2014-12-16, 19:32
Medlem
eternussermos avatar
Personligen är jag glad över att Söder tar upp en ickefråga bland tänkande svenskar, pissar en av våra största sportprofiler, Salming, rakt i ansiktet, och gemene man börjar nog fundera på vad som diskuteras i bastun när sd-topparna träffas, vem är egentligen riktig svensk...

Ja, därifrån kan nog tankarna börja vandra vidare...
Citera
2014-12-16, 19:35
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuJja
Jag lovade innan i tråden att jag skulle hålla mig borta, men jag måste bara tipsa om den här nyheten som mycket väl belyser det som jag har försökt haspla ur mig innan!

Läs den!

Over & Out

Ja, det blir lite komiskt när denna "hemska" självklarhet (att samer inte är svenskar, nu påpekat av samerna själva) skingrar lite av den löjliga debatt som pågår. För en del människor, inklusive ett antal i den här tråden, verkar det vara svårt att föreställa sig att man kan vilja avgränsa sig mot andra kulturer för att behålla sin särart. Bara för att många svenskar inte har vett att göra det, betyder det inte att alla andra (såsom samer och judar) tänker på samma sätt. Den samiske folkrättsjuristen konstaterar det självklara:

Citat:
Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Citat:
Det är väldigt viktigt för den samiska utvecklingen och samiska rättigheter att vi faktiskt blir sedda som annorlunda än svenskarna, säger Mattias Åhrén.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
Citera
2014-12-16, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
George Bush är naturligtvis indian.

Eeh .. ja om han identifierar sig som indian
Citera
2014-12-16, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
Se muslimer som anser sig vara svenska.

Fast islam är väl ändå ingen rasreligion vad jag förstått? Fast jag kanske har missat något.

Citat:
eller etniska judar som anser sig vara svenskar.

Fast nu var det ju inte det vi talade om, utan om judar som inte identifierar sig som judar, men ändå envisas med att följa en rasreligion för judar, vilket var det du skrev. Jag tyckte som sagt det lät konstigt.
Citera
2014-12-16, 19:37
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Medborgarskap betyder inte per automatik svensk. Jag menar alla som är födda och uppvuxna här som känner sig svenska. Man kan ha flera kulturer och vara svensk. Jo, faktiskt. Sug på det.

Wow, du sitter och hittar på dina egna definitioner av något verkligt och säger till folk att suga på dina förklaringar.

Svensk är något verkligt, fysiskt. Det sitter inte i känslan, inte i tanken och verkligen inte på en bit papper. Svenskar är ett folk och precis som alla andra folk så antingen föds du som en del av folket eller så gör du det inte. Men av politiska skäl försöker man ändra på detta, man försöker ändra föreställningen om vilket folket är.
Citera
2014-12-16, 19:38
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
Eeh .. ja om han identifierar sig som indian
nej då samer och indianer är lika i den benämningen att dom har rättigheter som amerikanare och svenskar inte har i respektive land.

Reservat heter det i Amerika.
Citera
2014-12-16, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Personligen är jag glad över att Söder tar upp en ickefråga bland tänkande svenskar, pissar en av våra största sportprofiler, Salming, rakt i ansiktet, och gemene man börjar nog fundera på vad som diskuteras i bastun när sd-topparna träffas, vem är egentligen riktig svensk...

Fast nu kan väl inte Söder lastas för att Salming går full retard och börjar skrika om att samer egentligen är svenskar, samtidigt som han säger "vi var faktiskt först här" (liksom, va?).
Citera
2014-12-16, 19:39
Medlem
dagsmejas avatar
Ja det blir nog ett litet abrupt uppvaknande för vissa, att alla i Sverige inte betraktar sig som svenskar. Pk-folket tror ju att det är det finaste man kan vara och att ALLA som är svenska medborgare vill bli betraktade som svenskar. Det är ju fullständig bullshit. Det finns ju hur många exempel som helst på etniska minoriteter som sitter hemma och följer sina nationella kanaler, har sin flagga på väggen, äter sitt lands mat osv. osv. De vill inte ha någon svensk-stämpel på sig. Det är ju sånt som Söder menar splittrar Sverige och gör oss till en mindre enad nation, vilket är helt korrekt.
Citera
2014-12-16, 19:41
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Fast nu kan väl inte Söder lastas för att Salming går full retard och börjar skrika om att samer egentligen är svenskar, samtidigt som han säger "vi var faktiskt först här" (liksom, va?).
F.ö. finns ju inga historiska belägg som styrker att samerna var först i landet. Det kan lika gärna ha varit folk från söder, vilket egentligen är mer troligt.
Citera
2014-12-16, 19:41
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

På vilket sätt pissar han på Salming?
Citera
2014-12-16, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Kul att SD får hjälp av er nazister här.

Inte för att jag ser mig själv som NS, men nåja.

Citat:
Medborgarskap betyder inte per automatik svensk. Jag menar alla som är födda och uppvuxna här som känner sig svenska. Man kan ha flera kulturer och vara svensk. Jo, faktiskt. Sug på det.

Jo, jag kan exempelvis anamma kinesisk kultur, min genealogi förändras inte för det. Inte så mycket att suga på faktiskt.

Citat:
Klaus Iohannis är rumän, tiggaren här utanför är rumän och George Eunescu var rumän.

Tiggaren där utanför är nog mer sannolikt zigenare.
Citera
2014-12-16, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
F.ö. finns ju inga historiska belägg som styrker att samerna var först i landet. Det kan lika gärna ha varit folk från söder, vilket egentligen är mer troligt.

Det också. Det jag främst syftade på är att om samerna egentligen är svenskar, vilka är då dessa som alltså var först i landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in