2014-12-15, 23:55
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ibland kan det nog vara lämpligt med ett retoriskt bondeoffer för att lura till en debatt man vill ta. Frågan är ju om SD är kapabla att spela medialt schack på den nivån?

Det enda som nu krävs är ju den försyntaste av motfrågor när ämnet väl är på tal: Menar herr/fru reportern/redaktören/riksdagsledamoten/krönikören att det svenska folket INTE existerar på samma villkor som det kurdiska, samiska eller judiska folken? Är vi annorlunda i vår 'riktighet' och vår folkrätt?

Varför?

Och sen kan man ju komplettera med huruvida det finns en reciprocitet i reportern/redaktören/riksdagsledamoten/krönikörens resonemang; Kan alla i det svenska folket vara same?

Varför inte då?
Citera
2014-12-15, 23:58
Medlem
Sixts avatar
Mycket bra artikel av Torbjörn Sjöström, VD för Novus. SvD har verkligen ryckt upp sig det senaste året. Nu tycker jag mig åter finns åsikter i tidningen som grundar sig i ansvarsfullhet, ordning och reda, kritik mot långtgående ekonomisk omfördelning osv. Hoppas det fortsätter såhär.

Citat:
Det är lätt att se invandringen som en fråga jämförbar med övriga frågor som vård, skola och jobben. Men det är ett misstag att behandla frågan som en sådan, då förenklas komplexiteten till en nivå som gör det omöjligt att hantera, något som syns på den polariserade debatten idag. Invandringsfrågan har en annan karaktär.

Den mest etablerade sanningen är att invandringen kostar mycket pengar. Det vi får tillbaka är främst i medmänsklighet och att det är vår plikt. Samtidigt har den ekonomiska politiken fokuserat på ansvarstagande och avsaknaden av pengar inom bland annat sjukvård och skola. Där känslan är att vi som land måste vrida och vända på varje krona för att få det att gå ihop.

Dessa två bilder kolliderar för många.

Vi har en väldigt stor kostnadspost som också syns i påfrestningar på samhället på flera olika håll. Samtidigt som vi saknar pengar på många andra ställen. Till det har vi bilden att våra grannar har en mer restriktiv syn på invandringen.

Det som också har bidragit till Sverigedemokraternas tillväxt är en önskan av rättvisa, att man vill ha tuffare tag mot brottslingar, en ökad arbetslöshet, IS och globaliseringens negativa effekter.

Jag har kallat 2014 års val ett val om verklighetsbilden, och det vi ser nu är effekter av detta.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...bt_4189723.svd
Senast redigerad av Sixt 2014-12-16 kl. 00:00.
Citera
2014-12-16, 00:04
Medlem
Munchen79s avatar
Citat:
Ibland kan det nog vara lämpligt med ett retoriskt bondeoffer för att lura till en debatt man vill ta. Frågan är ju om SD är kapabla att spela medialt schack på den nivån?

Det enda som nu krävs är ju den försyntaste av motfrågor när ämnet väl är på tal: Menar herr/fru reportern/redaktören/riksdagsledamoten/krönikören att det svenska folket INTE existerar på samma villkor som det kurdiska, samiska eller judiska folken? Är vi annorlunda i vår 'riktighet' och vår folkrätt?

Varför?

Precis. Vad SD gör nu, om än inte direkt medvetet utan för att dom tvingas till det pga att Björn Söder har svårt att fatta att han inte ska sitta i djupa ideologiska diskussioner med PK-journalister, är att flytta fram positionerna i debatten. Helst ska detta göras under "ofarliga" tider, t.ex direkt efter valet. Nu råkar det dock vara så att ett nyval har utlösts och då befarar jag att SD kan tappa möjliga röster på kort sikt.

I det långa loppet är det dock nödvändigt att denna diskussion hela tiden flyttar fram positionerna. På det stora hela är jag glad att käbblet i media inte längre handlar om det tredje könet eller om vithetsnormen.

Vi har tre månader till valet. Tills dess ska det helst talas om kostnader för massinvandringen. Det argumentet kan alla, höger som vänster, köpa. Det vinns inga röster just nu på att prata svenskhet.
Citera
2014-12-16, 00:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Frågan är ju om SD är kapabla att spela medialt schack på den nivån?

Nej, det är de inte, men att frågan lyfts är viktig nog för att kulturmarxister ska lufta krav på odemokratiska åtgärder. Det leder till ett självspelande piano.
Senast redigerad av TheLucky 2014-12-16 kl. 00:24.
Citera
2014-12-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nej, det är de inte, men att frågan lyfts är viktig nog för att kulturmarxister ska lufta krav på odemokratiska åtgärder. Det leder till ett självspelande piano.
Jag fattar inte varför det är viktigt att frågan lyfts. Just nu är det viktigt att SD hamnar i regeringsförhandlingar. Om man landar kring 20 % så kommer man ha oerhörd stor tyngd i sådana förhandlingar.

Man kan då kräva:
Stopp för anhöriginvandring.
Endast flyktingar ska beviljas uppehållstillstånd.
Tillfälliga uppehållstillstånd ska vara norm.
Utredning av hur Public service sköter sitt uppdrag.
Avtrappning av presstödet.
Stopp för offentliga bidrag till vänsterextrema organisationer.

o.s.v.

Allt av detta får man inte igenom men man kan komma en bit på vägen. Att börja diskutera raser på bästa sändningstid är definitivt inte i SD:s intresse.
Senast redigerad av Andraandningen 2014-12-16 kl. 00:37.
Citera
2014-12-16, 00:36
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Mycket bra artikel av Torbjörn Sjöström, VD för Novus. SvD har verkligen ryckt upp sig det senaste året. Nu tycker jag mig åter finns åsikter i tidningen som grundar sig i ansvarsfullhet, ordning och reda, kritik mot långtgående ekonomisk omfördelning osv. Hoppas det fortsätter såhär.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...bt_4189723.svd

Tillsammans med Bauhns frågeställning om moraliska förpliktelser igår är polariseringen mellan SVT/DN och SvD påtaglig.

Den här texten var ju, i det närmaste, ett kapitulerande för SDs verklighetsbeskrivning...

Vågar man spekulera i att detta är en begynnande separation mellan borgerlighet och aspbergerliberalism?

Neo/Rayman/Arpi har ju den gångna veckan hjälpt diverse MUF-are till nya kroppsöppningar utan bedövning samtidigt som Neuding pushar för en Tino-bok om invandring. Ett tecken så gott som något?

--
Utöver att vara en kapitulation var det även en ypperlig valanalys, i all sin enkelhet.
Senast redigerad av hogerspoket 2014-12-16 kl. 00:46. Anledning: Tillägg
Citera
2014-12-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Allt av detta får man inte igenom men man kan komma en bit på vägen. Att börja diskutera raser på bästa sändningstid är definitivt inte i SD:s intresse.
Kan jag hålla med om, men det är ju heller knappast vad de gjort heller.
Citera
2014-12-16, 00:45
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kan jag hålla med om, men det är ju heller knappast vad de gjort heller.

Man bör hålla sig för god att placera sig i en situation där man utsätts för Inkvisitionen. Media lever i en spegelkammare, det behövs bara en glimt för att tusen skenbilder skall visas.

Söder slappnade av och all nationalism straffas nu för det av en obarmhärtig skara mobbare och hatare.
Citera
2014-12-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Man bör hålla sig för god att placera sig i en situation där man utsätts för Inkvisitionen. Media lever i en spegelkammare, det behövs bara en glimt för att tusen skenbilder skall visas.

Söder slappnade av och all nationalism straffas nu för det av en obarmhärtig skara mobbare och hatare.
Ja, om det var en nödvändig strid så skulle jag stå på Björn Söders sida alla dar i veckan, men det här är en totalt onödig strid som bara kommer att göra skada. Mittenväljare som tycker att invandringen är för stor kommer att undra vad i helvete det är de tänkt rösta på.

Björn Söder är ta mig fan den första talman som jag känner till som fortsätter i partipolitiken efter han blivit talman. Redan i någon av de första debatterna så satt han och applåderade något anförande av en SD:are. Det är nog läge att jimmie Åkesson tar en paus från sin sjukskrivning och förklarar för Björn Söder att det enda skälet att han utsågs till talman var att slippa hans imbecilla uttalanden i olika frågor.
Citera
2014-12-16, 01:05
Medlem
Vad jag inte begriper, varför skall SD som Söder gå in och förklara ( blir bara tokigt när MSM får tolkningsföreträde) vad som är SD politik? Eller Söders syn på omvärlden.

Gång efter annan går SD in på deras planhalva och tror att bara vi är öppna och ärliga kommer de förstå och respektera, reflektera och faktiskt ärligt debattera sakfrågor? Så naivt. Vem vill ha hela sin världsbild raserat av SD?

Skit i MSM. Gå ut tydligt till pensionärer, mammor, arbetare, tjänstemän med barn i en icke fungerande skola, ungdomar som sopats bort från arbetsmarknaden med noll chans att få en lägenhet. Folk som inte orkar se tiggarareländet, köer i vård, tandvård och besparingar hos våra äldre. Myndighet som inte fungerar längre pga. överbalstning eller inkompetens eller otillräckliga resurser.

Hur svårt är det? Etablerade politiker ljuger, förvränger samt utelämnar hela tiden som vilken horjournalist som helst..

Sluta spela med i deras falskspel och bestäm om ni faktiskt kan göra skillnad eller är samma skrot och korn!
Citera
2014-12-16, 01:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Vad jag inte begriper, varför skall SD som Söder gå in och förklara ( blir bara tokigt när MSM får tolkningsföreträde) vad som är SD politik? Eller Söders syn på omvärlden.

Gång efter annan går SD in på deras planhalva och tror att bara vi är öppna och ärliga kommer de förstå och respektera, reflektera och faktiskt ärligt debattera sakfrågor? Så naivt. Vem vill ha hela sin världsbild raserat av SD?

Skit i MSM. Gå ut tydligt till pensionärer, mammor, arbetare, tjänstemän med barn i en icke fungerande skola, ungdomar som sopats bort från arbetsmarknaden med noll chans att få en lägenhet. Folk som inte orkar se tiggarareländet, köer i vård, tandvård och besparingar hos våra äldre. Myndighet som inte fungerar längre pga. överbalstning eller inkompetens eller otillräckliga resurser.

Hur svårt är det? Etablerade politiker ljuger, förvränger samt utelämnar hela tiden som vilken horjournalist som helst..

Sluta spela med i deras falskspel och bestäm om ni faktiskt kan göra skillnad eller är samma skrot och korn!

Förstår inte heller varför SD ska in och skita i det blå skåpet när det precis som du säger finns så mycket människor att prata till och om som nästan alltid bara nämns i förbifarten och diskuteras på ett sätt som i regel är nästan inhumant av de andra partierna då de aldrig faktiskt har någon typ av konkreta lösningar överhuvudtaget.
Citera
2014-12-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det tycks mig som att PK-eliten funnit att uttrycken svensk och människa är synonymer. Den som förnekar att någon är svenskt förnekar därmed också vederbörandes människovärde. Det är väl det yttersta beviset för nationell hybris, att hävda att alla är svenskar? Tanken om "Den Humanitära Stormakten" har något obehagligt chauvinistiskt över sig, om varken bygger på ödmjukhet eller saklig analys. De kommer småningom att få äta upp detta.
Självfallet handlar det ytterst, eller snarare innerst, om chauvinism. Om de verkligen struntade i nationer och nationsgränser skulle de inte vara så fixerade vid att vi ska vara bäst i klassen i alla uppoffringsgrenar, de skulle vara glada om någon annan är ännu bättre - strunt samma vem som är bäst så länge planeten är vinnare. Om flyktingmottagande finns till för flyktingarnas skull så är väl det viktiga att så många som möjligt tar emot dem, men lik förbaskat återkommer debattörerna ständigt till hur viktigt det tydligen är att Sverige ligger i "EU-tät" så att vi ska kunna vara "stolta". Jag antar att det betyder att om alla andra börjar ta emot lika många per capita så måste Sverige öka ett snäpp till, annars är vi ju inte längre i EU-tät.

Ibland frestas jag tro att det vilar något chauvinistiskt även över skräcken inför svenska invandringskritiska krafter. Våra grannländer inser sin begränsning, skäms inte för sin invandringspolitik och är inte särskilt nervösa över att de har invandringskritiska partier i sina parlament eftersom man förstår att DF och FrP är ofarliga, men vi svenskar är tydligen en urkraft av vulkaniska proportioner som måste tyglas hårt och drillas att endast vara "goda", för om vi släpper fram våra "onda" krafter kan de gå hur långt som helst, vi kommer att krossa världen under vår mäktiga järnnäve.

Jag undrar hur Freuds dom över Die Dumme Schweden skulle lyda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in