2014-12-16, 01:40
Medlem
Den troligen enda vettiga MP:aren på twitter, Josefin Utas, (eller mest troligt överhuvudtaget) råkade kritisera Politism och deras tweet om "Rasistiska sajter du inte vill dela på sociala medier":
Citat:
Josefin Utas ‏@JosefinUtas:
@PolitismSE ett exempel på varför jag även väljer bort dela från och läsa på Politism; stämplingen, indelning i "vi-och-dom", goda och onda.
https://twitter.com/JosefinUtas/stat...72428809625600

Hela twitter-vänstern rycker förstås genast ut och lynchar henne:
Citat:
Eric Rosén ‏@detljuvalivet:
Tycker den här tråden med en MP-politiker är intressant. Och med intressant menar jag helt absurd. https://t.co/owKTZDtiG4

Jakop Dalunde ‏@JakopDalunde:
@detljuvalivet Ja. Fullkomligt absurd. Kommer följa upp detta.

Eric Rosén ‏@detljuvalivet:
@JakopDalunde anade att det inte var partilinjen.

Ali Esbati ‏@aliesbati:
@detljuvalivet Uppenbarligen inte bara några förlupna ord på twitter heller: http://t.co/D4mmjX0cbl

https://twitter.com/detljuvalivet/st...19095220092928
MP-riksdagsledamoten Jakop Dalunde skrev att han skulle ta det till partiledningen http://www.dagensopinion.se/mp-polit...istiska-sajter

Att ens antyda att kanske inte all alternativ media består av heilande nassar kan vara lite känsligt om man tillhör 7K...
Citera
2014-12-16, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Vad jag inte begriper, varför skall SD som Söder gå in och förklara ( blir bara tokigt när MSM får tolkningsföreträde) vad som är SD politik? Eller Söders syn på omvärlden.

Gång efter annan går SD in på deras planhalva och tror att bara vi är öppna och ärliga kommer de förstå och respektera, reflektera och faktiskt ärligt debattera sakfrågor? Så naivt. Vem vill ha hela sin världsbild raserat av SD?

Skit i MSM. Gå ut tydligt till pensionärer, mammor, arbetare, tjänstemän med barn i en icke fungerande skola, ungdomar som sopats bort från arbetsmarknaden med noll chans att få en lägenhet. Folk som inte orkar se tiggarareländet, köer i vård, tandvård och besparingar hos våra äldre. Myndighet som inte fungerar längre pga. överbalstning eller inkompetens eller otillräckliga resurser.

Hur svårt är det? Etablerade politiker ljuger, förvränger samt utelämnar hela tiden som vilken horjournalist som helst..

Sluta spela med i deras falskspel och bestäm om ni faktiskt kan göra skillnad eller är samma skrot och korn!
Jag har alltid tyckt att det här med nationalism är något som ligger SD i fatet och som de skulle ha skrotat. Räcker det inte bara att hålla sig till det som väljarna i första hand är ute efter, minskad invandring utan en massa ideologiskt dravel? Det blir bara konstigt, varje gång. De vet ju att media gör hönor av fjädrar, varför ge dem en hel dunfarm att leka med helt i onödan?
Citera
2014-12-16, 02:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
https://www.kickstarter.com/projects...on-by-tino-san

http://www.tino.us/2014/12/hjalp-mig-med-fundraising/

Vet inte om detta har nämnts men Tino ska tydligen skriva en bok om invandring. Jag kommer donera.

Detta kan bli väldigt intressant. Finns det överhuvudtaget någon svensk invandringskritisk bok skriven av en erkänd forskare? Man har ju sett reklam för böcker på typ avpixlat o.dyl, men de verkar vara skrivna av "vanligt folk". Hur tror ni boken skulle sälja? Skriverier?

Kanske förtjänar en egen tråd, men en eventuell bok om invandring från Tino lär ju spisa på kriget om mångkulturen.

Tino säger att boken kommer ta "några månader" att skriva. Kan den släppas före 22 mars, tro?

Förövrigt håller jag med Crispy. Skippa allt vad svenskhet och nationalism är, för stunden. Just nu är invandringen en rent ekonomisk fråga. Bostäder och jobb saknas, skolan och sjukvården behöver mer pengar, så ock försvaret. När invandringen sänkts kan man fokusera på mer konservativa frågor.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2014-12-16 kl. 02:39.
Citera
2014-12-16, 03:00
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Förövrigt håller jag med Crispy. Skippa allt vad svenskhet och nationalism är, för stunden. Just nu är invandringen en rent ekonomisk fråga. Bostäder och jobb saknas, skolan och sjukvården behöver mer pengar, så ock försvaret. När invandringen sänkts kan man fokusera på mer konservativa frågor.

Ja, vafan. När man sitter med äss på hand och egentligen bara behöver rida på den våg av tillnyktrande som sveper genom landet finns det ingen anledning att ge sig in i debatter som exkluderar väljare snarare än attraherar nya. Även om han blev felciterad eller förvrängd så ger Söder de mittenväljare som står och väger mellan alternativ en bekräftelse av de fördomar som media och vänstern matar oss med dagligen och det är det sista SD behöver. Mattias Karlssons klargörande var bra, men skadan är redan skedd. Hoppas Söder tar sig i kragen och antingen kniper eller pratar om sådant som folk faktiskt sympatiserar med - tiggarfrågan, PUT och TUT och det strikt ekonomiska.
Citera
2014-12-16, 04:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Ja, vafan. När man sitter med äss på hand och egentligen bara behöver rida på den våg av tillnyktrande som sveper genom landet finns det ingen anledning att ge sig in i debatter som exkluderar väljare snarare än attraherar nya. Även om han blev felciterad eller förvrängd så ger Söder de mittenväljare som står och väger mellan alternativ en bekräftelse av de fördomar som media och vänstern matar oss med dagligen och det är det sista SD behöver. Mattias Karlssons klargörande var bra, men skadan är redan skedd. Hoppas Söder tar sig i kragen och antingen kniper eller pratar om sådant som folk faktiskt sympatiserar med - tiggarfrågan, PUT och TUT och det strikt ekonomiska.
En av tre saker ska hända nu med Söder imo:

1. Han lovar att hålla käften och gör också det.

2. Han snackar endast om ekonomiska och säger inte ett knyst om "nationalism" och annat flum.

3. Han åker ut med huvudet före, "i samförstånd med Jimmie". För precis som du säger, oavsett om han felciterades eller ej, oavsett om det pågår ett drev, så är han en börda för partiet. Detta är ju inte första gången, och säkert inte sista gången han missar målet. Han kan behöva frias från sina uppdrag om han inte skärper sig.
Citera
2014-12-16, 05:33
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Skrev lustigt nog nåt liknande i en granntråd.

Känns som om vi går mot ett slutspel. Antingen löper det vänsterliberala etablissemanget linan ut och inför nån sorts starkt begränsad demokrati/diktatur där svenska folket helt enkelt förlorar inflytande över staten. Eller så brakar hela korthuset samman och stora delar av borgerligheten börjar normalisera sig.

Precis den här känslan har jag haft den sista tiden också. Massmedia är i full panic mode, jag tyckte det märktes redan samma dag som SD avslöjade att budgeten skulle fällas, att nu var det tillbaka till de gamla smutsiga metoderna. Främlingsfientlig, nazist, fascist, rasist! Förmodligen för att de inte har något annat att komma med, som påpekats i tråden. Samtidigt verkar SVT betett sig lite bättre (Men inte bra, naturligtvis) den sista tiden, men jag vet inte om det håller på att förändras nu efter Söders utspel.

Samtidigt försöker en del av printmedia få de andra partierna att ta sitt förnuft till fånga, men det möter motstånd och det är oklart hur det kommer falla ut (Det som skulle behövas är ju naturligtvis ett drev som går mot mångkulturen/massinvandringsspektaklet, men den dagen lär väl aldrig komma). Media har lärt politikerna att dansa så väl efter deras pipa att politikerna inte ens märker när musiken har tagit slut.

Samtidigt med detta driver (främst printmedia) en hård kampanj mot SD där man är tillbaka minst fyra-fem-sex år i debatten. Vad ska det sluta? Efter Söders intervju känns det som att nu är allt tillåtet igen.

Förmodligen har man verkligen panik i mediakretsar. Även om man, åtminstone från liberal media, kan tolerera en viss inskränkning av rätten att invandra hit, naturligtvis för att möjliggöra mer invandring på sikt, kan man inte tolerera att SD får verkligt inflytande, för då blir det en inskränkning av rätten att invandra, punkt.

Därför tar man till rasist, fascist, nazist. Jag skiljer mig från många i tråden då jag faktiskt tror det funkar. Det är inte optimalt, men jag tror att det håller nere stödet för SD. Innan 2010 hade SD bara kärnväljare, enligt Santesson är det inte likadant nu, det är fler vanliga alliansväljare som röstar SD. Är de lika övertygade? Jag vet inte. Jag säger hursomhelst inte att det kommer ge ett dåligt valresultat, tror fortfarande att tillströmningen till SD är större än de som eventuellt kan tänka sig välja annat än SD, men jag tror taktiken fungerar.

Det känns som att vi står inför något sorts klimax nu. En väg ut är som påpekats att SD förklaras odemokratiskt med hänsyn till värdegrunden och förbjuds innan valet, eller om det kräver en grundlagsändring, direkt efter det. Eller att media förklarar de helt persona non grata. Eller så tar borgerligheten sitt förnuft till fånga. Polariseringen bara ökar och ökar. En verklig krutdurk där ett litet felsteg kan få oerhörda konsekvenser. Det är sannerligen obehaglig musik som spelas nu, tonläget är så uppskruvat att det känns som vad som helst kan hända.
Citera
2014-12-16, 05:36
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Mycket bra artikel av Torbjörn Sjöström, VD för Novus. SvD har verkligen ryckt upp sig det senaste året. Nu tycker jag mig åter finns åsikter i tidningen som grundar sig i ansvarsfullhet, ordning och reda, kritik mot långtgående ekonomisk omfördelning osv. Hoppas det fortsätter såhär.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...bt_4189723.svd
Så dags nu, efter att ha ljugit om opinionen år ut och år in.
Citera
2014-12-16, 07:32
Medlem
longbow4ys avatar
Vad Söder gjorde var att lyfta frågan om mångkulturen, assimilering och därmed invandringens volymer. Därav paniken, för det är kärnfrågan.

Från TS. 1:a inlägget för nästan 4 år sedan :
Citat:
I Sverige är begreppet assimilation tabu och har varit sedan Olof Palme 1975 beslutade sig för att Sverige skulle adoptera multikulturalismen. Multikulturalism innebär att varje etnisk, kulturell och religiös grupp skall behålla sin särart. Det finns även där olika nivåer. I de mest extrema formerna är det oftast liktydligt med etnisk separatism.

Och precis det är fortfarande aktuellt.

Det nya som Söder faktiskt antydde och som jag tror orsakar paniken är att han närmade sig frågan, och därmed svaret, som ställs av oyto:
Citat:
Menar herr/fru reportern/redaktören/riksdagsledamoten/krönikören att det svenska folket INTE existerar på samma villkor som det kurdiska, samiska eller judiska folken? Är vi annorlunda i vår 'riktighet' och vår folkrätt?

Varför?

Insikten finns att vi särbehandlar det Svenska folket negativt gentemot varje annan etnisk, kulturell och religiös grupp i multikulturalismen heliga namn, skapar kaos i logikkretsarna.

Svenska folket är en minoritetsgrupp i Europa och Världen.

Och det är därför de mycket nogsamt försöker undvika besvara den frågan för att istället skrika rasist rakt ut. För lyfts frågan om respekt för också den Svenska etniska, kulturella eller religiösa gruppen faller multikulturalismen i den form vi nu ser.

Krav på assimilering av invandrare blir nämligen i förlängningen resultatet av respekt för den Svenska etniska, kulturella eller religiösa gruppen. För att klara assimilering måste invandringsvolymerna ner.
Är mångkultur som inte respekterar en Svensk etnicitet önskvärt är invandringsvolymerna inget problem.
Men DET är rasism. Mot Svenskar.

Den som systematiskt särbehandlar Svenska folket jämfört med andra etniska, kulturella eller religiösa grupper är den verkliga rasisten.

Det pågår en strukturell rasism. Mot den egna befolkningen. Ett förnekande av Svenskhet som en etnisk, kulturell och religiös grupp. I multikulturalismens namn.

Exempel:
Begreppet Svensk är omdefinierat och reducerat till att gälla för alla med Svenskt pass.
Och det är att nedvärdera den Svenska etniciteten.
Senast redigerad av longbow4y 2014-12-16 kl. 07:42.
Citera
2014-12-16, 07:33
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Precis den här känslan har jag haft den sista tiden också. Massmedia är i full panic mode, jag tyckte det märktes redan samma dag som SD avslöjade att budgeten skulle fällas, att nu var det tillbaka till de gamla smutsiga metoderna. Främlingsfientlig, nazist, fascist, rasist! Förmodligen för att de inte har något annat att komma med, som påpekats i tråden. Samtidigt verkar SVT betett sig lite bättre (Men inte bra, naturligtvis) den sista tiden, men jag vet inte om det håller på att förändras nu efter Söders utspel.

Samtidigt försöker en del av printmedia få de andra partierna att ta sitt förnuft till fånga, men det möter motstånd och det är oklart hur det kommer falla ut (Det som skulle behövas är ju naturligtvis ett drev som går mot mångkulturen/massinvandringsspektaklet, men den dagen lär väl aldrig komma). Media har lärt politikerna att dansa så väl efter deras pipa att politikerna inte ens märker när musiken har tagit slut.

Samtidigt med detta driver (främst printmedia) en hård kampanj mot SD där man är tillbaka minst fyra-fem-sex år i debatten. Vad ska det sluta? Efter Söders intervju känns det som att nu är allt tillåtet igen.

Förmodligen har man verkligen panik i mediakretsar. Även om man, åtminstone från liberal media, kan tolerera en viss inskränkning av rätten att invandra hit, naturligtvis för att möjliggöra mer invandring på sikt, kan man inte tolerera att SD får verkligt inflytande, för då blir det en inskränkning av rätten att invandra, punkt.

Därför tar man till rasist, fascist, nazist. Jag skiljer mig från många i tråden då jag faktiskt tror det funkar. Det är inte optimalt, men jag tror att det håller nere stödet för SD. Innan 2010 hade SD bara kärnväljare, enligt Santesson är det inte likadant nu, det är fler vanliga alliansväljare som röstar SD. Är de lika övertygade? Jag vet inte. Jag säger hursomhelst inte att det kommer ge ett dåligt valresultat, tror fortfarande att tillströmningen till SD är större än de som eventuellt kan tänka sig välja annat än SD, men jag tror taktiken fungerar.

Det känns som att vi står inför något sorts klimax nu. En väg ut är som påpekats att SD förklaras odemokratiskt med hänsyn till värdegrunden och förbjuds innan valet, eller om det kräver en grundlagsändring, direkt efter det. Eller att media förklarar de helt persona non grata. Eller så tar borgerligheten sitt förnuft till fånga. Polariseringen bara ökar och ökar. En verklig krutdurk där ett litet felsteg kan få oerhörda konsekvenser. Det är sannerligen obehaglig musik som spelas nu, tonläget är så uppskruvat att det känns som vad som helst kan hända.

Framförallt flyttas fokus på grund av ljugmedias och politikers beprövade nazist-rasist-auschwitz-trick. Vem bryr sig om bortslösade miljarder, överfulla asylgetton, bilbränder, kollapsade samhällsfunktioner och alla andra arab-relaterade katastrofer när nyhetsfloden handlar om Björn Söder. Han är ingen röstmagnet, oavsett sammanhang, och behöver inte synas i alla nyhetssändningar.

SD hamnar på defensiven, den ettriga anfallaren har plötsligt blivit slagpåse och var mans niding. SD på offensiven strömmar rösterna till, på defensiven är läget status quo. I bästa fall.

Hade Söder pratat om muslimer och kurder hade han klarat sig. Judar skulle han låtit bli att blanda in. Judekortet slår allt i Sverige och det vet media. Finns det allra minsta möjlighet för media att vränga till en judeattack så tar man den. Araber, muslimer och zigenare avskyr alla, begränsat till dessa hade Björn Söders överflödiga nationalitetsbludder gjort minimal skada.
Citera
2014-12-16, 07:38
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Slår på radion enligt samma vardagsritual. Det är nyheter och de två första inslagen jag hör är:

1. Malin Björk, V (inte helt obekant skulle jag tro), har i något sammanhang (jag kommer in mitt i) kritiserat Svarte Petter och den Holländska traditionen. Hon har kort därefter mottagit flera hot. Jag får en bestämd känsla av att SR delar hennes syn på Svarte Petter och att både SR och Malin tycker att den svenska kulturrevolutionen skall exporteras till Holland.

2. Inslaget som direkt följer därefter är från P4 Västernorrland. De har besökt en romsk by i Rumänien i akt och mening att skildra misären där. F.ö. kan jag rapportera att den romska situationen i Västernorrland börjar antaga löjeväckande proportioner. Inte för antalet romer som finns där, även om de exploderat det senaste året. Nej, det är snarare när (vissa) kommuner och delar av föreningslivet fullständigt drabbas av romsk psykos. Plötskigt finns en solidaritet och vilja att hjälpa som aldrig visats de egna invånarna.

När jag skriver detta funderar jag på vad jag skulle vilja höra i radion. Men som jag aldrig får höra. Arbetslösa ungdomar. Avfolkning. Hejdslös vindkraftsexploatering. Min byggds födelsetal. Granskning av kommunalt slöseri. Utvecklingen i Afrika. Reportage från vårt grannland Finland. Varför inte någonting om Ryssland, som inte handlar om Putin eller storpolitik.

Sverige ger mig allt oftare känslan av en teater, där samma skådespelare på scen sätter upp dekadenta föreställningar med verklighetsfrånvända ämnen utan reell betydelse för samhällets fortlevnad och organisering. Samtidigt flagar färgen från väggarna, taket läcker, stolsätena är insuttna och ur uppslitna hål väller stoppningen ut. Brandlarmet fungerar sedan länge inte och nödutrymningsvägen är stängd och fungerar som förråd av rekvisita som inte längre behövs i de moderna pjäserna.
Citera
2014-12-16, 07:54
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Mycket bra artikel av Torbjörn Sjöström, VD för Novus. SvD har verkligen ryckt upp sig det senaste året. Nu tycker jag mig åter finns åsikter i tidningen som grundar sig i ansvarsfullhet, ordning och reda, kritik mot långtgående ekonomisk omfördelning osv. Hoppas det fortsätter såhär.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...bt_4189723.svd

Torbjörn Sjöström har väl känt av ett misstroende mot honom själv, både privat och yrkesmässigt. Han har väl fått blickar.....och måste nu nyktra till när det börjar blåsa andra vindar.

Ja kanske dags att att börja prenumerera på SvD igen. Tidningen har i många år hållit distans till de nya moderaterna. Och gör det alltjämt. Visst, man har en marknadsliberal chefredaktör men jag kan ana att Tove Lifvendahl har ingångar till näringslivet som ger henne stöd i kritiken mot invandringspolitiken. Särskilt nu sedan vi fick en s-mp-regering. Men det finns några vänsterliberaler på tidningen som måste hållas kort: Gunilla von Hall, Teresa Küchler, Elise Karlsson, Andres Lokko och Hynek Pallas.
Citera
2014-12-16, 08:16
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vad Söder gjorde var att lyfta frågan om mångkulturen, assimilering och därmed invandringens volymer. Därav paniken, för det är kärnfrågan.

Från TS. 1:a inlägget för nästan 4 år sedan :

Och precis det är fortfarande aktuellt.

Det nya som Söder faktiskt antydde och som jag tror orsakar paniken är att han närmade sig frågan, och därmed svaret, som ställs av oyto:

Insikten finns att vi särbehandlar det Svenska folket negativt gentemot varje annan etnisk, kulturell och religiös grupp i multikulturalismen heliga namn, skapar kaos i logikkretsarna.

Svenska folket är en minoritetsgrupp i Europa och Världen.

Och det är därför de mycket nogsamt försöker undvika besvara den frågan för att istället skrika rasist rakt ut. För lyfts frågan om respekt för också den Svenska etniska, kulturella eller religiösa gruppen faller multikulturalismen i den form vi nu ser.

Krav på assimilering av invandrare blir nämligen i förlängningen resultatet av respekt för den Svenska etniska, kulturella eller religiösa gruppen. För att klara assimilering måste invandringsvolymerna ner.
Är mångkultur som inte respekterar en Svensk etnicitet önskvärt är invandringsvolymerna inget problem.
Men DET är rasism. Mot Svenskar.

Den som systematiskt särbehandlar Svenska folket jämfört med andra etniska, kulturella eller religiösa grupper är den verkliga rasisten.

Det pågår en strukturell rasism. Mot den egna befolkningen. Ett förnekande av Svenskhet som en etnisk, kulturell och religiös grupp. I multikulturalismens namn.

Exempel:
Begreppet Svensk är omdefinierat och reducerat till att gälla för alla med Svenskt pass.
Och det är att nedvärdera den Svenska etniciteten.

En hållning som utgår från att alla kan bli svenskar (vilket är något annat än att blir medborgare i staten Sverige) innebär helt enkelt en förnekelse att svenskar finns. Detta genom att helt förringa den svenska etnicitetens värde. Något som är tillgängligt för alla saknar helt enkelt värde.

Skulle man driva samma typ av retorik mot judar så skulle man anklagas för folkmord fortare än man hinner blinka.

Detta är en principiellt mycket viktigt fråga som måste tas förr eller senare om vi ska kunna kasta mångkulturalismen överbord. Nu tycks det bli förr som kampen måste tas.

SD och alternativ media måste dock vässa sina argument, och därtill bli betydligt mer offensiva och aggressiva. Några tips:

1. Läs er oyto. Svenskar är ett folk som alla andra, med rätt att bestämma över sig själva och med värde att bevara för framtiden.

2. Bara för att svenskar är ett folk som alla andra, och att alla därmed inte kan bli svenskar över en natt så innebär det inte att icke-svenskar saknar värde. Saknar icke-kurder värde? Icke-koreaner? Knappast, så varför skulle icke-svenskar sakna värde?

3. Världen som helhet är mångkulturell, det är en gudomlig gåva och innebär mångfald i ordets sanna bemärkelse. Om varenda fläck på Jorden, t.ex. Sverige, ska implementera den globala mångfalden, på bekostnad av sin egen särart, så blir resultatet däremot bara enfald.

4. Mångkulturalism är en kollektivistisk ideologi i likhet med t.ex. kommunismen, och ett avskaffande innebär inget hot mot frihandel, mänskliga rättigheter eller öppenhet mot omvärlden.
Senast redigerad av SvenskOpposition 2014-12-16 kl. 08:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in