Citat:
Ursprungligen postat av
HusBlatten
Skulle någon vänlig själ kunna beskriva hur en vecka på SU ser ut första terminen ?
allt från hur många föreläsningar/seminarier till plugg och socialt liv, per vecka/månad.
har man tid över för ett socialt liv/träning ?
JIK:en(första kursen) är 10 hp om jag minns rätt.
Ungefär 18 seminarier varav du kan missa tre som max. Oftast två eller fyra timmar långa. Obligatorisk case-seminarie. Föreläsningar ungefär varannan dag, varierar en del under kursens sex veckor. Ledig oftast en eller två dagar i veckan. Läxor varierar beroende vilken lärare du får. Vissa kommer ge dig massor och kommer att gå igenom det man ska ha gjort dagen innan väldigt strikt(min lärare var så). Andra hörde jag hade det mycket slappare.
Europarätten 7.5 hp.
Mycket slappare. Kursen börjar med typ 15-16 föreläsningar uppdelade under tre veckor. Inga seminarier(obligatorier) under den tiden. Sedan har ni fem seminarier om de stora delarna av Europarätten, varav du kan missa två som mest. Också obligatoriskt case-seminarie. Lärarna är mycket slappare.
Statsrätten 12,5 hp.
Som ovan, fast med något fler seminarier och föreläsningar.
Sammanfattning: Det är väldigt slappt om man inte går på alla föreläsningar(vilket flesta inte gör). Dock krävs det en del plugg själv för att få bra betyg. Första kursen är tuffare vad det kommer till plugg och obligatorier men sedan blir det direkt färre seminarier och mer självständigt. Mycket hets runt sluttentor dock.