2015-01-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Man måste enligt Jv ha tecknet på pannan för att överleva. Men vem som till slut har detta tecken kan ju Jv inte veta nu.

Det är bra att du säger "vem som till slut har detta tecken kan ju Jv inte veta nu", för det är just det jag har pratat om, bara Gud kan avgöra detta, och dessa som får tecknet kan alltså handla om "någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd" t.ex.

Så som artikeln från 76 talar om:

Citat:
*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1*Kor. 7:14; 5*Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5*Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1*Mos. 18:25.

Det är helt enkelt så att detta dömande om vem som får överleva och inte är upp till Gud att avgöra, och det innebär att sådana som säger sig vara Jehovas vittnen och har blivit döpta, kan förkastas av Gud, medan en person som inte ens hört talas om Jehova eller vad han kräver kan få en fördelaktig dom på grund av hans hjärtetillstånd, helt enligt romarna 2:14-16

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.

Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
" (Bibel2000)
Citera
2015-01-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jo, tex skall Jesus göra ett ingripande och döda alla icke JV enligt er.
Om det inte är förutbestämt så får du ännu svårare att motivera det eftersom det ju annars kanske inte alls kommer hända

Det är inte förutbestämt, men det är förutsagt.

På samma sätt som att sommaren inte är förutbestämt, men jag kan förutsäga att sommaren kommer med 99.999999 procents säkerhet. Motsäger du detta?
Citera
2015-01-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Både ock...först var ju Gud inte allvetande det tror jag var en oavsiktlig miss, lasta honom inte för det......

Ja, jag vet att ttsp bara trodde sig ha en chans att dela ut en känga.
Misslyckat dock.
Ttsp:s citat bekräftar bara det som jag citerade tidigare.

Citat:
Men det där att Gud är allvetande när han behagar är en väldigt egendomlig lära. Titta igen på texten som TTSP citerade:

"Man kan också tänka på följande: Om Gud hade VALT att veta allting på förhand skulle han redan innan han skapade Adam och Eva ha vetat att de skulle vara olydiga mot honom. När Gud uppmanade Adam att inte äta av ”trädet för kunskap om gott och ont” för att han inte skulle dö, visste han då redan att Adam skulle äta av det? (1*Moseboken 2:16, 17) Och när Gud sade till det första människoparet: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden och lägg den under er, och råd över havets fiskar och himlens flygande skapelser och varje levande skapelse som rör sig på jorden”, visste han då att deras underbara utsikt att få leva i ett paradis på jorden aldrig skulle bli verklighet? Naturligtvis inte. (1*Moseboken 1:28)

Om man fullföljer tankegången att Gud vet allt på förhand skulle man komma fram till att han är ansvarig för allt som händer, vilket skulle inbegripa alla krig, alla orättvisor och allt lidande."

Detta blir ju egentligen i förlängningen en moralisk katastrof för JVs gudsbild..Gud kunde ha förutsett vad som skulle hända...men han VALDE bort det....varför i helgonaland ska då inte Gud hållas moraliskt avsvarig för att välja bort kunskapen? Han kunde ha hindrat katastrofen, men valde att förbli okunnig!

Jag håller helt med.
Men det blir svårt att hålla en Gud ansvarsfri alldeles oavsett.
T o m jag med min begränsade förmåga kan inse att om man bestraffar fruktpallning med ofullkomlighet och en massa fel och brister så kommer det ofelbart att leda till en hisklig soppa med en massa elände och lidande.
Hur skulle den som gör det kunna vara fri från ansvar för det givna resultatet?
Citera
2015-01-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

På samma sätt som att sommaren inte är förutbestämt, men jag kan förutsäga att sommaren kommer med 99.999999 procents säkerhet. Motsäger du detta?

Kära nån då.....???????
Citera
2015-01-06, 20:44
Medlem
Citat:

Dvs Harmageddon kommer med 99.999999% säkerhet? Det är alltså inte hundra!
Citera
2015-01-06, 20:50
Medlem
Citat:
Dvs Harmageddon kommer med 99.999999% säkerhet? Det är alltså inte hundra!

Ja det finns ju en liten chans att Satan omvänder sig och blir god, och att du börjar lovorda Jehova, men den chansen är alltså astronomisk liten. Jag tror att jag lägger till några 9:er när jag nu tänker på dig, chansen är alltså: 99.99999999999999999999999999999999999999999999999 99999999999999999999999999999999999999999999999999 9999999999999991741146890%
Citera
2015-01-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ja det finns ju en liten chans att Satan omvänder sig och blir god, och att du börjar lovorda Jehova, men den chansen är alltså astronomisk liten. Jag tror att jag lägger till några 9:er när jag nu tänker på dig, chansen är alltså: 99.99999999999999999999999999999999999999999999999 99999999999999999999999999999999999999999999999999 9999999999999991741146890%

Haha, ja nu börjar det likna nåt. Så om jag börjar lovorda Jehova så slipper vi Harmageddon?

Nu är det ju också JV jag inte håller med på många fläckar, till skillnad mot Gud som jag inte alls är lika negativ mot.
Citera
2015-01-06, 21:04
Medlem
Fast nu, när sannolikheten är 100 så kan vi ju konstatera att eftersom Harmageddon kommer enligt JV, jag tror inte riktigt på dina NÄSTAN 100% ur ett JV-perspektiv.
Dvs det ÄR förutbestämt!
Citera
2015-01-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja, jag vet att ttsp bara trodde sig ha en chans att dela ut en känga.
Misslyckat dock.
Ttsp:s citat bekräftar bara det som jag citerade tidigare.

Jag håller helt med.
Men det blir svårt att hålla en Gud ansvarsfri alldeles oavsett.
T o m jag med min begränsade förmåga kan inse att om man bestraffar fruktpallning med ofullkomlighet och en massa fel och brister så kommer det ofelbart att leda till en hisklig soppa med en massa elände och lidande.
Hur skulle den som gör det kunna vara fri från ansvar för det givna resultatet?

Jepp...varför ens ha en förbjuden frukt? Om Gud var nyfiken på männsikornas lydnad hade han bara behövt använda sin omnisciens....

Och ja, som du säger...Gud ska straffa människor för en ofullkomlighet som Gud själv gav människorna.....

Det påminner nästan om när Gud använde Bbylonierna för att bestraffa Israel för dess olydnad.......Babylonierna förstörde Jerusalem och tog det judiska folket i fångeskap......och för detta tilltag fick Babylonierna fan.......perserna kom minsann och bestraffade dem!
Citera
2015-01-06, 21:11
Medlem
Citat:
Fast nu, när sannolikheten är 100 så kan vi ju konstatera att eftersom Harmageddon kommer enligt JV, jag tror inte riktigt på dina NÄSTAN 100% ur ett JV-perspektiv.
Dvs det ÄR förutbestämt!

Jag har inte sagt att det handlar om 100%, när ska du upphöra med dina förvrängningar?

Jag tror att åtminstone detta inlägg borde få vissa att fundera på dina övriga inlägg, hur objektiva är dom, presenterar du en korrekt bild av Jehovas vittnens tro?
Citera
2015-01-06, 21:32
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det handlar om 100%, när ska du upphöra med dina förvrängningar?

Jag tror att åtminstone detta inlägg borde få vissa att fundera på dina övriga inlägg, hur objektiva är dom, presenterar du en korrekt bild av Jehovas vittnens tro?

Bra att du inte är 100% säker på att Harmageddon kommer...det är dig till heder...då hyser du ju i a f en smula tvivel...synnerligen klädsamt

Hur är det förresten med sinnet för humor........och hur var det med Tages lilla monolog om Harrisburg??
Citera
2015-01-06, 21:34
Medlem
Citat:

Hur kan du döma en förståndshandikappad person på det sättet? Jag anser att alla människor har en egen fri vilja även om man inte kan förmedla sig till sin omgivning. Jehovas vittnen ger inte upp hoppet om en enda människa att dom kan välja Gud, även om det verkar som om dom inte kan kommunicera:

Det är mycket möjligt att du har rätt att även personer som ligger i djup koma har en egen fri vilja. Finns det Jehovas Vittnen som är ute i tjänsten och sitter och läser Bibeln för dessa personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in