Citat:
Ursprungligen postat av
Waqput
Vid stekning med smör bör man förvärma spishällen (gammaldags)? Eller bör man förvärma stekpannan? Eller är det onödigt och det är bara att slänga i smöret och vänta tills det fått rätt temp/färg?
Tack för svaren. Men en följdfråga. Vad blir skillnaden om jag lägger i en köttbit i nyss smält smör och om jag lägger i det varm/brunt smör? Smak? Jobbigare att få stekning?
En annan fråga om kylskåpstemp (fast dessa frågor kanske är OT här?). Jag mäter mina temperaturer med en utomhustermometer jag inte använder längre eftersom kylskåpet är gammalt och inte har någon termometer. Mitt kylskåp varierar i temperatur, men det är kanske vanligt. D.v.s. den ligger på A°C ganska länge för att sedan gå upp till B°C ganska långsamt och sedan gå ned till A°C igen.
Om jag vill ha A°C grader ska jag ställa in kylskåpet så att den går upp till max A°C eller ska jag
ställa i så att A°C blir den lägsta uppnådda temperaturen? Jag antar det är sista (butikers kylar varierar på samma sätt) men jag är inte säker.
Sedan varierar temperaturen 2-3°C hylla så jag kan inte ha en jämn temperatur i kylskåpet/frysen utan jag måste utgå från en hylla där jag vill ha kallast/varmast, och/eller använda hyllorna för olika varor.