2018-12-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du har fortfarande inte resonerat kring det matematiskt omöjliga med dina resonemang. Det är betydligt fler än du tror som sitter så många timmar, som enligt din mening, bör ge en AB. Det funkar inte så, och din brist på förståelse är fortfarande lika alarmerande.

Nu var jag ju dock tydlig med att det naturligtvis krävs viss talang för studierna. Skrev aldrig att alla, oavsett förmåga, får AB så fort de sitter 30 timmar eller mer. Vissa studenter har naturtalang för de egenskaper som juristprogrammet kräver, framförallt läsförståelse och förmåga att förstå system. Vissa har det inte, och dessa studenter kommer rimligtvis behöva lägga betydligt mer på sina studier. Tror i regel många underskattar vilken stor faktor begåvning faktiskt är när det gäller betygsfördelning. De som läser snabbt och direkt kan förstå har en oerhörd fördel på programmet.
Citera
2018-12-29, 17:56
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Nu var jag ju dock tydlig med att det naturligtvis krävs viss talang för studierna. Skrev aldrig att alla, oavsett förmåga, får AB så fort de sitter 30 timmar eller mer. Vissa studenter har naturtalang för de egenskaper som juristprogrammet kräver, framförallt läsförståelse och förmåga att förstå system. Vissa har det inte, och dessa studenter kommer rimligtvis behöva lägga betydligt mer på sina studier. Tror i regel många underskattar vilken stor faktor begåvning faktiskt är när det gäller betygsfördelning. De som läser snabbt och direkt kan förstå har en oerhörd fördel på programmet.

Dina uttryck citerade:

"30h inklusive föreläsningar och seminarier räcker gott och väl till AB om du är någorlunda skarp, åtminstone på de terminer med normal arbetsbelastning."

Du skriver att 30 h inte bara ger AB, utan räcker "gott och väl", dvs med råge, för att få AB. Visserligen skriver du "om du är någorlunda skarp", men det torde de flesta vara på programmet. Du skriver trots allt "någorlunda", dvs du anser att man inte ens behöver vara skarp.

"På de svårare terminerna, t3, t6 som det ser ut idag, bör man nog åtminstone närma sig 40h för att kunna vara säker."

Här går det inte att utläsa något annat än att man alltså ska kunna vara säker. Läst ihop med det du skrev tidigare lyckas man alltså vara säker på att få AB på väggterminerna, om man är någorlunda skarp, och läser 40h i veckan. Då ska man ha i åtanke att andelen som får AB på nämnda terminer är någonstans mellan 5 och 20%. Ponerat att de som är någorlunda skarpa är majoritet på programmet, så menar du alltså att endast 10 till 40% pluggar 40h i veckan under de absolut mest krävande terminerna. Återigen, du har inte gjort din research alternativt förstår inte hur siffror hänger ihop med de ordval du väljer.

"Men beroende på frågor på tentan, tur, hur bra områdena passar en, så kan man definitivt klara sig på mindre."

Det hela blir närmast pinsamt när du inte hintar om att tur etc kan sätta käppar i hjulet, utan istället gör att folk kan komma undan med en mindre arbetsbelastning.

.............................................

Du kan igen försöka försvara dina uttryck, eller så får du erkänna att du har fel.
Citera
2018-12-29, 20:05
Medlem
Är det en rekommendation att hoppa på direkt efter gymnasiet eller kan det vara bra med ett sabbatsår? obs vet knappt om jag kommer komma in direkt utan det kan vara bra att läsa på komvux men )))
Citera
2018-12-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Är det en rekommendation att hoppa på direkt efter gymnasiet eller kan det vara bra med ett sabbatsår? obs vet knappt om jag kommer komma in direkt utan det kan vara bra att läsa på komvux men )))

Eftersom du är osäker på om du kommer in så är en möjlighet att ändå ansöka, ta platsen om den erbjuds, plugga åtminstone en termin och sedan därefter ta paus. Tror du kan ta paus när du vill och hur länge du vill under juristprogrammet (förutsatt att du åtminstone avklarat termin 1). Du kan alltså plugga 1 termin och sedan försvinna iväg på jobb och resor under en längre period, för att sedan komma tillbaka till en garanterad plats.

Om jag har fel så får något rätta mig.
Citera
2018-12-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedigtRoligt
Eftersom du är osäker på om du kommer in så är en möjlighet att ändå ansöka, ta platsen om den erbjuds, plugga åtminstone en termin och sedan därefter ta paus. Tror du kan ta paus när du vill och hur länge du vill under juristprogrammet (förutsatt att du åtminstone avklarat termin 1). Du kan alltså plugga 1 termin och sedan försvinna iväg på jobb och resor under en längre period, för att sedan komma tillbaka till en garanterad plats.

Om jag har fel så får något rätta mig.

Gäller det också, mammaledighet att ta 1-2 terminer? Ja jag är kvinna, har alltid velat ha barn tidigt men det känns som det ej går ihop med JP!!
Citera
2018-12-30, 11:59
Medlem
Citat:
Gäller det också, mammaledighet att ta 1-2 terminer? Ja jag är kvinna, har alltid velat ha barn tidigt men det känns som det ej går ihop med JP!!

Ja, självklart. Du får göra studieuppehåll efter T1.
Citera
2018-12-30, 12:06
Medlem
Jegras avatar
Citat:

Det är flera som har barn och läser juristprogrammet så det går alldeles utmärkt, det är ju mest en fråga om vad man använder sin fritid till. Det kräver kanske att man har disciplinen att faktiskt studera när möjlighet finns men det är ju som med det mesta i livet.
Citera
2018-12-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegra
Det är flera som har barn och läser juristprogrammet så det går alldeles utmärkt, det är ju mest en fråga om vad man använder sin fritid till. Det kräver kanske att man har disciplinen att faktiskt studera när möjlighet finns men det är ju som med det mesta i livet.

Åh tack! Är det ovanligt/vanligt att studenter begär inspelade/spelar in själva föreläsningarna, de som är föräldrar och det som ej är?? Tänker spontant att har man barn kan de va skönt att slippa gå på alla föreläsningar utan att man istället antecknar hemifrån & utifrån inspelningarna? Samt jag är en sådan som inte är allra bäst på att lyssna och anteckna snabbt samtidigt.. Beror kanske på lärosäte vad som gäller..
Citera
2018-12-30, 22:26
Medlem
at95s avatar
Citat:
Åh tack! Är det ovanligt/vanligt att studenter begär inspelade/spelar in själva föreläsningarna, de som är föräldrar och det som ej är?? Tänker spontant att har man barn kan de va skönt att slippa gå på alla föreläsningar utan att man istället antecknar hemifrån & utifrån inspelningarna? Samt jag är en sådan som inte är allra bäst på att lyssna och anteckna snabbt samtidigt.. Beror kanske på lärosäte vad som gäller..

Det händer att studenter själva spelar in föreläsningar eller ber andra om att göra det. Man måste dock komma ihåg att det är föreläsaren som, av upphovsrättsliga skäl, bestämmer om inspelning ska tillåtas eller inte. Vissa föreläsare tillåter inte att deras föreläsningar spelas in. Tror däremot att de flesta skulle svara ja.

Powerpointbilder från föreläsningarna brukar i princip alltid finnas på kurshemsidan. Det brukar gå att inhämta en hel del information genom att bara gå igenom bilderna. Vissa föreläsningar, framför allt på senare terminer, är digitala och tillgängliga (via kurshemsidan) för uppspelning flera gånger.

Ovanstående gäller SU.
Citera
2019-01-02, 20:22
Medlem
Citat:

Inte direkt ett svar på din fråga, men efter hand inser de flesta studenter att föreläsningarna faktiskt inte ger så mycket och närvaron på föreläsningar minskar rätt rejält på de senare terminerna. Jag själv gick på allt i början och tycker nu i efterhand att jag säkert kunde lärt mig samma saker på kortare tid genom att läsa litteraturen.

Men givetvis finns det en social aspekt också, och ett tänk "alla andra går, så om jag inte går kan jag missa något som alla andra kommer lära sig". Jag hade nog klarat mig ungefär lika bra på tentorna om jag inte gått på några föreläsningar alls om jag får spekulera.
Citera
2019-01-03, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Inte direkt ett svar på din fråga, men efter hand inser de flesta studenter att föreläsningarna faktiskt inte ger så mycket och närvaron på föreläsningar minskar rätt rejält på de senare terminerna. Jag själv gick på allt i början och tycker nu i efterhand att jag säkert kunde lärt mig samma saker på kortare tid genom att läsa litteraturen.

Men givetvis finns det en social aspekt också, och ett tänk "alla andra går, så om jag inte går kan jag missa något som alla andra kommer lära sig". Jag hade nog klarat mig ungefär lika bra på tentorna om jag inte gått på några föreläsningar alls om jag får spekulera.

+1

När man börjar juristprogrammet så tror jag det hör till vanligheten att man överskattar det mesta med programmet. Det är inget ”särskilt” att läsa JP och enligt min uppfattning klarar man sig tveklöst genom hela programmet utan att gå på några föreläsningar. Under mina fyra terminer tror jag att jag gått på två eller tre stycken totalt.

Dock kan det säkert vara nyttigt på första terminen om man är obekant med språket i litteraturen. Vissa saker som sägs under en föreläsning kan möjligtvis uppfattas som mer lättförståeligt än i litteraturen. Dessutom har du möjlighet att ställa frågor till föreläsaren.

Generellt sett har föreläsningarna inte tillfört mig mycket annat än svintidiga morgnar.
Citera
2019-01-05, 14:07
Medlem
anteri17s avatar
Känner mig ovanligt förberedd inför tentamen för t5 i Uppsala. Däremot tycker jag moms är hemskt. Tips för att klara eventuella momsfrågor på tentan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in