Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-19, 11:48
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är en nedärvd egenskap, en del i evolutionen. Att saker luktar illa är en varningssignal att vi inte skall äta de.

Fast just mamma scans köttbullar är ju extremt illaluktande och förbjudna i vårt hem, det vore dock intressant att få veta vad de stoppat i som gör det så äckligt, kan det vara löken som svavlar av sig i luften?
Mitt tips ligger också på löken. De jävlarna har i rå lök i alla färdiga köttbullar och det både smakar och luktar av vedervärdig rå löksaft om alla köpebullar. I en svensk köttbulle skall det vara gyllenbrun, varsamt stekt lök som är söt och rund i smaken.
Citera
2014-12-19, 13:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Det är en nedärvd egenskap, en del i evolutionen. Att saker luktar illa är en varningssignal att vi inte skall äta de.

Fast just mamma scans köttbullar är ju extremt illaluktande och förbjudna i vårt hem, det vore dock intressant att få veta vad de stoppat i som gör det så äckligt, kan det vara löken som svavlar av sig i luften?

Så är det enligt Mamma Scania!

Citat:
Varför luktar det när man öppnar ett paket köttbullar? Lukten kommer av att vi använder torkad hackad lök istället för lökpulver. Det ger en mycket godare smak men luktar också mer. Dessutom går processen från stekning till nedkylning och paketering så snabbt att köttbullarna inte hinner ”ånga av” sig. Detta för att garantera en säker produkt och säkerhet är inget vi tummar på.
Citera
2014-12-19, 13:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Tycker mig känna en doft av lever eller njure i dem.
Citera
2014-12-19, 13:46
Medlem
Ratis avatar
Om man vill riva apelsinskal och ta till vara på dessa på obestämd framtid, är det bättre att frysa in dessa eller att torka det?
Citera
2014-12-19, 14:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om man vill riva apelsinskal och ta till vara på dessa på obestämd framtid, är det bättre att frysa in dessa eller att torka det?
Frysa är väl enklast?
Bör minska avdunstningen av eteriska oljor med.
Citera
2014-12-19, 19:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har ingen koll, men borde man inte kunna lägga i en neutral olja och ställa svalt?
Citera
2014-12-19, 20:15
Medlem
Hej jag har en fråga angående marinering

Har kyckling i en marinad som består av olja, soja, citronsaft och timjan.

Det stod att kycklingen skulle marineras i 4h vilket den snart har gjort, problemet är att jag nog inte kommer hinna tillaga den ikväll, ska ju ut och drickas sprit snart!

Min fråga är, klarar sig kycklingen i marinaden tills imorgon lunch=
Citera
2014-12-19, 20:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Hej jag har en fråga angående marinering

Har kyckling i en marinad som består av olja, soja, citronsaft och timjan.

Det stod att kycklingen skulle marineras i 4h vilket den snart har gjort, problemet är att jag nog inte kommer hinna tillaga den ikväll, ska ju ut och drickas sprit snart!

Min fråga är, klarar sig kycklingen i marinaden tills imorgon lunch=
Om du har mycket citron, så kommer den bli lite sur.
Om det är så du har mycket citron, så häll av marinaden och torka av.
Och kör bara olja, soja och timjan då.
Kanske du kan ta rivet zest, så tar du in en annan smak som är god också.
Citera
2014-12-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om du har mycket citron, så kommer den bli lite sur.
Om det är så du har mycket citron, så häll av marinaden och torka av.
Och kör bara olja, soja och timjan då.
Kanske du kan ta rivet zest, så tar du in en annan smak som är god också.

2 msk olja, 1 msk citronsaft 1 mask soja, 1 tsk citron

1 kg kycklingfilé
Citera
2014-12-19, 20:35
Medlem
hobokens avatar
Jag hade tänkt göra lågtempererad fläsksida snart. Jag blir lite konfunderad av att vissa recept säger att svålen ska vara nedåt, medan andra säger tvärtom. Vad gäller?
Citera
2014-12-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag hade tänkt göra lågtempererad fläsksida snart. Jag blir lite konfunderad av att vissa recept säger att svålen ska vara nedåt, medan andra säger tvärtom. Vad gäller?

Svålen upp, alltid. Den skyddar köttet från strålningsvärmen, fettet rinner dessutom neråt efter kanterna. Svålen blir god på det sättet. Ös ofta
Citera
2014-12-19, 20:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Svålen upp, alltid. Den skyddar köttet från strålningsvärmen, fettet rinner dessutom neråt efter kanterna. Svålen blir god på det sättet. Ös ofta
Ditto. Snitta gärna också svålen med vass kniv i ett diagonalt rutmönster, så blir den ännu snyggare och ännu mer knaprig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in