Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-17, 01:35
Medlem
Elementarts avatar
Är det viktigt att vara noga med att stänga burken helt o hållet på exempelvis potatissallad, rödbetssallad för att den inte ska bli dålig fortare? För ibland har jag märkt att jag har slarvat med det.
Citera
2015-02-17, 06:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Är det viktigt att vara noga med att stänga burken helt o hållet på exempelvis potatissallad, rödbetssallad för att den inte ska bli dålig fortare? För ibland har jag märkt att jag har slarvat med det.
Det är nog inte så farligt, men smaken av kylskåp och att det torkar ut ser jag som mindre bra.
Citera
2015-02-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Din andra fråga om kylskåpet; alla kylskåp varierar i kyla "innombords", man får helt enkelt lära sig var varorna trivs bäst.
Ok, nu var inte det frågan...Frågan var vilken temperatur jag ska ställa in kylskåpet efter. Den lägst uppnådda eller högst uppnådda temperaturen.
Citera
2015-02-18, 18:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Ok, nu var inte det frågan...Frågan var vilken temperatur jag ska ställa in kylskåpet efter. Den lägst uppnådda eller högst uppnådda temperaturen.
Det viktigaste är väl att du har ett ställe i kylen som håller sig runt 4 grader där du förvarar känsliga saker som mejeriprodukter och kött. Frukt och grönt mår nog bara bra i lite varmare klimat.
Citera
2015-02-21, 11:13
Medlem
JustZlatans avatar
Är det svårt att odla broccoligroddar?
Citera
2015-02-21, 11:23
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har skaffat en citruspress för första gången i mitt liv och ser fram mot att använda den! Ser ut ungefär såhär: https://www.cervera.se/Media/444/10444.jpg
Hur mycket juice får man ut av en kilo apelsiner? Jag brukar dricka ett 3/4dels vinglas juice till frukosten på helgen, ett kilo borde väl ge två vinglas va?
Jag gillar ananasjuice också, finns det annanssmak på flaska att köpa i vanliga butiker? Tänkte att jag kunde hälla i lite i min apelsinjuice
Nu har jag pressat apelsiner som om imorgon inte fanns!
Till 4 dl juice går det åt ca 4 rätt stora apelsiner. Det är ungefär ett kilo. Tar ju ett tag att pressa men blir grym juice!
Citera
2015-02-22, 18:14
Medlem
Har några skivor ryggbiff liggandes i en marinad baserad på soja och olivolja. Ska jag torka av marinaden från skivorna innan jag steker eller räcker det med att låta marinaden rinna av bara?
Citera
2015-02-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Har några skivor ryggbiff liggandes i en marinad baserad på soja och olivolja. Ska jag torka av marinaden från skivorna innan jag steker eller räcker det med att låta marinaden rinna av bara?

Torka av. Hetta upp pannan så mycket du kan och stek sen snabbt så du får fin färg på ytan men inte genomsteker
Citera
2015-02-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det viktigaste är väl att du har ett ställe i kylen som håller sig runt 4 grader där du förvarar känsliga saker som mejeriprodukter och kött. Frukt och grönt mår nog bara bra i lite varmare klimat.

Det är fortfarande inte svar på frågan. Jag vet inte hur mer tydlig än min fråga första gången kan vara.
Vilken temp ska jag kolla på? Den lägst eller högsta? T.ex. frysen varierar mellan -19.2 till -24.4 C på samma hylla under några timmar. Jag vill ha ca -18C (tydligen inte bra att frysa in kött för kallt), ska jag då höja så att det som lägst blir -18 C? Dvs att den går upp och ner från -14 till -18 C.
Citera
2015-02-24, 19:14
Medlem
Har en hel kyckling i ugnen och undrar vilken den optimala temperaturen att ta ut den är (har termometern i tjockaste delen av låret). Står 74 grader överallt men tempen fortsätter ju att stiga efter att man tar ut den.
Citera
2015-02-24, 19:42
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannace
Har en hel kyckling i ugnen och undrar vilken den optimala temperaturen att ta ut den är (har termometern i tjockaste delen av låret). Står 74 grader överallt men tempen fortsätter ju att stiga efter att man tar ut den.
Har för mig att man räknar med att temperaturen stiger med ca: 3-4% av ugnstemperaturen.
Nu är ju kyckling en rätt liten köttbit så jag är lite tveksam till att temperaturen stiger så mycket.

Jag skulle nog ta ut den vid runt 68-70 grader, linda in den i folie och låta den vila i 10 minuter och äta och njuta.
Citera
2015-02-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Har för mig att man räknar med att temperaturen stiger med ca: 3-4% av ugnstemperaturen.
Nu är ju kyckling en rätt liten köttbit så jag är lite tveksam till att temperaturen stiger så mycket.

Jag skulle nog ta ut den vid runt 68-70 grader, linda in den i folie och låta den vila i 10 minuter och äta och njuta.

Vi kör på det. Tack för det snabba svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in