2014-12-16, 18:45
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Men du kan bli amerikan.

du kanske trollar men ändå...
"Americans, or American people, are citizens of the United States of America.
The country is home to people of different national origins. As a result, Americans do not equate their nationality with ethnicity, but with citizenship."

till skillnad från tex
"The Spanish people, or Spaniards are a nation and ethnic group native to Spain that share a common Spanish culture and speak the Spanish language as a mother tongue."
Citera
2014-12-16, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
du kanske trollar men ändå...
"Americans, or American people, are citizens of the United States of America.
The country is home to people of different national origins. As a result, Americans do not equate their nationality with ethnicity, but with citizenship."

till skillnad från tex
"The Spanish people, or Spaniards are a nation and ethnic group native to Spain that share a common Spanish culture and speak the Spanish language as a mother tongue."

Ge mig en länk, vill läsa vidare.
Citera
2014-12-16, 18:47
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Men du kan bli amerikan.

Nationen USA är från dag 1 ett multietniskt invandrarland - till skillnad från Sverige som har en mycket längre och mer etniskt homogen historia.
Citera
2014-12-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlolof89
Jag vet att han är vice talman. Det är därför han ska ta det lugnt med sina utsvävningar.

*Swoosch* Det var inte det mitt inlägg handlade om alls. Det handlade istället om att Björn S har olika roller (bl.a. privatperson och riksdagspolitiker för SD) varav vice talman är en roll.

Om Björn S gör en intervju som handlar om vissa av hans politiska åsikter, så får man väl förmoda att han har SD-riksdagspolitiker-hatten på sig logiskt sett, eller?

Eller menar du att en vice talman under hela ämbetsperioden är låst till det ämbetet (trots att det är en deltidstjänst) och därmed får säga zilch i sina övriga roller? Låter ju askorkat.
Citera
2014-12-16, 18:48
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ge mig en länk, vill läsa vidare.
eh... wikipedia.com
Citera
2014-12-16, 18:51
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nationen USA är från dag 1 ett multietniskt invandrarland - till skillnad från Sverige som har en mycket längre och mer etniskt homogen historia.

Det finns svenskar och så finns det svenska medborgare. När Björn
Söder säger svensk menar han etniska svenskar, när vänsterextremister
säger svensk, så menar de svenska medborgare.

Alla människor har en identitethierarki av olika sort. Vem du är beror på hur du identifierar dig själv.

Några exempel i fallande ordning:

Svensk, svensk medborgare, norsk, europe.
Same, svensk medborgare, europe.
Jude, svensk medborgare, europe, israel
Kristen, svensk, svensk medborgare, europe.
Muslim, arab, kalifatist, irakier, svensk medborgare, europe.

Detta avskyr sjuklöverns extremister då deras identitet ser ut såhär.

Globalist, europe, svensk medborgare, svensk.
Citera
2014-12-16, 18:52
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Men du kan bli amerikan.

Du kanske ska läsa på om USA:s och Sveriges historia, du kan börja med länken i min signatur om svenskar. Sverige är inte USA, och USA är inte Sverige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swedes
Citera
2014-12-16, 18:53
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
eh... wikipedia.com

Det är din källa?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Varför förutsätter dumhögern(?) att inte judar och/eller samer skulle vilja titulera sig svenskar?

När gjorde "dumhögern" det?

Vilka åsikter är det nu som är i majoritet i landet? Åsikter som gör det omöjligt att ifrågasätta massinvandringen, det finns inget mellanting. Och detta tycker folk är helt OK. Vilka är det som ständigt gör en höna av en fjäder, LIKT detta drev om att samer är svenskar, även fast samer per definition inte är svenskar, eftersom samer klassas som en nationell minoritet.

Men förklara gärna hur du tänker. Och då utgår jag ifrån att det inte är ett lösryckt citat du använder dig av som källa.
Senast redigerad av Snajsan 2014-12-16 kl. 18:56.
Citera
Medlem
dagsmejas avatar
SVT:s kulturnyheterna skriver om nyheten: http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Kan inte någon gå in på deras Facebook-sida och kommentera länken till nyheten? Det är alltid bara massa pk-nissar som kommenterar där.

https://www.facebook.com/pages/SVT-Kulturnyheterna/194434097233

En kommentar på Facebook:

"Nu är begreppet svensk synonymt med medborgare i rättsstaten Sverige. Alltså det geografiskt avgränsade området vi benämner Sverige. Där är naturligtvis även den etniska gruppen samer en del av. Att beskriva övriga svenskar som en homgen etnisk grupp är patetiskt idag som för 100 år sedan. Den finns inte, då vi alla är invandrare. Det är bara en fråga om när vi kom hit. Så i detta fallet är både Åhrén och Söder ute och cyklar."
Senast redigerad av dagsmeja 2014-12-16 kl. 18:59.
Citera
2014-12-16, 18:54
Medlem
Blomkvisteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlolof89
Jag vet att han är vice talman. Det är därför han ska ta det lugnt med sina utsvävningar.
Fast talman är han bara när han sitter i riksdagen med klubban. Då ska personen ses som sitt ämbete, inte som politiker. Det är ämbetet man respekterar. Även om man är republikan så säger man inte åt kungen "du är inte min kung" och vägrar hälsa på honom, såvida man inte är som Dinamarca då.
Citera
2014-12-16, 18:55
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
Det är din källa?

George Bush är naturligtvis indian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto