Den drunknade väl bland inläggen om Schweiz invandringspolitik..
Det var inte så länge sedan SD utmålades som Israels "bästa vän" bland svensk riksdagspartier, men den tiden lär vara över nu. Om nu SD blir non grata i Israel, kanske man rent av kan tänka sig att partiet söker sig mer mot Kasselstrands mer palestinskvänliga linje.
Den drunknade väl bland inläggen om Schweiz invandringspolitik..
Det var inte så länge sedan SD utmålades som Israels "bästa vän" bland svensk riksdagspartier, men den tiden lär vara över nu. Om nu SD blir non grata i Israel, kanske man rent av kan tänka sig att partiet söker sig mer mot Kasselstrands mer palestinskvänliga linje.
Var tvåa på den alltså. Blir kanske en extra vända i debattfälten i Sverige men det sista stycket om antisemitism bland muslimer i Sverige faller nog inte i så god jord:
Citat:
Swedish Jews have been targets of hate crimes from Muslim extremists, but authorities have rarely, if ever,
taken action against the perpetrators. The SWC issued a travel advisory for Malmö, Sweden’s third largest
city because city officials have failed to protect their Jewish citizens and leading political figures have often
justified anti-Jewish sentiment because of the Israel-Palestinian conflict.
Jag sa inte att det inte finns muslimer eller afrikaner i Schweiz. Jag har ingen aning om hur många afrikaner finns i Sverige så jag ingår inte i diskussionen. Men det som är ett faktum är att i Schweiz är dem största invandrargrupperna européer.
Och det är ett problem som man löser på en nationell nivå och inte på en kommunal, alla problem går tyvärr inte att lösa på de lokala nivåerna men däremot så skulle kommunerna få mer att säga till om genom att bli tilldelade mer makt som rör enbart dem själva.
För även om vi skulle ha en totalt icke existerande invandring i 20 år medan vi går över till det nya systemet så kommer vi att se ett fortsatt problem inom alla områden fram tills allt är stabiliserat igen.
Då det är långt ifrån en smärtfri process som man enbart kan göra när landet befinner sig i en extremt högkonjunktur osv.
Jag sa inte att en invandringsfritt Sverige skulle vara ett totalt problemfritt land att leva i. Men en del problem skulle lösas, och kommunerna och staten skulle ha råd att investera mer i andra utgiftsområden som är viktig för framtiden, som exempelvis skolan.
Sen håller jag med om alla problem inte är relaterad till invandringen. Lågkonjunkturen, flytt av jobb till u-länder etc. Och det är sådana frågor som är väldigt svåra att lösa.
The irony. Världens mest (eller möjligen näst mest) lättkränkta folkgrupp upplever det vara ett av de tio värsta exemplen på HMF (globalt) att en svensk erkänner sagda folkgrupp som en egen folkgrupp...
Jag drar mig till minnes mina tankar när jag flög propellerplan på låg höjd från Eilat till Tel Aviv:
"sicken jävla sandlåda... vad bråkar de om egentligen?"
Vad är det för fel på mellanöstern egentligen?
Är det inte rondellhundar som felar så är det erkännande av det egna etniciteten...
Likheten med rondellhundsdebaclet är dock slående.
Semi-OT:
Under sagda vistelse träffade jag flera gånger en svensk judinna/en judinna med svensk härkomst/en judisk svenska/en svenska som erkände sig till judendomen (jag hoppas det blev rätt så ingen blir kränkt) som säsongsjobbade där nere (hon pratade enbart svenska och engelska).
Hon var extremt söt och trevlig så jag dristade mig till att fråga om en date.
Svaret blev: "det hade varit jättetrevligt, men det går inte för du är svensk..."
Då kan det tilläggas att hon var rödlätt och jag är vallon (och alltid blir tilltalad på arabiska av araber (oavsett nationstillhörighet), på berber av berber och på hebreiska av israeliska judar).
Jag sa inte att en invandringsfritt Sverige skulle vara ett totalt problemfritt land att leva i. Men en del problem skulle lösas, och kommunerna och staten skulle ha råd att investera mer i andra utgiftsområden som är viktig för framtiden, som exempelvis skolan.
Sen håller jag med om alla problem inte är relaterad till invandringen. Lågkonjunkturen, flytt av jobb till u-länder etc. Och det är sådana frågor som är väldigt svåra att lösa.
Problemet är att staten och kommunerna inte får agera utan att folket röstar om det och det är den övergången som är problematisk.
Då vi blir teoretiskt stillastående fram tills systemet väl kommer igång igen.
Problemet är att staten och kommunerna inte får agera utan att folket röstar om det och det är den övergången som är problematisk.
Då vi blir teoretiskt stillastående fram tills systemet väl kommer igång igen.
Det gör inte att tillfredsställa alla människors behov. Men det är bättre än det som skedde i förra veckan. Jag syftar på decemberöverenskommelsen som var ett agerande som fick mycket negativt kritik och jag är tveksam till om majoriteten av folket egentligen tycker att det som sexklövern hade gjort var rätt.
Jag sa inte att det inte finns muslimer eller afrikaner i Schweiz. Jag har ingen aning om hur många afrikaner finns i Sverige så jag ingår inte i diskussionen. Men det som är ett faktum är att i Schweiz är dem största invandrargrupperna européer.
Du skrev "MENA-folk". Schweiz har inge MENA-indelning, därför kollade jag på Afrika och jämförde med Sverige. Fler Afrikaner i Schweiz än i Sverige som sagt.