2014-12-15, 17:02
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, det gäller främst svenskar norr om Västerbotten att helt assimilera sig med samerna, annars blir det repatriering söderut. Om man ska ta SD på orden.
Personligen anser jag att vanliga norrlänningar måste anpassa sig/ta hänsyn till samerna som var där först.
Citera
2014-12-15, 17:03
Medlem
Citat:
SD talar om "nedärvda essenser" (principprogrammet):

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur högutsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens
är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av
människor eller för den enskilde individen."

"nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte
hela mänskligheten"

Vilket i praktiken innebär att SD följer den tyska varianten.
Citera
2014-12-15, 17:04
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Doch.
Du tycker verkligen att det som sägs i intervjun är judefientligt? Läs artikeln igen..
Citera
2014-12-15, 17:05
Medlem
EnSomKans avatar
Jag håller med SD om att vi har integrationsproblem men denna artikeln var tamejfan skott i foten, fyfan vilka korkade yttringar. "Arabiska nationen" vad i helvete snackar han om?

Passande såhär inför nyvalet...

Nu får SD se till att sätta munkavel på idioten!

Måste dock säga att jag brast i garv efter att Dimarca sa "Åhörare" i Riksdagen
Citera
2014-12-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Fast det Söder säger är att en same som till exempel jag aldrig kan vara svensk om jag fortfarande identifierar mig som same. Det är att ta det hela ett steg längre. Jag får helt enkelt inte kalla mig svensk samtidigt som jag kallar mig same.

Nej om du identifierar dig med nationen samer så tillhör du den nationen (förutsatt att du accepteras av samerna). Om du indentifierar dig med svenskar så tillhör du den nationen (förutsatt att du accepteras av svenskarna).

Vad Björn Söder trodde var att en person i högre grad betonar en folktillhörighet än en annan.
Problemet med Björn Söder är att han troligen inte har någon egen erfarenhet av detta.
Citera
2014-12-15, 17:11
Medlem
Men är det verkligen konstigt att ett parti förklarar din ideologi. Detta är partiets ideologi... Han hade en föreläsning om partiets ideologi på uppdrag av partiet i samband med denna intervju. Att det skulle vara Söders fel att detta är partiets ståndpunkt verkar ju osedvanligt korkat.

Kollar man inte upp vad ett parti har för grundläggande ideologi innan man röstar? Det är ett sånt här samhälle sd vill ha... Inte konstigare än så...
Citera
2014-12-15, 17:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
EnSomKan

Citat:
Jag håller med SD om att vi har integrationsproblem men denna artikeln var tamejfan skott i foten, fyfan vilka korkade yttringar. "Arabiska nationen" vad i helvete snackar han om?

Jag måste säga det att journalisten faktiskt ifrågasatte vad han menade med den Arabiska nationen då det inte finns en sådan nation.

Citat:
Nu får SD se till att sätta munkavel på idioten!

Kommer de dock inte att göra då det är något som de borde ha gjort för länge sedan.

De bör kasta ut fanskapet ur partiet då han faktiskt är en börda för partiet genom att han inte tänker igenom det han säger.

Citat:
Måste dock säga att jag brast i garv efter att Dimarca sa "Åhörare" i Riksdagen

Och jag skämdes då jag ansåg att det var barnsligt men jag måste säga det att hon har stake som svarade med att han inte var hennes talman även om det var lite barnsligt på samma gång.
Citera
2014-12-15, 17:18
Medlem
ArneIIIs avatar
Naivt av Söder att tro att pressen vill ägna sig åt diskussioner och reflektioner av det lite djupare slaget som det här kräver.

Han borde insett att resultatet blir lösryckta citat om rasism. SD borde fram till valet ägna sig åt ren plakatpolitik där budskapet om minskad invandring bankas in och ställs i relation till ökad välfärd.
Citera
2014-12-15, 17:22
Medlem
MandarinSallads avatar
Bra, hoppas SD blir radikalare.
Citera
2014-12-15, 17:25
Medlem
Problemet är att han ser på svenskhet kontra annat som något binärt - ett nollsummespel. Antingen jude eller svensk. Antingen same eller svensk. Antingen finne eller svensk o.s.v. Men sanningen för många är att hjärtat kan klappa för två saker. De flesta av oss har många lager av identitet, och det behöver inte vara något motsatsförhållande i det.
Citera
2014-12-15, 17:26
Medlem
Det senaste halvåret har SD klargjort:
• Judar, samer och kurder är inte svenskar. De tillhör en annan, abstrakt nation inom ens tanke. Dessa kan inte existera samtidigt (denna tråd)
• Vi ska börja registrera ras och etnicitet hos brottslingar och deras familj.
• Invandrare, eller rättare sagt andra raser, måste svära trohet inför kungen
Homosexuella är avarter. Det är ungefär samma sak som pedofili, och de ska bland annat inte kunna ingå äktenskap

Vilka mer briljanta klargöranden har kommit från SD i år?
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-12-15 kl. 17:30.
Citera
2014-12-15, 17:29
Medlem
pestloppans avatar
Är Söder en total idiot? Eller en dåre? Eller imbecill? Kanske vårt nya riksmongo? Jag vet inte, någon som kan hjälpa mig med rätt definition?

Att inte fanskapet är utslängd ur SD sedan tidigare är en total gåta! Det kommer nog inte att ske nu heller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in