Citat:
Ursprungligen postat av
Alter-egon
Är det någon som har koll på hur svårt det är att få fiskaltjänst? Undrar också om söktrycket till de olika hovrätterna följer det geografiska mönstret från notarietjänsterna.
Intrycket jag har fått är att det är mycket svårt. En före detta hovrättslagman uttryckte det som att passera ett nålsöga. Erfarenhetsmässigt skulle jag även säga att det gäller att ha lagmannen på sin sida, dvs. att när hovrätten ringer upp lagmannen ska man vara en av dem som lagmannen har fått upp ögonen för och ser som domarmaterial.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det geografiska mönstret ifrån notarietjänsterna, men notarieruljansen, där vissa sitter två år, andra ett och ett halvt, somliga har föräldraledigt/tjänstledigt är sjukskrivna m.m., innebär att det inte finns något tydligt mönster då notarier börjar och slutar. Vad jag har sett så verkar hovrätten inte heller anpassa rekryteringen efter andras förutsättningar än sina egna. Som ett exempel kan jag nämna att jag själv "preppades" av min lagman att gå vidare till hovrätten och hade en ansökan liggandes i flera månader innan det blev aktuellt med intervju, och eftersom slutdatumet närmade sig och jag inte har mycket is i magen så sökte jag till sist till byråvärlden och där fick jag jobb ungefär två veckor efter att de tog emot min ansökan. Föga förvånande är alltså den statliga sidan långsammare och stelare när den privata kan agera oerhört snabbt och smidigt.
Vill du således bli fiskal är mitt tips att 1) sälj dig själv på tingsrätten och inte minst för lagmannen (missta det inte för rövslickeri utan gör ett jävligt bra jobb helt enkelt), 2) låt tingsrätten, genom lagmannen, sälja dig för hovrätten, 3) ha is i magen om inte deras rekryteringsperiod klickar helt med när din egen tjänstgöring slutar, och 4) väl på intervjun riskerar många att sätta sig ner innan hovrättspresidenten har satt sig vilket på vissa håll är ett misstag som kan komma att påpekas.