din subjektiva uppfattning. Assyriernas agenda, generellt, är ett självstyre. Kurdernas agenda är ett fritt Kurdistan. Det är enkla men relativt träffande generaliseringar.

Citat:

Din generalisering och förenkling tar inte hänsyn till de fysiska skillnaderna som finns i de olika platserna som assyrier befinner sig i. Vart du befinner dig och vad du har framför dig har avgörande betydelse för vilken åsikt du har. Cirdic som bor i Sverige anser att Daesh är samma sak som YPG/kurder, men om han tex hade bott i Ankawa (kristen ort i Erbil/Hawler) där alla är vettskrämda och på helspän när dem rör sig i stan, så hade han befunit sig i en situation där kurderna är det enda som finns emellan källan till skräcken som han upplever, så hade han troligen haft en annan uppfattning i frågan. Med det sagt så måste du ta hänsyn till geografisk plats och sammanhang när du skriver om assyrier eller andra folkgrupper för den delen.

Jag känner till att det förmodligen är en bråkdel av assyrier i Sverige som har positiv eller neutral uppfattning om kurdier generelt. Vad dessa har för förtroende för politiska kurdiska aktörer i mellanösterna som de inte har någon samband med, anser jag är helt ovidkommande i debatt. Det som däremot är av vikt är vad dina källor i Qamishli anser i frågan. Vilka är de och vart i Qamishli bor dem? Vad som också hade varit intressant är om du hade haft kontakt med assyrier i områden där de kurdanknyttna assyrierna har makten.

Jag vidhåller att den assyriska nationen har en relativt likartad syn på sin situation som minoritet i Mellanöstern. Geografiska avvikelser har sannolikt en minimal påverkan på den gemene assyrierns dröm om ett provinsiellt assyriskt självstyre. Det är en annan sak att tala om realpolitik. Assyrierna i Qamishli eller norra Irak som flyr undan IS kommer naturligtvis samarbeta med YPG eller i varje fall förhålla sig neutrala. Grannar ska samarbeta. Detta samarbete kommer även till uttryck genom Sotoroo, den neutrala försvarsmilisen. Det finns inga rapporterade strider mellan Sotoroo och YPG, utan snarare ett informationsutbyte - ett samarbete som inte sträcker sig till Sutoros nivå.

Citat:
Det som är störande är att jag vid föra inlägget påpekade att det är skillnad mellan YPG och dem andra kurdiska aktörerna i KRG, men trots detta så fortsätter du med att hänvissa till KRG när du debaterar emot YPG. Detta är en tråd om Syrien och vi talar om assyriernas förhållande till de olika aktörerna som finnns där också dem själva finns, Alltså övre delen av Hasaka provinsen. Vad har assyrierna i provinsen för anledning om dem saknar förtroende för YPG, som du hävdar.

Du skriver inlägget innan du hunnit läsa slutsatsen, vilket kan uppfattas som aningen störande. Jag var tydlig med att förtroendet för kurdiska styrkor inte stannar upp vid gränsen till Irak. Det spelar ingen roll vilket parti som har hand om säkerheten. Förtroendet för kurder i allmänhet är lågt. Jag är väl medveten om att detta är en generalisering och att alla inte har den uppfattningen, det är min subjektiva uppfattning att förtroendet är lågt. Vi talar om ett ämne som är känsligt för både kurder och assyrier.

Citat:
I och med att du nu tar upp det här så måste jag besvara det, men vid fortsatt debatt om ämnet så kan vi ta det i iraktråden. Det var inte den assyriska folkgruppen som inte fick stöd, det var ett assyriskt politiskt parti som är lierad med Bagdad och motståndare till Erbil. Varför dem inte fick tillräckligt med assistans av sina kontakter, kan du inte beskylla KRG för. Dem samarbetspartners som KRG har i nineva får assistans.

Sedan så är du något egoistisk och sätter ditt eget folk i centrum och menar att ni blivit orättvist behandlad när alla andra folkgrupper fått uppleva antingen samma sak eller värre. Utöver detta så insuinerar du att evakueringen av Nineva slätten hade kunnat undvikas om alla hade finansierat, tränat upp och leverarat vapen till assyrierna i trakten. Alla andra som haft alla dessa beståndsdelar samt tillhörde en befintlig etablerad organisation, flydde vid inledningen av Daesh offensiven, men ett par tusen assyrier som fångats i all hast och slagits samman skulle kunna hålla sina positioner och avika mot normen trots sämre förutsättningar än alla andra och detta på varenda punkt. Det är ju inte så, du återger en felaktig bild. Att förespråka en assyrisk lokal säkerhetsstyrka är en sak, men att använda andra aktörers nederlag mot Daesh som argument för detta, det håller inte.

En assyrisk säkerhetsstyrka i Nineva hade inte gjort någon skillnad mot Daesh. Dem inledder med uppemot 10 kollosala självmordssprängningar som detoneras samtidigt mitt i centrum under natten. Därefter så avancerar dem mot staden med bepansrade fordon, granatkastare och artilleri. Under den här perioden i början så fanns det ingen aktör i Irak som hade varken matrial eller kunskap för att bemötta detta. Daesh taktik går ut på Shock and awe, det kan man endast hantera om man är van vid det, alltså utsätts för det återkommande.

Sammanfattning av ditt argument. Assyrierna i nineva slätten känner sig orättvist behandlad för att extärna parter inte financierat, tränat och beväpnat assyriska aktörer i slätten som är motståndare till dem. Du begär alltså något som inte är möjligt. Om dessa parter ändå gjort det omöjliga och stöttat sina motståndare så hade inte en evakuering av slätten skett. Detta baseras på att mindre antal soldater med påtagligt sämre förutsättningar, skulle avvika från normen och prestera bättre än vad flera gånger störe antal soldater med betydligt bättre förutsättningar klarat. Observera att vi talar om aktörer anknyttna till PKK, alltså BDP/HDP/PYD etc. Du hävdade tidigare att "kurder" marginaliserat assyrier i Turkiet, och jag besvarade detta med att kurder inom PKK sfären inte gjort det om man tar hänsyn till verkligehten. Har du källa på det sistnämnda. Du använder återkommande vaga utryck i det här sammanhanget och innebörden av texten kan tolkas på flera sätt i och med att du inte är konkret. Vad talar du om!

Så förtroendet för YPG/PYD baseras på något som andra konkurent aktörer begått. Jag nämnde detta i föra inlägget och du fortsätter ändå använda andra kurdiska partiers handlande och feltsteg för att argumentera emot PYD/YPG. Vid det här laget så måste vi bli på det klara med saker och ting för jag är inte intresserad av att fortästta debatten om hela din hållning baseras på att alla kurdiska partier är samma skit för att alla är "kurder". Om en kurdisk parti gör en sak så kan alla andra 100 också tillskrivas det. Det finns inget sakligt i det, för då kan en islamistisk upplopp i Dahuk användas som invändning emot radikalsekulära YPG med kvinnliga soldater som strider mot Daesh.

Jag hinner tyvärr inte besvara dina inlägg mer djupgående. Ska därför förhålla mig kort, med risk för att inte täcka in allt du skrivit. Ber om ursäkt för det.

Assyrierna på Ninveslätten har blivit orättvist behandlade, precis som kurderna blev och än idag är orättvist behandlade av turkarna, syrierna och irakierna. Hade assyrierna fått en chans att upprätthålla sin säkerhet i sina städer, istället för att ha värnpliktiga och omotiverade irakiska respektive kurdiska styrkor i städerna - tror jag - att vi hade sett ett betydligt starkare motstånd i dessa assyriska städer. Av erfarenhet vet vi att omotiverade soldater deserterar. I en region lik Mellanöstern kan religion och sekterism påverka motivationen. Vi såg hur soldater ur den irakiska armén (till stor del shiamuslimer) flydde Mosul, en stad de inte riktigt kände samröre med. Varför dö för befolkningen i Mosul när jag kommer från Basra i södra Irak? Det samma gäller för kurderna och alla andra människor som stöter på en dödspatrull som har till avsikt att avlägsna fiendens huvud från dennes kropp. Rädslan finns, motivationen inte. Kurderna i Kobane försvarar staden med sin moral just nu. Hade det inte funnits något att kämpa för hade YPG lämnat staden. YPG hade retirerat om det handlade om en arabisk stad - förlusterna är för stora. Se på SAA, många sunniter valde att desertera - varför?

Det kanske är kontroversiellt att säga detta men jag tror att denna mentalitet är vanlig. Den gäller inte enbart för kurder, utan även araber, assyrier/syrianer och andra folkgrupper. Jag tror även att detta är ett skäl till det låga förtroendet för icke-homogena styrkor. Ett assyriskt försvar i assyriska byar hade varit mer effektivt än samma kurdiska försvar i samma assyriska by.

Intressant. I dagens Aktuellt tar man upp precis det jag talat om. Se 24:51
http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-aktuellt-32?autostart=true

- Assyriernas känsla av marginalisering och deras låga förtroende för makthavarna.
Senast redigerad av ZuparN 2015-01-21 kl. 01:14.
Citera
2015-01-21, 10:39
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag vidhåller att den assyriska nationen har en relativt likartad syn på sin situation som minoritet i Mellanöstern. Geografiska avvikelser har sannolikt en minimal påverkan på den gemene assyrierns dröm om ett provinsiellt assyriskt självstyre. Det är en annan sak att tala om realpolitik. Assyrierna i Qamishli eller norra Irak som flyr undan IS kommer naturligtvis samarbeta med YPG eller i varje fall förhålla sig neutrala. Grannar ska samarbeta. Detta samarbete kommer även till uttryck genom Sotoroo, den neutrala försvarsmilisen. Det finns inga rapporterade strider mellan Sotoroo och YPG, utan snarare ett informationsutbyte - ett samarbete som inte sträcker sig till Sutoros nivå.
Tvivlar starkt på att YPG har någon kontakt med Sotooro och detta främst för att det inte finns någon anledning då gruppen inte är aktiv och därför inte har någon information att delge.

Om du tror att dem är neutrala så kan du inte veta mycket om den här gruppen. Du vet mycket väl att det varken finns neutrala partier eller miliser på regimkontrollerat territorium. Gruppens agenda är i linje med regimens, de förespråkar inte någon autonomi som den assyriska nationen drömmer om. Finns utalanden som gjorts där ett par medlemar står bakom endast syriska flagan, dem har till och med haft parader där dem håller i stora syriska flagor samt även deltagit i pro-regim demonstrationer i Qamishli. Deras logotyp innehåller inte ens någon assyrisk symbol. Ingen aktör betraktar dem som neutrala.
Citat:
Du skriver inlägget innan du hunnit läsa slutsatsen, vilket kan uppfattas som aningen störande. Jag var tydlig med att förtroendet för kurdiska styrkor inte stannar upp vid gränsen till Irak. Det spelar ingen roll vilket parti som har hand om säkerheten. Förtroendet för kurder i allmänhet är lågt. Jag är väl medveten om att detta är en generalisering och att alla inte har den uppfattningen, det är min subjektiva uppfattning att förtroendet är lågt. Vi talar om ett ämne som är känsligt för både kurder och assyrier.
Min poäng är att din subjektiva uppfattning inte stämmer så bra med verkligheten. Ha kvar den uppfattning om alla kurder och kurdiska partier, men hävda inte att den uppfattning är baserad på fakta när det kommer till PYD/BDP/HDP/YPG/PKK.

Citat:
Jag hinner tyvärr inte besvara dina inlägg mer djupgående. Ska därför förhålla mig kort, med risk för att inte täcka in allt du skrivit. Ber om ursäkt för det.

Assyrierna på Ninveslätten har blivit orättvist behandlade, precis som kurderna blev och än idag är orättvist behandlade av turkarna, syrierna och irakierna. Hade assyrierna fått en chans att upprätthålla sin säkerhet i sina städer, istället för att ha värnpliktiga och omotiverade irakiska respektive kurdiska styrkor i städerna - tror jag - att vi hade sett ett betydligt starkare motstånd i dessa assyriska städer. Av erfarenhet vet vi att omotiverade soldater deserterar. I en region lik Mellanöstern kan religion och sekterism påverka motivationen. Vi såg hur soldater ur den irakiska armén (till stor del shiamuslimer) flydde Mosul, en stad de inte riktigt kände samröre med. Varför dö för befolkningen i Mosul när jag kommer från Basra i södra Irak? Det samma gäller för kurderna och alla andra människor som stöter på en dödspatrull som har till avsikt att avlägsna fiendens huvud från dennes kropp. Rädslan finns, motivationen inte. Kurderna i Kobane försvarar staden med sin moral just nu. Hade det inte funnits något att kämpa för hade YPG lämnat staden. YPG hade retirerat om det handlade om en arabisk stad - förlusterna är för stora. Se på SAA, många sunniter valde att desertera - varför?

Det kanske är kontroversiellt att säga detta men jag tror att denna mentalitet är vanlig. Den gäller inte enbart för kurder, utan även araber, assyrier/syrianer och andra folkgrupper. Jag tror även att detta är ett skäl till det låga förtroendet för icke-homogena styrkor. Ett assyriskt försvar i assyriska byar hade varit mer effektivt än samma kurdiska försvar i samma assyriska by.
Det är klart att motivation är en viktig faktor, men det är inte så att en tio gånger störe arme kan bli besegrad med endast motivation. Även om man lägger till diciplin, ideologisk övertygelse, erfarenhet och träning så är det fortfarande en tidsfråga. Kobane tex. Även då när alla viste vart det lutade mot så var det 1500 pers som lyckades ta sig över när hundratusentals flyktingar orsakde tumult vid gränsövergången. Det gjorde dock ingen skillnad.

En lokal styrka kan göra ett bra job i nineva om förhållandena hade varit lite mer normala, men idag så behövs ytterligare styrkor, mer matrial och mer assistans. I aktuellt inslaget som du länkade till så talar hon om att dem ska bli beväpnade så att dem ska kunna ta tillbaks städer och byar av Daesh. Dem kommer utgöra en bråkdel av den styrkan som ska ta över dessa städer, men jag tycker absolut att de ska beväpnas.

Citat:
Intressant. I dagens Aktuellt tar man upp precis det jag talat om. Se 24:51
http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-aktuellt-32?autostart=true

- Assyriernas känsla av marginalisering och deras låga förtroende för makthavarna.
Byn Talesskef där den assyriska milisen förkom i inslaget, är en by som peshmerga återtog från Daesh.

Inslaget var extremt vinklad och man missade aldrig någon chans att basha kurder på alla sätt och vis. Kurderna kunde inte skydda dem sägs det, alla städerna blev evakuerade och ingen kom till skada. Assyrierna var inget undantag, detta gällde alla andra folkgrupperna i Nineva, yezidier, shebaka, kurder och även araber i mindre utsträckning.

Det finns uppemot en miljon IDP i KRG och KRG kontrollerade områden. Det finns hela generationer av inhemska kurdiska barn och ungdomar som blivit utan skolgång sedan Daesh började expandera. Varenda skola har gjorts om till provisorisk flyktingläger och det samma gäller nästan alla andra allmäna byggnader. Regionen har ovanpå detta 250 000 flyktingar från Syrien kriget samt 200 000 flyktingar från Irak innan nuvarande krig. Den här månaden var den första någonsin som regionen fått sina 17% av den statliga budgeten och då var dem helt utan några pengar alls från centralmakten under störe delen av föra året. Det finns 200 000 assyriska flyktingar i KRG enligt kvinnan, hon är nöjd med att regionen tar emot kristna flyktingar, men gnäller över att dem inte får ekonomiskt stöd. Vart ska dem få det ifrån när nästan hela föra året finansierades av banklån! Hon är från Erbil, hon borde veta. Om något är störande så är det detta inslaget. Kan dem åtminstone inte fly till centralmakten om dem ändå söker deras stöd för att upprätta sitt provinsstyre. Så kan dem få äran att få höra gnället om ekonomiskt stöd. Där ackumelers alla uteblivna KRG skattekistor, där finns pengarna som dem vill ha.

skämt åsido. Jag tror dem assyriska miliserna i nineva slätten kommer få stöd och assistans. Dem kommer inte ha en framträdande roll i offensiver och övertagningar av städer och byar på slätten, men dem kommer stå för säkerheten efter övertagningarna.
Citera
2015-01-21, 14:00
Medlem
sorias avatar
Ang det som hände i Hasakah, det började när "någon" spred falska rykten att NDF arresterade en kurdisk politiker, några YPG anföll brandstationen och tog vakterna och brandmännen som gisslan, NDF patrull som va först på plats blev attackerad av YPG, dessa kallade på förstärkning och striden växte, men fick snabbt slut när SAA generalen Khedor gav order för NDF att dra sig tillbaka, Mohamad Khedor som är den högsta SAA ledare i Hasakah provinsen och sitter i Kawkab artilleri bas utanför staden, han kontaktade ledningen för YPG som lovade släppa fångarna och dra sina krigare, detta var första vapenvila och den brösts av NDF senare samma dag för YPG vägrade släppa vakterna och brandmännen, igen blev det samtal med Khedor/YPG/NDF och en ny eldupphör och som straff blev NDF gruppen som bröt vapenvilan arresterad, dagen efter bröt YPG vapenvilan och gick till attack på en polisstation som kallade på förstärkningar men general Khedor bad de lämna stationen.

Samtidigt flydde några YPG ledare med sina familjer till Kamishli, de sagt att de tappade kontrollen över sina krigare, YPG ledning i Kamishli tog avstånd från det som hände i Hasakah.
Flera Tv-kanaler (anti Assad) sände nyheten om striderna i Hasakah och ljög om det mesta som tex att SAA slaktat kurder och drivit de från sina hem, flygvapnet bombade sönder staden, flyg bombade civila med klusterbomber ....osv .

SAA har tills idag inte blandat sig in, sanningen är att det mesta av soldaterna är upptagna i hårda strider med IS ca 12km från staden .

De första civila offer var dödade av kurderna, prickskyttar och granater regnade på civila kvarter, efter fler försök blev det en ny vapenvila , då började andra lögner och rykten spridas som tex att Assad hade sålt kurderna till IS och att Assad skänkte staden till IS , andra rykten var att USA&co hade bestämt sig att attackera SAA och att SAA anföll kurderna i Kamishli.... lögnerna bara regnade och det var tydligt att "någon" planerat detta för det var mycket hets i olika hat-TV och på facebook, kändes nästan som i början av kriget hur alla kanaler tävlade i lögnerna .

Smarta araber och kurder fattade att någon lekte med de och var snabba att dementera uppgifter på facebook och i samtal/mail till TV, de som hetsade mest var kurder utanför Syrien, de som satt långt borta i säkerhet.

YPG vill inte ha ett krig men det är en liten grupp som drar alla andra i strider med NDF och det den lilla gruppen som bryter alla eldupphör, de skjuter mot någon NDF och denna svarar och plötsligt växer det till en stor strid.

En grupp kurdiska politiker och klanledare åkte från Kamishli till Hasakah och träffade generalen och guvernören och kom överens bla att stoppa alla strider omedelbart, släppa alla fångar, men så fort de var tillbaka i Kamishli började striderna igen men i mindre skala .

Senaste jag hört är att en regeringsplan har landat i Kamishli med höga politiker bla Ali Mamlouk som är chefen för nationen säkerhet , de ska ha flera möten med kurdiska politiker och ledare i Kamishli och sen i Hasakah .

I helgen utförde flygvapnet 16 flygattacker på IS runt Haskah och i Tal Hamis och al-Shadadi för att hålla de nere i sina hålor tills Hasakah är enat och kan försvara sig.
Senast redigerad av soria 2015-01-21 kl. 14:05.
Citera
2015-01-21, 14:08
Medlem
sorias avatar
Det som hände i Hasakah beror på det kommande mötet i Moskva , PYD är inbjudna till förhandlingarna och de vill sitta med opposition men Turkiet vill inte erkänna de som opposition utan vill att de ska sitta som en del av det syriska regerings delegation, därför vill Erdogan och hans knä hund Barzani straffa YPG och tvinga de i krig med SAA , Erdogan är den stora vinnare vore sig YPG går i krig med SAA eller inte, om YPG krigar så blir de lättare mål för IS för de blir svagare och många kommer dö och städerna förstörs, om YPG vägrar så tappar de mycket stöd och Salih Muslim ses som en svag ledare så det wine wine situation för Erdogan .

Varför just i Hasakah?
För att kurdiska al-Party var stor i Hasakah och hade egen milis men när YPG fick förstärkning från PKK 2013 avväpnade de alla andra kurdiska miliser i området bla al-Patys milis och när al-Nusra anföll kurdiska byar några månader senare tvingades fd al-Party milisen att ansluta sig till YPG men dessa har sin lojalitet hos Barzani, och det är dessa som försöker dra YPG i krig med SAA, de hoppas ta makten om YPG försvagas .

Kurdiska ENKS kallade till demonstrationer mot YPG i alla städer, de vill demonstrera mot det de kallar kidnappning av minderåriga, det har sket en demonstration i Amuda och det var den enda jag hört om, man lyckades stoppa dessa demonstrationer i både Hasakah och Kamishli , vissa tyckte att det var fel tid att demonstrera pga det som händer i Hasakah och pga av IS .
Citera
2015-01-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Det som hände i Hasakah beror på det kommande mötet i Moskva , PYD är inbjudna till förhandlingarna och de vill sitta med opposition men Turkiet vill inte erkänna de som opposition utan vill att de ska sitta som en del av det syriska regerings delegation, därför vill Erdogan och hans knä hund Barzani straffa YPG och tvinga de i krig med SAA , Erdogan är den stora vinnare vore sig YPG går i krig med SAA eller inte, om YPG krigar så blir de lättare mål för IS för de blir svagare och många kommer dö och städerna förstörs, om YPG vägrar så tappar de mycket stöd och Salih Muslim ses som en svag ledare så det wine wine situation för Erdogan .

Varför just i Hasakah?
För att kurdiska al-Party var stor i Hasakah och hade egen milis men när YPG fick förstärkning från PKK 2013 avväpnade de alla andra kurdiska miliser i området bla al-Patys milis och när al-Nusra anföll kurdiska byar några månader senare tvingades fd al-Party milisen att ansluta sig till YPG men dessa har sin lojalitet hos Barzani, och det är dessa som försöker dra YPG i krig med SAA, de hoppas ta makten om YPG försvagas .

Kurdiska ENKS kallade till demonstrationer mot YPG i alla städer, de vill demonstrera mot det de kallar kidnappning av minderåriga, det har sket en demonstration i Amuda och det var den enda jag hört om, man lyckades stoppa dessa demonstrationer i både Hasakah och Kamishli , vissa tyckte att det var fel tid att demonstrera pga det som händer i Hasakah och pga av IS .

Ditt inlägg gjorde mig glad, när Assad, Iran, Kristna, Hizbollah och PKK m.m försvagas så blir de stora vinnarna Erdogan och Barzani.
Citera
2015-01-21, 14:39
Medlem
sorias avatar
Assad gav order om 4000lira/månad till alla statliga anställda,soldater och pensionärer som extra skattfri bidrag f.o.m 1a februari.... minns att några diskuterade hur tom statens kassa var

Fler länder vill återöppna sina ambassader i Syrien, Kuwait var ett av dessa länder och syriska ambassaden i Kuwait är också öppnat för business, hur kommer detta på verka Ahrar al-Sham? gruppen får det mesta av sina pengar från just Kuwait.

Härlig video på en NDF i Dir Ezzor berättar det som majoriteten av syrier tycker om de sk frihetskämparna, videon är textad!
https://www.facebook.com/video.php?v=714539265329741

IS försökte med en ny attack på Dir Ezzor flygplats
http://www.almasdarnews.com/article/deir-ezzor-isis-attacks-military-airport/

Ca 3000 lyckades fly från Douma i flera omgångar de senaste dagarna, de flesta var kvinnor och barn,otextad
https://www.youtube.com/watch?v=YaRwmDZcO1g#t=59

Och igår flydde 1000 män, verkar som de skickade sina familjer först och sen följde efter, många tillhörde gruppen al-Umma som nu lagtner vapnen och lämnat sig frivilligt till myndigheterna, video är på engelska
https://www.youtube.com/watch?v=AWVE2Z4s7I8

Många i al-Ghouta är trötta på terroristerna och kräver att de lämnar området, det har varit fler demonstrationer mot al-Nusra och IF
https://www.youtube.com/watch?v=F0FiHios5Ls#t=21

IF släppte en video på den hårda salafisten Abu Ali Khabie som låtsades vara 100% hårt troende salafi och har dömt flera till döden enligt sharia och va en av de som uppmanade folk att leva som profeten gjorde....ingen musik!!! i denna video visar han vilka musiktalanger han har, han är en av de som IF förklarat krig mot och därför skämmer ut han offentlig, han ska vara arresterad av IF för knarksmuggling
https://www.youtube.com/watch?v=Eztt8u-cg70

Turkar har åkt fast i Kina misstänkta för terrorism, de smugglade jihadister till Syrien
http://abcnews.go.com/International/wireStory/state-paper-china-arrests-turks-smuggling-uighurs-syria-28213130
Citera
2015-01-21, 15:07
Medlem
sorias avatar
Minns ni lastbilarna som var på väg till terroristerna i Syrien men av misstag stoppades i Turkiet, poliserna som stoppade leveransen är arresterade och Erdogan hotar nu alla turkiska tidningar/tv-kanaler och privata personer som postar bevis på att turkiska underrättelsen låg bakom kommer straffas hårt..detta kom efter en grupp hackare kommit över dokument som bevisar att MIT beväpnar terroristerna
http://en.alalam.ir/news/1666831
Enligt armen var det MIT som låg bakom leveransen
http://www.syriasolidaritymovement.org/2015/01/16/turkish-military-says-mit-shipped-weapons-to-al-qaeda/

Italien betalade lösensumma på 100 miljoner kronor till al-Nusra för de två italienska tjejerna
http://www.omni.se/topic/b5ca1c7d-64a9-40e4-a025-ea3477b82ab4/dd27cb8b-b98d-454a-a9bb-9b9d07f19d63?source=aftonbladet#xtor=AD-500-[omni]-[tf_utrikesbox_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[startsidan]-[26002]
vissa misstänker att tjejerna var med på detta för att hjälpa frihetskämparna med lite pengar.

Det var bra business tyckte IS som nu kräver 200miljoner dollar för att släppa två japaner
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20187240.ab

En IS jihadist i al-Raqqa kommenterar Charlie Hebdo teckningar
http://www.liveleak.com/view?i=495_1421324053#0uJ8RrcvrMuckgkR.01

En ny äcklig avrättning av en kvinna, precis som den förra är hon också anklagade för att haft sex med andra
https://www.facebook.com/video.php?v=333020793554777

En till kvinna blir halshuggen med svärd mitt på gatan....men detta är inte i Syrien utan i Mecca/Saudi , han som filmat och spred videon är nu arresterad av polisen och Saudi försöker radera video från alla sidor, den har laddats upp flera gånger
https://www.youtube.com/watch?v=37ihXXbINF0

IS avrättat 17 killar i Dir Ezzor
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=695357743910049&id=100003 074897425

En liten samling av bilder/video på fler av IS avrättningar
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2913733/Thrown-roof-stoned-death-crucified-world-reacts-horror-terror-Europe-new-ISIS-executions-medieval-br utality-jihadists-bring-West.html

Och vi har IS-terrorister i Sverige,Gävletidningen har pratat med en av de
http://www.gd.se/gastrikland/gavle/tv-al-ganas-om-sin-hyllning-till-is-krigare
Citera
2015-01-21, 16:23
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ang det som hände i Hasakah, det började när "någon" spred falska rykten att NDF arresterade en kurdisk politiker, några YPG anföll brandstationen och tog vakterna och brandmännen som gisslan, NDF patrull som va först på plats blev attackerad av YPG, dessa kallade på förstärkning och striden växte, men fick snabbt slut när SAA generalen Khedor gav order för NDF att dra sig tillbaka, Mohamad Khedor som är den högsta SAA ledare i Hasakah provinsen och sitter i Kawkab artilleri bas utanför staden, han kontaktade ledningen för YPG som lovade släppa fångarna och dra sina krigare, detta var första vapenvila och den brösts av NDF senare samma dag för YPG vägrade släppa vakterna och brandmännen, igen blev det samtal med Khedor/YPG/NDF och en ny eldupphör och som straff blev NDF gruppen som bröt vapenvilan arresterad, dagen efter bröt YPG vapenvilan och gick till attack på en polisstation som kallade på förstärkningar men general Khedor bad de lämna stationen.

Samtidigt flydde några YPG ledare med sina familjer till Kamishli, de sagt att de tappade kontrollen över sina krigare, YPG ledning i Kamishli tog avstånd från det som hände i Hasakah.
Flera Tv-kanaler (anti Assad) sände nyheten om striderna i Hasakah och ljög om det mesta som tex att SAA slaktat kurder och drivit de från sina hem, flygvapnet bombade sönder staden, flyg bombade civila med klusterbomber ....osv .

SAA har tills idag inte blandat sig in, sanningen är att det mesta av soldaterna är upptagna i hårda strider med IS ca 12km från staden .

De första civila offer var dödade av kurderna, prickskyttar och granater regnade på civila kvarter, efter fler försök blev det en ny vapenvila , då började andra lögner och rykten spridas som tex att Assad hade sålt kurderna till IS och att Assad skänkte staden till IS , andra rykten var att USA&co hade bestämt sig att attackera SAA och att SAA anföll kurderna i Kamishli.... lögnerna bara regnade och det var tydligt att "någon" planerat detta för det var mycket hets i olika hat-TV och på facebook, kändes nästan som i början av kriget hur alla kanaler tävlade i lögnerna .

Smarta araber och kurder fattade att någon lekte med de och var snabba att dementera uppgifter på facebook och i samtal/mail till TV, de som hetsade mest var kurder utanför Syrien, de som satt långt borta i säkerhet.

YPG vill inte ha ett krig men det är en liten grupp som drar alla andra i strider med NDF och det den lilla gruppen som bryter alla eldupphör, de skjuter mot någon NDF och denna svarar och plötsligt växer det till en stor strid.

En grupp kurdiska politiker och klanledare åkte från Kamishli till Hasakah och träffade generalen och guvernören och kom överens bla att stoppa alla strider omedelbart, släppa alla fångar, men så fort de var tillbaka i Kamishli började striderna igen men i mindre skala .

Senaste jag hört är att en regeringsplan har landat i Kamishli med höga politiker bla Ali Mamlouk som är chefen för nationen säkerhet , de ska ha flera möten med kurdiska politiker och ledare i Kamishli och sen i Hasakah .

I helgen utförde flygvapnet 16 flygattacker på IS runt Haskah och i Tal Hamis och al-Shadadi för att hålla de nere i sina hålor tills Hasakah är enat och kan försvara sig.
Bland det roligaste du skrivit hittils, men det är endock inte övertygande då det är för påtagligt att allt negativt beskylls ena sidan, medan den andra framställs som positivt. Det är en klassiker att påstå att det är en liten skara inom en grupp som står för hela företaget. Till och med ledarna fick nog och åkte iväg vilket signalerar att ledningen inte var involverad och att bråkmakarna inte är representativa för hela gruppen. Sedan så tar till och med en annan avdelning avstånd.

Det är inte troligt att soldater med lägre rang vägrar ta order från personer med högre rang i en organisation som PKK. Absolut inte på det här viset genom att brytta mot order återkommande under flera dagar. Det är bara löjligt. Lika så att delar av organsationen skulle ta avstånd från en väldigt viktig händelse. Det finns ingen del som är så självständig så att dem kan ha egna utalanden utanför den centrala ledning, framför allt inte när det pågår strider där personer omkommit och absolut inte om frågan gäller att ta avstånd från sinna egna trupper. Du vet inte hur den här organisationen är uppbyggd och fungerar.

Observera att från PKK håll så har det inte kommit något som på något sätt bekräftar något i den här sagan. Det är snarare tvärt om.

Det som utantvekan tyder på att den här sagen är falsk är att Ali Mamlouk har tagit sig till Qamishli. Han kommer ju inte ditt om saken gäller några få soldater som var olydiga, du är ju helt lost om du tror det. Det är en allvarlig kris som kan utvecklas till något änne värre.

Citat:
Det som hände i Hasakah beror på det kommande mötet i Moskva , PYD är inbjudna till förhandlingarna och de vill sitta med opposition men Turkiet vill inte erkänna de som opposition utan vill att de ska sitta som en del av det syriska regerings delegation, därför vill Erdogan och hans knä hund Barzani straffa YPG och tvinga de i krig med SAA , Erdogan är den stora vinnare vore sig YPG går i krig med SAA eller inte, om YPG krigar så blir de lättare mål för IS för de blir svagare och många kommer dö och städerna förstörs, om YPG vägrar så tappar de mycket stöd och Salih Muslim ses som en svag ledare så det wine wine situation för Erdogan.
Jaha det är nu konspirations akten tar sin början, den som ska knytta alla trådar och föklara hela dramat. Kalla mig trög, men exakt varför ses talespersonen Muslim som en svag ledare om det inte blir krig mellan YPG och regimen? En annan invändning är om det är troligt att YPG skulle gå till krig mot regimen i syfte att sitta med i ett vist bord vid ett möte.

Citat:
Varför just i Hasakah?
Nu tog det en ytterligare vändning, en till pussel som läggs till konspirationen. Men, Erdogan och Barzani straffar alltså inte, utan de säger till fd al-parti medlemarna som numera tydligen iingår i YPG, att provocera fram ett krig med regimen.

Hela Turkiets försvar mot YPG bygger på att YPG inte strider mot regimen och därför inte kan anses vara opposition. Turkiet dominerar oppositionen som medvetet erbjudit de sämsta förslagen i utbytte mot att YPG/PYD blir opposition. Det finns inte en chans i världen att YPG/PYD går med på det. Avkastningen täcker inte ens investeringen, kriget är lönlöst. Erdogan vill till varje pris förhindra PKK från att närma sig oppositionen. Alla är förlorare om det blir krig mellan PKK och regimen, alla förutom Daesh givetvis. Turkiet är definitivt den största förloraren om YPG börjar strida mot regimen.

Sedan så är dem absolut inte intresserade av att maktballansen i nordost förändras på ett dramatiskt sätt. Just nu så är Daesh upptagna med YPG och regimen, men om de två sistnämnda blir så svaga så att Daesh expanderar på deras bekostnad så finns det längre ingen motvikt i nordost och istället en starkare Daesh som utgör hela gränsen från öst till väst och nu blir de någon annas problem. Rebellerna i Aleppo trakten, dem som Turkiet investerat allt i. Allt är inte så enkelt, det handlar ofta om balans.

Citat:
Ursprungligen postat av okyhf
Ditt inlägg gjorde mig glad, när Assad, Iran, Kristna, Hizbollah och PKK m.m försvagas så blir de stora vinnarna Erdogan och Barzani.
Hehe, det är just därför det är propaganda. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in