2014-12-30, 23:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det var en bra fråga. Ramberg skriver att Advokatsamfundets skyldighet är att "värna de värden som ligger till grund för regeringsformen och bekämpa de krafter som vill motverka dessa".

https://annerambergs.wordpress.com/2...attssamhallet/

"Oavsett i vilken klädedräkt de uppträder" - får man anta att detta även inbegriper SD:s partimedlemmar och kanske t.o.m. sympatisörer i allmänhet? Det omedelbart föregående stycket tyder på det:

https://annerambergs.wordpress.com/2...attssamhallet/

En mycket märklig text är det i alla fall. Det skulle vara intressant att veta vad Krister Thelin (t.ex.) anser om Rambergs utspel.

Ramberg vill ju som bekant förbjuda sverigedemokratiska nämndemän. Kanske är steget därifrån inte alltför långt till att börja argumentera för att offentliganställda SD-sympatisörer (eller åtminstone partimedlemmar) ska kunna avskedas med hänvisning till diverse diffusa "värdegrundsklausuler".

Krister Thelin var väl statssekreterare i justitie tidigt 90-tal? Är han dissident nu?
Citera
2014-12-30, 23:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Upprörande, upprörande?!

Du får det att låta som om någon har trängt sig före i kassakön eller något. För fan, vad ska krävas från er konservativa att ni går i taket och faktiskt engagerar er istället för att voyeuristiskt titta på och försöka förklara "intellektuellt" vad som händer?

Det Ramberg i princip säger är undergrävandet utav själva rättsstaten. Det här är inte upprörande, det här är för fan något som borde generera i att Ramberg blir utkastad och satt på skampålen, snarare än får lite kritiska kommentarer som säger "så får man väl inte säga, snälla kan du sluta?".

Det är en människa som är ordförande för advokatsamfundet. För helvete, hon representerar i princip vår lag och ordning i samhället och säger att sverigedemokrater och oppositionella ligger nära att bryta mot rättsordningen.

Kommer ni skriva brev till era fängelsedirektörer också när de kommer och arresterar oss för tankebrott och undergrävande av statens stabilitet och trygghet? Fan, vakna! Jag läser den här tråden flertalet gånger i veckan, ni är kloka vissa av er, men för helvete, vakna! Bli arga! Gör något! Ni måste för fan bli arga och inse att dessa personer är i viss mån idioter, men samtidigt beredda att ändra på ord, betydelser och ideologier för att gång på gång vinna. Det har vi sett nu och kommer alltid att se, eftersom de sitter vid makten och kommer förbjuda organisationer som tävlar på samma spelplan, de kommer kasta folk i fängelse, vi kommer få se avrättningar tillsslut. Det ligger i deras natur, det har skett förut i andra länder och i andra tider och det kommer ske igen. Förlika er vid den tanken.

Samhället arbetar emot oppositionella och kommer aldrig gå med på att arbeta med oppositionella. Kommer aldrig att hända oavsett hur många filmer ni har kollat på där demokratins krafter har segrat. Det är propaganda.

Vakna, snälla?

Hehe! A good chap does not tell a good chap what a good chap ought to know. Visst är det mer än upprörande. Det är skrämmande och besynnerligt. Rent ondskefullt.

Jag bor utomlands sedan länge, så jag berörs på kort och medellång sikt inte av eländet. Därav min "detachment". Jag kan inte rekommendera mina barn att flytta till Sverige och jag upprörs (återigen) av Sveriges nuvarande trend att värdera bosättning över blodsband, folk, kultur och språk.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-12-30 kl. 23:58.
Citera
2014-12-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Har lite svårt att förstå upprördheten. Ramberg är uppenbarligen en genuint korkad person som nått sin position på andra meriter än hjärnkapacitet, mest troligt genom att tillhöra rätt kön och frenetiskt PK-tuggande. Denna typ av personer brukar ligga lågt för att undvika att avslöja sin bottenlösa dumhet, Nu har hon iom. detta frångått det och visat upp sin oändliga ignorans. Det är alltid en framgång när de tanketomma visar sina kort.
Förvånad är det nog ingen som är, men upprörande är det likafullt. Problemet med Sverige är att det formligen kryllar av liknande personer - av båda könen om det nu spelar någon roll - inom politiken, vid universiteten, på tidningsredaktionerna och så vidare. De här människorna är farliga på riktigt, inse det. Det är inte precis så att det krävs skyhög intelligens för att man ska vara ett hot mot samhället. Vad är syftet med ditt inlägg förresten? Att framställa Ramberg som ett undantag? Så är det inte, och det vet du mycket väl.
Citera
2014-12-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Krister Thelin var väl statssekreterare i justitie tidigt 90-tal? Är han dissident nu?
Dissident vet jag inte, men hyfsat hederlig tror jag.
Citera
2014-12-31, 00:04
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Nej, gud nej, det gör ju inget om självaste ordföranden för advokatsamfundet uttrycker sig att folk som SD (dvs invandringskritiker) tycker fel och borde rätta till det felet.

Nej, gud nej, det gör ju inget, hon är bara lite dum i huvudet och har tur att ha vara kvinna och PK, annars hade hon inte varit där. Seriöst, när ska ni börja inse allvaret i situationen? Det här är inget jävla spel, skitsamma om hon är dum i huvudet, ignorant eller inte. Detta är ordföranden för advokatsamfundet som har talat. Tänk på det nästa gång ni står i rätten, anklagad, att deras ordförande hatar dig och dina åsikter. Hur rättssäkert är det egentligen? Hon har inflytande oavsett om hon är dum i huvudet, ignorant och har fel.

Vad ska krävas för att ni inser allvaret i situationen? Vad ska krävas för att ni ska förstå att vad som händer nuförtiden inte enbart är något som kan läsas i tidningen, reflekteras över och skriva en kort liten analys på ett internetforum också är det okej, ni kanske får någon instämmande kommentar och sen är det att fortsätta dagen, leta efter andra intressanta ämnen att skriva analyser om. Detta samhälle börjar bli riktigt jäkla obehagligt, ser ni inte detta? Varför är ni inte arga som fan? Bryr ni er inte?

Jag tror du missförstår mig. Alternativet är att verka i det fördolda, nu har hon visat hur hon tänker och vilken ringa förståelse hon har för t.ex. demokratiska spelregler.

Naturligtvis är det en framgång att tvinga fram de mörka krafterna i ett avslöjande ljus, speciellt om de i oändlig självrättfärdighet tror sig tillhöra ljuset. Jag önskar att allt fler av hennes sort gör detsamma, predikar sina tanketomma idéer, istället för tystnad och "name calling". De är inte onda människor , de har bara noll förståelse för den djupare meningen av uttrycket "The road to hell is paved with good intentions".
Citera
2014-12-31, 00:20
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det farliga är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad.

Jag håller med om Rambergs personlighetsprofil. Som individ tror jag inte Ramberg är en särskilt farlig fiende. Däremot skräms jag oerhört av "systemets" tystnad. Var finns journalisternas besvärliga frågor? Och var finns alla de skarpsinniga juristkollegornas kritik?

De är tabuiserade av vår monopoliserade media.
Citera
2014-12-31, 00:54
Moderator
Tinuviels avatar
Svd (alltid Svd, numera) framhåller idag att Hökmarks DÖ-kritiska artikel delats ett stor antal gånger därtill ger man utrymme åt en annan gammelmoderat, Lars Tobisson.

Debattartikeln har de vanliga förbehållen om att SD är ett rasistiskt parti som man inte bör samarbeta med. Inte heller är det invandringen utan integrationen det är fel på, men i sammanhanget ter det sig som något av en läpparnas bekännelse. Tobisson talar ett klarspråk om migrationen med ordalydelser vi inte är vana att se. Gränserna flyttas och de flyttas snabbt nu:
Citat:
Men vi kan naturligtvis inte ta emot hur många som helst på en gång. Varken Allianspartierna eller den nuvarande regeringen har dock försökt att styra strömmen. Asylrätten gäller, har det hetat. Men medborgarna har lärt sig att andra länder, däribland våra nordiska grannar, tar emot betydligt färre asylsökande än vi. Och de blir oroliga när tiggarna blir allt fler på gator och torg och när de hör om hedersmord och könsstympning, för att inte tala om förberedelser för terroraktioner.
Citat:
Ansvariga politiker kan inte agera som om väljarnas rädsla för översvämning inte finns eller är helt oberättigad.

Och de kan inte fortsätta att uppträda som om riksdagens tredje parti inte existerar och därför kan negligeras.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ra_4212069.svd

Det är lite och det är sent och det är med flera förbehåll, men det rör på sig inom moderaterna och Svd ger dissidenterna stort utrymme i detta.
Senast redigerad av Tinuviel 2014-12-31 kl. 00:56.
Citera
2014-12-31, 01:20
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Helt orelaterat men ändå väldigt on-topic:

Vill tacka alla duktiga skribenter i tråden för att ni gör detta till flashbacks klart mest intressanta och aktuella tråd. Hemskt intressant läsning även om man inte har så mycket att tillföra själv . Goa gubbar som Siegfrid, Andraandningen, Gullegubben, Enoch.Thulin, CrispyKreem gör det till intressant läsning.

Dagens tack

Instämmer å det grövsta. Även om jag inte deltagit i denna tråd särskilt mycket så är den obligatorisk varjedag-läsning för mig. Så många "röda trådar" som aldrig knyts ihop nån annanstans är bara att tacka och ta emot. Sluta aldrig vrida och vända på sakerna, ämnet är för viktigt för att nonchaleras. Tack, alla inblandade!
Citera
2014-12-31, 01:25
Medlem
Citat:
Vad ska krävas för att ni inser allvaret i situationen? Vad ska krävas för att ni ska förstå att vad som händer nuförtiden inte enbart är något som kan läsas i tidningen, reflekteras över och skriva en kort liten analys på ett internetforum också är det okej, ni kanske får någon instämmande kommentar och sen är det att fortsätta dagen, leta efter andra intressanta ämnen att skriva analyser om. Detta samhälle börjar bli riktigt jäkla obehagligt, ser ni inte detta? Varför är ni inte arga som fan? Bryr ni er inte?
Det är mörkast innan gryning. Javisst, Rambergs text är häpnadsväckande och alla de vanliga larmklockorna ringer. Men samtidigt är det så att den svenska migrationslinjen obönhörligen rusar mot en slutpunkt. Det kan inte hända något annat, det finns inga andra möjliga utvägar än att 7K kapitulerar. Det är ju bara att se var vi är för att förstå det. Alla siffror, alla kurvor, all fakta pekar bara åt ett håll, ekonomiskt, opinionsmässigt, allt. Det är lika kört för 7K som det var för Hitler i bunkern, Saddam i hålet i marken och Mussolini på torget. Jag är helt lugn. Jag sitter med popcorn och njuter. I och med decemberöverenskommelsen har vi landstigit i Normandie. Det är i vår det vänder. När SD blir större än M. När MV-prognoserna är så katastrofala att alla ser dem och inser att det inte går. Kriget är långt ifrån över, men det här är vändningen. Ramberg kan sitta där med sin tyska kulspruta och peppra de allierade men hon kommer att stå på förlorarnas sida till slut, och därför höjer det njutningen att hon skrivit sådan här dynga som man kan se tillbaka på efteråt. Alla nymoderater som trodde de ägde partiet. Aftonbladet, ETC och Politism. Inte rasist men. Arnstad. Anders Danielsson. Vi kommer att få bevittna deras nederlag.
Citera
2014-12-31, 01:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är mörkast innan gryning. Javisst, Rambergs text är häpnadsväckande och alla de vanliga larmklockorna ringer. Men samtidigt är det så att den svenska migrationslinjen obönhörligen rusar mot en slutpunkt. Det kan inte hända något annat, det finns inga andra möjliga utvägar än att 7K kapitulerar. Det är ju bara att se var vi är för att förstå det. Alla siffror, alla kurvor, all fakta pekar bara åt ett håll, ekonomiskt, opinionsmässigt, allt. Det är lika kört för 7K som det var för Hitler i bunkern, Saddam i hålet i marken och Mussolini på torget. Jag är helt lugn. Jag sitter med popcorn och njuter. I och med decemberöverenskommelsen har vi landstigit i Normandie. Det är i vår det vänder. När SD blir större än M. När MV-prognoserna är så katastrofala att alla ser dem och inser att det inte går. Kriget är långt ifrån över, men det här är vändningen. Ramberg kan sitta där med sin tyska kulspruta och peppra de allierade men hon kommer att stå på förlorarnas sida till slut, och därför höjer det njutningen att hon skrivit sådan här dynga som man kan se tillbaka på efteråt. Alla nymoderater som trodde de ägde partiet. Aftonbladet, ETC och Politism. Inte rasist men. Arnstad. Anders Danielsson. Vi kommer att få bevittna deras nederlag.

Ja, en oundviklig seger efter ett absurt och helt undvikligt krig, med grymma kostnader som kommer bestå under decennier.
Citera
2014-12-31, 02:11
Medlem
Månsans avatar
DN kör en mycket försåtlig ledare. Den går ut på att folk i allmänhet inte kan de exakta siffrorna rörande invandringens storlek, utlänningars arbetslöshet eller rätt procenttal på hur många som kallas flyktingar etc.

När alla argument för rekordinvandringen visar sig stå sig slätt mot kalla och hårda fakta tar DN till den panikartade metoden att istället argumentera mot en chimär. De ofantliga kostnaderna, det exempellösa antalet immigranter och den deprimerande arbetsmarknadsstatistiken är jättejobbiga att finna goda argument emot eftersom de tyvärr råkar vara sanna. Bättre då att argumentera mot osanna siffror som folk uppgivit i en undersökning anser DN... och så mycket enklare.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...yternas-mecka/
Citera
2014-12-31, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
DN kör en mycket försåtlig ledare. Den går ut på att folk i allmänhet inte kan de exakta siffrorna rörande invandringens storlek, utlänningars arbetslöshet eller rätt procenttal på hur många som kallas flyktingar etc.

När alla argument för rekordinvandringen visar sig stå sig slätt mot kalla och hårda fakta tar DN till den panikartade metoden att istället argumentera mot en chimär. De ofantliga kostnaderna, det exempellösa antalet immigranter och den deprimerande arbetsmarknadsstatistiken är jättejobbiga att finna goda argument emot eftersom de tyvärr råkar vara sanna. Bättre då att argumentera mot osanna siffror som folk uppgivit i en undersökning anser DN... och så mycket enklare.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...yternas-mecka/

Bara en annan variant på att "det är ett pedagogiskt problem". Precis samma sak som när politiker säger att de inte nått fram med sitt budskap. En vanlig maktstrategi, men den biter inte särskilt bra längre i dagens svenska politiska debattklimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in