2014-12-29, 00:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Jag har Jesus med mig och tror som sagt att han är Gud och vet om vart och NÄR jag ska på "himmelsfärden". Jag misstänker att det blir som det står i bibeln. När Jesus kommer ner nästa gång.

Tänk om Jesus går förbi dig då? Tar en ateist bredvid dig och säger till den: Du har varit en av de mest kärleksfulla människor jag skådat.

Jag tar inte för givet att jag kommer att bli antagen till himmelsfärden men jag tror ändå!
Citera
2014-12-29, 00:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
nej varför lägger du ord i min mun?

Bibelns Jesus säger däremot att de som tror att han är den han säger sig vara kommer få evigt liv.

Min tolkning av det är att det är ett erbjudande, inte ett hot.
I en tids-era när livstron ännu gick ut på gudsföreställning i prestigens äroglans.. och fram kom en stackare att förklara vad fromhet och ödmjukandets innebörd skulle kunna vara mer än sann dyrkan uppåt i det blå, kan jag förstå en jesus, att rent autentiskt ha levat, det kan jag väl tillerkänna... inte vara helt snedseglande omöjligt. Att denne då drog orden till sin spets och för den sakens skull ha utmanat vilsefarare vilka kan ha slagit blå dunster i ögonen på folk, är det ju svårt att säga att jesus under sådana barbariska uppvisningar av maktkoncentrerad berusning (egenkärlekens absolutism) fickm sig en knäck att helt enkelt mista makten.. det kan jag se som utfall av mod, men att därmed ge gudsstatus... är genast mer vågat - var är isf gud idag? du får ju förklara också av vilken anledning en manifesterad gud i människoformen.. inte uppenbarar sig idag - jag tycker det sakans värdig logik att enbat TOLKA sig fram. Riktigt så bakom flötet är väl ändå inte människosläktet?

och vad skulle vara så fel att enbart ignorera en jesus att ännu ha makten över inte bara ditt liv utan den helighet som präntade ord i en bok... vill åtnjutas... hela det följe av fetknoppar vilka åbäkar sig i sak av att läsa-bibel.. och tro... ett kardinalsystem av fruktansvärd makt att fördöma, utan att ens själv ha "varit där" men tro starkt.. är det därför du tror eller dina efterforskningar enbart råkar sammanfalla med absolut makt?

Medveten om vilken makt kristna centra är i ägo av? säger du pip i fel ögonblick i valfri kyrkobyggnad t.ex.. åker du ut som en vante och kan interneras för resten av ditt liv - så det är att därmed äga insikt om jesus autentiska liv, att skapa skräck för "guds heliga ord i en gammal bok" som du har verifierat eftersom andra tycker sig ha verifierat?

är det normalt att ta till sig övertygelse så lättköpt att enbart vila sig lojt mot totalitär ultimat teokrati att ses som ultimativt sanningssägande och allt motsatt därmed totalt förkastligt om så ett pip?

annars, att se jesus ord i bibeldiktat, som erbjudande.. jovisst.. var annars har religiösa diktaturer sin upprinnelse, det är de pennorna som fortf. kan kasta folk i djupaste förtvivlan i att enbart försöka resonera lite.

vet inte om du kan se din tro, i den version som "gäller" , där en påve... vinkar lite.. och folk faller i total trans... då är därmed påven mer i kpntakt med jesus än vilken annan som helst?

eller vad har STATUS med gudstro och jesus-är-guden, att göra?

vad får nunnor att fullständigt tala med jesus men förkasta värdsligt leverne men försätta sig i total isolation, i tron att de upprättat förbindelse med DÖDA individer, för att de (och änglarna) aldrig var individer, för att gudar lever-på-jorden, men man valde ut en att ses som kärare än alla andra - som inte kan mäta sig, i att erhålla ens nänniskostatus.. utan att först knäböja åt en apologets tankar och tro?

för vägen upp mot den uppståndne.. är ju nte kantad av prestige? vad gör en som förlorat sig för jesus... inte beredd att förkasta allt mänskligt att ses som värdelöst? och det är insiktsfulltl människokännande?

inte alls någon följa.hohn-lek väl av domino-brickor-karaktär väl? om någon plötsligt tycker sig känna jesus närvaro, då är det så? man får inte ens antýda t.ex psykisk ohälsa.. för då kränks rätten att tro och ses som heligare än de icke-troende?

nåja...

missionens tid är över, de gågna tiderna gjorde vad de kunde, av det kom en slags trosfascism, som var så lagom gudligt underbar.

så lite kan sägas. men jesus.. han är död, så den går alltid att rådfråga... lycka till, bra ryck i de plågade (han sades ha bliit grundligt plågad, och du tror att han är tjänstvillig att udnra över om du lider... för du lever i ett veritabelt kaos av lidande va? så illa att det enbart går att mätas med en som levde med dina villkor?)

ofattbart, hur godtrogenhet kan sträckas ut i ropandet efter hjälp och hjälp att inte själv vilja, men gärna kalla på döda individer, för mig måste även förfäder ha varit individer, även om man namnade dem som "gud" eller "halvgud", det är individer som också hungrade och hade troligtvis ont av det extremt falska barbari som var så legio förr, om man så klart kan tro att människan inte alltid kunnat trycka på en knapp och få behov tillfredsställda, för sådant sköter ju sig alldeles självt.

alltid någon och något annat som skapat det, och det är ju en gud som är att rådfrågas så klart, om du har svår diabetes eller kanske får cancer, för så perfekt är inte människoindividen man kan se på, som liknar en själv, nej måste vara något man kan föreställa sig var så mycket finare än vad man kan känna igen, sådan självsyn om att vara fördärvad, sådant får mina övron att trilla av - det är annan from av människoföraktets olika sidor - människan är så syndig och en "egentlig odugling" som bör piskas vett i, och gå ner på knäna och be om lov att existera, fråga då någotntin som smäller så högt att guden skapat en som en avbild av sig själv och då är narcissism inte längre en sjukdom utan ett ideal, som ledarskikt absolut inte och aldrig slog mynt av.

slut på svamlet - ni är bara så förträffligt förtroendingivande i människokärleken, oh vilken positiv sak att dyrka döda individer, mkt kreativt. (maybe not... men man-ska-så-för-så-säger-bibeln-att-man-ska, för den äär ju allitgenom sanjingsenlig den, det har ni ju kollat, för tro .. det har väl aldrig skadat någon? inte övertro heller? eller torshävdandet som trovärdigare än vad som är.. ?

nej men verkligheten överträffar iaf inte dikten... så att inte tro är lite för sant och rått och t.o.m syndigt i sig... att inte ens tro iaf lite.. för vem gynnar det, självkänslan... skulle det annars vara av godo? om det inte gynnade känslan att vara mer värd än den man är?

svammel, so what? hämdbegären ur bibliska diktaten är ändå sju resor värre, iaf om man ser hur troshierarkin rangordnat sig sinsemellan.. och vad ära har för betydelse. inte orkat iaf ta itu med skriande fattigdom, om då efter enorm gudshävd som att den gode gud, hör bön.... visst, guden lever. the big papa, den bryr sig som bara den.

ja jag vet att inlägget är på tok för långt, so what, gör det ont kanske?

orkar inte lägga spoiler om det. skulle det göra ngt bättre el. sämre.

enbart lite respekt för "existens" och värdet i det ordet, skulle kunna tillerkänna vad som ännu totalt förbises, men narcissism, oh nej . tafsa bara inte på det.

end
Citera
2014-12-29, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tänk om Jesus går förbi dig då? Tar en ateist bredvid dig och säger till den: Du har varit en av de mest kärleksfulla människor jag skådat.

Jag tar inte för givet att jag kommer att bli antagen till himmelsfärden men jag tror ändå!
ok vad duktig du är.
Citera
2014-12-29, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är uppenbart att det handlar om andra slags dagar än dom dagar som utmärkte jordens dagar:

"Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år... Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker." (1 Mose 1:14,17-18 Bibel2000)

Skiljandet av dagen från natten, ljus och mörker var redan gjord i vers 4

"Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret." (1 Mose 1:3,4 Bibel2000)

Men denna gång handlade det alltså om dagen och natten, ljus och mörker på jorden, att solen och månen skulle utmärka högtider, dagar och år. Innan solen och månen så fanns det alltså inget som utmärkte jordens dagar.

Det Gud kallade för dag och natt i skapelsens början måste alltså handla om något annat än jorddagar.

Du kanske skulle testa att läsa bibeln lite nogare.

"2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. 3
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. 4 Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5 Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen" (1 mose 1:2-5 folkbibeln)

I vers 2 beskrivs jorden som öde och mörk i vers 3 skapar Gud ljus i vers 4 skiljer Gud ljuset från mörkret i vers 5 samman fattar bibeln med att det blev afton och det blev morgon första dagen. Att det handlar om morgonar och kvällar på jorden är väl ganska tydligt. Visserligen så skapades solen den fjärde dagen men utesluter du att det faktiskt kan ha funnits en annan ljuskälla dom första dagarna.

Citat:
Det ljus som det talas om kan handla om det ljus som skapades i Big Bang, och att Gud delade in tidsperioden i det han kallade för dagar för att belysa tågordningen i skapelsen.

Var i bibelns skapelseberättelse lyckas du läsa in big bang är det inte bara din egen efterhandskonstruktion.
Citera
2014-12-29, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

end
tack för ditt medverkande
Citera
2014-12-29, 07:08
Medlem
Citat:
om han inte var Gud så måste han väl vart demon. För som jag vet så tror både jehovas vittnen och muslimer på att han var född av en ande och saknade köttslig fader.

Förutom demoner finns det änglar, Jesus var en ängel.
Citera
2014-12-29, 07:11
Bannlyst
Citat:
Förutom demoner finns det änglar, Jesus var en ängel.
En ängel med all makt på himmelen och på jorden? En ängel som är ETT med fadern? En ängel som ssade sig vara sanningen, livet och ENDA vägen till fadern? En ängel som förlåter synder? Han sade också "har ni sett mig så har ni sett fadern". .
Citera
2014-12-29, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbaa
Du kanske skulle testa att läsa bibeln lite nogare.

"2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. 3
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. 4 Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5 Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen" (1 mose 1:2-5 folkbibeln)

I vers 2 beskrivs jorden som öde och mörk i vers 3 skapar Gud ljus i vers 4 skiljer Gud ljuset från mörkret i vers 5 samman fattar bibeln med att det blev afton och det blev morgon första dagen. Att det handlar om morgonar och kvällar på jorden är väl ganska tydligt. Visserligen så skapades solen den fjärde dagen men utesluter du att det faktiskt kan ha funnits en annan ljuskälla dom första dagarna.

Ja mornar och kvällar enligt Guds dagar, inte jorddagar så som vi känner till det med 12 timmar sol och 12 timmar stjärnor och måne, alltså 24 timmars jorddagar.

Och du glömmer att inte bara solen skapades den fjärde dagen, utan då började även dagarna på jorden att utmärka sig:

"de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år" (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Innan dess fanns det alltså inte jorddagar och jordnätter, utan bara skapelsedagar och nätter, och hur långa dessa skapelsedagar var vet vi inte, vi vet bara att det inte är samma dagar som jorddagar.

Detta ljus som symboliserade en skapelsedag vet vi inte vad det var heller, men jag tror det var det ljus som uppstod i början i en sådan process som man förklara med Big Bang. Innan stjärnorna bildades så måste det ha funnits ett ljus från den gas som senare bildade solen och stjärnorna (som skapades senare den fjärde dagen).

Det enda som då inte passar ihop med det man vetenskapligt har kommit fram till, är att jorden existerade innan stjärnor och solen skapades, men om Gud existerar och han skapade jorden före solen, så skulle man inte kunna se spåren av det vetenskapligt. Det går varken bekräfta eller dementera vetenskapligt att så var fallet.

Så ja, jag har läst bibeln noggrant, noggrannare än dig i alla fall tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av bbaa
Var i bibelns skapelseberättelse lyckas du läsa in big bang är det inte bara din egen efterhandskonstruktion.

Nej jag läser bibeln som det står, och jämför det med vetenskapen. Det är ganska tydligt att skapandet av stjärnorna och solen måste ha gått till så som i Big Bang, att det inte plötsligt fanns stjärnor, utan att det först bildats lysande gasmoln som sedan bildade stjärnor och planeter. Så långt stämmer det med Big Bang, men som sagt inte med att jorden existerade innan.

Och tydligen räckte det här ljuset från gasmoln för växternas fotosyntes på jorden, och där förstår man också att skapelsedagarna är skilda från jorddagar eftersom solen inte belyste växterna, utan det ljus som skapades den första dagen "varde ljus".
Citera
2014-12-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Och ledsen, det räcker inte bara med att påstå att någonting är omoraliskt enbart för att JV tolkar att en bibelvers förbjuder blodtransfusion, eller att JV tolkar att deras hypotetiske gud har förbjudit det hela. Och har du inga andra moraliska argument än "det står i bibeln", bra, då vet jag att du inte har några moraliska argument, utan att du följer enbart en blind lydnad för det du tolkar är din guds vilja.

Nej inte blint.

I så fall följer du blint den moral som världen hittar på, du är väl medveten om att den moralen ändras från varje år? Vad som var fel och sanning förra året är inte fel och sanning detta år.

Och tror du att denna utveckling som t.ex. accepterandet av homosexualitet har stannat upp nu? Jag är övertygad om att världen blir mer och mer omoralisk, och detta tycker du bara är bra och följer blint den utvecklingen?

Om du hade levt på 1500-talet så hade du blint förföljt och dödat dom som tror annorlunda än samhället i övrigt (Alltså dödat mig), eftersom det var moralen på den tiden i samhället att t.ex. häxor var onda , medan bibeln säger "du skall icke dräpa" och "älska dina fiender", "vänd andra kinden till".

Så jag är i så fall stolt över att jag följer bibeln "blint", det tar jag som en komplimang.
Citera
2014-12-29, 08:16
Medlem
Citat:
Jag skulle inte blint lyda gud, även om jag var övertygad om dennes existens.

Det handlar inte om blind lydnad, utan om att ha förtroende för den som skapat universum, alla stjärnor, solen, jorden och livet på jorden.
Skulle inte den som skapat allt detta veta bättre än dig om vad som är rätt och fel?

Om han säger att blodtransfusion är fel, skulle du trotsa honom då?

Citat:
Och guds existens innebär inte per se att denne gudomen är värd min tillbedjan,

Nej visst, men inte heller värd ett direkt förkastande och trotsande emot honom, bara för att det är något som du personligen anser är omoraliskt.
Citera
2014-12-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Newton, trodde dock att allting var förutbestämt.

Det har jag inte satt mig in i, visa underlag för detta påstående.

Citat:
Han kunde inte heller bevisa Bibelns profetior.

Han hade nog inte för avsikt att bevisa bibelns profetior eftersom samhällsklimatet med religiösa frågor var som det var.

Citat:
Avser du att han drog sig för att publicera Principia Mathematica? Eller vad menar du?

Nej han drog sig för att publicera det religiösa materialet, och han publicerade det inte heller.

"Newton did not publish these findings during his lifetime, likely due to the political climate. Those who wrote against the doctrine of the Trinity were subject to persecution in England. The Blasphemy Act 1697 made it an offence to deny one of the persons of the Trinity to be God"
http://en.wikipedia.org/wiki/An_Hist...s_of_Scripture

Citat:
Han studerade Bibeln, men kom inte fram till någonting nytt!

Jasså? Jag tror det var han som avslöjade försöket till förvanskningen av 1 John 5:7 i "An Historical Account of Two Notable Corruptions of Scripture"

http://en.wikipedia.org/wiki/An_Hist...s_of_Scripture

Citat:
Han kunde inte bevisa ett jota.

Jodå, t.ex. bevisar han att treenighetsläran är falsk.

Citat:
Precis på samma sätt, som ingen har kunnat bevisa Bibeln övernaturliga natur sedan dess. Ur ett vetenskapligt perspektiv är det fortfarande som vilken historik saga som helst.

Nej, det tycker inte jag, har du läst Daniels bok?

Citat:
Bibeln är för övrigt inte mer komplex än betydligt äldre skrifter i stil med ex Vedaskrifterna eller Avesta som varit till inspiration, för Bibelns författare!

Jag antar att du läst bibeln opartiskt?

Citat:
Återigen, tolkar man in saker och ting efter sin egen agenda. Står ingenting om det anglo-amerikanska riket i Bibeln.

Nej inte direkt, men det står direkt om Persien och Grekland, och genom att följa dom parallella profetiorna i Daniels bok, så framträder en tydlig bild om att det handlar om det anglo-amerikanska världsväldet.

Jag antar att du är insatt i Daniels profetior för att du ska kunna säga att det "Står ingenting om det anglo-amerikanska riket i Bibeln." ?

Citat:
Och om nu det anglo-amerikanska världsherraväldet är den sista utposten innan Armageddon, kan man argumentera för att slutet redan skulle varit här. Kina har ex gått om USA i fråga om BNP som är omräknad till verklig köpkraft!

Det handlar inte om BNP utan om världsmakt, USA är fortfarande den största världsmakten och kan göra vad dom vill. Och bibelns profetior talar ofta om två motstående världsmakter, tidigare var det Sovjetunionen som förbjöd religion, men nu vet vi inte vem som är motpart, Ryssland har börjat mullra, men det är inte omöjligt att Kina blir motparten, eller Nordkorea eller någon annan.

Som det är med profetior så kan man inte veta förrän profetiorna har slagit in, att profetiorna om Medo-Persien och Grekland har slagit in vet vi, så pass att kritiker måste bortförklara det med att Daniel har skrivits i efterhand, men då får dom problem med beskrivningen av romarriket och allt annat i Daniel.

Citat:
Hans uppväxt var en bidragande faktor. Allt som oftast, ärver du dina föräldrars tro. Så även vitten!

Jag har inte haft föräldrar som varit Jehovas vittnen, och inga bekanta eller släktingar heller för den delen, och jag var emot allt som hette religion. Jag var alltså inte troende när Jehovas vittnen ringde på dörren och jag tackade ja till ett studium av bibeln. Jag var vetenskapligt intresserad och tillämpade den andan när jag undersökte bibeln, så som Newton även gjorde är jag övertygad om. Han lade ju inte vetenskapen åt sidan bara för att han undersökte bibeln.

Citat:
Troligtvis.

Japp, och vartåt tror du sympatierna riktades åt när han nu inte trodde på treenighetsläran?
Citera
2014-12-29, 09:41
Medlem
Citat:
En ängel med all makt på himmelen och på jorden? En ängel som är ETT med fadern? En ängel som ssade sig vara sanningen, livet och ENDA vägen till fadern? En ängel som förlåter synder? Han sade också "har ni sett mig så har ni sett fadern". .

Ja en ärkeängel:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt."(Upp 12:7-10 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in