Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Lite dum fråga kanske, men finns det några nackdelar med att koka köttsoppa på grytbitar? Förutom att man inte får med benen då.
Går helt kanon. Fattar inte frågan riktigt. Tror du att något skall vara negativt?
Grytbitar är väl oftast den detalj man använder till grytor /soppor.
Citera
2015-02-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Kan säkert funka fint. nu hade inte min mor i det (inte färska heller) och jag är inget fan av svamp i köttfärssås. Men annars älskar jag svamp.

Färska fanns knappt när jag var liten. Morsan brukade använda hela, konserverade i sin sås.
Citera
2015-02-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.Slothrop
Färska fanns knappt när jag var liten. Morsan brukade använda hela, konserverade i sin sås.
Gör det med konserverade då.
Brukar du göra köttfärssåsen så eller nostalgi?
Citera
2015-02-11, 22:58
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Tack!

Bra idé att baka bröd på torkad frukt. Att jag inte täkte på det Ska i alla fall provas framöver. Brukar ni blötlägga frukten innan, eller ska den rakt i bara?Idag var jag bara ivrig att köra igång, så jag körde på vad som fans hemma.

Det ena brödet jag bakar är på vetemjöl och durumvetemjöl. Sen slänger jag i lite ungsrostade feferonis i brödet. Brödet borde ju smaka bra I det andra har jag vanligt vetemjöl igen och sen lite havregryn. Som jag först malde i mixern och sedan rostade lite i ugnen. Eventuellt ska jag krydda en bit av havredegen med piri piri om jag känner för det. Menade förresten inte att jag vill undvika mjöl, bara att det blir lite långrandigt om man bara kör på det

Kanske gick lite långt med ingredienserna. Men om det värsta skulle inträffa har jag åtminstone en knäckebrödsskiva i brödskåpet

Hur blev det feferonibrödet? Gjorde du också med piri piri?
Citera
2015-02-12, 03:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Lite dum fråga kanske, men finns det några nackdelar med att koka köttsoppa på grytbitar? Förutom att man inte får med benen då.

Tja, köttet från halsen osv blir ju soppkött. Och jag använder inte benen - blir inte 100% så gott som när gammgubben i laget (älgjaktslaget) får ta hand om köttsoppekoket, men då antar jag att benet fått gå med på nåt vis.

Skall bara kokas länge för att senor eller vad sjutton det kallas (kollagenet) gosat till sig ordentligt. Men några nackdelar ser jag inte direkt förutom att det tar sin tid.

Soppor eller grytor på kött av det slaget är ju inte snabbmat, inte dom jag testat i alla fall - och blir bättre av att värmas upp dan efter vilket jag tycker är lite märkligt. Men har jag en vettig buljong och lite rotsaker i så saknar jag inte nåt.

Vad skulle vara nackdelen tänkte du?
Citera
2015-02-12, 08:17
Medlem
Citat:

Nej. Det står ju också var grytbitarna kommer ifrån och inte sällan är det ytterlår vilket är alldeles utmärkt för långkok. Däremot så är det kortare hållbarhet på grytbitar än helt kött, helt enkelt på grund av att du har mer yta exponerad utåt och dåliga processer i regel börjar från ytan.

Kör på bara.
Citera
2015-02-12, 10:30
Medlem
Ratis avatar
Nej jag tänkte mest bara eftersom dom brukar ha soppkött och grytbitar uppdelat i olika förpackningar. Så funderade bara på vad den egentliga skillnaden mellan dessa två är.
Citera
2015-02-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Vid stekning med smör bör man förvärma spishällen (gammaldags)? Eller bör man förvärma stekpannan? Eller är det onödigt och det är bara att slänga i smöret och vänta tills det fått rätt temp/färg?
Tack för svaren. Men en följdfråga. Vad blir skillnaden om jag lägger i en köttbit i nyss smält smör och om jag lägger i det varm/brunt smör? Smak? Jobbigare att få stekning?

En annan fråga om kylskåpstemp (fast dessa frågor kanske är OT här?). Jag mäter mina temperaturer med en utomhustermometer jag inte använder längre eftersom kylskåpet är gammalt och inte har någon termometer. Mitt kylskåp varierar i temperatur, men det är kanske vanligt. D.v.s. den ligger på A°C ganska länge för att sedan gå upp till B°C ganska långsamt och sedan gå ned till A°C igen.

Om jag vill ha A°C grader ska jag ställa in kylskåpet så att den går upp till max A°C eller ska jag
ställa i så att A°C blir den lägsta uppnådda temperaturen? Jag antar det är sista (butikers kylar varierar på samma sätt) men jag är inte säker.

Sedan varierar temperaturen 2-3°C hylla så jag kan inte ha en jämn temperatur i kylskåpet/frysen utan jag måste utgå från en hylla där jag vill ha kallast/varmast, och/eller använda hyllorna för olika varor.
Senast redigerad av Waqput 2015-02-14 kl. 10:10.
Citera
2015-02-14, 11:05
Medlem
Citat:
Tack för svaren. Men en följdfråga. Vad blir skillnaden om jag lägger i en köttbit i nyss smält smör och om jag lägger i det varm/brunt smör? Smak? Jobbigare att få stekning?
Är det inte tillräckligt varmt i pannan så kommer köttet kokas i sin egen vätska istället för att stekas.
Citera
2015-02-14, 12:05
Medlem
Citat:

En annan fråga om kylskåpstemp (fast dessa frågor kanske är OT här?). Jag mäter mina temperaturer med en utomhustermometer jag inte använder längre eftersom kylskåpet är gammalt och inte har någon termometer. Mitt kylskåp varierar i temperatur, men det är kanske vanligt. D.v.s. den ligger på A°C ganska länge för att sedan gå upp till B°C ganska långsamt och sedan gå ned till A°C igen.

Om jag vill ha A°C grader ska jag ställa in kylskåpet så att den går upp till max A°C eller ska jag
ställa i så att A°C blir den lägsta uppnådda temperaturen? Jag antar det är sista (butikers kylar varierar på samma sätt) men jag är inte säker.

Sedan varierar temperaturen 2-3°C hylla så jag kan inte ha en jämn temperatur i kylskåpet/frysen utan jag måste utgå från en hylla där jag vill ha kallast/varmast, och/eller använda hyllorna för olika varor.
Särskilt nötkött som du vill få fin yta på men mediumstekt är viktigt att lägga i väldigt het panna och då duger inte non-stick/teflon utan gjutjärn!

Din andra fråga om kylskåpet; alla kylskåp varierar i kyla "innombords", man får helt enkelt lära sig var varorna trivs bäst.
Citera
2015-02-15, 21:45
Medlem
Isnatts avatar
Jag har skaffat en citruspress för första gången i mitt liv och ser fram mot att använda den! Ser ut ungefär såhär: https://www.cervera.se/Media/444/10444.jpg
Hur mycket juice får man ut av en kilo apelsiner? Jag brukar dricka ett 3/4dels vinglas juice till frukosten på helgen, ett kilo borde väl ge två vinglas va?
Jag gillar ananasjuice också, finns det annanssmak på flaska att köpa i vanliga butiker? Tänkte att jag kunde hälla i lite i min apelsinjuice
Citera
2015-02-15, 22:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har skaffat en citruspress för första gången i mitt liv och ser fram mot att använda den! Ser ut ungefär såhär: https://www.cervera.se/Media/444/10444.jpg
Hur mycket juice får man ut av en kilo apelsiner? Jag brukar dricka ett 3/4dels vinglas juice till frukosten på helgen, ett kilo borde väl ge två vinglas va?
Jag gillar ananasjuice också, finns det annanssmak på flaska att köpa i vanliga butiker? Tänkte att jag kunde hälla i lite i min apelsinjuice

Bravo säger sig används 2kg frukt för att framställa 1liter juice.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in