2015-01-01, 15:23
  #2377
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jo såklart men det finns mitträcken på 2+1 vägar så då kunde man ju lika gärna göra 2+2 istället med samma mitträcke/vajer.

Och göra vägen minst 25 procent dyrare att anlägga och underhålla?
Citera
2015-01-01, 17:11
  #2378
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Och göra vägen minst 25 procent dyrare att anlägga och underhålla?

Det skulle inte förvåna mig om trafikverket resonerade såhär.
Jobba med trafikanterna eller hur var det nu?

De hatar verkligen bilister och ser ner på dessa. Moralister har den egenheten, de är som religiösa ungefär, de står över oss med sina visdomar och profetior.
Citera
2015-01-01, 23:45
  #2379
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Och göra vägen minst 25 procent dyrare att anlägga och underhålla?

Ja! om nu trafikverket ser det på det viset. Det är inte mitt problem varken som bilist eller skattebetalare. Jag vill ha en ordentlig väg att köra på, en 2+1 väg är inte det (även om trafikverkets ingenjörer tycker annat). Det är att göra halva jobbet. I så fall skulle väl alla vägar ha en sådan väg för att göra det billigare. Varför inte E4:an både norr och söder, E22 mot Kalmar är helvetets väg att köra på då i princip hela den sträckan är 2+1 väg (som byggts så i väntan på påbyggnad) och det är fruktansvärt påfrestande att köra så i 2 timmar.

Det borde under skylten om att filerna går ihop, stå "SAMSPELA - För säkerhetens skull"! Så folk kanske kan fatta att det ska samspelas i trafiken. Jag förstår att det är jättemacho att bräka på med sin nya merca så att alla ser och så man hamnar först i kön, bakom den där långtradaren. Men till vilken anledning.
Citera
2015-01-02, 01:31
  #2380
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Ja! om nu trafikverket ser det på det viset. Det är inte mitt problem varken som bilist eller skattebetalare. Jag vill ha en ordentlig väg att köra på, en 2+1 väg är inte det (även om trafikverkets ingenjörer tycker annat). Det är att göra halva jobbet. I så fall skulle väl alla vägar ha en sådan väg för att göra det billigare. Varför inte E4:an både norr och söder, E22 mot Kalmar är helvetets väg att köra på då i princip hela den sträckan är 2+1 väg (som byggts så i väntan på påbyggnad) och det är fruktansvärt påfrestande att köra så i 2 timmar.

Det borde under skylten om att filerna går ihop, stå "SAMSPELA - För säkerhetens skull"! Så folk kanske kan fatta att det ska samspelas i trafiken. Jag förstår att det är jättemacho att bräka på med sin nya merca så att alla ser och så man hamnar först i kön, bakom den där långtradaren. Men till vilken anledning.
Jag upplever aldrig några problem med samspelet. Kan det kanske bero på dig o att du har svårt att samspela? En riktig 2-1-väg flyter på bra. Däremot är det skit med de nya 1-1 med korta omkörningsfiler.
Citera
2015-01-04, 17:31
  #2381
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag upplever aldrig några problem med samspelet. Kan det kanske bero på dig o att du har svårt att samspela? En riktig 2-1-väg flyter på bra. Däremot är det skit med de nya 1-1 med korta omkörningsfiler.

Majoriteten av inläggen i denna tråden handlar om 2+1 vägar så det är nog inte bara jag som har svårt att samspela i såfall. Vilket jag iofs inte har eftersom jag gärna låter dårarna köra först.
Citera
2015-01-05, 13:33
  #2382
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Och göra vägen minst 25 procent dyrare att anlägga och underhålla?

Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Det skulle inte förvåna mig om trafikverket resonerade såhär.
Jobba med trafikanterna eller hur var det nu?

De hatar verkligen bilister och ser ner på dessa. Moralister har den egenheten, de är som religiösa ungefär, de står över oss med sina visdomar och profetior.

Det är inte konstigt att de resonerar så. De har en påse pengar och räknar utifrån den ut hur de kan säkra upp maximalt antal mil väg samtidigt som de har råd att öka kapaciteten på många vägar som möjligt.

Vill du ha det på något annat sätt får du nog engagera dig politiskt och höja trafikverkets budget.
Citera
2015-01-05, 14:13
  #2383
Medlem
skadetbehovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Majoriteten av inläggen i denna tråden handlar om 2+1 vägar så det är nog inte bara jag som har svårt att samspela i såfall. Vilket jag iofs inte har eftersom jag gärna låter dårarna köra först.
en tur mot eller i från gävle runt stor helger borde alla göra å sen återkomma om det är sampels fel eller inte
Citera
2015-01-05, 14:18
  #2384
Medlem
Folk som ligger i högerfilen när man ska vänster i en rondell.
Samt de som inte fattar att högerregeln gäller.
Citera
2015-01-05, 14:42
  #2385
Medlem
De senaste dagarna har jag varit nära på att köra in i tre fordon som stannat mitt i vägen och börjat backa för att de (förmodar jag) kört fel.
Senast inatt var det en buss.
Att jag stod bakom och tutade och blinkade sket han fullständigt i.

Vad fan är det för fel på folk?
Citera
2015-01-05, 16:53
  #2386
Medlem
OldFashioneds avatar
Folk som inte signalerar när de lämnar en cirkulationsplats. Jävlans rövhattar som tvingar fram onödiga stopp för att de är oförmögna att flytta handen fem centimeter.
Citera
2015-01-07, 00:34
  #2387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Folk som inte signalerar när de lämnar en cirkulationsplats. Jävlans rövhattar som tvingar fram onödiga stopp för att de är oförmögna att flytta handen fem centimeter.

Förstår du inte att blinkers är en mycket dyr extrautrustning, till det måste man köpa hela sex stycken glödlampor som man ju helst inte vill slita på i onödan. Gäller att hålla ner kostnaderna när man åker dyr Tysk prestigebil. Dessutom drar ju bilen mer bränsle då generatorn går tyngre p.g.a effektuttaget från blinkersen.
Citera
2015-01-07, 17:22
  #2388
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Folk som ligger i högerfilen när man ska vänster i en rondell.
Samt de som inte fattar att högerregeln gäller.
Den har jag sett flera gånger nu vid Frösundaleden. Vad i helvete? Ligger till vänster men ska höger. Det är bara för att det körfältet de ska i går till vänster sen. Är det rätt då, att placera sig i vänster körfält? Jag tror alltid att de ska SVÄNGA vänster, inte höger. Otroligt irriterande när de inte använder blinkers heller. Då blir det tutan!

Det finns fler ställen jag kör på dagligen som jag är osäker på högerregeln, det känns inte som en "väg" utan det kan vara en "genomfart" t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in