Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-08, 11:47
  #2257
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
När man har några års erfarenhet av i trafiken så kan man lyfta blicken från boken och se anledningen till varför man kommunicerar i trafiken. Man blinkar för att man vill signalera till medtrafikanterna. Kör man om en bil på en annars tom väg är den man precis kört om inte i behov av informationen att man svänger tillbaka. Är det därimot två bilar på rad och man bestämmer sig för att bara köra om den ena kan det vara bra att meddela det genom att blinka höger.

Ja du..
Även om vägen är till synes "tom" och det finns bara två bilar, "så långt ögat kan nå" så har man ändå skyldighet att följa trafikreglerna. Varken du anser det är onödigt eller inte.


Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Många olyckor skulle undvikas om man inte alltid håller på sin rätt bara för att det står i boken.

Appropå "inte hålla på sin rätt" tydligen så skall det var något "inkonsekvent" från ditt håll och anpassat efter ditt egna godtycke.

Med vilken rätt har du att strunta i trafikreglerna som i ditt exempel ovan, bara för att du sitter och "anser" att det inte behövs. Skull alla agera helt godtyckligt som du gör med tänket; "jag anser inte att i den situation < fyll i valfri situation här>", fan bli anarki till slut på vägarna.

Det handlar inte om att man kan lyfta näsan från "boken". Om man inte ser någon vettig anledning "för att reglerna säger så och man ska", så muppar med dit tänk, tänka på att vara konsekvent och följa reglerna för att rädda ekonomi och körkort i stället. Då egoism verkar ju ligga i er natur och sedan så tar ni ut detta på omgivningen i stället och anklagar omgivningen det ni sysslar med själva i grunden.
Just det "ni håller på er rätt", i detta fallet bryta mot regler på godtyckliga grunder.
Citera
2014-12-08, 21:42
  #2258
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja du..
Även om vägen är till synes "tom" och det finns bara två bilar, "så långt ögat kan nå" så har man ändå skyldighet att följa trafikreglerna. Varken du anser det är onödigt eller inte.




Appropå "inte hålla på sin rätt" tydligen så skall det var något "inkonsekvent" från ditt håll och anpassat efter ditt egna godtycke.

Med vilken rätt har du att strunta i trafikreglerna som i ditt exempel ovan, bara för att du sitter och "anser" att det inte behövs. Skull alla agera helt godtyckligt som du gör med tänket; "jag anser inte att i den situation < fyll i valfri situation här>", fan bli anarki till slut på vägarna.

Det handlar inte om att man kan lyfta näsan från "boken". Om man inte ser någon vettig anledning "för att reglerna säger så och man ska", så muppar med dit tänk, tänka på att vara konsekvent och följa reglerna för att rädda ekonomi och körkort i stället. Då egoism verkar ju ligga i er natur och sedan så tar ni ut detta på omgivningen i stället och anklagar omgivningen det ni sysslar med själva i grunden.
Just det "ni håller på er rätt", i detta fallet bryta mot regler på godtyckliga grunder.

Med vilken rätt leker du moraltant?
Vad är det som gör dig så speciell och allsmäktig?

Vem fan är du?
Jag skulle inte tåla att någon pratade med mig såhär IRL, och det inkluderar poliser.
Du skulle inte kunna prata såhär till många personer du stoppar, det lovar jag.

Ontopic: retar mig på folk som kör så sakta för de tror det är så halt, trots många plusgrader.
Enda trösten är att många ställer bilen som tur är.

Tillägg: Du måste vara den som skrev lagboken och måste försvara verket.
__________________
Senast redigerad av Malingin 2014-12-08 kl. 21:46.
Citera
2014-12-08, 22:09
  #2259
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Du skulle inte kunna prata såhär till många personer du stoppar, det lovar jag.


Nej men titta vem som kände sig träffat på ett personligt plan.
Tål du inte att se eller höra hur dumt det är att bryta mot reglerna?
Är det därför du kommer med det omogna och ett av de fegaste argumentations tillvägagångssättet, att försöka "lova" för andras vägnar. Är du en så feg att inte klara av att stå för din egoism, och skall anse att du har rätt att bryta mot lagen när det passar dig? Och när du inte får läsa de du vill läsa så skall du klämma till med förtäckta "hot".
Grattis du är ju riktigt vuxen och mogen. *not*

Ditt körkort, fick du det via cornflakes paketet?

Märkligt att du vägrade att bemöta frågan jag ställde. Den är formulerad som en fråga bara jag glömde frågetecknet.

Men det var väl överkurs för dig att kunna bemöta inlägget i sig. Då du anser väl att det skall väl vara helt okey att bryta trafikreglerna när det passar dig.

Så jag ställer frågan igen, men med en annan formulering. Med vilken rätt har du (eller någon annan) att godtyckligt bryta mod reglerna bara för att du (eller någon annan ) godtyckligt tycker att de inte behövs följas i godtyckliga situationer ni själva målar upp?


Edit:

Man kan tro att du bor i mitt bostadsområde och bidra till trafikanarkin som råder här. De resonera de lika korkat, som du och Gulsippen d.v.s trafikreglerna följer man när "man vill, d.v.s aldrig".
__________________
Senast redigerad av Empress 2014-12-08 kl. 22:24.
Citera
2014-12-10, 13:46
  #2260
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Kul att det är fler än jag själv som inte hört något om "helljusblink" vid omkörning Vill däremot påpeka att du ska signalera höger efter omkörningen om du ska lägga dig i högerfilen. Vid förflyttning i sidled ska du alltid använda blinkers, nu syftar jag givetvis inte på om vägen svänger utan på förflyttning i sidled mellan filer.

Citat:
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga,
byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte ovä-
sentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin
avsikt. [...]

SFS 1998:1276 3 kap. §65 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)

Trafikförordningen gör ingen skillnad på olika situationer vilket betyder att man skall högerblinka när man flyttar sitt fordon tillbaka till högerfilen på motorväg efter avslutad omkörning. I det här fallet måste man dock förstå lagstiftarens intentioner. Varje omkörningssituation innebär en tydlig potentiell olycksrisk. Situationen där man på motorvägen, efter avslutad omkörning, flyttar sitt fordon tillbaka till högerfilen är en situation med en betydligt lägre olyckspotential. Att underlåta att blinka i ett sånt läge kommer inte att göra en åklagare speciellt upprörd såvida bilisten inte, genom att strunta i högerblinkersen, orsakar en olycka som rimligtvis kunde ha undvikits om bilisten högerblinkat.

Det går inte heller i TrF stipulera undantag från huvudregeln (SFS 1998:1276 3 kap. §65) för en rad olika situationer eftersom det bara skapar förvirring hos trafikanterna, speciellt med tanke på att många bilister har uppenbara problem att förstå även dom allra enklaste reglerna.

Huvudregeln gäller alltid vilket man självklart skall lära ut till alla trafikskoleelever enligt min uppfattning.
Citera
2014-12-10, 13:59
  #2261
Medlem
Mugsys avatar
Parkeringstanter som slänger upp dörrarna och gör bucklor i andras bilar.
Folk som inte kan köra i cirkulationsplatser och till och med STANNAR i dem!
Människor som inte förstår att ge tecken.
Folk som ligger och nosar en i baken.
Citera
2014-12-10, 14:28
  #2262
Medlem
TLuthers avatar
Jag drar om en lastbil på motorvägen och jag ligger 10 km/h över hastigheten och ändå anser folk att jag kör för långsamt och då blinkar de med helljuset och ligger och nosar en i baken.

Edit: En sak är om man har väldigt bråttom, men jag tror inte merparten av trafikanterna har så bråttom att de måste ligga i 135 km/h hela tiden.
__________________
Senast redigerad av TLuther 2014-12-10 kl. 14:30.
Citera
2014-12-10, 16:00
  #2263
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Jag drar om en lastbil på motorvägen och jag ligger 10 km/h över hastigheten och ändå anser folk att jag kör för långsamt och då blinkar de med helljuset och ligger och nosar en i baken.

Edit: En sak är om man har väldigt bråttom, men jag tror inte merparten av trafikanterna har så bråttom att de måste ligga i 135 km/h hela tiden.
Jo, mycket jobbigt. Och kanske farligast. Om en polis ser det ryker lappen direkt.
Citera
2014-12-10, 20:42
  #2264
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Trafikförordningen gör ingen skillnad på olika situationer vilket betyder att man skall högerblinka när man flyttar sitt fordon tillbaka till högerfilen på motorväg efter avslutad omkörning. I det här fallet måste man dock förstå lagstiftarens intentioner. Varje omkörningssituation innebär en tydlig potentiell olycksrisk. Situationen där man på motorvägen, efter avslutad omkörning, flyttar sitt fordon tillbaka till högerfilen är en situation med en betydligt lägre olyckspotential. Att underlåta att blinka i ett sånt läge kommer inte att göra en åklagare speciellt upprörd såvida bilisten inte, genom att strunta i högerblinkersen, orsakar en olycka som rimligtvis kunde ha undvikits om bilisten högerblinkat.

Det går inte heller i TrF stipulera undantag från huvudregeln (SFS 1998:1276 3 kap. §65) för en rad olika situationer eftersom det bara skapar förvirring hos trafikanterna, speciellt med tanke på att många bilister har uppenbara problem att förstå även dom allra enklaste reglerna.

Huvudregeln gäller alltid vilket man självklart skall lära ut till alla trafikskoleelever enligt min uppfattning.
Har inte så mycket att säga, i så fall delar vi samma uppfattning, korrekt? Tycker det är märkligt att trafikskolelärare (enligt vissa här i tråden) sitter och säger att det inte är nödvändigt att använda högerblinkers vid avslutad omkörning, eftersom huvudregeln alltid gäller - som du precis sa. Så gjorde aldrig min körskolelärare, men i för sig så frågade jag aldrig heller för att jag såg det som en självklarhet
Citera
2014-12-11, 06:45
  #2265
Medlem
Definitioner: Körbana = På en väg finns 2 körbanor. Din och de mötandes.
Körfält = Filer på en körbana i din körriktning.

Regel 1: Man är skyldig att ge blinkerstecken när man ämnar byta körfält, ex.vis när man kör om på en flerfilig väg. (Flerfilig i din körriktning). När du efter att du passerat det omkörda fordonet önkar återgå till det ursprungliga körfältet, (filen), är du skyldig att ge tecken vid återgång. Det gäller oavsett om du kör på motorväg med flera filer eller åker på en 2-1 väg med mitträcke.

Regel 2: Vid körning på väg med 2 körbanor, alltså vanlig svensk landsväg är du skyldig att ge tecke åt vänster vid omkörning, dels för att uppmärksamma både bakomvarande fordon och det fordon du ämnar köra om, dels för att du eligt lag är skyldig att ge tecken då man korsar eller på annat sätt inkräktar på mötande trafiks körbana. Vid omkörning på sådan väg, är man skyldig att så snart som möjligt återgå till sin egen körbana. Det är därför självklart att man återgår och behöver därför inte blinka höger efter omkörningen.
- Dock måste man vid omkörning i köer blinka höger om man snabbt måste avbryta omkörningen och "bryta in" i kön igen.

Så blanda i fortsättningen inte ihop körfält och körbanor Helt olika regler på olika vägtyper vad det beträffar skyldighet att ge tecken vid omkörning.

Beträffande helljusblink vid omkörning är det mycket vettigt både dag som natt. Helljusblinken reflekterar sig inne i framförvarande fordon så 99% upptäcker det. Bara vänsterblink är alls inte lika effektivt då många förare väldigt sällan använder sidospeglar. Bra tips är också att man helljusblinkar då och då när man kör om en kö av bilar.
Citera
2014-12-11, 07:00
  #2266
Medlem
Fizzbacks avatar
Folk som kör sakta så fort det blir lite mörkt eller blött ute. (Visst, du kanske inte är så trygg, men ska du ha körkort om du ligger på en 100 väg i 60-65, bara för det är mörkt?)

Idioterna med dimljus ihop med halvljus, värst i mörker. Och allra värst när man har dem bakom sig. och då kan vi även nämna idioter med dimljus tänt baktill när man ligger bakom.

Folk som åker med helljuset på fast avståndet till bilen framför inte är så långt. Eller som inte alls slår av om man kör om.

Eller varför inte folk med gult ljus? Vad fan? Det är så extremt fult, äckligt och man mår fan illa av att se det. Snälla nån!
Citera
2014-12-11, 07:47
  #2267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Folk som kör sakta så fort det blir lite mörkt eller blött ute. (Visst, du kanske inte är så trygg, men ska du ha körkort om du ligger på en 100 väg i 60-65, bara för det är mörkt?)

Idioterna med dimljus ihop med halvljus, värst i mörker. Och allra värst när man har dem bakom sig. och då kan vi även nämna idioter med dimljus tänt baktill när man ligger bakom.

Folk som åker med helljuset på fast avståndet till bilen framför inte är så långt. Eller som inte alls slår av om man kör om.

Eller varför inte folk med gult ljus? Vad fan? Det är så extremt fult, äckligt och man mår fan illa av att se det. Snälla nån!

Håller med dig i allt utom det där med gula ljus. (Har inte sådana själv). Det ska visst vara skönt för ögonen vid körning i regn/dimma/snö.
Att det är fult kvalificerar det inte att jag retar mig på det. Isåfall skulle man reta ihjäl sig på alla "SvegraggarVolvo", japsdämpartrimmade bilar eller helt enkelt bruna Micra.

Resten ska det vara skottpengar på.
Citera
2014-12-11, 08:12
  #2268
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Jag drar om en lastbil på motorvägen och jag ligger 10 km/h över hastigheten och ändå anser folk att jag kör för långsamt och då blinkar de med helljuset och ligger och nosar en i baken.

Edit: En sak är om man har väldigt bråttom, men jag tror inte merparten av trafikanterna har så bråttom att de måste ligga i 135 km/h hela tiden.

Många har det nog sen är ju inte 135 km/h så fort .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback