2015-01-12, 22:31
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hittade länken som dödar myten:
Højtuddannede taxachauffører er oftest danske

Tre gånger vanligare att den högutbildade taxichauffören är Dansk än invandrare, givetvis gäller liknande siffror i Sverige.

Dessutom rör det sig om så marginellt få personer så att hela frågeställningen är ointressant.
65 invandrade högskoleutbildade förare jämfört med 211 etniska Danska. Bland säkert minst 10.000 taxichaufförer så är detta så marginellt att man knappt ens orkar nämna det.

Madestam som Ordluder? Ja varför inte, Nyttig Idiot är ju en annan benämning, eller varför inte patologiskt lögnare?

De två sistnämnda implicerar att det är omedvetet - det första är medvetet
Citera
2015-01-12, 22:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
De två sistnämnda implicerar att det är omedvetet - det första är medvetet
Jag tycker här att vi tillsammans i denna sal anammar ett postmodernt synsätt & anser att alla benämningarna är lika sanna.
Citera
2015-01-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Hittar inget i medierna om Pegida idag. Följer en filmsnutt från RT på Snaphanen.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4247737.svd

Vinklat var ordet sa bull
Citera
2015-01-12, 22:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4247737.svd

Vinklat var ordet sa bull
Festligt att man försöker få det till att Pegida-demonstrationerna försöker "utnyttja" terrordåden i Paris. När den första Pegida-demonstrationen gick av stapeln för närmare 4 månader sedan.
Citera
2015-01-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag begriper aldrig Slavoj Žižek fullt ut... ty det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Žižek verkar omedveten om, att core beliefs i buddhismen skiljer sig från core beliefs i islam, när han skriver:

Det är långsökt att förvänta sig samma profil på fundamentalistiska muslimer som på fundamentalistiska buddhister. Någon postade en länk till Sam Harris, där han inledningsvis berör det.

https://www.youtube.com/watch?v=PtnuoLSw_ns
Tolkar du inte det där fel? Jag tolkar det snarare som att han ifrågasätter om muslimska fundamentalister verkligen är fundamentalister istället för pseudo-funtamentalister.

Jag har ibland haft samma tanke. Det verkar inte som de känner sig överlägsna västerlänningar utan tvärtom underlägsna, och därav hatet. Innerst inne vet de att de inte har rätt och därför kämpar de för att få rätt, med bomber och automatgevär.

Detta är i alla fall vad jag tror han menar och vad jag menar, men det kan vara helt fel. Kanske är det så enkelt som att det står i Koranen att man ska slakta otrogna och då är det det man måste göra. Någon psykologisering behövs inte.
Citera
2015-01-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Festligt att man försöker få det till att Pegida-demonstrationerna försöker "utnyttja" terrordåden i Paris. När den första Pegida-demonstrationen gick av stapeln för närmare 4 månader sedan.

Ja och att man väljer att nämna hur många de var från början istället för hur många de är nu. Intrycket man ska få är att 30 000 är för islamiseringen och bara 500 emot.
Citera
2015-01-12, 22:46
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Jag begriper aldrig Slavoj Žižek fullt ut... ty det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Žižek verkar omedveten om, att core beliefs i buddhismen skiljer sig från core beliefs i islam, när han skriver:

Det är långsökt att förvänta sig samma profil på fundamentalistiska muslimer som på fundamentalistiska buddhister. Någon postade en länk till Sam Harris, där han inledningsvis berör det.

Žižek är ofta briljant, och nästan lika ofta mycket insiktsfull, när han inte bara trasslar in sig i sitt eget intellekt, vilket också händer. Hans största problem är att han envist framhärdar som någon slags vänsterprofet - ofta mot sina egna slutsatser. Den där revolutionsromantiken måste ofta klämmas in med ett skohorn.
Citera
2015-01-12, 22:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tolkar du inte det där fel? Jag tolkar det snarare som att han ifrågasätter om muslimska fundamentalister verkligen är fundamentalister istället för pseudo-funtamentalister.

Jag har ibland haft samma tanke. Det verkar inte som de känner sig överlägsna västerlänningar utan tvärtom underlägsna, och därav hatet. Innerst inne vet de att de inte har rätt och därför kämpar de för att få rätt, med bomber och automatgevär.

Detta är i alla fall vad jag tror han menar och vad jag menar, men det kan vara helt fel. Kanske är det så enkelt som att det står i Koranen att man ska slakta otrogna och då är det det man måste göra. Någon psykologisering behövs inte.

Jag ifrågasätter Žižeks utgångspunkt, att s.k. authentic fundamentalists/true fundamentalists skulle ha samma eller en snarlik profil oberoende (!) av vilka fundament de utgår från. Det är imo en långsökt hypotes. Islam anser, att muslimer står högre i rang än icke-muslimer - det gör inte buddhismen.

Jag är öppen för att det kanske är frustrerande för muslimer att anse, att islam (och muslimer) är överlägsen Västerlandets sekulära utveckling (och västerlänningar) - samtidigt som den västerländska kulturen så uppenbart har varit mer framgångsrik.
Senast redigerad av Meiji 2015-01-12 kl. 23:00.
Citera
2015-01-12, 22:59
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:

Citat:
What they obviously lack is a feature that is easy to discern in all authentic fundamentalists, from Tibetan Buddhists to the Amish in the US: the absence of resentment and envy, the deep indifference towards the non-believers’ way of life. If today’s so-called fundamentalists really believe they have found their way to Truth, why should they feel threatened by non-believers, why should they envy them? When a Buddhist encounters a Western hedonist, he hardly condemns. He just benevolently notes that the hedonist’s search for happiness is self-defeating. In contrast to true fundamentalists, the terrorist pseudo-fundamentalists are deeply bothered, intrigued, fascinated, by the sinful life of the non-believers.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen

Jag utelämnade (medvetet för att undvika långrandighet) Yatespassagen - men jag hade samma bekymmer med den som Meiji. Jag tror egentligen den signifikanta skillnaden mellan buddhismens 'fundamentalister' och muslimska dito är vägen till upplysning. Vilken är en inre resa i det första fallet och erövrande i det senare. Den självvalda asketismen i det förra gentemot den påtvingande asketismen i det senare. Internalisering och upplysning kontra externalisering och upplevt underläge.

Dock har han måhända en poäng (avsiklig eller oavsiktlig låter jag vara osagt) - hittade av en slump den här artikeln (som är väl värd att läsa):
Citat:
Like the Ikhwan, IS represents a rebellion against the official Wahhabism of modern Saudi Arabia. Its swords, covered faces and cut-throat executions all recall the original Brotherhood. But it is unlikely that the IS hordes consist entirely of diehard jihadists. A substantial number are probably secularists who resent the status quo in Iraq: Ba’athists from Saddam Hussein’s regime and former soldiers of his disbanded army. This would explain IS’s strong performance against professional military forces. In all likelihood, few of the young recruits are motivated either by Wahhabism or by more traditional Muslim ideals. In 2008, MI5’s behavioural science unit noted that, “far from being religious zealots, a large number of those involved in terrorism do not practise their faith regularly. Many lack religious literacy and could . . . be regarded as religious novices.”
newstatesman.com/world-affairs/2014/11/wahhabism-isis-how-saudi-arabia-exported-main-source-global-terrorism

Texten fortsätter med en väldigt intressant passage:
Citat:
Mass killing is a thoroughly modern phenomenon. During the French Revolution, which led to the emergence of the first secular state in Europe, the Jacobins publicly beheaded about 17,000 men, women and children. In the First World War, the Young Turks slaughtered over a million Armenians, including women, children and the elderly, to create a pure Turkic nation. The Soviet Bolsheviks, the Khmer Rouge and the Red Guard all used systematic terrorism to purge humanity of corruption. Similarly, IS uses violence to achieve a single, limited and clearly defined objective that would be impossible without such slaughter. As such, it is another expression of the dark side of modernity.

Vilket jag väl i ljuset av såväl Kaybar som Jerusalem inte riktigt håller med om. Jag skulle snarare säga att modern teknik faciliterar det. Men att drivkraften alltid har funnits där.

Måhända börjar vi nu röra oss för långt ut i ideologiska tassemarker. Men det är i sanning intressanta texter som publiceras. Utomlands.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-12 kl. 23:07.
Citera
2015-01-12, 23:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ett intressant inlägg i mediakriget kommer (som vanligt) från utlandet.

Den danska sosse-statsministern Helle Thorning-Schmidt höll ett väldigt retoriskt genomarbetat nyårstal där hon slog fast att i Danmark så jobbar alla & bidrar till samhället, även invandrare. Dom som inte har vanliga jobb kan hjälpa till med att röja på stränder eller reparera i parker & på lekplatser.
Även invandrare som bott i Danmark i många år skulle innefattas i denna nya kampanj av "nyttejob".

Jag har väntat på att Löfven skulle kommentera sin sossekollega i denna fråga, men har inte direkt hört så mycket.

Nu får Helle Thorning-Schmidt mothugg i dansk press & från egna ministerier. Enligt Arbetslivsministeriet (Beskæftigelsesministeriet) så är det så att 83% av de icke-västliga invandrarna eller deras barn, som är arbetslösa, överhuvudtaget inte är kapabla att arbeta eller studera, pga. "andra problem".

Vilket ju kan förklara arbetslöshetsstatistiken även i Sverige. Vore kul om denna debatt kunde sprida sig även till svensk media.

http://jyllands-posten.dk/politik/EC...gens-nyttejob/
Citera
2015-01-12, 23:25
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter Žižeks utgångspunkt, att s.k. authentic fundamentalists/true fundamentalists skulle ha samma eller en snarlik profil oberoende (!) av vilka fundament de utgår från. Det är imo en långsökt hypotes. Islam anser, att muslimer står högre i rang än icke-muslimer - det gör inte buddhismen.

Jag är öppen för att det kanske är frustrerande för muslimer att anse, att islam (och muslimer) är överlägsen Västerlandets sekulära utveckling (och västerlänningar) - samtidigt som den västerländska kulturen så uppenbart har varit mer framgångsrik.
Jag ifrågasätter din utgångspunkt att en buddistmunk (eller för den delen en katolsk nunna) som tillbringat 20 år i kloster, inte skulle känna sig överlägsen alla andra. Det är en intressant tanke, om den stämmer, att fundamentalistiska muslimer tvärtom känner sig underlägsna pga deras barbariska religion och patetiska samhällen och därför viger sitt liv åt att vända på pyramiden.

Edit. För övrigt finns det ett klipp från Memri nyligen där Egyptens president säger ungefär detta. Han vädjar till imamerna i församlingen att reforma islam som han uppenbart skäms över och all den primitivism den fört med sig i de samhällen som styrs av islam. Den som är intresserad kan säkert hitta klippet.
Senast redigerad av Andraandningen 2015-01-12 kl. 23:30.
Citera
2015-01-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Ja och att man väljer att nämna hur många de var från början istället för hur många de är nu. Intrycket man ska få är att 30 000 är för islamiseringen och bara 500 emot.
Detta SVT-dygn har varit ytterligare ett i det sjunkande journalistiska lågvattnets tecken. Någon freudiansk felsägelse tyckte jag mig höra direkt i morse, av reportern i Paris. Kanske var jag sömndrucken och missuppfattade grodan.

I Rapport kl 1930 frågade ankaret Linda Nilarve reportern i Dresden, Anna-Maja Persson, vad Pegida, som samlat ca 20 000 demonstranter idag, vad de egentligen vill. Att motverka det de "upplever": islamiseringen av Väst. A-MP sa att det var svårt att uppskatta det sanna antalet demonstranter, men att de utgörs av en "ganska brokig skara, det är högerextremister, fotbollshuliganer, men framför allt är det nog vanligt folk kan man säga..."

Min kommentar: Süddeutsche Zeitung uppskattar antalet Pegida-demonstranter i Dresden till 25 000.

Nyhetsinslaget i Rapport fortsätter med intervju med Frank Richter (själv figur i den antikommunistiska motrörelsen under DDR enligt presentationen) - Centrum för politisk bildning; det låter lagom DDR, men jag vet inte om det har någon konfessionell riktning. Han sa iallafall att Pegida mestadels är helt vanliga människor som känner sig bortglömda av politikerna, men också att Pegida är ett "emotionellt fenomen". Vad som menades med det är jag inte säker på, men det går att uppfattas som en protest utan rationella skäl...

Vi fick också höra av reportern att "57% av icke-muslimska tyskar ser islam som ett hot"... Kanske inte så konstigt då att majoriteten utgörs av en "ganska brokig skara". Var undersökningenpublicerats framgick inte, sades bara vara färsk; troligtvis kan den googlas fram.

Slutklämmen fick "Steffie", en käck äldre kvinna som tycktes ge sken av att vara vilken flanör som helst på gatan, med en inte så lite dryg bedömning av läget; hennes uppfattning var att "folk har tyvärr inte förstått att islam finns överallt och inte är liktydigt med terror"... "man har gjort för lite för att upplysa om det"... OK, mer upplysning således. Det är inte islamistiska terrorister, utan våra egna fördomar som tar oss som gisslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in