2014-11-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Hur skiljer sig pedagogiken, svårigheterna att få bra betyg samt kvalitén mellan LU, UU, GU och SU?

Hur stor roll spelar det faktum att SU ligger i just Stockholm? Kan de andra lärosätena kompensera för den nackdelen?

Vad som framkommit tidigare är det väl bara GU som tillämpar någon sorts skräckpedagogik med 50-60% U på vissa tentor. I övrigt förefaller det vara likvärdigt mellan lärosätena.

Gällande Stockholm så är väl den främsta fördelen att det faller sig naturligt för någon boende i Stockholm och som läst här att fortsätta karriären i Stockholm. Boende, kontaktar och närhet till näringslivet är förmodligen svårare att få för exempelvis studenter vid GU/LU/UmU/Ö. Med detta sagt så utgör det förmodligen inte något större hinder för den som verkligen vill komma till Stockholm.
Citera
2014-11-03, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Vad som framkommit tidigare är det väl bara GU som tillämpar någon sorts skräckpedagogik med 50-60% U på vissa tentor. I övrigt förefaller det vara likvärdigt mellan lärosätena.
KERAI-tenta i dag (13.30), statistik kommer väl om några veckor.
Citera
2014-11-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Ta en break, arbeta, res.

Eller ännu bättre: Läs på halvfart.

Ja, det är vad jag funderat på här som möjliga lösningar...
Citera
2014-11-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Hoppa av skiten för i helvete.

Jag misstänker att satan från första start ligger till grunden för juristutbildningen.

Jag förlorade inte bara 1 år av mitt liv på den utbildningen, utan även delar av mitt självförtroende samt självkänsla. Utöver det åldrades jag ca 4 år på det året, och lämnade Uppsala (där min förpestade studietillvaro var placerad) rynkigare än någonsin. Det kommer aldrig bli detsamma att nu mera kolla sig i spegeln.

Sammanfattningsvis; vidrig utbildning, vidriga människor som pluggar den. Nej fy fan, måste sluta skriva för jag blir så otroligt upprörd/emotional av att börja tänka på misären jag genomlidit där.

Ja, det är ju enkelt att hoppa av men nu har jag ju läst i 3 år och sumpat så mycket av mitt studiemedel att jag inte kan läsa något annat för så lite har jag kvar nu...Det betyder i princip att jag aldrig kommer få ut någon examen vilket skrämmer mig för idag måste man nästan ha en för att få ett jobb. Jag håller med dock det du skriver att juristub. sänker verkligen ens självkänsla och att det finns vissa mindre bra människor men det finns också bra, har träffat många jurister som varit underbara på alla sätt, det är vad jag upplevt det som här i Sthlm i alla fall. Jag har kompisar som läser juristutb. i Uppsala och de tycker att människorna är bra där, jag tror det beror på vilken klass man hamnar i nog.
Citera
2014-11-03, 16:29
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Jag tvivlar starkt på att den juridiska aktiviteten utanför lärosätet skiljer sig i Stockholm kontra t.ex. Uppsala. Men visst, pluggar man UU, GU eller i Örebro kryllar det väl inte av juridik utanför universitetet.

Du menar alltså att det inte skiljer sig mellan uppsala och sthlm men att det skiljer sig mellan GU och sthlm. Eller menar du att man från uppsala lätt kan åka till sthlm.
Citera
2014-11-03, 20:44
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Ja, det är ju enkelt att hoppa av men nu har jag ju läst i 3 år och sumpat så mycket av mitt studiemedel att jag inte kan läsa något annat för så lite har jag kvar nu...Det betyder i princip att jag aldrig kommer få ut någon examen vilket skrämmer mig för idag måste man nästan ha en för att få ett jobb. Jag håller med dock det du skriver att juristub. sänker verkligen ens självkänsla och att det finns vissa mindre bra människor men det finns också bra, har träffat många jurister som varit underbara på alla sätt, det är vad jag upplevt det som här i Sthlm i alla fall. Jag har kompisar som läser juristutb. i Uppsala och de tycker att människorna är bra där, jag tror det beror på vilken klass man hamnar i nog.

Tänkte inte så långt som med csn-lånet.. (Ja, du ser, jag har uppenbarligen inte tankekapacitet för att vara jurist)

I sådana fall. Kämpa på nu skulle jag säga! Sista spurten! Sen njut resten av livet med förhoppningsvis en hög lön!
Citera
2014-11-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kompensera för vilken nackdel? Den enda klara fördelen som finns att studera i Stockholm är att man bor nära byråer och andra företag där man kan arbeta vid sidan om studierna, och därmed slipper pendla från t.ex. Uppsala.

Man slipper även bo på landsbygden.

Med det sagt så har jag personligen svårt att se någon poäng med att flytta till Stockholm för att plugga. Bostadssituationen verkar problematisk för inflyttade, pendlingsavstånden är ofta ett mindre helvete, och det är för mycket folk exakt överallt.
Citera
2014-11-03, 21:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Man slipper även bo på landsbygden.

Med det sagt så har jag personligen svårt att se någon poäng med att flytta till Stockholm för att plugga. Bostadssituationen verkar problematisk för inflyttade, pendlingsavstånden är ofta ett mindre helvete, och det är för mycket folk exakt överallt.

Korrekt. Jag brukar framhålla staden som fördelen med SU (efter femtonde byråminglet med kom-till-oss-vi-jobbar-annorlunda-kolla-vårt-kontor-ballt-va-tugget från en ettårsbitis är det inte lika häftigt att plugga nära Norrmalmstorg längre) men det vägs upp av att alla andra också vill flytta hit, och i alltför stor utsträckning också gör det.
Citera
2014-11-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Tänkte inte så långt som med csn-lånet.. (Ja, du ser, jag har uppenbarligen inte tankekapacitet för att vara jurist)

I sådana fall. Kämpa på nu skulle jag säga! Sista spurten! Sen njut resten av livet med förhoppningsvis en hög lön!

Nja, jag tror som så att juridik kanske passar mindre bra för vissa människor så tror inte att din tankekapacitet är så dålig. Tack, jag får kämpa på, precis som du skriver. Jag är faktiskt inte ute efter hög lön, läser juridik pga. intresse.
Citera
2014-11-04, 12:33
Avstängd
KonungHonungs avatar
Försök slutföra utbildningen om det tryter med studiemedel. Försök se omtentan som en utmaning, och när du väl fixat den lär självförtroendet skjuta i höjden. Lättare sagt än gjort kanske..
Citera
2014-11-05, 16:37
Medlem
JIKen på SU är rättad.

Utfallet var

U: 5%

B: 21,5%

BA: 41,5 %

AB: 32%
Citera
2014-11-05, 16:54
Medlem