Svårt att säga generellt, men i några fall är det uopenbart bedrägeri:
1) När äldste uppmanas att skicka iväg samtliga anteckningar om övergrepp på barn för att inte myndigheterna ska få se dem. Samtidigt står en medlem i styrande kretsen i jw broadcasting och säger att anklagelserna om övergrepp på barn är "avfällingars lögner" - trots att en annan medlem i samma styrande krets (Geoffrey Jackson) just erkänt problemen inför ARC som fått dokumentarion över 1006 kända förövare som dittills hemlighållits för myndigheterna. Det är rent bedrägeri.
2) Att påstå som man gjorde nu i sommar på sammankomsten att -75 var enskilda medlemmars påhitt och att organisationen aldrig sagt så -trots att det finns massor av dokumentation inklymusive ett inspelat talndär Fred Franz säger att Guds rike måste ta makten senast på aftonen den 5 september 1975- är rent bedrägeri. Medvetet.
3) Ändringarna i betydelsen av "generationen" är så otroligt krystade -i synnerhet när man förlängde generationen med 9 månader. Det kan omöjligen vara så att styrande kretsen själva tror på sånt. Det är bedrägeri för att kontrollera medlemmarna och deras pengar.
Väldigt svårt att säga. De kanske tror att de verkar i Guds organisation, men att de försöker rädda det som räddas kan........de kanske inser att vissa tolkningar är skumma, men de har ingen kreativ teolog sedan Fred Franz gick bort. Läran om de överlappande generationerna är ett tydligt exempel på detta. Den är pinsamt krystad och ologisk; en generation är flera generation er.
Väldigt svårt att säga. De kanske tror att de verkar i Guds organisation, men att de försöker rädda det som räddas kan........de kanske inser att vissa tolkningar är skumma, men de har ingen kreativ teolog sedan Fred Franz gick bort. Läran om de överlappande generationerna är ett tydligt exempel på detta. Den är pinsamt krystad och ologisk; en generation är flera generation er.
I bibeln avser en generation oftast en grupp människor som är samtida, dvs som har levt samtidigt. Då är det inte ologiskt att anta en så kallad "överlappande generation", för personerna som ingår i den "överlappande generationen" har någon gång levt under samma tidsperiod.
Kronologi baseras på 607 fvt som absolut är historiskt felaktigt. Dessutom stämde inget av det som organisationen förutsatt skulle ske 1914. I själva verket trodde man på den tiden att Jesus återkom redan 1874. Och detta trodde man även efter 1914, t ex inför 1925 som blev det nya året för Harmageddon i samband med Milloinerkampnjen under Rutherford.
Bra att du är intresserad av och sätter dig in i organisationens historia.
I bibeln avser en generation oftast en grupp människor som är samtida, dvs som har levt samtidigt. Då är det inte ologiskt att anta en så kallad "överlappande generation", för personerna som ingår i den "överlappande generationen" har någon gång levt under samma tidsperiod.
Jag har träffat min farfars mor många gånger........hon levde tills jag blev 20 år.....men ingen skulle påstå att vi tillhör samma generation.
Pass på du börjar ge tillrättalagda svar som ett aktivt jv skulle ge.☺
Jag har träffat min farfars mor många gånger........hon levde tills jag blev 20 år.....men ingen skulle påstå att vi tillhör samma generation.
Pass på du börjar ge tillrättalagda svar som ett aktivt jv skulle ge.☺
Generation kan ha flera betydelser i olika sammanhang. Googlar jag på ordet får jag fram följande: "all of the people born and living at about the same time, regarded collectively. "
Där sägs det inget om vem som är far till vem och farfar till vilka etc. Det sägs bara att det är en grupp personer som levt under ungefär samma tidsperiod.
Generation kan ha flera betydelser i olika sammanhang. Googlar jag på ordet får jag fram följande: "all of the people born and living at about the same time, regarded collectively. "
Där sägs det inget om vem som är far till vem och farfar till vilka etc. Det sägs bara att det är en grupp personer som levt under ungefär samma tidsperiod.
Passa dig igen......du låter redan som en apologet. Frågan är hur en generation kan bli flera överlappande.
Att man t ex kan tala om sjuttiotalister som en generatio är självklar, men att påstå att en sjuttiotalets och en person född 1904 skulle tillhöra samma generation är löjligt....även om tanten ifråga överlevde 70-talet.
Observera att läran om de överlappande generationerna kom först 2010.....alltså i synnerligen modern tid. Tidigare i tråden finns en sammanställning på hur Jv tolkat generationen........ganska aparta tolkningar...eller hur.
Ja, det här är mycket intressant! Låt mig få berätta lite historia om läran om generationen, och hur den har förändrats under de senaste årtiondena.
Vi kan börja med att först konstatera att den direkta uppfyllelsen av Jesus ord i den här versen syftar på år 70 v.t, då Romarna kväste det uppror som hade uppståt i Jerusalem. När det inträffade, så levde alltså direkt samma generation som hade levt och sett Jesus och de underverk han utförde.
Jehovas vittnen menar att den här profetian får en andra uppfyllelse i våra dagar, och åsyftar generationen sedan 1914. Det finns mycket som kan sägas om det årtalet, men det kanske vi kan spara till en annan gång. Under den tid som passerat sedan Russel så har definitionen på vad som är en generation skiftat. Vakttornet har förklarat att generationen måste vara 120 år, 37 år,, 70 år, 80 år. Men jag tänkte fokusera på vad som ändrats under min livstid.
Har du tillgång till Watchtower Library? Det är ett bibliotek som innehåller Vakttornets litteratur åtminstone tillbaka till 70-talet. Egentligen är det bara tillåtet för förkunnare (eller är det döpta, jag minns inte nu) att ha, men ibland är man inte så noga. På wol.jw.org finns tyvärr bara litteratur från år 2000. Bäst är om du har den engelska versionen, där finns litteratur ända från 50-talet.
I Vakna för 8 Februari 1985 sägs det så här i artikeln "1914 - den generation som inte ska försvinna" (På engelska var det Vakttornet för 15 maj 1984):
Jesus använde ordet ”generation” många gånger i olika sammanhang och i olika betydelser. Vad menade han då när han talade om en ”generation” som ”inte skall försvinna”? Somliga har försökt tolka ordet ”generation” så att det skulle betyda en tidsperiod på 30, 40, 70 eller till och med 120 år. Men beteckningen generation har egentligen avseende på människor och händelser, inte på ett bestämt antal år.
Det grekiska ord som återges med ”generation” i bibeln har definierats som ”de som är födda vid samma tid. ... En likartad innebörd ger definitionen: majoriteten av ens samtida, en tidsålder.” (The New International Dictionary of New Testament Theology) ”Hela antalet av dem som är födda vid samma tid, i vidare betydelse alla de som lever vid en given tidpunkt, generation, samtida.” (Walter Bauer: A Greek-English Lexicon of the New Testament, femte upplagan, 1958) Dessa definitioner omfattar både dem som föds vid tiden för en historisk händelse och alla dem som lever vid den tiden.
Om Jesus använde ordet ”generation” i den betydelsen och vi tillämpar det på året 1914, då är de som då var barn nu 70 år gamla eller äldre. Många andra som var vid liv år 1914 är nu 80, 90 eller rentav 100 år gamla. Av denna generation är många millioner människor ännu vid liv. Somliga av dem ”skall visst inte försvinna förrän allting inträffar”. — Lukas 21:32.
Artikeln fortsätter längre ner med att säga:
Precis som Jesu profetior beträffande Jerusalem uppfylldes inom den generations livstid som upplevde år 33 v.t., kommer hans profetior beträffande ”ändens tid” att uppfyllas inom den generations livstid som upplevde år 1914. (Daniel 12:4) Detta innebär att inte bara den generationen, utan alla de som lever i dag, har underbara framtidsutsikter. Varför? Därför att Jesus också sade beträffande de viktiga händelser som berör denna generation: ”På samma sätt vet ni också, när ni ser dessa ting inträffa, att Guds rike är nära.” — Lukas 21:28, 31.
Det faktum att Guds rike nu är nära betyder ett snart slut för de nuvarande splittrade politiska, religiösa och kommersiella systemen. Det betyder början på en ny rättfärdig regering för alla lydiga människor. Du kan välja evigt liv under denna anordning med ”nya himlar och en ny jord”. (2*Petrus 3:13; Johannes 17:3) Ja, du kan få uppleva denna utlovade nya ordning, tillsammans med de överlevande av 1914 års generation — den generation som inte skall försvinna.
Med andra ord, 1985 menade alltså Jehovas vittnen att generationen syftade på människor som hade levt år 1914, och att några av dessa skulle finnas kvar vid Harmageddon.
Så spolar vi fram några år. I Vakttornet för 1 November 1995 sägs det så här i artikeln "En tid att hålla sig vaken":
Låt oss undersöka Jesu ord i Matteus 24:34,*35 lite närmare: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän alla dessa ting inträffar. Himmel och jord skall försvinna, men mina ord skall visst inte försvinna.” Jesu ord därefter visar att ingen har ”vetskap” ”om den dagen och timmen”. Jesus visar att det är långt viktigare att vi undviker de snaror som omger oss i denna generation. Han tillägger därför: ”För alldeles som Noas dagar var, så kommer Människosonens närvaro att vara. För såsom de var i de dagarna före den stora översvämningen, då man åt och drack, män gifte sig och kvinnor bortgiftes, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de tog ingen notis förrän den stora översvämningen kom och ryckte dem alla bort, så kommer Människosonens närvaro att vara.” (Matteus 24:36—39) Jesus jämförde här generationen på sin tid med den på Noas tid. — 1*Moseboken 6:5,*9, fotnot i NW, studieutgåvan.
Detta var inte första gången som apostlarna hörde Jesus göra denna jämförelse av generationer, för några dagar tidigare hade han sagt så här om sig själv: ”Människosonen ... måste ... utstå många lidanden och förkastas av denna generation. För övrigt: alldeles som det gick till i Noas dagar, så skall det också vara i Människosonens dagar.” (Lukas 17:24—26) I*Matteus, kapitel 24, och i Lukas, kapitel 17, görs därför samma jämförelse. På Noas tid var ”denna generation” ”allt kött” som ”hade fördärvat sin väg på jorden” och som tillintetgjordes i den stora översvämningen. På Jesu tid var ”denna generation” det avfälliga judiska folket som förkastade Jesus. — 1*Moseboken 6:11, 12; 7:1.
I*den slutliga, nutida uppfyllelsen av Jesu profetia åsyftar uttrycket ”denna generation” därför av allt att döma jordens folk som ser tecknet på Kristi närvaro men som inte vill bättra sig. Som Jesu lärjungar vägrar vi däremot att formas efter ”denna generations” livsstil. Även om vi är i världen, får vi inte vara någon del av den, ”ty den fastställda tiden är nära”. (Uppenbarelseboken 1:3; Johannes 17:16) Aposteln Paulus förmanar oss: ”Fortsätt att göra allting utan knotanden och invändningar, för att ni skall komma att vara klanderfria och oskyldiga, Guds oklanderliga barn mitt i en förvriden och förvänd generation, i vilken ni lyser som ljusspridare i världen.” — Filipperna 2:14, 15; Kolosserna 3:5—10; 1*Johannes 2:15—17.
Den nya förklaringen var nu istället att generation syftade på människor under en tidsperiod som hade en viss mentalitet, vilken skulle vara förhärskande inför Harmageddon.
Intressant nog kom den sistnämnda ändringen 1995, dvs 81 år efter 1914. Organisationen talade innan dess om att livsspannet för en viss generation kunde vara upp till 70 eller 80 år.
Då fick generationen helt sonika bli människor med en viss mentalitet
Bra synpunkter. Men finns det någon begränsning på generationsbegreppet?
Är föräldrar och deras barn del av samma generation?
När Jerusalem intogs år 70 v.t, var det samma människor som levde då som hade levt när han uttalade profetian någon gång runt år 33 v.t?
Det är nu 103 år sedan 1914, hur många generationer har förflutet i din egen släkt sedan dess?
Om en generation faktiskt kan definieras som två generationer som överlappar varandra, är det då fortfarande samma generation när den nedre halvan helt har dött ut?
Om definitionen för vad en generation är stämmer med den senaste uppfattningen i Vakttornet, varför har då den definitionen ändrats så många gånger?
Mitt mål med frågorna är inte att övertyga dig om min egen uppfattning, men jag hoppas att du fortsätter att själv tänka efter, och inte låter någon annan göra det åt dig.
Intressant nog kom den sistnämnda ändringen 1995, dvs 81 år efter 1914. Organisationen talade innan dess om att livsspannet för en viss generation kunde vara upp till 70 eller 80 år.
Då fick generationen helt sonika bli människor med en viss mentalitet
Vilket ju inte heller höll. Människor som levde under första världskriget kan knappast längre påstås ha samma mentalitet som de som lever idag.
Vilket ju inte heller höll. Människor som levde under första världskriget kan knappast längre påstås ha samma mentalitet som de som lever idag.
Nej visst...läran har ju ändrats två gånger till efter detta. Undrar hur aktiva vittnen fixar att se dessa ändringar. .....och ha någon intellektuell och moralisk heder. Jag vet att vissa Jv var förbannad när läran om de överlappande kom.......men de tystnade ganska snabbt
Passa dig igen......du låter redan som en apologet. Frågan är hur en generation kan bli flera överlappande.
Att man t ex kan tala om sjuttiotalister som en generatio är självklar, men att påstå att en sjuttiotalets och en person född 1904 skulle tillhöra samma generation är löjligt....även om tanten ifråga överlevde 70-talet.
Observera att läran om de överlappande generationerna kom först 2010.....alltså i synnerligen modern tid. Tidigare i tråden finns en sammanställning på hur Jv tolkat generationen........ganska aparta tolkningar...eller hur.
I psalm 78:8 sägs det: "and that they should not be like their fathers, a stubborn and rebellious generation, a generation whose heart was not steadfast, whose spirit was not faithful to God."
Här syftar inte ordet generation på en kort period utan på en lång period över Israels historia och inkluderar alla människor som trotsade gud. Så uppenbarligen syftar ordet generation i bibeln inte alltid på en levnadsperiod för en människa utan även andra saker som inte har med ålder att göra.
I psalm 78:8 sägs det: "and that they should not be like their fathers, a stubborn and rebellious generation, a generation whose heart was not steadfast, whose spirit was not faithful to God."
Här syftar inte ordet generation på en kort period utan på en lång period över Israels historia och inkluderar alla människor som trotsade gud. Så uppenbarligen syftar ordet generation i bibeln inte alltid på en levnadsperiod för en människa utan även andra saker som inte har med ålder att göra.
Så egendomligt att man inte insåg detta förrän 2010. Då har ju organisationen lurar tidigare generationer (sic) och fått dessa att tro att Harmageddon skulle vara nära. Har organisationen möjligen bett om ursäkt för detta?😆
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!