2015-03-02, 06:40
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det verkar som om sydsvenskan håller på att nyktra till. Kanske som GP. Nu får saker sägas öppet om svenskars utflyttning från Malmö stad och vad det beror på. Utflyttande hushåll har fått fylla i en enkät om varför de flyttat. Slutsatserna har dock inte dragits från enkätfrågorna som varit pk-anpassade utan från möjligheten att kommentera fritt till dem.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/malm...n-invandrarna/

Artikeln är 10 år gammal och säger därmed inget om hur mediekriget ser ut mars 2015
Citera
2015-03-02, 06:50
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Artikeln är 10 år gammal och säger därmed inget om hur mediekriget ser ut mars 2015

Om jag får gissa så tror jag inte att den artikeln hade publicerats idag, åtminstone inte utan att redigerats väldigt kraftigt.

Om det är något som media aktar sig för - och har blivit allt aktsammare kring - så är det att beskriva folkligt motstånd mot invandring och mångkultur i positiva eller neutrala termer.

Ska motstånd mot mångkultur och invandring beskrivas så är det händelser likt Pegida som lyfts fram, detta då sådant kan vinklas på avsett vis utan större journalistisk skicklighet.
Citera
2015-03-02, 08:02
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg

Sorry, my fault. Stst
Citera
2015-03-02, 11:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Om jag får gissa så tror jag inte att den artikeln hade publicerats idag, åtminstone inte utan att redigerats väldigt kraftigt.

Om det är något som media aktar sig för - och har blivit allt aktsammare kring - så är det att beskriva folkligt motstånd mot invandring och mångkultur i positiva eller neutrala termer.

Ska motstånd mot mångkultur och invandring beskrivas så är det händelser likt Pegida som lyfts fram, detta då sådant kan vinklas på avsett vis utan större journalistisk skicklighet.

Vi behöver inte gissa... Svenska s.k. journalister tyckte inte att artikeln borde ha publicerats 2005.

Sydsvenskans s.k. journalister gav efter publiceringen järnet i olika artiklar för att förklara, att artikeln byggde på journalistens missförstånd/feltolkning av materialet och att texten därför aldrig borde ha publicerats.
Senast redigerad av Meiji 2015-03-02 kl. 12:00.
Citera
2015-03-02, 12:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi behöver inte gissa... Svenska s.k. journalister tyckte inte att artikeln borde ha publicerats 2005.

Sydsvenskans s.k. journalister gav efter publiceringen järnet i olika artiklar för att förklara, att artikeln byggde på journalistens missförstånd/feltolkning av materialet och att texten därför aldrig borde ha publicerats.
Det här är upprepning och har skrivits förr men Malmö stad förklarade då att den här typen av frågor kommer vi inte att ställa igen och om vi ställer dem så kommer vi att bearbeta svaren på ett annat sätt, läs: så att ingen ska behöva få reda på att folk flyr Malmö pga invandringen.
Så journalisterna kommer aldrig att behöva fundera på frågan mer. Praktiskt va?
Citera
2015-03-02, 13:11
Moderator
Meijis avatar
Igår sändes ett anmärkningsvärt inslag i Sveriges Radios söndagsprogram: "Godmorgon världen". SR beskrev det som en "unik intervju med IS-sympatisör i Kairo" av Cecilia Uddén (ja, hon...). Jag instämmer i SRs beskrivning (men förmodligen inte av samma skäl som SR) - det var verkligen en UNIK intervju.

Det unika med den här intervjun är, att den kunde ha sänts av Sky, BBC, RT osv.

Det var helt enkelt en alldeles normal, journalistisk intevju. Kors i taket! Det är verkligen unikt i SRs tillrättalagda och hårdvinklade missionerande för mångkulturen och islam.

Det finns inga, jag upprepar INGA överslätanden, INGA ursäkter a la Herman Lindquist m.fl (det-svenskarnas/västerlänningarnas-fel) för denne IS-sympatisör; INGET sades om att IS-krigare skulle vara Västerlandet fel. "Omar" hade (enl. egen uppgift) blivt IS-symatisör pga den egyptiska militärens brutalitet.

Något har hänt på SR... om det här inte var ett enstaka felsteg. Med min kremlologiska hatt på huvudet... så erinrar jag mig vad sjalvebastedrang skrev i fredags:

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
...i dagens program så släppte man fram både Stefan Ritter och den grekiske tandläkaren Ledonius. Alltså, i samma program. För er som inte lyssnar på Ring P1, eller inte kan den historiska bakgrunden, så kanske detta låter kryptiskt. Men att dessa radioeterns medborgarhjältar släpps fram i samma program utan att SR har en tanke bakom det, är ungefär lika sannolikt som att Mattias Karlsson skulle få sprida SD-idéer som sommarpratare.

Jag uppmanar alla att lyssna på Cecilia Uddén och se vad ni tycker:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6105028

-----

PS Men Cecilia Uddén vore givetvis inte Cecilia Uddén och hon inte framförde åtminstone en (1) lögn... eller något som åtminstone var mycket diskutabelt. Uddén framför, att IS inte stöder sig enbart på koranen utan på hadither. Det gör f.ö. alla muslimer. Cecilia Uddén formulerar sig så, att man lätt får intrycket, att det är i dessa hadither som de blodtörstiga uppmaningarna finns... och inte i koranen. Det stämmer inte alls! Koranen överflödar av de mest groteska uppmaningar.

Men - vare sig den framställningen nu var omedvetet eller medvetet vilseledande - så hade en journalist på Sky, BBC, RT osv också kunnat göra något sådant.

5.27
Citera
2015-03-02, 15:09
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Igår sändes ett anmärkningsvärt inslag i Sveriges Radios söndagsprogram: "Godmorgon världen". SR beskrev det som en "unik intervju med IS-sympatisör i Kairo" av Cecilia Uddén (ja, hon...). Jag instämmer i SRs beskrivning (men förmodligen inte av samma skäl som SR) - det var verkligen en UNIK intervju.

Det unika med den här intervjun är, att den kunde ha sänts av Sky, BBC, RT osv.

Det var helt enkelt en alldeles normal, journalistisk intevju. Kors i taket! Det är verkligen unikt i SRs tillrättalagda och hårdvinklade missionerande för mångkulturen och islam.

Det finns inga, jag upprepar INGA överslätanden, INGA ursäkter a la Herman Lindquist m.fl (det-svenskarnas/västerlänningarnas-fel) för denne IS-sympatisör; INGET sades om att IS-krigare skulle vara Västerlandet fel. "Omar" hade (enl. egen uppgift) blivt IS-symatisör pga den egyptiska militärens brutalitet.

Något har hänt på SR... om det här inte var ett enstaka felsteg. Med min kremlologiska hatt på huvudet... så erinrar jag mig vad sjalvebastedrang skrev i fredags:
Faktiskt ett förvånansvärt bra inslag. Det måste ha brunnit i huvudet på Uddén när jihadisten sa att han inte skulle tveka en sekund om att halalslakta henne ifall emiren beordrade detta. En möjlig förklaring kan ju vara att Uddén tagit intryck av den senaste tidens händelser i Egypten och faktiskt fått en viss förståelse för varför landet nu befinner sig i krig med islamisterna i MB och IS. Tiden för islamistisk revolutionsromantik är förbi och just Egypten ligger väldigt mycket i framkant när det gäller kampen mot det islamiska eländet. I jämförelse ligger Sverige ljusår efter i utvecklingen.

Däremot kan vi nog hävda paralleller mellan den egyptiska militärens agerande och västerlandet ifråga om radikaliseringens bevekelsegrund, då det ofta förklaras bottna i ett motstånd mot islamismen. Kontentan är att förklaringsmodellen allt som oftast åsidosätter islams roll i det hela, istället pekas konsekvent på något annat - egyptiska militärens brutalitet, västerländsk rasism, islamofobi etc. Islams roll i detta är inte att förringa och en förvånansvärd aspekt utav denna intervju är faktiskt att detta inte görs. Istället slås myten om islam som fredens och barmhärtighetens religion fullkomligt sönder och samman när Uddén låter jihadisten "Omar" med egna ord förklara vad det handlar om.

Något som skulle vara välkommet är ett inslag av samma kvalité där vi kan få en förklaring till varför Egypten nu agerar som man gör gentemot MB och IS. Dagens inslag följer i spåren av UG och behöver här, enligt min mening, kompletteras för att föra den i mångt och mycket låsta debatten framåt.
Citera
2015-03-02, 15:44
Medlem
Som så ofta när det gäller resultatet så är det så anonymt som det bara går.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Det är för farligt för elever och skolpersonal i Värner Rydénskolan i Malmö. Lärarfackens skyddsombud har nu stängt högstadiet i Rosengård på grund av våld och kriminalitet.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mal...-vald-och-hot/

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Värner Rydénskolan i Malmö är i dag stängd på grund av hot och våld på skolan. Ledningen och personalen håller krismöten och eleverna skickades hem efter ett informationsmöte på morgonen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bj...en_4374801.svd

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen

Ständiga bråk och konflikter mellan elever på skolan. En grupp på mellan 10-20 elever pekas ut som värst.

Till sist fattade lärarfacket beslutet att stänga skolan av arbetsmiljöskäl - en närmast unik åtgärd.

- Det kändes att gränsen var nådd. Det sker incidenter hela tiden, säger läraren och skyddsombudet Kerstin Kaunitz på Värner Rydénskolan i Malmö.
http://www.expressen.se/kvallsposten...ever-pekas-ut/

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Värner Rydénskolans högstadium på Rosengård har stängts av skyddsombuden.
– Elevbråk gör att de inte kan garantera säkerheten, säger Catharina Niwhede på Lärarnas riksförbund i Malmö.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/varn...skolan-stangs/

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Eleverna på Värner Rydénskolan i Malmö möttes av en stängd skola på måndagsmorgonen. Utanför trängdes journalister och poliser.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...er-rydenskolan

Svår elevsammansättning... Undrar om det kan bli svår sammansättning av folkgrupper i ett land, som t. ex. Sverige?
Citera
2015-03-03, 10:21
Medlem
Aftonbladets "granskning" av näthatet har inspirerat mig att göra slag i saken och skaffa mig en egen profil - något jag inte haft på säkert femton år.

Dock har jag med stort intresse följt den här tråden i flera år och skulle nog vilja påstå att några av de mest intressanta samtidsanalyserna som över huvd taget görs på svenska gjorts i den här tråden. Otroligt bra.

Vill därför tacka det flertal skribenter som gör den här tråden till en av de bästa på Flashback och så vill jag passa på att referera följande on-topic-guldkorn från gårdagens P1 om skolstängningen i Malmö:

"Är det så att det är för mycket matte och svenska på schemat och för lite om värdegrunden?"

Svenska skolan - en värdegrundsmadrassa.
Citera
2015-03-03, 12:54
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Vill därför tacka det flertal skribenter som gör den här tråden till en av de bästa på Flashback och så vill jag passa på att referera följande on-topic-guldkorn från gårdagens P1 om skolstängningen i Malmö:

"Är det så att det är för mycket matte och svenska på schemat och för lite om värdegrunden?"

Svenska skolan - en värdegrundsmadrassa.

Det är faktiskt väldigt fascinerande hur snabbt ordet värdegrund etablerat sig. Det är ett hittepå-ord ifrån tidigt nittiotal. Vi klarade av vår civilisation ändra fram tills dess utan behov av det egentligen väldigt odefinierade ordet. Idag är det den ideologiska grunden. Utbildning ska inte handla om att lära sig sådant gammalmodigt som fakta utan om värdegrund. Jisses.

Är antagligen en naturlig konsekvens av vår invandringspolitik kombinerat med den ideologiska repression som inleddes när de övriga partierna insåg att idéer bakom partier som Ny Demokrati faktiskt är/var populära i folkdjupet.

Skulle vara intressant att få reda på vad ordet egentligen innebär? Alltså inte i trollformelbemärkelsen utan specifikt. Är Islam kompatibelt med vår värdegrund? Där har vi en intressant fråga för ett mediekrig. Hur förhåller sig kristendomen? Det var ju basen till vår värdegrund under majoriteten av vår historia. Skulle inte en kristen värdegrund vara direkt diskriminerande för alla andra religioner? Är existensen av ett svenskt folk kompatibelt med vår värdegrund? Om man går efter skribenter i de större tidningarna så är det inte helt säkert.
Senast redigerad av glimmande 2015-03-03 kl. 12:56.
Citera
2015-03-03, 22:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det är faktiskt väldigt fascinerande hur snabbt ordet värdegrund etablerat sig.

Skulle vara intressant att få reda på vad ordet egentligen innebär?

Jag räcker upp handen. Värdegrund, är 90-tals-tänk, och har att göra med den så kallade etiska koden (ethical code). Med kod menas hur arbetslaget kan förena kvalitetstänk med beställarens (stat, kommun, företag) krav. Kort sagt: hur kund och och säljare ska finna gemensam trivsel.

Värdegrund inom välfärden innebär helt enkelt hur man kan förena välfärd med marknadstänk. Vi talar om kunder. De betalar (via skatten) och andra är utförare. Så långt är allt väl. Bara det att när kunden inte betalar, så faller ju allt. All välfärd bygger på en kund som redan har betalt, antingen genom egen försorg, eller kollektivt. Inom massinvandring faller detta. Alltså har vi ingen som förenar massinvandring med den etiska kod (värdegrund) som sägs vara vägledande.
Citera
2015-03-04, 01:34
Medlem
SmokeOns avatar
DN har undersökt invandrares inkomster. Det är en dyster syn.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio...0-i-manaden-1/

En systerartikel där man följer upp några invandrare man träffade för 10 år sedan. Språket beskrivs uppreprade gånger som lösningen på integrationen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag...landet-starkt/

Konsekvensneutral journalistik från MSM känns väldigt artificiell efter så här många år av vinklad propaganda. Har inte läst i tråden på länge och vet inte hur DN agerat senaste tiden. Men klart är ju nu att de inte bara tänker vara en tyst plattform för en öppen integrationsdebatt mellan allianspolitiker utan även själva tillhandahålla så objektiv information som möjligt. Man tänker alltså försöka vara en tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in