2015-04-08, 03:34
Medlem
Är ALL litteratur på svenska?

Undrar om stokholms och uppsalas universitet.

Undrar främst över den första terminen (behöver lära mig engelska just här)

Uppsalas första termin heter GRUNDLÄGGANDE JURIDISK METOD, STATSRÄTT OCH KONSTITUTIONELL EU-RÄTT Denna låter ju ha lite engelskt inslag med EU-rätt osv.. Eller???

Stockholms första termin gå ut på typ samma sak:
Juridisk introduktionskurs, 10,5 högskolepoäng
Europarätt, 7,5 högskolepoäng
Statsrätt, 12 högskolepoäng
Är det någe engelskt här???
Citera
2015-04-08, 03:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxfordva

Nä. Någon artikel eller dom kanske, men inte mycket av vad jag kommer ihåg. Har du normalgod gymnasienivå, vad nu det är iofs, är du safe.
Senast redigerad av Sobofied 2015-04-08 kl. 03:46.
Citera
2015-04-08, 07:15
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Undrar främst över den första terminen (behöver lära mig engelska just här)

Uppsalas första termin heter GRUNDLÄGGANDE JURIDISK METOD, STATSRÄTT OCH KONSTITUTIONELL EU-RÄTT Denna låter ju ha lite engelskt inslag med EU-rätt osv.. Eller???

På SU är litteraturen på svenska men på europarätten kan det vara något enstaka EU-fall på engelska, eftersom vi gick med i EU 1995 så är fallen innan 1995 inte på svenska.
Citera
2015-04-08, 10:57
Medlem
Generalklausulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
På SU är litteraturen på svenska men på europarätten kan det vara något enstaka EU-fall på engelska, eftersom vi gick med i EU 1995 så är fallen innan 1995 inte på svenska.
Det finns specialutgåvor av Rättsfall från Europeiska gemenskapernas domstol och förstainstansrätt [REG] på alla språk som sedermera blivit officiella. Alla rättsfall översätts dock inte till alla språk; vissa domar har bara publicerats på franska och rättegångsspråket i det aktuella målet.

För att besvara den ursprungliga frågan: ytterst lite är på engelska.
Citera
2015-04-08, 13:56
Medlem
Citat:

Jag läser på UU och fram till och med T4 har vi haft en bok på engelska. Den var under T1 och inte speciellt krånglig. Har dock hört att det blivit någon bok mer nu, men det är inget betungande.

Totalt kanske ett drygt tiotal rättsfall varit på engelska hittills under programmet och ofta går de att hitta på svenska. Under T6 verkar det vara en del läsning på engelska men det kan andra svara för bättre än jag.
Citera
2015-04-08, 14:04
Medlem
Angående juridiskt grundår UU.

Jag såg idag att juridiskt grundår via Uppsala universitet använder sig av betygen U/G/VG(Enl. kursplaner). Istället för U, B, BA & AB som används på juristprogrammet. Som jag tolkar det får de personer som ges möjlighet att fortsätta studera på juristprogrammet till T3(efter VG i betyg) alltså motsvarande ett "BA" som högsta möjliga betyg på första två terminerna. Kan detta vara en nackdel?
Citera
2015-04-08, 21:39
Medlem
The_Keepers avatar
Ett ämne som ofta dryftas här i tråden är vad som krävs för att få komma på intervju på de större affärsjuridiska advokatbyråerna. Ofta talas det om ett krav på 50–75% AB samt i övrigt goda meriter. Ibland dyker det upp någon som påpekar att kontakter i vissa fall kan utgöra ett fullgott substitut till betyg/meriter. Min erfarenhet är dock att det sällan ges några givande exempel kontakter faktiskt har lyckats ersatta betygen. Det är mot denna bakgrund som jag tänkte att följande information kan vara intressant för trådens läsare.

Alldeles nyligen fick jag veta att en tämligen nyutexaminerad jurist erbjudits att komma på intervju på en av de tre största advokatbyråerna efter det att juristens tidigare uppsatshandledare rekommenderat juristen för en byråns delägare. Skälet för rekommendationen var att uppsatshandledaren ansåg juristen ifråga vara kompetent.
Jag tror inte att det är unikt att detta händer, men såvitt jag kan komma ihåg är det är det första gången jag själv har hört att detta har hänt från en pålitlig källa.

Här kan man givetvis diskutera om det handlar om kontakter eller om det de facto handlar om en form av merit – uppsatshandledarens inställning till juristen baserades ju i grund och botten på en studierelaterad prestation.
Citera
2015-04-08, 21:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrorz
Angående juridiskt grundår UU.

Jag såg idag att juridiskt grundår via Uppsala universitet använder sig av betygen U/G/VG(Enl. kursplaner). Istället för U, B, BA & AB som används på juristprogrammet. Som jag tolkar det får de personer som ges möjlighet att fortsätta studera på juristprogrammet till T3(efter VG i betyg) alltså motsvarande ett "BA" som högsta möjliga betyg på första två terminerna. Kan detta vara en nackdel?
Nu vet jag inte hur betygssättningen fungerar, möjligtvis omvandlas det till den sedvanliga betygsskalan efter uppnådda poäng.

Men självklart är det en nackdel att ha med sig två Ba.
Citera
2015-04-08, 22:13
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Här kan man givetvis diskutera om det handlar om kontakter eller om det de facto handlar om en form av merit – uppsatshandledarens inställning till juristen baserades ju i grund och botten på en studierelaterad prestation.
Man inte utesluta att det rör sig om någon form av muta eller utbyte av tjänst, för vad vinner uppsatshandledaren på att ge en rekommendation åt en färsk jurist? Något annat motiv än att juristen ansågs kompetent måste finnas med i bilden. Är de vänner privat, eller har andra relationer vi inte vet om? Således kan man inte säga att det bara beror på en studierelaterad prestation, åtminstone inte utan att släta ut alla frågetecken.

Hade juristen dessutom pissdåliga betyg tyder ju mycket på att det krävts något väldigt ovanligt för att bli rekommenderad pga sin "kompetens". Om juristen hade tillräckligt bra betyg och på så vis fick en rekommendation kan jag dock köpa det, annars låter det bara skumt.
Citera
2015-04-08, 22:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Man inte utesluta att det rör sig om någon form av muta eller utbyte av tjänst, för vad vinner uppsatshandledaren på att ge en rekommendation åt en färsk jurist? Något annat motiv än att juristen ansågs kompetent måste finnas med i bilden. Är de vänner privat, eller har andra relationer vi inte vet om? Således kan man inte säga att det bara beror på en studierelaterad prestation, åtminstone inte utan att släta ut alla frågetecken.

Hade juristen dessutom pissdåliga betyg tyder ju mycket på att det krävts något väldigt ovanligt för att bli rekommenderad pga sin "kompetens". Om juristen hade tillräckligt bra betyg och på så vis fick en rekommendation kan jag dock köpa det, annars låter det bara skumt.

Nah, jag känner till ett närmast identiskt fall med en student som hade långt ifrån vad man brukar anse vara ärorikabyråerbetyg. Student skrev fantastisk uppsats, handledaren rekommenderade. Möjligtvis kan man väl hävda att de blev vänner. Sometimes, even juristprofessorer does benefika tjänster.

Det är iofs det enda fallet jag känner till, och personen i fråga är verkligen en begåvad person (som slackade sig igenom utbildningen). Gissningsvis rekommenderar handledare folk restriktivt. Betongröv > charm.
Citera
2015-04-08, 22:34
Medlem
Tjena!

Om jag börjar studera jurist i uppsala nu men märker efter säg en termin att jag inte pallar pendla från Stockholm och vill byta till SU istället.. Kan jag då enkelt och smärtfritt validera över min påbörjade uppsala-jurist till Stockholms så det jag gjort i uppsala in går "förgäves"??

Om vi vänder på det och säger att jag börjar i stockholm och vill byta till UU, går det också enkelt och simpelt till?
Citera
2015-04-08, 22:41
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nah, jag känner till ett närmast identiskt fall med en student som hade långt ifrån vad man brukar anse vara ärorikabyråerbetyg. Student skrev fantastisk uppsats, handledaren rekommenderade. Möjligtvis kan man väl hävda att de blev vänner. Sometimes, even juristprofessorer does benefika tjänster.

Det är iofs det enda fallet jag känner till, och personen i fråga är verkligen en begåvad person (som slackade sig igenom utbildningen). Gissningsvis rekommenderar handledare folk restriktivt. Betongröv > charm.
Att lyckas charma en professor på det viset är ju nästan värt en rekommendation bara det. Kanske bara min dåliga erfarenhet av vissa knastertorra professorer som gör att jag är skeptisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in