2014-12-16, 22:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Här förklarar JV sin ståndpunkt.

infantilitetens ansikte där / hujeda mig vilka spån

räcker man läser tre rader så kan man sluta läsa - den jv jag just nu har inpå mig, är också väldans trevlig, klämkäck som bara den, men får lite udda vändningar bara så där rakt av, och kan säga att den blicken varmed hon sitter och "betraktar" inte ser moderlig ut, om vi säger så...

ej heller hennes kompanjon till "väninna" : aldrig hört sådant förakt så tydligt uttalat som av dessa två kvinnor, och har aldrig medvetet varit så nära jv... (man känner skitsnackandet lika tydligt som nybakade bullar när man får förbi ett bageri .. äckligt tydligt.

jv är i mina ögon en mycket, märklig sekt.

.......................

Hur man kan se det så? NI HAR SAMMA FAVORITBOK, SAMMA förstärkande lektyr, bara att du inte hittat hem ännu.. under huden är du ett riktigt jv du också ska du se.

liksom en är smal en är tjock en är lång en är kort en gillar lila en gillar gul en gillar blå en vill ha pannkaka ennan vill ha våffla... så kan man vara likar för det...

tvillingpar, liksom : du och sekten har enbart en tunn hinna er emellan.

Edit: oj, detta var adresserat TS, troligtvis inte "du". dvs...TS, trosfantasten.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-16 kl. 22:47.
Citera
2014-12-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
NEJ, jag har inte missförstått min granne, hur kan du ens påstå detta som inte bott granne med denna vänliga person under så många år som JAG gjort?? Sanslöst....där försvann min respekt för dig! Inser du inte att HON är född in i JH...suck.

Mvh Carlstad

Fakta är ändå att Jehovas vittnen inte tror på att livet är förutbestämt:

"Vår framtid är inte ödesbestämd. Våra egna beslut, vår inställning och våra handlingar påverkar i hög grad vår framtid."

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2009252#h=1:0-9:161

Fråga din granne nästa gång med den raka frågan om Jehovas vittnen tror på att livet är förutbestämt.
Citera
2014-12-17, 01:51
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Grannen hävdar att ingen kan påverka det som sker på vår planet eftersom allt är förutbestämt av Gud.

Logik?

Om de gick och röstade så kan man väl säga att det också var förutbestämt av Gud i så fall.
Citera
2014-12-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fakta är ändå att Jehovas vittnen inte tror på att livet är förutbestämt:

"Vår framtid är inte ödesbestämd. Våra egna beslut, vår inställning och våra handlingar påverkar i hög grad vår framtid."

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2009252#h=1:0-9:161

Fråga din granne nästa gång med den raka frågan om Jehovas vittnen tror på att livet är förutbestämt.

Fast det TS menar och skriver är ju exakt som ni tror, även om ni hävdar att ni inte tror på ödet.
I detta fall så menar ni att världen går åt ett håll. Gud kommer att gripa in, ni stöder inte politik för det spelar ingen roll, Gud kommer ändå att sopa bort alltihop inom kort.

Ni kallar det att Gud 'förutser framtiden' eftersom han vet att det inte kommer att funka. Dvs i detta fallet ÄR det förutbestämt, för det finns ingenting som kommer att kunna ändra på det som TS granne nämnt. Han har rätt enligt er tro även om han inte är ordagrant korrekt citerad.
Citera
2014-12-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det trista med just JV i detta sammanhang är att om det fanns ett alternativ som stödde precis allt som ett JV skulle önska så spelar det ingen roll. De FÅR inte rösta och gör därför inte det. De tar avstånd från den demokratiska processen. Rådet är att deras barn inte ens skall rösta fram elevrådsrepresentanter, oavsett vem som det röstas på.
Om man är emot de etablerade politiska partierna så finns det ändå alternativ att rösta på, tex Enhet enhet.se som har idéer som få skulle ifrågasätta.

Vi röstar på Guds kungarike, räcker inte det?

Om du läser i bibeln så ser du att Guds kungarike kommer att förinta alla andra makter på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Kristna ska inte vara en del av den värld som Gud kommer att krossa och tillintetgöra:

"Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag." (Joh 18:36 Bibel2000

"Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen." (Joh 17:15 Bibel2000)
Citera
2014-12-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Fast det TS menar och skriver är ju exakt som ni tror, även om ni hävdar att ni inte tror på ödet.
I detta fall så menar ni att världen går åt ett håll. Gud kommer att gripa in, ni stöder inte politik för det spelar ingen roll, Gud kommer ändå att sopa bort alltihop inom kort.

Ni kallar det att Gud 'förutser framtiden' eftersom han vet att det inte kommer att funka. Dvs i detta fallet ÄR det förutbestämt, för det finns ingenting som kommer att kunna ändra på det som TS granne nämnt. Han har rätt enligt er tro även om han inte är ordagrant korrekt citerad.

Nej att förutse något och att något är förutbestämt är helt skilda saker.

Om du kan förutse att det gröna signalljuset snart blir rött, så är det på grund av din erfarenhet och dina kunskaper om att så är fallet vanligtvis, men det är inte förutbestämt, signalljuset kan plötsligt tappa strömmen, och då blir det svart.

På liknande sätt kan Gud förutse vissa saker på grund av hans enorma kunskap om alla människor på jorden, men det är inte detsamma som att det är förutbestämt. Det är inte förutbestämt om den och den personen som föds blir ond, det var inte förutbestämt att Hitler blev så ond, men Gud kan på grund av sin enorma kunskap om alla människor runt omkring Hitler och Hitlers medfödda egenskaper förutse att han blir ond, men det är inte samma sak som att det redan är förutbestämt.
Citera
2014-12-17, 15:00
Medlem
Citat:
Nej att förutse något och att något är förutbestämt är helt skilda saker.

Om du kan förutse att det gröna signalljuset snart blir rött, så är det på grund av din erfarenhet och dina kunskaper om att så är fallet vanligtvis, men det är inte förutbestämt, signalljuset kan plötsligt tappa strömmen, och då blir det svart.

På liknande sätt kan Gud förutse vissa saker på grund av hans enorma kunskap om alla människor på jorden, men det är inte detsamma som att det är förutbestämt. Det är inte förutbestämt om den och den personen som föds blir ond, det var inte förutbestämt att Hitler blev så ond, men Gud kan på grund av sin enorma kunskap om alla människor runt omkring Hitler och Hitlers medfödda egenskaper förutse att han blir ond, men det är inte samma sak som att det redan är förutbestämt.

Ganska precis det jag sa. Eller ser du en skillnad som alltså innebär att det inte är säkert att Gud genom Jesus skall ingripa vid Harmaggeddon snart?
Citera
2014-12-17, 15:04
Medlem
Citat:
"Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag." (Joh 18:36 Bibel2000

En liten vink om att hans rike är av ett annat slag, ingen konkurrens där inte. En solklar beskrivning av det himmelska riket där vi hamnar när vi dör. Tills dess lever vi här på jorden och försöker göra det bästa av det.
Citera
2014-12-17, 18:01
Medlem
Citat:
Jag har en underbar granne som tillhör JV men vägrar rösta när det är val. Även i det kommande nyvalet den 22 mars. Grannen hävdar att ingen kan påverka det som sker på vår planet eftersom allt är förutbestämt av Gud.

Hur kan man ge upp sin rösträtt på detta troende? Tänk om alla hade resonerat på samma sätt, då hade vi haft vår gamle Knug som "utvecklat" Sverige i en riktning som bara adeln hade uppskattat.

Borde inte vi som kristna välja väg...höger, mitten eller vänster?

Mvh Carlstad

Vi har valt Jehovas väg,
Citera
2014-12-21, 18:21
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Jag har en underbar granne som tillhör JV men vägrar rösta när det är val. Även i det kommande nyvalet den 22 mars. Grannen hävdar att ingen kan påverka det som sker på vår planet eftersom allt är förutbestämt av Gud.

Hur kan man ge upp sin rösträtt på detta troende? Tänk om alla hade resonerat på samma sätt, då hade vi haft vår gamle Knug som "utvecklat" Sverige i en riktning som bara adeln hade uppskattat.

Mvh Carlstad
JV´s ståndpunkt är: Politik och religion hör inte ihop. Religionen ska hålla sin slev borta från den politiska grytan.
Citera
2014-12-21, 18:53
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Vi röstar på Guds kungarike, räcker inte det?

Om du läser i bibeln så ser du att Guds kungarike kommer att förinta alla andra makter på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Kristna ska inte vara en del av den värld som Gud kommer att krossa och tillintetgöra:

"Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen." (Joh 17:15 Bibel2000)

Vem ska föra guds talan då? Jag bara undrar.
Citera
2014-12-21, 18:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Mvh Carlstad

34Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.

Matt 6:34

Om nu inte jv röstar i politiska val så har de, utifrån ett kristet perspektiv, rätt. En kristen bekymrar sig inte över denna världen. Allt som har någon mening är gudsriket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in