2015-01-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Har du en källa?

Betygssituationen vid examensarbetet är ju ett förhållandevis vanligt samtalsämne när man börjar närma sig utbildningen, men hittills har jag aldrig sett någon officiell källa för betygsstatistik. Det vore bra att kunna ha något att hänvisa till.

Inte Uppsala, men enligt SU:s betygsstatistik som släpps varje år har det legat runt 75% åtminstone två år i rad, således ungefär som specialkurserna.
Citera
2015-01-19, 16:53
Medlem
Ni som läst CC på SU, hur gick ni tillväga för att komma på ett bra uppsatsämne snabbt? Känns som att det är sjukt lite tid att lyckas slänga ihop något bra som ska hålla när man varken är bevandrad i arbetsrätt eller familjerätt
Citera
2015-01-19, 17:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Ni som läst CC på SU, hur gick ni tillväga för att komma på ett bra uppsatsämne snabbt? Känns som att det är sjukt lite tid att lyckas slänga ihop något bra som ska hålla när man varken är bevandrad i arbetsrätt eller familjerätt

JASÅ?

Jag gillade vårdnadsfrågor redan innan, så jag bestämde mig för det. Men ja, kursen är notoriskt dåligt planerad.
Citera
2015-01-19, 18:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Har du en källa?

Betygssituationen vid examensarbetet är ju ett förhållandevis vanligt samtalsämne när man börjar närma sig utbildningen, men hittills har jag aldrig sett någon officiell källa för betygsstatistik. Det vore bra att kunna ha något att hänvisa till.
Javisst, jag vet att jag har läst det, så ska söka upp källan!
Citera
2015-01-19, 19:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Har du en källa?

"Höstterminen 2012 och vårterminen 2013 examinerades sammanlagt 250 studenter. Av dessa erhöll 194 studenter (77,6 procent) betyget AB, 47 studenter (18,8 procent) betyget Ba och 8 studenter (3,2 procent) betyget B. En student (0,4 procent) underkändes."

Källa: Kursrapport 2013, för kursen Examensarbete, 30 hp.

Ja, nu är ju detta enbart för HT12 samt VT13, men kan inte tänka mig att det sker några stora variationer på just T9. Stackars sate som fick U dock.
Citera
2015-01-19, 19:58
Bannlyst
Jag har pluggat på en rad olika program under mina år i akademikervärlden. Nu funderar jag på att läsa på juristprogrammet. Jag har testat på de flesta programmen och kommer nu ifrån 2 års civilingenjörsstudier på Chalmers. Jag vill dock dubbla tillsammans med juridik, och vet inte hur juristprogrammet vid Göteborg står sig.

Är det som civilingenjörsprogrammen - dvs. att topp fyra är "same same" - eller ska jag byta till Uppsala/SU? Vill helst inte studera vid Uppsala då deras ingenjörsprogram inte har lika bra anseende som "topp 4". Jag trivs även väldigt bra i Göteborg.
Citera
2015-01-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Jag har pluggat på en rad olika program under mina år i akademikervärlden. Nu funderar jag på att läsa på juristprogrammet. Jag har testat på de flesta programmen och kommer nu ifrån 2 års civilingenjörsstudier på Chalmers. Jag vill dock dubbla tillsammans med juridik, och vet inte hur juristprogrammet vid Göteborg står sig.

Är det som civilingenjörsprogrammen - dvs. att topp fyra är "same same" - eller ska jag byta till Uppsala/SU? Vill helst inte studera vid Uppsala då deras ingenjörsprogram inte har lika bra anseende som "topp 4". Jag trivs även väldigt bra i Göteborg.

Om du trivs bra i Göteborg tycker jag du ska fortsätta där, juristprogrammet är det nog inget större fel på. Det har rapporterats lite oroande betygsstatistik och lite märkliga examinationsformer från GBG, men i övrigt så tror jag inte det är någon större skillnad från övriga lärosäten.
Citera
2015-01-19, 22:07
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
"Höstterminen 2012 och vårterminen 2013 examinerades sammanlagt 250 studenter. Av dessa erhöll 194 studenter (77,6 procent) betyget AB, 47 studenter (18,8 procent) betyget Ba och 8 studenter (3,2 procent) betyget B. En student (0,4 procent) underkändes."

Källa: Kursrapport 2013, för kursen Examensarbete, 30 hp.

Ja, nu är ju detta enbart för HT12 samt VT13, men kan inte tänka mig att det sker några stora variationer på just T9. Stackars sate som fick U dock.
Tackar!
Ja man undrar vad vederbörande har gjort för att få en sådan reaktion?
Överlag ligger det alltså fortfarande en hel del i det man brukar säga, att "alla får AB".
Citera
2015-01-20, 05:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tackar!
Ja man undrar vad vederbörande har gjort för att få en sådan reaktion?
Överlag ligger det alltså fortfarande en hel del i det man brukar säga, att "alla får AB".
Nä, den uppsatsen måste ju ha varit extraordinärt dålig. Möjligtvis kan det vara så att studenten trotsade handledaren och krävde att få lägga fram sin uppsats, trots att uppsatsen var långt ifrån färdig. Någon annan anledning har jag svårt att komma på, då det bör vara svårt att bli underkänt på ett arbete som man har haft så lång att arbeta med. Möjligtvis kan det ha varit en person som fastade i Urkund.

Men ja, med den statistiken (77,6 % AB) känns det som att "alla får AB" (läs: alla som försöker och lägger ned tid får AB). Ungefär som det ser ut i stort på fördjupningskurserna. Vissa kurser är ju ett skämt med nära 80 % AB, vilket självklart inte torde vara ett realistiskt betygssnitt.
Citera
2015-01-20, 12:54
Bannlyst
Citat:
Om du trivs bra i Göteborg tycker jag du ska fortsätta där, juristprogrammet är det nog inget större fel på. Det har rapporterats lite oroande betygsstatistik och lite märkliga examinationsformer från GBG, men i övrigt så tror jag inte det är någon större skillnad från övriga lärosäten.

Tack. I värsta fall antar jag att jag kan pendla till Lund, men antar att det kommer bli för jobbigt i längden. Jag skulle egentligen kunna flytta till Lund och fortsätta ingenjörsstudierna där, men jag trivs för bra i Göteborg, så det får nog bli så att jag söker till juristprogrammet till hösten och påbörjar dubblingen.

Tack för infon.
Citera
2015-01-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Hej du.
Hur är dett att studera programmet på SU?
Är det så svårt som det sags? Är det svårt att få höga betyg?

Programmet på SU är bra tycker jag, bra lärare och bra att det är inte 30 hp tentor som det är på UU t.ex. Svårt är det väl inte, men det är mycket! Om man pluggar och lägger ner tid så får man höga betyg men sen det beror också på på hur lätt man har för sig. Finns de som pluggar massor och snittar B och de som inte pluggar och får AB. Du måste nog gå en termin för att fä känna på eller åtminstone läsa Jiken (första kursen), därefter kan du få avgöra om det är något för dig.

Läste också att du bara bott i Sverige sen 2011 och studerat svenska i 5 månader? Var är du ifrån? Jag kan säga som sa att om du klarat av ditt kandidatprogram utan problem i 3 år så tror jag det kommer gå bra för dig. Man blir bättre på svenska under utbildningen gång.
Citera
2015-01-20, 13:37
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Tog i princip det första man hittade som verkade intressant. Det är bara att söka efter nya rättsfall, nya beslut som DS/Propar etc. och ta det som känns intressant och som fungerar. Jag sökte på infotorg efter mitt ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in