Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-20, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Hej gubbar och gummor!

Jag tänkte köpa varmrökt sik idag på Willys, de har erbjudande 59.90 kg på denna färdigpackade fisk idag. Jag har aldrig ätit rökt sik innan, så jag undrar lite vad jag skall ha för sås till? Tipsa mig vad som passar till denna fisk och mandelpotatis tack!

En annan fråga;- Vilket är godast när det gäller sik, stekt på platta, stekt i ugn eller varmrökt?

Hälsningar Amatör
En gräddfilssås med stenbitsrom, citron och mycket gräslök gillar jag.
Citera
2011-04-20, 13:26
Medlem
Apocryphas avatar
Vad är "kofta" för maträtt?
Citera
2011-04-20, 14:07
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Vad är "kofta" för maträtt?

Köttbullar:
http://www.sailusfood.com/2006/08/18/kaccha-kheema-kofta-curry-meat-balls-curry/
Citera
2011-04-21, 03:31
Medlem
Vet inte om detta hamnar rätt. Men jag köpte denna grejen som kostade lite under 1kr. Kan någon säga mig vad det är och hur jag tillagar den.

Jag är i Costa Rica och bredvid står en liten ölburk, som referens.

Tack på förhand.... bild: http://img850.imageshack.us/img850/7470/vad.jpg
Citera
2011-04-21, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlinkyDog
Vet inte om detta hamnar rätt. Men jag köpte denna grejen som kostade lite under 1kr. Kan någon säga mig vad det är och hur jag tillagar den.

Jag är i Costa Rica och bredvid står en liten ölburk, som referens.

Tack på förhand.... bild: http://img850.imageshack.us/img850/7470/vad.jpg
Ser ut som någon typ av rova. Testa att smaka på en skiva i rått tillstånd och återkom.

~Paul~
Citera
2011-04-23, 20:39
Medlem
Liknar en rödbeta till formen, kanske en gulbeta eller vitbeta?
Citera
2011-04-27, 04:38
Medlem
Skär sig en bea om man kommer på att den inte är syrlig nog, och häller på ett stänk vinäger?
På samma sätt, skär sig en bea om den är för syrlig och man slänger på en äggula och lite smör?
Citera
2011-04-27, 10:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Skär sig en bea om man kommer på att den inte är syrlig nog, och häller på ett stänk vinäger?
På samma sätt, skär sig en bea om den är för syrlig och man slänger på en äggula och lite smör?
Om du är försiktig och tillför syra under ständig vispning utan att värma så bör det inte bli några problem.

Likaså kan du tillföra äggula och smör (smält) genom samma teknik.

~Paul~
Citera
2011-04-29, 12:43
Medlem
Hej, tänkte dra ihop en grillkväll med amerikanskt tema, sen vet ja att det är många olika kulturer i staterna men jag menar sådant som man känner lite "detta är amerikanskt" Det ja har tänkt änsålänge är: hamburgare (100% nötfärs, grillade till medium) revben, coleslaw, majskolvar, Egengjort bbq-sås.
BBQ-såsen satt ja och funderade på igår, tänkte testa den idag för att se hur den smakar:
2 dl ketchup
2 dl passerade tomater
½ dl farinsocker
½ honung
1 dl rödvinsvinäger
2 msk smält smör
½ riven gullök
2 pressade vitlöksklyftor
2 ringar annanas + 2-3 msk lag
1 tsk chili pulver, 1 tsk paprika, 1 tsk mald kummin, 1/4 tsk kanel, 1 tsk chili flakes, salt och peppar
+ liquid smoke, vet inte hur mkt så tänkte smaka mig fram.
Koka 30-40 min och sila av.

Va tror ni om den ? Mer förslag på sallader, såser osv?
Citera
2011-04-29, 17:36
Medlem
Edit: hackade vitlöken, körde 2 dl krossad annanas med juice, körde äpple cider vinäger, istället för passerade tomater tog jag 3 msk tomatpure + vatten. Riktigt god blev såsen, ska ätas imorgon. Kan rekommendera
Citera
2011-04-29, 18:12
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxoren
Edit: hackade vitlöken, körde 2 dl krossad annanas med juice, körde äpple cider vinäger, istället för passerade tomater tog jag 3 msk tomatpure + vatten. Riktigt god blev såsen, ska ätas imorgon. Kan rekommendera
Det låter ju väldigt gott. Kanske lite tabasco i, lite mer styrka? Vet inte om jag tycker det egentligen, men de är väl lite amerikanskt. Annars tycker jag du verkar hemma. Jag tycker att du kan nöja dig så långt, och sedan utforska statspecifika menyer. I södern grillar de väl väldigt mycket saker om jag kommer ihåg rätt, massor med olika kött och köttstycken och olika såser. Det är nog en egen grillkväll bara det.
Citera
2011-04-29, 19:00
Bannlyst
Hejsan! Någon som vet var man hittar Kefir och cocosnöt olja i sthlm? Någon "hälsoaffär" som säljer det?

//Lampara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in