Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsune
Ja och att man väljer att nämna hur många de var från början istället för hur många de är nu. Intrycket man ska få är att 30 000 är för islamiseringen och bara 500 emot.
Detta SVT-dygn har varit ytterligare ett i det sjunkande journalistiska lågvattnets tecken. Någon freudiansk felsägelse tyckte jag mig höra direkt i morse, av reportern i Paris. Kanske var jag sömndrucken och missuppfattade grodan.
I Rapport kl 1930 frågade ankaret Linda Nilarve reportern i Dresden, Anna-Maja Persson, vad Pegida, som samlat ca 20 000 demonstranter idag, vad de egentligen vill. Att motverka det de "upplever": islamiseringen av Väst. A-MP sa att det var svårt att uppskatta det sanna antalet demonstranter, men att de utgörs av en "ganska brokig skara, det är högerextremister, fotbollshuliganer, men framför allt är det nog vanligt folk kan man säga..."
Min kommentar: Süddeutsche Zeitung uppskattar antalet Pegida-demonstranter i Dresden till 25 000.
Nyhetsinslaget i Rapport fortsätter med intervju med Frank Richter (själv figur i den antikommunistiska motrörelsen under DDR enligt presentationen) - Centrum för politisk bildning; det låter lagom DDR, men jag vet inte om det har någon konfessionell riktning. Han sa iallafall att Pegida mestadels är helt vanliga människor som känner sig bortglömda av politikerna, men också att Pegida är ett "emotionellt fenomen". Vad som menades med det är jag inte säker på, men det går att uppfattas som en protest utan rationella skäl...
Vi fick också höra av reportern att "57% av icke-muslimska tyskar ser islam som ett hot"... Kanske inte så konstigt då att majoriteten utgörs av en "ganska brokig skara". Var undersökningenpublicerats framgick inte, sades bara vara färsk; troligtvis kan den googlas fram.
Slutklämmen fick "Steffie", en käck äldre kvinna som tycktes ge sken av att vara vilken flanör som helst på gatan, med en inte så lite dryg bedömning av läget; hennes uppfattning var att "folk har tyvärr inte förstått att islam finns överallt och inte är liktydigt med terror"... "man har gjort för lite för att upplysa om det"... OK, mer upplysning således. Det är inte islamistiska terrorister, utan våra egna fördomar som tar oss som gisslan.