2014-12-16, 19:24
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajsan
Tack.

Jag ser mig själv som svensk men jag kan inte förstå varför en majoritet i samhället förutsätter att alla som i princip åker igenom landet, ser sig som svenskar. Så jävla hjärndött.

Fick det fart när Åsa Romson påstod att "alla som åker tunnelbana i Sverige" är svenskar(?) Vet folk om att hon har sagt detta?

Grejen är ju att pk-folket anser att svensk är samma sak som svensk medborgare. Det finns inga etniska svenskar enligt dem. Alltså är alla som är svenska medborgare även svenskar.

Men problemet för vänstertomtarna är ju att folk fortfarande tolkar svensk som etnisk svensk i första hand.
Citera
2014-12-16, 19:26
Avslutad
Här har en samisk expert givit Söder rätt http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
Citera
2014-12-16, 19:27
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Nej, att påpeka att judar är en etnisk grupp som traditionellt följt rasreligionen judendom är inte som att påstå att kristna är en etnisk grupp.

Tror bara att du inte förstått vad jag skrivit.. Jag säger att man kan vara svensk och följa den judiska religionen utan att se sig själv som "etnisk" jude.

och när söder säger "jude" så menar han så klart dom etniska judarna och inte religionen i sig..
samma som han menar dom "etniska" samerna.
Citera
2014-12-16, 19:28
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Söder hade alltså rätt (precis som vi med en tresiffrig IQ redan visste).

Nu blir det PK-syntax error
Citera
2014-12-16, 19:28
Medlem
Vindhlers avatar
Självklart är det som samen och Björn Söder säger korrekt. Det börjar bli pinsamt tydligt för var och en nu att drevet i media består i ideologiska motståndare till SD släpps fram för att emulera någon för av allmän upprördhet över Söders fullständiga normala uttalanden. Men media och etablissemanget i Sverige är marxistiska, och marxismen, oavsett om den kommer som kultur-, klassisk ekonomisk eller som liberalmarxism (Alliansen) så är själva kärnan i ideologin att utplåna alla skillnader mellan människor - såväl etniska, kulturella, och mer specifika individuella egenskaper såsom att någon är bra på musik medans en annan är bra på matte eller att det finns män och kvinnor.

Marxismen består av förstörelse och är en hatets ideologi. Det mångkulturella samhället i Sverige är en direkt fortsättning på Sovjetmarxismen. Även i Sovjet var högsta prioritet att utplåna alla skillnader mellan dess hundratals olika folkgrupper. Man skulle skapa den Nya Sovjet Människan, på samma sätt som 7-klövern och det svenskfientliga mediaetablissemanget försöker skapa den Nya Svensken.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-16 kl. 19:36.
Citera
2014-12-16, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
Tror bara att du inte förstått vad jag skrivit.. Jag säger att man kan vara svensk och följa den judiska religionen utan att se sig själv som "etnisk" jude.

Jaha, isåfall är det mest för att jag inte ser poängen med att följa en rasreligion för en grupp man inte anser sig tillhöra.
Citera
2014-12-16, 19:29
Medlem
Fjodorovs avatar
Om vi ska utgå ifrån eran syn, så har jag som svensk egentligen inget ursprung utöver det som står på pappret? Men samer, zigenare, judar och liknande har ursprung via blodet?

Hur kan det komma sig att dessa har två olika nationaliteter men jag bara har en? Hur kommer det sig att jag inte tillhör något folk, är man som enbart svensk identitetslös när man föds? Hur blir det om man föds ute på internationellt vatten? Är man världsmedborgare då?

Om man utgår ifrån detta så innebär det att jag och flera med mig inte har något ursprung. Inget mer än en bit papper som säger vilken nation vi tillhör.

Kul...verkligen....kul.....
Citera
2014-12-16, 19:30
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Han har rätt, du snackar skit. Eller så får du förtydliga att du med "svenskar" menar typ "alla som bor i Sverige", "svenska medborgare", eller något annat blaj, och inte den etniska gruppen svenskar som man underförstått syftar på när man tar ordet i sin mun.

Kul att SD får hjälp av er nazister här.

Medborgarskap betyder inte per automatik svensk. Jag menar alla som är födda och uppvuxna här som känner sig svenska. Man kan ha flera kulturer och vara svensk. Jo, faktiskt. Sug på det.

Klaus Iohannis är rumän, tiggaren här utanför är rumän och George Eunescu var rumän.
Senast redigerad av farbror Sven 2014-12-16 kl. 19:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Här har en samisk expert givit Söder rätt http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Mycket intressant. Och mycket bra för SD 2015!

Som sagt vi alla veta vad han menade men han sa de på ett otroligt korkat och dumt sätt. Kan man inte uttrycka sig bättre än vad Söder gjort senaste 2 dagarna är de bättre att man inte går in på sådana frågor. Om man nu måste prata som politiker bör, så håll dig till enklare ämnen som ekonomi, KOSTNADER och en bristande välfärd. Fyfan hur svårt ska de vara!
Citera
Medlem
JnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman

Som jag sa innan, media skiter i sanningar, och fokuserar på det orelevanta... bli rså trött...
Citera
2014-12-16, 19:31
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman

Behövs det ett tresiffrigt IQ för att se att zigenare inte är som oss och därmed inte svenskar?
Citera
2014-12-16, 19:31
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Jaha, isåfall är det mest för att jag inte ser poängen med att följa en rasreligion för en grupp man inte anser sig tillhöra.

Se muslimer som anser sig vara svenska. eller etniska judar som anser sig vara svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in