2014-12-29, 18:44
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Björn Söder nu med på Wisenthal centers lista på de tio mest antisemitiska händelserna under året:

www.jpost.com/Diaspora/Wiesenthal-Center-top-10-list-Worst-global-anti-Semiticanti-Israel-incidents-of-2014-386037
Ähum
(FB) DN: Björn Söder (SD) Hävdar att Judar är inte är svenskar.

Den drunknade väl bland inläggen om Schweiz invandringspolitik..

Det var inte så länge sedan SD utmålades som Israels "bästa vän" bland svensk riksdagspartier, men den tiden lär vara över nu. Om nu SD blir non grata i Israel, kanske man rent av kan tänka sig att partiet söker sig mer mot Kasselstrands mer palestinskvänliga linje.
Citera
2014-12-29, 18:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ähum
(FB) DN: Björn Söder (SD) Hävdar att Judar är inte är svenskar.

Den drunknade väl bland inläggen om Schweiz invandringspolitik..

Det var inte så länge sedan SD utmålades som Israels "bästa vän" bland svensk riksdagspartier, men den tiden lär vara över nu. Om nu SD blir non grata i Israel, kanske man rent av kan tänka sig att partiet söker sig mer mot Kasselstrands mer palestinskvänliga linje.
Var tvåa på den alltså. Blir kanske en extra vända i debattfälten i Sverige men det sista stycket om antisemitism bland muslimer i Sverige faller nog inte i så god jord:
Citat:
Swedish Jews have been targets of hate crimes from Muslim extremists, but authorities have rarely, if ever,
taken action against the perpetrators. The SWC issued a travel advisory for Malmö, Sweden’s third largest
city because city officials have failed to protect their Jewish citizens and leading political figures have often
justified anti-Jewish sentiment because of the Israel-Palestinian conflict.
Citera
2014-12-29, 19:04
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Schweiz har fler afrikaner än Sverige. Och det finns... muslimer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Switzerland

Jag sa inte att det inte finns muslimer eller afrikaner i Schweiz. Jag har ingen aning om hur många afrikaner finns i Sverige så jag ingår inte i diskussionen. Men det som är ett faktum är att i Schweiz är dem största invandrargrupperna européer.
Citera
2014-12-29, 19:11
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och det är ett problem som man löser på en nationell nivå och inte på en kommunal, alla problem går tyvärr inte att lösa på de lokala nivåerna men däremot så skulle kommunerna få mer att säga till om genom att bli tilldelade mer makt som rör enbart dem själva.

För även om vi skulle ha en totalt icke existerande invandring i 20 år medan vi går över till det nya systemet så kommer vi att se ett fortsatt problem inom alla områden fram tills allt är stabiliserat igen.

Då det är långt ifrån en smärtfri process som man enbart kan göra när landet befinner sig i en extremt högkonjunktur osv.

Jag sa inte att en invandringsfritt Sverige skulle vara ett totalt problemfritt land att leva i. Men en del problem skulle lösas, och kommunerna och staten skulle ha råd att investera mer i andra utgiftsområden som är viktig för framtiden, som exempelvis skolan.

Sen håller jag med om alla problem inte är relaterad till invandringen. Lågkonjunkturen, flytt av jobb till u-länder etc. Och det är sådana frågor som är väldigt svåra att lösa.
Citera
2014-12-29, 19:12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Björn Söder nu med på Wisenthal centers lista på de tio mest antisemitiska händelserna under året:

www.jpost.com/Diaspora/Wiesenthal-Center-top-10-list-Worst-global-anti-Semiticanti-Israel-incidents-of-2014-386037

The irony. Världens mest (eller möjligen näst mest) lättkränkta folkgrupp upplever det vara ett av de tio värsta exemplen på HMF (globalt) att en svensk erkänner sagda folkgrupp som en egen folkgrupp...

Jag drar mig till minnes mina tankar när jag flög propellerplan på låg höjd från Eilat till Tel Aviv:
"sicken jävla sandlåda... vad bråkar de om egentligen?"

Vad är det för fel på mellanöstern egentligen?

Är det inte rondellhundar som felar så är det erkännande av det egna etniciteten...

Likheten med rondellhundsdebaclet är dock slående.

Semi-OT:

Så snälla. Klistra inga-jävla naziepitet på mig.
Citera
2014-12-29, 19:13
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Schweiz har fler afrikaner än Sverige. Och det finns... muslimer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Switzerland

Hur många procent har vi här då? Eftersom du tog fram denna på Schweiz som alltså har 4,9 %.

Kan du vänligen redovisa att de har fler än oss?
Citera
2014-12-29, 19:15
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag sa inte att en invandringsfritt Sverige skulle vara ett totalt problemfritt land att leva i. Men en del problem skulle lösas, och kommunerna och staten skulle ha råd att investera mer i andra utgiftsområden som är viktig för framtiden, som exempelvis skolan.

Sen håller jag med om alla problem inte är relaterad till invandringen. Lågkonjunkturen, flytt av jobb till u-länder etc. Och det är sådana frågor som är väldigt svåra att lösa.

Problemet är att staten och kommunerna inte får agera utan att folket röstar om det och det är den övergången som är problematisk.

Då vi blir teoretiskt stillastående fram tills systemet väl kommer igång igen.
Citera
2014-12-29, 19:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Hur många procent har vi här då? Eftersom du tog fram denna på Schweiz som alltså har 4,9 %.

Kan du vänligen redovisa att de har fler än oss?

Det kan jag inte göra. Hur de räknar vet jag inte och hur man räknar i Sverige varierar.

Och sidan jag plockade fram var att visa att det inte bara rör sig om tyskar och italienare i Schweiz, om du nu inte förstod det.

Att de har fler afrikaner än Sverige har jag sett siffror på. Sök vettja.
Citera
2014-12-29, 19:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Problemet är att staten och kommunerna inte får agera utan att folket röstar om det och det är den övergången som är problematisk.

Då vi blir teoretiskt stillastående fram tills systemet väl kommer igång igen.

Det gör inte att tillfredsställa alla människors behov. Men det är bättre än det som skedde i förra veckan. Jag syftar på decemberöverenskommelsen som var ett agerande som fick mycket negativt kritik och jag är tveksam till om majoriteten av folket egentligen tycker att det som sexklövern hade gjort var rätt.
Citera
2014-12-29, 19:22
Medlem
En riktig svensk har inga känslomässiga rötter i övriga världen. En iransk invandrare kommer ju alltid ha känsloband till sitt land.
Citera
2014-12-29, 19:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag sa inte att det inte finns muslimer eller afrikaner i Schweiz. Jag har ingen aning om hur många afrikaner finns i Sverige så jag ingår inte i diskussionen. Men det som är ett faktum är att i Schweiz är dem största invandrargrupperna européer.

Du skrev "MENA-folk". Schweiz har inge MENA-indelning, därför kollade jag på Afrika och jämförde med Sverige. Fler Afrikaner i Schweiz än i Sverige som sagt.
Citera
2014-12-29, 19:31
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Det kan jag inte göra. Hur de räknar vet jag inte och hur man räknar i Sverige varierar.

Och sidan jag plockade fram var att visa att det inte bara rör sig om tyskar och italienare i Schweiz, om du nu inte förstod det.

Att de har fler afrikaner än Sverige har jag sett siffror på. Sök vettja.

Du bör väl presentera bevis på vad du påstår, väldigt dåligt att hänvisa till mig att söka när det är du som hävdar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in