Citat:
Ursprungligen postat av
hoppalagom
nej varför lägger du ord i min mun?
Bibelns Jesus säger däremot att de som tror att han är den han säger sig vara kommer få evigt liv.
Min tolkning av det är att det är ett erbjudande, inte ett hot.
I en tids-era när livstron ännu gick ut på gudsföreställning i prestigens äroglans.. och fram kom en stackare att förklara vad fromhet och ödmjukandets innebörd skulle kunna vara mer än sann dyrkan uppåt i det blå, kan jag förstå en jesus, att rent autentiskt ha levat, det kan jag väl tillerkänna... inte vara helt snedseglande omöjligt. Att denne då drog orden till sin spets och för den sakens skull ha utmanat vilsefarare vilka kan ha slagit blå dunster i ögonen på folk, är det ju svårt att säga att jesus under sådana barbariska uppvisningar av maktkoncentrerad berusning (egenkärlekens absolutism) fickm sig en knäck att helt enkelt mista makten.. det kan jag se som utfall av mod, men att därmed ge gudsstatus... är genast mer vågat - var är isf gud idag? du får ju förklara också av vilken anledning en manifesterad gud i människoformen.. inte uppenbarar sig idag - jag tycker det sakans värdig logik att enbat TOLKA sig fram. Riktigt så bakom flötet är väl ändå inte människosläktet?
och vad skulle vara så fel att enbart ignorera en jesus att ännu ha makten över inte bara ditt liv utan den helighet som präntade ord i en bok... vill åtnjutas... hela det följe av fetknoppar vilka åbäkar sig i sak av att läsa-bibel.. och tro... ett kardinalsystem av fruktansvärd makt att fördöma, utan att ens själv ha "varit där" men tro starkt.. är det därför du tror eller dina efterforskningar enbart råkar sammanfalla med absolut makt?
Medveten om vilken makt kristna centra är i ägo av? säger du pip i fel ögonblick i valfri kyrkobyggnad t.ex.. åker du ut som en vante och kan interneras för resten av ditt liv - så det är att därmed äga insikt om jesus autentiska liv, att skapa skräck för "guds heliga ord i en gammal bok" som du har verifierat eftersom andra tycker sig ha verifierat?
är det normalt att ta till sig övertygelse så lättköpt att enbart vila sig lojt mot totalitär ultimat teokrati att ses som ultimativt sanningssägande och allt motsatt därmed totalt förkastligt om så ett pip?
annars, att se jesus ord i bibeldiktat, som erbjudande.. jovisst.. var annars har religiösa diktaturer sin upprinnelse, det är de pennorna som fortf. kan kasta folk i djupaste förtvivlan i att enbart försöka resonera lite.
vet inte om du kan se din tro, i den version som "gäller" , där en påve... vinkar lite.. och folk faller i total trans... då är därmed påven mer i kpntakt med jesus än vilken annan som helst?
eller vad har STATUS med gudstro och jesus-är-guden, att göra?
vad får nunnor att fullständigt tala med jesus men förkasta värdsligt leverne men försätta sig i total isolation, i tron att de upprättat förbindelse med DÖDA individer, för att de (och änglarna) aldrig var individer, för att gudar lever-på-jorden, men man valde ut en att ses som kärare än alla andra - som inte kan mäta sig, i att erhålla ens nänniskostatus.. utan att först knäböja åt en apologets tankar och tro?
för vägen upp mot den uppståndne.. är ju nte kantad av prestige? vad gör en som förlorat sig för jesus... inte beredd att förkasta allt mänskligt att ses som värdelöst? och det är insiktsfulltl människokännande?
inte alls någon följa.hohn-lek väl av domino-brickor-karaktär väl? om någon plötsligt tycker sig känna jesus närvaro, då är det så? man får inte ens antýda t.ex psykisk ohälsa.. för då kränks rätten att tro och ses som heligare än de icke-troende?
nåja...
missionens tid är över, de gågna tiderna gjorde vad de kunde, av det kom en slags trosfascism, som var så lagom gudligt underbar.
så lite kan sägas. men jesus.. han är död, så den går alltid att rådfråga... lycka till, bra ryck i de plågade (han sades ha bliit grundligt plågad, och du tror att han är tjänstvillig att udnra över om du lider... för du lever i ett veritabelt kaos av lidande va? så illa att det enbart går att mätas med en som levde med dina villkor?)
ofattbart, hur godtrogenhet kan sträckas ut i ropandet efter hjälp och hjälp att inte själv vilja, men gärna kalla på döda individer, för mig måste även förfäder ha varit individer, även om man namnade dem som "gud" eller "halvgud", det är individer som också hungrade och hade troligtvis ont av det extremt falska barbari som var så legio förr, om man så klart kan tro att människan inte alltid kunnat trycka på en knapp och få behov tillfredsställda, för sådant sköter ju sig alldeles självt.
alltid någon och något annat som skapat det, och det är ju en gud som är att rådfrågas så klart, om du har svår diabetes eller kanske får cancer, för så perfekt är inte människoindividen man kan se på, som liknar en själv, nej måste vara något man kan föreställa sig var så mycket finare än vad man kan känna igen, sådan självsyn om att vara fördärvad, sådant får mina övron att trilla av - det är annan from av människoföraktets olika sidor - människan är så syndig och en "egentlig odugling" som bör piskas vett i, och gå ner på knäna och be om lov att existera, fråga då någotntin som smäller så högt att guden skapat en som en avbild av sig själv och då är narcissism inte längre en sjukdom utan ett ideal, som ledarskikt absolut inte och aldrig slog mynt av.
slut på svamlet - ni är bara så förträffligt förtroendingivande i människokärleken, oh vilken positiv sak att dyrka döda individer, mkt kreativt. (maybe not... men man-ska-så-för-så-säger-bibeln-att-man-ska, för den äär ju allitgenom sanjingsenlig den, det har ni ju kollat, för tro .. det har väl aldrig skadat någon? inte övertro heller? eller torshävdandet som trovärdigare än vad som är.. ?
nej men verkligheten överträffar iaf inte dikten... så att inte tro är lite för sant och rått och t.o.m syndigt i sig... att inte ens tro iaf lite.. för vem gynnar det, självkänslan... skulle det annars vara av godo? om det inte gynnade känslan att vara mer värd än den man är?
svammel, so what? hämdbegären ur bibliska diktaten är ändå sju resor värre, iaf om man ser hur troshierarkin rangordnat sig sinsemellan.. och vad ära har för betydelse. inte orkat iaf ta itu med skriande fattigdom, om då efter enorm gudshävd som att den gode gud, hör bön.... visst, guden lever. the big papa, den bryr sig som bara den.
ja jag vet att inlägget är på tok för långt, so what, gör det ont kanske?
orkar inte lägga spoiler om det. skulle det göra ngt bättre el. sämre.
enbart lite respekt för "existens" och värdet i det ordet, skulle kunna tillerkänna vad som ännu totalt förbises, men narcissism, oh nej . tafsa bara inte på det.
end