Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-11, 02:12
Medlem
BWV639s avatar
Glömde min rostfria kastrull med lite vatten i några dagar och det har bildats lite rost.

1. Är det farligt att koka i den nu?

2. Kan jag använda stålull=?
Citera
2015-02-11, 02:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Glömde min rostfria kastrull med lite vatten i några dagar och det har bildats lite rost.

1. Är det farligt att koka i den nu?

2. Kan jag använda stålull=?

Skrubba ur den med tex grovsalt eller stålull sen är det bara att köra, men kan ju inte kalla den särskilt rostfri
Citera
2015-02-11, 02:48
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skrubba ur den med tex grovsalt eller stålull sen är det bara att köra, men kan ju inte kalla den särskilt rostfri

Nej man tycker ju att den ska hålla att det ligger lite vatten i botten i 2 dagar...

Köpt på ica "cook and eat". Djadja.
Citera
2015-02-11, 09:35
Medlem
Behövs grädde till köttfärssås?
Citera
2015-02-11, 09:51
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Nej, det är rent av en styggelse att ha grädde i köttfärssås, enligt min åsikt då.
Citera
2015-02-11, 15:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Inget måste, men jävligt gott blir det.
Citera
2015-02-11, 16:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag brukar inte ha i det, så för mig behövs det inte.

Men, det beror väl på lite vad man vill åstadkomma, fett är ju en smakbärare så nån typ av fett om du tex använder mager viltfärs är nog att rekommendera. Och vill du skapa en perfekt sås för pasta så gissar jag att (utan att testat) det funkar med grädde.

Hmm, tror faktiskt jag har provat... Nån gång, men om det var färgen eller att det inte gav önskat resultat kommer jag inte ihåg. Är inte nåt jag har i "måste" listan på köttfärssås i alla fall. Fast då var det nog på älgfärs som är mager som f*n.

Så, nej - det är inte ett krav.
Citera
2015-02-11, 16:55
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag brukar inte ha i det, så för mig behövs det inte.

Men, det beror väl på lite vad man vill åstadkomma, fett är ju en smakbärare så nån typ av fett om du tex använder mager viltfärs är nog att rekommendera. Och vill du skapa en perfekt sås för pasta så gissar jag att (utan att testat) det funkar med grädde.

Hmm, tror faktiskt jag har provat... Nån gång, men om det var färgen eller att det inte gav önskat resultat kommer jag inte ihåg. Är inte nåt jag har i "måste" listan på köttfärssås i alla fall. Fast då var det nog på älgfärs som är mager som f*n.

Så, nej - det är inte ett krav.
Jag har det som ett alternativ till extra krossade tomater när jag vill få en mera såsig sås. Alltså att jag har i grädde istället för extra tomater. Gott blir det i båda fallen tycker jag. Smakar olika, men båda är goda.
Citera
2015-02-11, 18:11
Medlem
Citat:
Sådan köttfärssås påminner mig om barndomen (80-talet).
Man var inte så inspirerad av utländsk mat så vitlök och tomater i en köttfärssås hade inte riktigt slagit igenom, iaf inte hos min mamma.
Kan bli rätt sugen på denna, rätt tama, köttfärssås ibland.

Mamma stekte helt enkelt köttfärsen tillsammans med hackad lök, pudrade över lite vetemjöl och spädde sedan med mjölk och grädde till önskad tjocklek. Salt och peppar.
Lite kulörsoja för att ge såsen en aptitligare färg.

Avnjöts till överkokt pasta (al dente var okänt) och mycket ketchup!

Prova ni som inte smakat.
Citera
2015-02-11, 21:54
Medlem
Ratis avatar
Lite dum fråga kanske, men finns det några nackdelar med att koka köttsoppa på grytbitar? Förutom att man inte får med benen då.
Citera
2015-02-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Sådan köttfärssås påminner mig om barndomen (80-talet).
Man var inte så inspirerad av utländsk mat så vitlök och tomater i en köttfärssås hade inte riktigt slagit igenom, iaf inte hos min mamma.
Kan bli rätt sugen på denna, rätt tama, köttfärssås ibland.

Mamma stekte helt enkelt köttfärsen tillsammans med hackad lök, pudrade över lite vetemjöl och spädde sedan med mjölk och grädde till önskad tjocklek. Salt och peppar.
Lite kulörsoja för att ge såsen en aptitligare färg.

Avnjöts till överkokt pasta (al dente var okänt) och mycket ketchup!

Prova ni som inte smakat.

Med burkchampinjoner!
Citera
2015-02-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.Slothrop
Med burkchampinjoner!
Kan säkert funka fint. nu hade inte min mor i det (inte färska heller) och jag är inget fan av svamp i köttfärssås. Men annars älskar jag svamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in