2014-10-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Jag sitter i en liknande sitts som dig, har en eftersläpande tenta från förra höstterminen och mår skit över det, har skrivit den 4 ggr (skrev fjärde idag) och kommer troligtvis få skriva en femte gång, vilket har gjort att jag är ganska säker på att jag kommer byta program till hösten.
Mitt enda tips till dig är att ta studieuppehåll till våren och fixa resterna om du VERKLIGEN gillar det du pluggar, annars finns det nog risk att du tappar motivationen helt.
Förresten ts. har du pluggat något tidigare, med tanke på att ditt csn håller på och ta slut?

Åh stackare, det är verkligen inte lätt! Tack för ditt tips! Vilken kurs är det du släpar med och på vilket universitet? Hur långt har du kommit? Jag har läst en annan utbildning innan men den blev jag inte klar med.
Citera
2014-10-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Är det jurist du vill bli? I sådana fall kan jag garantera dig att det bästa beslutet du kan är att fortsätta. Jag är uppväxt i en juristfamilj, min pappa hade flera omtentor under sin studietid och är idag stolsprofessor vid ett av landets mer framstående lärosäten. Allt går om man vill och om du nu har gjort nästan allt så är det dumt att ge upp drömmen. Att du inte jobbar längre kan du se som att du har ännu mer tid att lägga på kursen, plugga satan så ska du se att det kommer gå att gå till slut, oavsett om det är femte eller sjuttonde försöket.

Tack! Ja det är jurist jag vill bli, jag tror inte någon pluggar i 7 terminer för att inte vilja bli jurist. Ja det ligger ju bra till att plugga nu när man inte har ett jobb men jag måste jobba tyvärr för att kunna dryga ut mitt studiemedel så att jag blev av med jobbet är inget bra egentligen i mitt läge.
Citera
2014-10-30, 23:26
Medlem
Funderar på att börja läsa juristprogrammet nästa höst. Några frågor!

-Vilket av universiteten ger bäst juristutbildningar i Sverige? Antar att det är GU, SU, UU eller LU? Hade tur på senaste hp och skrev runt 1,55 så kommer med ganska stor säkerhet in på SU eller GU, kanske UU eller LU. Lär väl höja det nästa tillfälle också.
-Vad kan man förvänta sig av själva utbildningen? Vissa säger att det är genomsvårt, andra att man med enkelhet kan klara av att skriva lägsta betyg i alla fall.
-Vad är det för yrken som gäller sen? Om jag förstått det rätt är juridik en bra grund att stå på för det mesta, men de flesta går vidare till att jobba inom rättsväsendet eller någon advokatbyrå?

Tack!
Citera
2014-10-31, 08:01
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Åh stackare, det är verkligen inte lätt! Tack för ditt tips! Vilken kurs är det du släpar med och på vilket universitet? Hur långt har du kommit? Jag har läst en annan utbildning innan men den blev jag inte klar med.
Statistik B 15hp, skulle ha läst statistik C 30hp till våren men så blir det nog inte måste nämligen vara godkänd i den kursen för kunna få läsa c-kursen.
Har läst 4 terminer, tog dock ett uppehåll i våras just pga. att det gick dåligt i statistik B, jag mådde jätte dåligt i ca 2 veckor, så hoppade tillslut av. I våras läste jag dock en distanskurs i statistik B, då jag inte hade något bättre för mig och eventuellt se om jag klarade, gick riktigt bra i den kursen fick vg som slutbetyg. Så i höstas bestämde jag för att fortsätta med programmet, vilket var ett dåligt beslut och nu mår jag riktigt dåligt igen.
Hade tankar på ekonomiekandidat istället, skulle isådanafall bara behöva läsa 1,5 år till, men såg nu att den inriktningen jag vill gå (fek) istort sett är omöjlig att komma in på genom sen anmälan på vårterminen då det är mycket färre platser, så vet i fan riktigt hur jag skall göra.
Har tänkt på ich lämna den akademiska världen helt och utbilda mig till plåtslagare istället, jag har förlorat all motivation att plugga.
Citera
2014-10-31, 12:35
Medlem
Citat:
Statistik B 15hp, skulle ha läst statistik C 30hp till våren men så blir det nog inte måste nämligen vara godkänd i den kursen för kunna få läsa c-kursen.
Har läst 4 terminer, tog dock ett uppehåll i våras just pga. att det gick dåligt i statistik B, jag mådde jätte dåligt i ca 2 veckor, så hoppade tillslut av. I våras läste jag dock en distanskurs i statistik B, då jag inte hade något bättre för mig och eventuellt se om jag klarade, gick riktigt bra i den kursen fick vg som slutbetyg. Så i höstas bestämde jag för att fortsätta med programmet, vilket var ett dåligt beslut och nu mår jag riktigt dåligt igen.
Hade tankar på ekonomiekandidat istället, skulle isådanafall bara behöva läsa 1,5 år till, men såg nu att den inriktningen jag vill gå (fek) istort sett är omöjlig att komma in på genom sen anmälan på vårterminen då det är mycket färre platser, så vet i fan riktigt hur jag skall göra.
Har tänkt på ich lämna den akademiska världen helt och utbilda mig till plåtslagare istället, jag har förlorat all motivation att plugga.

Men man kan väl tillgodoräkna distanskursen i statistik b istället för programkursen i statistik b! Vet kanske inte alla universitet tillgodoräknar men rent generellt borde det ju gå, jag har tillgodoräknat på annan utbildning och det gick hur bra som helst och slapp på det sättet läsa programkursen. Kan du prova det? Åh, ja jag kan skriva under att motivationen är inte helt på topp hos mig också, vet hur du känner, jag har också haft/har tankar på att lämna det akademiska och ta någon yrkesutbildning! Om du vill gärna läsa fek så kan du ju söka till nästa höst, sen anmälan är ju små chanser att komma in på precis som du säger...
Citera
2014-10-31, 13:00
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Men man kan väl tillgodoräkna distanskursen i statistik b istället för programkursen i statistik b! Vet kanske inte alla universitet tillgodoräknar men rent generellt borde det ju gå, jag har tillgodoräknat på annan utbildning och det gick hur bra som helst och slapp på det sättet läsa programkursen. Kan du prova det? Åh, ja jag kan skriva under att motivationen är inte helt på topp hos mig också, vet hur du känner, jag har också haft/har tankar på att lämna det akademiska och ta någon yrkesutbildning! Om du vill gärna läsa fek så kan du ju söka till nästa höst, sen anmälan är ju små chanser att komma in på precis som du säger...
Problemet är att det är en 15HP kurs som man måste ha för att kunna ha med de 2 andra två 7,5hp kurserna, så då kan jag inte ha med de kurserna, distanskursen ligger på 7,5hp. Så tyvärr så är det inte möjligt, är så jävla surt det hänt mig två gånger.
Har dock varit i kontakt med skola som utbildar plåtslagare, så får sim sagt se hur man gör
Citera
2014-10-31, 15:25
Medlem
Vilken kurs är det som släpar? (orolig SU student )
Citera
2014-10-31, 23:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Funderar på att börja läsa juristprogrammet nästa höst. Några frågor!

-Vilket av universiteten ger bäst juristutbildningar i Sverige? Antar att det är GU, SU, UU eller LU? Hade tur på senaste hp och skrev runt 1,55 så kommer med ganska stor säkerhet in på SU eller GU, kanske UU eller LU. Lär väl höja det nästa tillfälle också.
-Vad kan man förvänta sig av själva utbildningen? Vissa säger att det är genomsvårt, andra att man med enkelhet kan klara av att skriva lägsta betyg i alla fall.
-Vad är det för yrken som gäller sen? Om jag förstått det rätt är juridik en bra grund att stå på för det mesta, men de flesta går vidare till att jobba inom rättsväsendet eller någon advokatbyrå?

Tack!

1. Går att läsa sig till genom en sökning i denna tråd. (Kort: var du pluggar spelar ingen roll)

2. Går att läsa sig till på varje sida i denna tråd (Kort: Högre betyg kräver högre ansträngning. Att gå ut med raka B är lätt, men du vill inte gå ut med raka B)

3. Rättsväsendet, affärsjuridiska byråer, humanjurister, myndigheter, universiteten, var och vartannat medelstort eller större företag, kommuner, NGOs..http://www.dagensjuridik.se/2012/06/popularaste-arbetsgivarna-bland-juristerna-se-hela-50-i-topp-listan

Flera av mina före detta bästa vänner vill jobba på Skatteverket.
Citera
2014-10-31, 23:40
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Flera av mina före detta bästa vänner vill jobba på Skatteverket.
Därav föredetta?
Citera
2014-10-31, 23:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Därav föredetta?
Hoppas det. Ingen sund människa väljer att arbeta för Fiscus.
Citera
2014-11-02, 14:43
Medlem
Citat:
Problemet är att det är en 15HP kurs som man måste ha för att kunna ha med de 2 andra två 7,5hp kurserna, så då kan jag inte ha med de kurserna, distanskursen ligger på 7,5hp. Så tyvärr så är det inte möjligt, är så jävla surt det hänt mig två gånger.
Har dock varit i kontakt med skola som utbildar plåtslagare, så får sim sagt se hur man gör

Åh, misstänkte att det var något sådant! Antar att du redan varit i kontakt med studierektor/syv för att få råd hur du ska lösa ditt problem och tänk över alla möjliga lösningar. Tråkigt när det är så här, kanske du ska ta uppehåll, och gå plåtslagare ett tag och känna på hur det verkar, vem vet du kanske trivs bättre med det yrket! Lycka till!
Citera
2014-11-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Vilken kurs är det som släpar? (orolig SU student )

Processrätt! Och jag är bara en i mängden som släpar med den kursen, finns hur många studenter som helst som tar den antingen som sista kurs eller gör något annat under tiden man inte klarar den gång på gång...vad jag hört i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in