2015-07-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är nog klokare att fråga i en tråd som handlar om vad som krävs för att komma in på en master på LSE (eller oxbridge, men oxbridge kan ju betyda en jävla massa olika masters). Rakt av skulle jag väl tro att du bör fundera mer på GMAT-test, engelska, referenser (professor är nog bra) och CV i övrigt än en sidoexamen. Management t ex:

Hej, tack för ditt svar!

Med master menade jag LLM, kanske borde varit tydligare med det. Efter lite googlande och ett samtal med en bekants bekant som ska påbörja sin LLM vid LSE efter sommaren så känns det som att jag bör dubbla ändå.
Citera
2015-07-25, 19:45
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellnermuncken
Hej, tack för ditt svar!

Med master menade jag LLM, kanske borde varit tydligare med det. Efter lite googlande och ett samtal med en bekants bekant som ska påbörja sin LLM vid LSE efter sommaren så känns det som att jag bör dubbla ändå.

Ah, det borde jag kanske fattat själv. Lycka till. London är en hemsk stad.
Citera
2015-07-25, 20:03
Medlem
Citat:
Hej, tack för ditt svar!

Vill du dela med dig lite vilka meriter din vän hade? Har också funderat på LLM, upplever att de flesta som tar en ofta har arbetet på en stor byrå (oftast även secondment i bagaget) eller suttit ting. Gick din vän direkt från juristprogrammet?
Citera
2015-07-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Vill du dela med dig lite vilka meriter din vän hade? Har också funderat på LLM, upplever att de flesta som tar en ofta har arbetet på en stor byrå (oftast även secondment i bagaget) eller suttit ting. Gick din vän direkt från juristprogrammet?

Ting och tre års byråjobb, ingen dubbelexamen. Anledningen till att jag väljer att dubbla (eller åtminstone försöka) är att det känns bättre att fokusera på att sitta ting efter examen (dvs om tre år) än att fokusera på vad jag ska göra fem år efter det.
Citera
2015-07-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ting och tre års byråjobb, ingen dubbelexamen. Anledningen till att jag väljer att dubbla (eller åtminstone försöka) är att det känns bättre att fokusera på att sitta ting efter examen (dvs om tre år) än att fokusera på vad jag ska göra fem år efter det.

Tack!
Citera
2015-07-25, 23:30
Medlem
Citat:
Med all respekt så vore det trevligt att få svar av någon som ligger lite före mig i utbildningen, eller åtminstone studerar juridik.

Gällande att frågan är felplacerad så ber jag om ursäkt. Med tanke på att du tidigare har frågat hur mycket en delägare lyfter så trodde jag att min fråga var tillräckligt väl anknuten till juristprogrammet.

nvm missuppfattade, trodde du ville plugga en finansmaster. Gl. Oavsett, som Soobified påpekar, i tråden om svenska jur. kand torde inte alltför många vara bekanta med vad som krävs för att antas till LSE. Bättre att direkt kontakta lärosätet.
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2015-07-25 kl. 23:32.
Citera
2015-07-26, 11:04
Medlem
pettaofcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
På vissa kurser går det lätt att festa fyra dagar i veckan (dock inte under hela kursen!), då dessa är så enkla. RoA:n i Uppsala är ett exempel, och flera andra fördjupningskurser torde kvala in i "fest-kategorin". T1 är ju inte heller särskilt saftig, varför det går att festa i början av terminen och efter PM-inlämning innan tentaplugget drar igång.

Kan intyga detta. Jag och en hel del andra snittade 3 utekvällar i veckan fram till Valborg. Efter det var det råplugg fram till tentan, men lyckades lösa AB ändå. Knappast optimala vägen att gå men det är genomförbart och jävligt kul om man är ny i en studentstad.
Citera
2015-07-26, 12:48
Medlem
Socialkonservativs avatar
Hej!

Är det fortfarande så att Göteborgs universitet sticker ut vad gäller att inte ge bra betyg till sina studenter?

Är det fortfarande så att Örebro universitet sticker ut vad gäller att ha en dålig utbildning och dåligt studentliv?

Är Umeå något att ha?
Citera
2015-07-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Skulle någon vänlig själ kunna beskriva hur en vecka på SU ser ut första terminen ?

allt från hur många föreläsningar/seminarier till plugg och socialt liv, per vecka/månad.

har man tid över för ett socialt liv/träning ?
JIK:en(första kursen) är 10 hp om jag minns rätt.

Ungefär 18 seminarier varav du kan missa tre som max. Oftast två eller fyra timmar långa. Obligatorisk case-seminarie. Föreläsningar ungefär varannan dag, varierar en del under kursens sex veckor. Ledig oftast en eller två dagar i veckan. Läxor varierar beroende vilken lärare du får. Vissa kommer ge dig massor och kommer att gå igenom det man ska ha gjort dagen innan väldigt strikt(min lärare var så). Andra hörde jag hade det mycket slappare.

Europarätten 7.5 hp.

Mycket slappare. Kursen börjar med typ 15-16 föreläsningar uppdelade under tre veckor. Inga seminarier(obligatorier) under den tiden. Sedan har ni fem seminarier om de stora delarna av Europarätten, varav du kan missa två som mest. Också obligatoriskt case-seminarie. Lärarna är mycket slappare.

Statsrätten 12,5 hp.

Som ovan, fast med något fler seminarier och föreläsningar.

Sammanfattning: Det är väldigt slappt om man inte går på alla föreläsningar(vilket flesta inte gör). Dock krävs det en del plugg själv för att få bra betyg. Första kursen är tuffare vad det kommer till plugg och obligatorier men sedan blir det direkt färre seminarier och mer självständigt. Mycket hets runt sluttentor dock.
Citera
2015-07-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Hej!

Är det fortfarande så att Göteborgs universitet sticker ut vad gäller att inte ge bra betyg till sina studenter?

Är det fortfarande så att Örebro universitet sticker ut vad gäller att ha en dålig utbildning och dåligt studentliv?

Är Umeå något att ha?
Vart har du hört att Örebro skulle vara dåliga? Den invändningen jag hört om Örebro är att utbildningen bara är 10 år gammal så man inte har lika stort aluminnätverk som de andra och att de drogs med lite barnsjukdomar i början vilket alla utbildningar gör. Själva utbildningen i sig har jag inte hört någon klaga på.

Umeå har som jag förstått det bara kopierat Uppsalas upplägg och slängt in lite genus och normkritik varje termin.
Citera
2015-07-26, 18:42
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vart har du hört att Örebro skulle vara dåliga? Den invändningen jag hört om Örebro är att utbildningen bara är 10 år gammal så man inte har lika stort aluminnätverk som de andra och att de drogs med lite barnsjukdomar i början vilket alla utbildningar gör. Själva utbildningen i sig har jag inte hört någon klaga på.

Umeå har som jag förstått det bara kopierat Uppsalas upplägg och slängt in lite genus och normkritik varje termin.

Jo det är väl ungefär samma. Men jag har hört att Örebro inte är lika seriösa, inte har lika bra struktur i utbildningen, inte har lika bra lärare och så vidare. Mestadels då pga att man är nya. Kan ju dock ha förändrats på senare år allteftersom man blivit mer erfarna. Har dock inte hört något sådant uttryckligen men hade varit intressant att höra från folk som går eller har gått där.
Citera
2015-07-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag har full förståelse för att de plockade ner tavlorna, visserligen har erfarenheten inte visat oss att herrarnas insatser inom juridiken (som var anledningen till att förära herrarna tavlor till att börja med) var noll och intet, visserligen är deras insatser alltjämt av stort värde, men vad som motiverar att en tavla hängs upp behöver inte vara i närheten av motivet till att plocka ner densamma.

En och annan skulle kanske säga att målningar på gamla gubbar inte riktigt är tidsenligt, kanske argumentera för lite modernisering och i det dolda hänvisa till Darwins teorier, men personligen tycker jag det är ett alldeles förträffligt drag att uttrycka följande: "Tavlorna, som föreställer äldre vita manliga professorer, beskriver inte fakulteten och dess historia på ett relevant sätt." Inte fan beskriver tavlorna den nuvarande fakulteten på ett relevant sätt, visserligen beskriver tavlorna fakultetens historia på ett relevant sätt, men endast så som det var och inte så som det borde ha varit.

Vi bör skämmas för att den akademiska världen var mansdominerad förr i tiden! Just vi bör göra det! Arvsynd är bra! Generationsstraff bättre! Total avsaknad av intellektuell hederlighet bäst av allt! Eller nej; allra bäst är det faktum att historia inte existerar om vi inte tänker på det, och genom att sopa bort alla spår av vår historia så behöver vi inte tänka på den, ergo; den existerar inte och inträffade aldrig.

Det glädjer mig att ingen ung student ska behöva titta på tavlorna och tänka tanken: "Satan i gatan vad det var andra tider förr. Så strama, bistra, och vänta här, japp, så mansdominerat. Vita äldre män. Så var det då. Tiderna har ändrats. Bra det." Undertecknad tänkte något liknande inför ett rättegångsspel i en av de berörda lokalerna och undertecknad hade gynnats av att inte behöva tänka tanken. Tur att ingen framtida student ska behöva reflektera över vad som varit. Tur att framtida studenter ska få titta på könsneutral hen-konst som inkluderar alla socioekonomiska grupper och kränkbara varianter. Jobbiga frågor bemöts bäst med skygglappar.

Viktigast är trots allt att alla känner sig delaktiga och inkluderade! Sådant handlar inte om så triviala saker som människors agerande utan rummet i vilket agerandet sker.

Härnäst bör stolarna justeras så att de längre får sitta på kortare stolar och vice versa!

Framtida jur.studs på rättegångsspel får istället vila ögonen på - gissa vad?

En regnbångsälg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in