Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-11, 15:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Ja. Här är ett jätteenkelt recept på potatismos som passar för nybörjande ungdomar i köket... http://www.kokaihop.se/recept/hemlagat-potatismos

Här är ett mer klassiskt recept, men lika enkelt det också... http://www.ica.se/recept/potatismos-grundrecept-399/

Jag tänkte använda moset till filead makrill. Ska man panera filéerna med ströbröd eller kan man steka dem som de är?
Citera
2014-10-11, 15:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tänkte använda moset till filead makrill. Ska man panera filéerna med ströbröd eller kan man steka dem som de är?
I vanliga fall skulle jag sagt ja, men just när det gäller makrill, så brukar man välja att enbart smörsteka filéerna snabbt i ganska hög värme om det är färsk makrill vi talar om. Är det fryst makrill, så ja då kan du först vända dem i lite ströbröd annars fastnar de nog i pannan.
Citera
2014-10-11, 15:31
Medlem
Iloveludas avatar
Hur gör man med lever? Köper man ute på restaurang eller morsan gör så smälter det nästan i munnen. När jag för sökt själv så är det en massa hårda blodkärl i nästan som rör. Försöker jag skära bort så ser det ut som man skjutit med hagel på. Blir bara slamsor.
Morsans är fina bitar som är som typ fileer. Hur fan gör man. Älskar lever men vet inte vad jag gör för fel.
Citera
2014-10-11, 15:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Hur gör man med lever? Köper man ute på restaurang eller morsan gör så smälter det nästan i munnen. När jag för sökt själv så är det en massa hårda blodkärl i nästan som rör. Försöker jag skära bort så ser det ut som man skjutit med hagel på. Blir bara slamsor.
Morsans är fina bitar som är som typ fileer. Hur fan gör man. Älskar lever men vet inte vad jag gör för fel.
Köp kalv- eller ungnötslever. Vanlig nötlever passar sig bäst för att göra korv, pölsa eller pastej på.
Citera
2014-10-11, 15:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
I vanliga fall skulle jag sagt ja, men just när det gäller makrill, så brukar man välja att enbart smörsteka filéerna snabbt i ganska hög värme om det är färsk makrill vi talar om. Är det fryst makrill, så ja då kan du först vända dem i lite ströbröd annars fastnar de nog i pannan.

Det är färsk makrill så jag provar med att bara steka dem i smör. Bör man krydda fisken med svartpeppar och salt eller räcker det om man bara gör så med moset?
Citera
2014-10-11, 15:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är färsk makrill så jag provar med att bara steka dem i smör. Bör man krydda fisken med svartpeppar och salt eller räcker det om man bara gör så med moset?
Du kan krydda fisken vid bordet om du är osäker på mängden.
Du vinner inte mycket på att krydda makrillen i pannan imo.
Citera
2014-10-11, 16:52
Medlem
JustZlatans avatar
Vet inte om jag gjorde moset rätt. Det var väldigt kletigt och trögflytande. Jag skalade inte potatisen om det var det som gjorde moset så klibbigt.
Citera
2014-10-11, 16:56
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Vet inte om jag gjorde moset rätt. Det var väldigt kletigt och trögflytande. Jag skalade inte potatisen om det var det som gjorde moset så klibbigt.
Du tog väll för mycket vätska i ? Sen skall man givetvis skala potatisen innan man gör mos.
Citera
2014-10-11, 17:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du tog väll för mycket vätska i ? Sen skall man givetvis skala potatisen innan man gör mos.

Jag tog ca 2 dl fet mjölk, sen lite smör till. Jag använde ekologisk potatis, därför skalade jag inte.
Citera
2014-10-11, 17:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag tog ca 2 dl fet mjölk, sen lite smör till. Jag använde ekologisk potatis, därför skalade jag inte.
Brukar det vara skal i den potatismos du normalt äter?
Citera
2014-10-11, 17:12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Brukar det vara skal i den potatismos du normalt äter?

Jag brukar inte äta potatismos. Jag köpte Felix potatismospulver i veckan men fick lite ont i tänderna av det. Då kom jag på idén att göra eget mos av ekologiska potatisar.
Citera
2014-10-11, 17:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag brukar inte äta potatismos. Jag köpte Felix potatismospulver i veckan men fick lite ont i tänderna av det. Då kom jag på idén att göra eget mos av ekologiska potatisar.
Läste du recepten jag gav dig på potatismos? Vad står i den allra första meningen i båda recepten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in