2014-12-16, 19:14
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Och inte alla groggar är bruna cola-groggar, utan det finns ett antal varianter som är ömsesidigt uteslutande. Att gruppera ihop alla groggar till en enda stor brun sörja verkar vara det du vill göra.

Att du bestämmer var abstraktionsnivån på svenskar ska ligga är din egen konstruktion, inget som vi andra håller med om. Tydligen anser du att samer är svenskar, men svenskar är inte samer. Det verkar dock samerna själva inte hålla med om.

Jag tycker du tillför ytterst lite till tråden med ditt begreppsflummeri, Farbror-Sven. I vilket fall som helst tror jag liknelsen långsökt illustrerar varför etniska svenskar inte är samma sak som etniska samer, så där sköt du dig i foten.

Att du inte kan förstå att det finns olika svenskar är egentligen inte mitt bekymmer, så vida du inte skulle vara andra vice talman. Det som är upprörande i sammanhanget är att det finns politiker som anser att de kan bestämma vem som är svensk eller inte. Som mäster Karlsson och nu Söder. Det gör talmannen samtidigt som han förnekar det. Snurrigt värre. Åkesson får nog maka på sig lite där på psyksoffan och lämna lite plats åt Söder.
Citera
2014-12-16, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
Att vara jude har ju inget med ens härstammning att göra utan en form av tro sionism kallas det annars om man pratar om sin härstammning.

att vara svensk same eller rom har med en etnisk eller kulturell tillhörighet att göra.

Jo, judar är en etnisk grupp. Judendomen däremot är en religion skapad för den etniska gruppen judar i syfte att fungera som en gruppevolutionär strategi eller vad man ska kalla det. Något annat du inte förstått?
Citera
2014-12-16, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Att du inte kan förstå att det finns olika svenskar är egentligen inte mitt bekymmer, så vida du inte skulle vara andra vice talman. Det som är upprörande i sammanhanget är att det finns politiker som anser att de kan bestämma vem som är svensk eller inte. Som mäster Karlsson och nu Söder. Det gör talmannen samtidigt som han förnekar det. Snurrigt värre. Åkesson får nog maka på sig lite där på psyksoffan och lämna lite plats åt Söder.

Han har rätt, du snackar skit. Eller så får du förtydliga att du med "svenskar" menar typ "alla som bor i Sverige", "svenska medborgare", eller något annat blaj, och inte den etniska gruppen svenskar som man underförstått syftar på när man tar ordet i sin mun.
Citera
2014-12-16, 19:17
Medlem
boll-svantes avatar
Som född i Sverige ser jag mig ändå som finsk i första hand. Jag tar inte ett dugg illa upp av det som Björn Söder sagt, tvärtom tycker jag att det verkar vara ett vettigt synsätt.

Vad som däremot inte är ett vettigt synsätt är synsättet att "alla ska vara svenskar". Det är ju en del av er i tråden som hävdar att det inte finns någon svensk kultur alls, men detta är ju ett ypperligt exempel på ett av den svenska kulturens baksidor; man är så in i helvete självgod att man inte alls kan begripa att det finns folk som inte vill se sig som svenskar trots att de bott hela livet i Sverige.
Citera
2014-12-16, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Så är det. Samer har genom historien varit oerhört noga med att hålla på sina traditioner och rättigheter för att inte bli assimilerade. Som sagt, alla kan bli svenskar men same kan bara vissa med rätt blod kalla sig, vilket är rätt stört.

Vilket samerna har gemensamt med zigenare, judar, kurder m.fl. folkslag. Men inte är de rasister då inte, nej det är bara vi som kan och skall anklagas för rasism i tid och otid.
Citera
2014-12-16, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Dra på trissor, överst på SVT:s förstasida!!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
Ja, detta var oväntat!

Rekordmånga delningar på fejjan också. :P

Man behöver alltså inte ens röra sig utanför Sveriges gränser för att möta folk som inte ingår i det svenska PK-etablissemanget (annars brukar man ju som bekant behöva åka till Danmark för att debatten ska skilja sig).
Citera
2014-12-16, 19:20
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Jo, judar är en etnisk grupp. Judendomen däremot är en religion skapad för den etniska gruppen judar i syfte att fungera som en gruppevolutionär strategi eller vad man ska kalla det. Något annat du inte förstått?
Det är som att säga att vara kristen är en etnisk grupp.
Citera
2014-12-16, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Som född i Sverige ser jag mig ändå som finsk i första hand. Jag tar inte ett dugg illa upp av det som Björn Söder sagt, tvärtom tycker jag att det verkar vara ett vettigt synsätt.

Vad som däremot inte är ett vettigt synsätt är synsättet att "alla ska vara svenskar". Det är ju en del av er i tråden som hävdar att det inte finns någon svensk kultur alls, men detta är ju ett ypperligt exempel på ett av den svenska kulturens baksidor; man är så in i helvete självgod att man inte alls kan begripa att det finns folk som inte vill se sig som svenskar trots att de bott hela livet i Sverige.

Tack.

Jag ser mig själv som svensk men jag kan inte förstå varför en majoritet i samhället förutsätter att alla som i princip åker igenom landet, ser sig som svenskar. Så jävla hjärndött.

Fick det fart när Åsa Romson påstod att "alla som åker tunnelbana i Sverige" är svenskar(?) Vet folk om att hon har sagt detta?

Citera
2014-12-16, 19:21
Medlem
farbror Svens avatar
Söder försöker fäkta bort allt i SD-kuriren, men det enda han gör är att klippa och klistra från principprogrammet, som om det skulle göra saken bättre... Inte ens några egna ord. Det känns som om Mattias Karlsson kör en damage control. Och givetvis undviker man raderna om "essens"...
Hela SD-havet stormar, och kaptenen har mönstrat av.
Citera
2014-12-16, 19:22
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Jag lovade innan i tråden att jag skulle hålla mig borta, men jag måste bara tipsa om den här nyheten som mycket väl belyser det som jag har försökt haspla ur mig innan!

Läs den!

Over & Out
Citera
Medlem
Tycker många härinne missar SD:s poäng med deras nationalism. Allt handlar i grund o botten om att man ska ta seden dit man kommer. Mångkulturella samhällen tenderar historiskt sett att falla samman. Se bara på två nutida konflikter som dom Irak o Syrien. Liknande kan absolut hända också i Sverige om inte Sverige börjar applicera SD:s nationalism på de som kommer hit. Det är i den kontexten man ska se SD:s nationalism inte dra tröttsamma Nazi-paralleller.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
Det är som att säga att vara kristen är en etnisk grupp.

Nej, att påpeka att judar är en etnisk grupp som traditionellt följt rasreligionen judendom är inte som att påstå att kristna är en etnisk grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in