2015-01-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Det enda viktiga för er som ska läsa CA är att se till så att ni får Marcus Radetzki som grupplärare, om det inte är för sent. Resten löser sig självt.

Radetzki var förvisso duktig när jag hade honom, men det han sade på seminarierna kunde sagts på 50 minuter istället för 4 timmar av Chr*stina R*mberg. #TeamRamberg.
Citera
2015-01-18, 21:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Radetzki var förvisso duktig när jag hade honom, men det han sade på seminarierna kunde sagts på 50 minuter istället för 4 timmar av Chr*stina R*mberg. #TeamRamberg.

Hon undervisar inte denna termin dock.

+1 för Radetzki; easily bland de bästa lärarna på SU. Brukar råda konsensus.

Skulle också lägga ett ord för Mattias Nilsson, som verkar ha en grupp i år.
Citera
2015-01-18, 22:25
Medlem
Linköpings brukar rankas högst
Citera
2015-01-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Uppsala. Juristbranschen är mycket konservativ, och Uppsala är det klassiska lärosätet.

Juristbranschen är konservativ jämfört med andra yrken men jag känner att du överdriver betydelsen av att välja det du kallar det klassiska lärosätet. Om du nu ändå vill bråka om vilket som är det klassiska lärosätet vill jag bara påminna om att Lund både har finare och äldre anor än Uppsala. Det är Sveriges äldsta stad. Det var sätet för den nordiska ärkebiskopen. Det var platsen för Nordens första Studium Generale. Allt det som Uppsala är känt för gjorde Lund flera årtionden tidigare.

I 2014 års QS-undesökning rankades LU som landets bästa universitet. Faktum är att LU de senaste åren konstant har hamnat på bättre plats än UU. Det är dessutom landets starkaste forskningsuniversitet. LU hamnade dock endast på andra plats i Uranks utvärdering av de svenska juristprogrammen, så man ska väl inte träta om småsaker. Enligt HSV håller utbildningen i både Lund och Uppsala mycket hög kvalitet. Annat är det tydligen med Stockholm...
Senast redigerad av Valyrien 2015-01-18 kl. 23:12.
Citera
2015-01-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyrien
Juristbranschen är konservativ jämfört med andra yrken men jag känner att du överdriver betydelsen av att välja det du kallar det klassiska lärosätet. Om du nu ändå vill bråka om vilket som är det klassiska lärosätet vill jag bara påminna om att Lund både har finare och äldre anor än Uppsala. Det är Sveriges äldsta stad. Det var sätet för den nordiska ärkebiskopen. Det var platsen för Nordens första Studium Generale. Allt det som Uppsala är känt för gjorde Lund flera årtionden tidigare.

I 2014 års QS-undesökning rankades LU som landets bästa universitet. Faktum är att LU de senaste åren konstant har hamnat på bättre plats än UU. Det är dessutom landets starkaste forskningsuniversitet. LU hamnade dock endast på andra plats i Uranks utvärdering av de svenska juristprogrammen, så man ska väl inte träta om småsaker. Enligt HSV håller utbildningen i både Lund och Uppsala mycket hög kvalitet. Annat är det tydligen med Stockholm...

Var det UU som hämnade den första?
Vad menar ni med - Annat är det tydligen med Stockholm - +?
Citera
2015-01-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Jag tycker att CA ska bli kul, så jag är inte direkt avskräckt av benämningen väggen. Alla utbildningarna verkar ju behöva en termin med det namnet, så.

Hm, ja, sakrätten har jag hört ska vara lite krånglig. Tack för tipset.

Kurserna jag ser mest fram emot att läsa på programmet är CA, CC, associationsrätt, straffrätt, folkrätt, rättshistoria och allmän rättslära. Och så specialkurserna såklart.

Man förväntar sig inte att sakrätt ska vara spännande men om man tillåter sig att go all aspie är det verkligen fascinerande. Väldigt logiskt uppbyggt. Jag pluggade mycket sakrätt i mina dagar, åh... det var som att jag fick en uppenbarelse en natt och alla bitar föll på plats. Kanske att jag hade självmedicinerat något i samma veva också.

Rättshistorian var en av mina favoritkurser. Nu läste jag förstås inte vid SU, men här nere i Lund var det en inspirerande kurs.
Citera
2015-01-18, 23:31
Medlem
Är det någon som vet hur många procent av studenterna som spikar AB på examensarbetet? Förr var det mycket höga siffror här nere i Lund - upp mot 90 %. Någon som har färskare siffror?
Citera
2015-01-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Var det UU som hämnade den första?
Vad menar ni med - Annat är det tydligen med Stockholm - +?

Uranks lista:
1. Uppsala
2. Lund
3. Örebro
4. Göteborg
5. Stockholm
6. Umeå

Så ja, UU hamnade på förstaplats.
SU hamnade näst sist. Dessutom totalsågades SU:s utbildning av HSV med omdömet "bristande kvalitet". Det verkar således vara en utbildning man ska akta sig för trots att den är populär och uppskattad av många studenter.
Citera
2015-01-18, 23:42
Medlem
Citat:
Uranks lista:
1. Uppsala
2. Lund
3. Örebro
4. Göteborg
5. Stockholm
6. Umeå

Så ja, UU hamnade på förstaplats.
SU hamnade näst sist. Dessutom totalsågades SU:s utbildning av HSV med omdömet "bristande kvalitet". Det verkar således vara en utbildning man ska akta sig för trots att den är populär och uppskattad av många studenter.

Tack för ditt utförligt inlägg.
Kan du utveckla vad du menar med - man ska akta sig för utbildningen -
Kan du också redögora vad som ligger som skillnaden mellan UU, LU och SUs juristprogrammen? Det verkar att du är mycket kunnig om området.
Citera
2015-01-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Tack för ditt utförligt inlägg.
Kan du utveckla vad du menar med - man ska akta sig för utbildningen -
Kan du också redögora vad som ligger som skillnaden mellan UU, LU och SUs juristprogrammen? Det verkar att du är mycket kunnig om området.

Vad jag menade var att HSV fullständigt sågade SU:s utbildning vid granskningen för ett par år sedan, men nu när jag googlat runt lite så ser jag att bristerna är åtgärdade och att utbildningen bedöms hålla god kvalitet. Med andra ord är nog SU inget dåligt val heller. Dessutom har jag av vänner hört bra om den.

Jag är inte så insatt i vad som skiljer utbildningarna men jag vet att vissa är mer PBL-baserade, vissa har mindre kurser istället för stora och så vidare. Det går säkert hitta en hel del jämförelser här på Flashback.
Citera
2015-01-19, 00:09
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Linköpings brukar rankas högst
Är det inte Karlstad eller Jönköping som brukar vinna?
Citera
2015-01-19, 00:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Är det någon som vet hur många procent av studenterna som spikar AB på examensarbetet? Förr var det mycket höga siffror här nere i Lund - upp mot 90 %. Någon som har färskare siffror?
Kring 70 % fick AB under 2013 i Uppsala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in