2015-06-20, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen vill ha ett gott förhållande till Gud, för att inte mista det eviga livet. Påverkan som barnet kan ha på föräldrarna kan riskera det goda förhållandet som föräldrarna har till Gud, ...

Japp, det ultimativa egotripp.

Citat:
om man mister det eviga livet så tycker jag det är mer allvarligt än att bli misshandlad av sitt barn

Ditt suddiga flaxande mellan olika exempel av varierande grad av teologisk implikation och mundan implikation är pinsamt. Vad med att ta den där fundering på "sannings"-värdet av din demagogi?
Citera
2015-06-20, 14:29
Medlem
Citat:
Bra försök, men du har fortfarande inte svarat på frågan om det ÄR etiskt rätt enligt dig själv, att föräldrar under vissa omständigheter väljer att sluta umgås med ett missbrukande barn som misshandlar föräldrarna.

Men Ok jag ger mig, jag ska svara på det du frågar ändå.

Jehovas vittnen försöker hålla en hög moralnorm om att t.ex. inte ljuga, inte röka och förstöra kroppen på olika sätt, att ha ett balanserat liv utan överdrifter, att vara vänlig och omtänksam mot andra, att tänka gott om andra, att vara självuppoffrande, att ha andras intressen framför ögonen, Paulus skriver:

"Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet.

Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.
" (Fil 2:1-5 Bibel2000)

Så du kanske förstår att det är en helt annan värld vi pratar om än det liv som medelsvensson lever. Jehovas vittnen menar att man redan nu kan leva i ett "andligt paradis" tillsammans med bröder och systrar, därför ser vi lika allvarligt på sexuell omoraliskhet och vållande av splittring i församlingen som medelsvensson ser på misshandel.

Så skillnaden mellan din och min syn när det gäller uteslutning handlar alltså om graden av synden. Nu lägger jag lite orden i din mun eftersom du inte tydligt sagt att uteslutning är rätt vid vissa tillfällen, förstår du nu varför jag ville ha ett tydligt besked från dig?

Du har alltså exakt samma syn som Jv när det gäller principen att det är rätt att utesluta vid rätta tillfällen, för Jehovas vittnen innebär det rätta tillfället mycket tidigare än när du anser att det rätta tillfället är.

Nej jag ser inget problem med det (förutom dina ord "försöka utöva påtryckning", det är inte tanken med uteslutning), det är deras barn och det är deras val i livet. Det är en sak om man gör det med illvilja, som dina ord "försöka utöva påtryckning" antyder. Det finns exempel på folk som verkligen har blivit "utfrysta" av familj och vänner i ordens rätta bemärkelse, dom har gjort det med illvilja för att dom hatat Jehovas vittnen så mycket. Men det har bara stärkt personens beslutsamhet att bli döpt.

Så det här med att du använder orden "utfryst" är som sagt fel enligt mig, det andas illvilja, hat och mobbning. Ordet "uteslutning" handlar mer om vad det egentligen innebär, en disciplinåtgärd mot en person som bryter mot reglerna.

Jag tycker -- som jag sagt tidigare -- att JV i många frågor har en hög moralnorm.

Men det rättfärdigar inte att man tvingar ut folk att missionera... Och att man tvingar föräldrar att sluta prata med sina barn (och du vet ju att det ofta inte är föräldrarna som vill bryta kontakten, utan de är tvingade till det om de inte ska bli uteslutna).

Jag har även läst lite mer om vad som kan orsaka uteslutning. Det stämmer inte att det krävs grov omoral.

Jag tror det är svårt för dig att försöka vinna sympati i dessa frågor, faktiskt.

Även frågan att "om du träder ur vår organisation träder du bort från Helig Ande och det är en oförlåtlig synd".
Dvs, du MÅSTE VARA MEDLEM i organisationen, annars är det kört för alltid.
Du kan inte vara oberoende JV. Organisationen är A och O.

Inte särskilt sympatiskt. Det är sektaktigt, så är det med det.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-20 kl. 14:31.
Citera
2015-06-20, 14:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tycker -- som jag sagt tidigare -- att JV i många frågor har en hög moralnorm.

Inget att undra på med din egen böjelse för demagogi och underkastelses-teologi.
Citera
2015-06-20, 14:55
Medlem
Mankas avatar
Jv: hur förklarar ni att jv har förändrat uppenbarelseboken?

Upp.22.18-21.B2000 "Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok. Han som vittnar om detta säger: »Ja, jag kommer snart.« Amen, kom, Herre Jesus. Nåd från herren Jesus åt alla."

Att jämföras med Jvs bibel:
21 Må Herren Jesu Kristi oförtjänta omtanke vara med de heliga.

Det är ett misstag att ändra på uppenbarelseboken, eller hur?
Citera
2015-06-20, 15:50
Medlem
Oj vad grova faktafel du har fått för dig.

Citat:
Men det rättfärdigar inte att man tvingar ut folk att missionera...

Ingen är tvingad att missionera, man kan t.o.m. vara ett inaktivt Jv som aldrig missionerar.

Citat:
Och att man tvingar föräldrar att sluta prata med sina barn (och du vet ju att det ofta inte är föräldrarna som vill bryta kontakten, utan de är tvingade till det om de inte ska bli uteslutna).

Nej självklart vill ingen i församlingen att någon ska bli utesluten, men det är ett nödvändigt ont som man som Jv stödjer och förstår varför.

Citat:
Jag har även läst lite mer om vad som kan orsaka uteslutning. Det stämmer inte att det krävs grov omoral.

Det har jag inte sagt heller, tvärtom sade jag t.ex. att om man blir Katolik så blir man utesluten.

Citat:
Jag tror det är svårt för dig att försöka vinna sympati i dessa frågor, faktiskt.

Som jag har sagt så är det inte min ambition att "försöka vinna sympati", utan om att vittna om sanningen, och du verkar vara en av dessa som sprider osanningar utan att skämmas.

Citat:
Även frågan att "om du träder ur vår organisation träder du bort från Helig Ande och det är en oförlåtlig synd".
Dvs, du MÅSTE VARA MEDLEM i organisationen, annars är det kört för alltid.

Menar du att du citerar Jv:s litteraturen nu? Det tror jag knappast, ge mig källhänvisningen i så fall.

Man säger tvärtom att bara för att man är utesluten så behöver det inte betyda att man begått en oförlåtlig synd:

Citat:
Citat:
18. Varför är en synd inte nödvändigtvis oförlåtlig, även om syndaren blir utesluten ur församlingen?

18 Även om den som syndat inte ändrar sinne just då och därför blir utesluten ur församlingen, behöver det inte betyda att hans synd är oförlåtlig. Paulus skrev beträffande en smord kristen i Korinth som syndade och blev utesluten: ”Denna kraftiga förebråelse från flertalet är tillräcklig för en sådan man, så att ni nu tvärtom skall välvilligt förlåta och trösta honom, för att han inte på ett eller annat sätt skall bli uppslukad av sin alltför stora bedrövelse.” (2 Korinthierna 2:6–8; 1 Korinthierna 5:1–5)

http://m.wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2007525#p24

Citat:
*** g03 8/2 sid. 13 Finns det synd som är oförlåtlig? ***

En del som en gång var trogna kristna har uppsåtligt dragit sig bort från Gud, kanske på grund av bitterhet, stolthet eller girighet, och är i dag avfällingar som motstår Guds ande. De motstår medvetet det som klart och tydligt är ett verk av den heliga anden. Har dessa individer gjort sig skyldiga till oförlåtlig synd? Jehova är den slutlige Domaren. (Romarna 14:12)

I stället för att döma andra bör vi skydda oss själva mot att begå synder i hemlighet, vilket gradvis kan göra våra hjärtan hårda. (Efesierna 4:30)

Det är alltså Gud som kommer att döma om det är kört eller inte, och han kommer att döma alla människor, inklusive Jehovas vittnen själva:

Citat:
Jehova är den som slutgiltigt dömer dem som handlat orätt. Vi måste alla avlägga räkenskap inför honom, och han gör alltid det som är rätt. (1 Moseboken 18:25; Romarna 14:12)

http://m.wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2007525#p5

Citat:
Du kan inte vara oberoende JV. Organisationen är A och O.

Man kan inte köra sitt eget race och hitta på egna regler, men man kan visst vara oberoende utan att man går emot organisationen.

Så här går det när du förlitar dig på avfällingars lögner och läser på deras hemsidor, man blir lurad.
Citera
2015-06-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka

Upp.22.18-21.B2000 "Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok. Han som vittnar om detta säger: »Ja, jag kommer snart.« Amen, kom, Herre Jesus. Nåd från herren Jesus åt alla."

Av någon anledning vill man distansera sig från alla kristna kyrkor och inte använda ordet NÅD, utan man ersätter det med "oförtjänt omtanke", som egentligen är något helt annat.

Men egendomligt att man skrivit "de heliga"...finns det någon annan bibelöversättning som har denna ordalydelse?

Edit: Ja, det finns några som har alla heliga/helgon, all sainst men det är ett fåtal.
Senast redigerad av ujhs 2015-06-20 kl. 15:54.
Citera
2015-06-20, 15:58
Medlem
Citat:
Oj vad grova faktafel du har fått för dig.

Ingen är tvingad att missionera, man kan t.o.m. vara ett inaktivt Jv som aldrig missionerar.

Nej självklart vill ingen i församlingen att någon ska bli utesluten, men det är ett nödvändigt ont som man som Jv stödjer och förstår varför.

Det har jag inte sagt heller, tvärtom sade jag t.ex. att om man blir Katolik så blir man utesluten.

Som jag har sagt så är det inte min ambition att "försöka vinna sympati", utan om att vittna om sanningen, och du verkar vara en av dessa som sprider osanningar utan att skämmas.

Menar du att du citerar Jv:s litteraturen nu? Det tror jag knappast, ge mig källhänvisningen i så fall.

Man säger tvärtom att bara för att man är utesluten så behöver det inte betyda att man begått en oförlåtlig synd:

Det är alltså Gud som kommer att döma om det är kört eller inte, och han kommer att döma alla människor, inklusive Jehovas vittnen själva:

Man kan inte köra sitt eget race och hitta på egna regler, men man kan visst vara oberoende utan att man går emot organisationen.

Så här går det när du förlitar dig på avfällingars lögner och läser på deras hemsidor, man blir lurad.

Nu ska vi se.

Vad händer med ett JV som säger nej, jag går inte och knackar dörr, jag kommer att låta bli att rapportera i fortsättningen. Kommer vederbörande att bli betraktad som en fullvärdig medlem av församlingen som kan ha vissa uppdrag?

Kul att man vara oberoende och aldrig gå emot organisationen.....det kräver säkert vissa logiska kullerbyttor.
Citera
2015-06-20, 16:00
Medlem
Citat:

Jag kommenterar på detta först.

Om detta du skriver är sant så är det ju sympatiskt!

Men det verkar som om JV teologi ändrar sig lite beroende på ansiktet "utåt" eller inåt... Där man visar ut de trevliga och sympatiska bitarna utåt. Har man tusentals watchtowers kan man ju hitta allt möjligt.

Det stämmer att jag fått infon från en anti-JV sida, såhär säger den:

Citat:
"Such ones willfully abandoning the Christian congregation thereby become part of the 'antichrist.'" Watchtower 1985 Jul 15 p.31

"Our attitude toward apostates should be that of David, who declared: "Do I not hate those who are intensely hating you" Watchtower 1992 Jul 15 pp.12-13

Jag behöver inte säga var exakt jag hittade dem, du kan ju googla på dem. Det första citatet finns även på wikipedia:
Citat:
Questions From Readers, The Watchtower, July 15, 1985, page 31, "Such ones willfully abandoning the Christian congregation thereby become part of the ‘antichrist.’ A person who had willfully and formally disassociated himself from the congregation would have matched that description. By deliberately repudiating God’s congregation and by renouncing the Christian way, he would have made himself an apostate. A loyal Christian would not have wanted to fellowship with an apostate ... Scripturally, a person who repudiated God’s congregation became more reprehensible than those in the world."
https://en.wikipedia.org/wiki/Jehova...e-wtantich-185

Jag har inget intresse av att attackera JV. Jag bara citerar era egna skrifter.

Du behöver inte börja försvara dig med att JV = kristendom och att all annan kristendom = satan.... Tycker du inte det är lite fånigt egentligen? På vilket sätt är ni så oerhört mycket bättre än t.ex. katoliker och pingstvänner??? Då ni ju anser att ni är "räddade" medan de kommer att gå under. Du behöver inte nu påstå att ni anser detta för det gör ni ju.
Varje godhjärtad människa känner troligen att det är motbjudande med sådana exklusivitetsidéer, inkl många inom JV.
Jag tror faktiskt att många JV är goda innerst inne, och inte tror att alla människor kommer att slaktas i harmageddon om man inte råkar gå till rikets sal och knackar dörr. Du verkar ju själv förespråka en mer inkluderande syn, vilket jag tycker är mycket positivt och glädjande... Men tyvärr är det inte 100% vad din rörelse lär.

Så tragiskt när barn fylls upp med intoleranta tankar från ung ålder. Människor borde vara goda positiva föredömen. De är mycket vackrare då.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-20 kl. 16:09.
Citera
2015-06-20, 16:07
Medlem
Citat:

Men det verkar som om JV teologi ändrar sig lite beroende på ansiktet "utåt" eller inåt... Där man visar ut de trevliga och sympatiska bitarna utåt. Har man tusentals watchtowers kan man ju hitta allt möjligt.

Jag behöver inte säga var exakt jag hittade dem, du kan ju googla på dem. Det första citatet finns även på wikipedia:

Just detta med hat mot avhoppare uteslutna har förekommit i betydligt senare artiklar också......jag har en känsla av att det t o m är mer frekvent nu, eftersom man har stora lydnadsproblem när det gäller umgängesförbudet.

Men, som sagt, det är intressant att se hur man har en bild utåt och en annan inåt, även om man måste tillstå att TTSP inte är lika överslätande nu som han var förr.
Citera
2015-06-20, 16:39
Medlem
Citat:

Det är sant det jag säger, det är avfällingarna som förvränger det som står i Vakttornet, ungefär som ateisterna förvränger bibeln:

(I Paulus brev) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv. (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Citat:
Men det verkar som om JV teologi ändrar sig lite beroende på ansiktet "utåt" eller inåt... Där man visar ut de trevliga och sympatiska bitarna utåt.

Nej så är det inte, detta är återigen något som du läst hos avfällingarna, och du går på det.

Citat:
Har man tusentals watchtowers kan man ju hitta allt möjligt.

Speciellt om man är ute efter att förvränga, då tar man ett citat ur sitt sammanhang och ignorerar alla andra citat.

Citat:

Jag antar att vi pratar om oförlåtliga synder? Hur menar du att dessa citat visar att "det är kört för alltid" för dom som är utanför Jv?

Citat:

Vilket du förvränger, vilket blir en osanning som du för fram.

Citat:
Du behöver inte börja försvara dig med att JV = kristendom och att all annan kristendom = satan.... Tycker du inte det är lite fånigt egentligen? På vilket sätt är ni så oerhört mycket bättre än t.ex. katoliker och pingstvänner???

Vi har aldrig sagt att vi är bättre, vi har bara sagt att kristenheten följer läror som är emot bibeln och Jesu budskap, och att vi kan argumentera för vår ståndpunkt.

Citat:
Då ni ju anser att ni är "räddade" medan de kommer att gå under. Du behöver inte nu påstå att ni anser detta för det gör ni ju.

Vilka som blir räddade kan bara Gud avgöra. Som jag visade nyss så ska alla människor samlas inför Jesus för att bli dömda:

Citat:
Jehova är den som slutgiltigt dömer dem som handlat orätt. Vi måste alla avlägga räkenskap inför honom, och han gör alltid det som är rätt. (1 Moseboken 18:25; Romarna 14:12)

http://m.wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2007525#p5

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna." (Matteus 25:31-32 Bibel2000)

Citat:
Varje godhjärtad människa känner troligen att det är motbjudande med sådana exklusivitetsidéer, inkl många inom JV.

Problemet är bara att du och många andra drar era slutsatser på felaktiga grunder, på lögner och förvrängningar från Jehovas vittnens motståndare. Sedan är ni inte intresserade av att höra den andra sidan utan bara smäller igen dörren argt.

Citat:
Jag tror faktiskt att många JV är goda innerst inne, och inte tror att alla människor kommer att slaktas i harmageddon om man inte råkar gå till rikets sal och knackar dörr. Du verkar ju själv förespråka en mer inkluderande syn, vilket jag tycker är mycket positivt och glädjande... Men tyvärr är det inte 100% vad din rörelse lär.

Jo det är tyvärr så som jag säger, du vill bara inte lyssna på det örat, utan hellre lyssnar på Jehovas vittnens motståndare enbart.

Citat:
Så tragiskt när barn fylls upp med intoleranta tankar från ung ålder. Människor borde vara goda positiva föredömen. De är mycket vackrare då.

Du har nog inte träffat Jehovas vittnen tillräckligt för att kunna säga detta.
Citera
2015-06-20, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är sant det jag säger, det är avfällingarna som förvränger det som står i Vakttornet, ungefär som ateisterna förvränger bibeln:

Ditt eget demagogiska förvrängande är faktisk allt som behövs som kritik-underlag.
Citera
2015-06-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka

med de heliga. Amen!
Codex Sinaiticus, grek., 300-talet v.t., British Museum, hebr. skr., grek. skr.

Philoxeniana, Heraclensis, 500- och 600-talen v.t., grek. skr. (utgåva: Joseph White, Sacrorum Evangeliorum versio Syriaca Philoxeniana, bd 1, Oxford 1778; Actuum Apostolorum et Epistolarum tam Catholicarum quam Paulinarum versio Syriaca Philoxeniana cum interpretatione et annotationibus, bd 2, Oxford 1799–1803.
med alla de heliga. Amen!
Vulgata, Editio Clementina (reviderad lat. text), Rom 1592 (utgåva: Alberto Colunga, Lorenzo Turrado, Biblia Sacra iuxta Vulgatam Clementinam, 6:e uppl., Madrid 1977, eller S. Bagster & Sons, London 1977).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in