2015-07-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vågar hon ställa sig frågan VARFÖR detta landet inte längre finns? Och söka svaret. Det sanna svaret utan politisk korrekta tillrättalägganden.
Tack för att du renodlade det jag försökte säga på ett alltför dunkelt sätt. Det här är ju en paradox för första generationens invandrare som kom för några, till ett par, decennier sedan- var lägger man lojaliteten, solidariteten och empatin: hos det Sverige och de svenskar som gav dem en fristad, eller hos dem som vill in, och därmed kommer göra Sverige mer osvenskt (och med största sannolikhet, mycket sämre).

För närvarande är svaret på din fråga ett Nej, hon beklagar sig bara över "rasistiska" partier, och får det till att det är dom som som är orsaken, inte symptomet.
Citera
2015-07-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Citat:
America Vera-Zavala, född 16 januari 1976 i Rumänien, är en svensk politiker (vänsterpartist), författare och debattör. Vera-Zavala är kolumnist på vänstertidningen Flamman och politisk aktivist inom rörelsen för global rättvisa, samt en av grundarna av den svenska grenen av organisationen Attac.

Vera-Zavala är född i Rumänien med en chilensk far och en peruansk mor, och växte upp i Fritsla. Under fyra år bodde hon i Bryssel, där hon arbetade som assistent vid Vänsterpartiets kansli i Europaparlamentet. Under en tid i Paris kom hon i kontakt med Attac, och när hon sedan återvände till Sverige var hon en av grundarna till den svenska grenen av organisationen. 1993 gick hon med i Ung Vänster, och under en tid var hon även vice ordförande. Hon har studerat internationell ekonomi på Stockholms universitet.

Inför folkomröstningen om EMU år 2003 var hon samordnare för nätverket Invandrare mot EMU. Under valrörelsen 2006 var Vera-Zavala pressekreterare åt Vänsterpartiet i Stockholm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/America_Vera-Zavala

Jag drar därför slutsatsen att hon är mer för perceptioner, emotioner och symbolpolitik än realiteter och konsekvenser. Hon förefaller vara en tidigt politiserad debattvarelse som kan den tvivelaktiga konsten att plädera för en politisik ideologi, som implementerad ger de konsekvenser hon sedan beklagar sig över. Kosmopolitismen torde harmoniera med DN Kultur.
Citera
2015-07-22, 13:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Jag undrar över hur debatten hade sett ut i Sverige om vi drabbats av lika många terrordåd som Storbritannien de senaste 10 åren. Jag tror att det låtit väldigt annorlunda då. Vi hade haft en mer nyanserad och realistisk debatt vad gäller Islam och Islamism skulle jag tro.

Svenska politiker och svensk media har en naiv syn på Islam men jag tror att många innerst inne vet vilken konfrontation de står inför. Men de vill helt enkelt undvika den så länge det går. Att sticka huvudet i sanden verkar numera vara en svensk specialté. Tyvärr måste jag säga. Det löser inte ett skit för att uttrycka det milt.

Brittisk press är inte heller fylld av islamapologeter. CrispyKreem uppmärksammade den fanatiskt invandringsförespråkande delen av pressen: "Aftonbladet, DN, Nerikes Allehanda (Ströman), Örnsköldsviks Allehanda (Bergner), Eskilstunakuriren (Voronov) samt olika lokaltidningar där liberala nyhetsbyrån ännu får härja fritt".

Piteåtidningens SSU-certifierade Jonas Bergström inte heller att förglömma. Denne har krävt att Mats Edman ska sparkas som redaktör för Dagens Samhälle. Jonas Bergström skulle kalla den brittiska regeringens inställning för "islamofobisk" och förmodligen också för "rasistisk".

Citat:
Rasism är alltid rasism, Mats Edman

”Än en gång, islamofobi är inte rasism. När ska polletten trilla ner?” Det skrev Mats Edman, redaktör för tidningen Dagens samhälle, i en diskussion på sin öppna facebooksida den 10 juli angående uttalanden som debattören Hanna Gadban gjort.

Islamofobi är det ord som används brett för att benämna rasism mot muslimer. Det finns kritik mot begreppet då rasism mot muslimer är just rasism och inte kan eller bör jämföras med fobier för spindlar eller ormar. Det är människor vi pratar om. Därför bör vi också kalla det för vad det är. Rasism.

[---]

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har, som ägare av Dagens Samhälle, också ett ansvar. Vad anser SKL om att dess tidnings redaktör upprepade gånger har bagatelliserat och normaliserat rasism? Rimligen måste detta få ett slut, eller så får Edman sluta som redaktör för Dagens Samhälle.

Rasism är alltid rasism. Frågan är hos vem polletten ska trilla ner först? Hos Mats Edman eller hos SKL?

http://www.pt.se/opinion/ledare/rasi...n-9414128.aspx
Citera
2015-07-22, 13:48
Medlem
WenJiabaos avatar
Jag tror att ingen media som vill överleva långsiktigt kan undvika att rapportera om verkligheten. I Tyskland så kommer fler och fler artiklar i MSM om vad asylinvandringen kostar. I dagens Welt-online är det en artikel om att mindre kommuner funderar på att höja skatten för att klara flyktingmottagandet. http://m.welt.de/regionales/nrw/arti...nanzieren.html

I Tyskland är MSM precis som i Sverige väldigt tolerant och antirasistisk. Jag tror att det är bara en tidsfråga innan svensk MSM också börjar rapportera I'm verkligheten och sedan kan man ta ställning till om man tycker att det är värt kostnaden.
Citera
2015-07-22, 13:58
Medlem
Citat:
Vågar hon ställa sig frågan VARFÖR detta landet inte längre finns? Och söka svaret. Det sanna svaret utan politisk korrekta tillrättalägganden.
Hon svarar ju på det. På grund av Billström och SD finns inte längre Sverige. På grund av DF, SD, FrP och Sannfinländarna finns inte Norden längre.

Det är nog en tacksam tanke om man tror att Sverige föddes med 68-vänstern och Palme. Som att en sydamerikan invandrad från Rumänien 1979 är i stånd att avgöra vilket som är det riktiga Sverige. Tusen år 970-1970, följt av otursam dikeskörning, 40 år senare påbörjas så sakteliga arbetet med bogsering, random invandrare protesterar och hävdar att diket är Originalsverige, vägen är Bastardsverige.
Citera
2015-07-22, 14:08
Medlem
longbow4ys avatar
Denna bok:
http://lattlast.se/titel/typiskt-sve...7#data_reviews
Och detta material används i SFI för att diskutera självbilden av Sverige:

http://lattlast.se/media/1409995/typ...C3%B6vning.pdf

Citat:
Typiskt svenskt! Din handbok till svennelivet
av Anders Westerberg

Välkommen till Sverige! Ett av världens konstigaste länder.

Först trodde jag det var ett skämt.

edit; SFI litteraturen är också medier. Det skall börjas i tid att skuldbelägga svennarna, i ett material som går under falsk flagg som ironi.
Senast redigerad av longbow4y 2015-07-22 kl. 14:13.
Citera
2015-07-22, 14:14
Medlem
Citat:
America Vera-Zavala beklagar sig, och vill ha kakan och äta den, och samtidigt har hon tagit sig rätten att kalla sig svensk. Vämjeligt!

"På bara något decennium har den svenska berättelsen om välfärd, full sysselsättning, politiskt lugn och krigsfrihet raderats ut och ersatts av ett nytt Norden. Nu styr Sverigedemokraterna den politiska agendan här hemma och i Norge, Danmark och Finland är rasismen så regeringsnära att resten av Europa inte förstår vad som har hänt.

http://unvis.it/http://www.dn.se/kul...-langre-finns/
(Min fetning)
Jo i Europa förstår man vad som hänt, men kanske inte America. Har America någon teori varför dessa partier växt sig så starka så att Sverige/Norden och kanske t.o.m. Europa inte finns längre förutom de vanliga kvasisociologiska flosklerna.
Citera
2015-07-22, 14:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
America Vera-Zavala beklagar sig, och vill ha kakan och äta den, och samtidigt har hon tagit sig rätten att kalla sig svensk. Vämjeligt!

"På bara något decennium har den svenska berättelsen om välfärd, full sysselsättning, politiskt lugn och krigsfrihet raderats ut och ersatts av ett nytt Norden. Nu styr Sverigedemokraterna den politiska agendan här hemma och i Norge, Danmark och Finland är rasismen så regeringsnära att resten av Europa inte förstår vad som har hänt.

I dag möts sällan barn med rika och fattiga föräldrar, alltfler familjer har någon som städar deras hem och bäddar deras sängar och tiggarna ser vi var vi än går. Så i stället för en välkomstceremoni till alla nya svenskar borde man kanske göra en begravningsceremoni till landet Sverige för alla oss andra. Begravningar är en bra ritual för att sätta punkt och gå vidare. Jag gjorde det en gång utan att jag var medveten om det när jag i en bruksort skrev en pjäs om fabriken som lagts ned och de arbetslösa bruksarbetarna stod på scen. De grät. Och jag grät. Och jag skulle gärna, tillsammans med andra, gråta en skvätt över det nedlagda folkhemmet och över oss – de identitetslösa svenskarna."

Var det publiceras? I DN förstås.

America Vera förstår jag mig verkligen inte på. För ca 15 år sedan, i samband med Göteborgskravallerna så var hon frontfigur i rörelsen ATAC och verkade mot globalisering. Nu verkar hon för globalisering.
Hur vill vänstern ha det egentligen?
Citera
2015-07-22, 14:21
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WenJiabao
Jag tror att ingen media som vill överleva långsiktigt kan undvika att rapportera om verkligheten. I Tyskland så kommer fler och fler artiklar i MSM om vad asylinvandringen kostar. I dagens Welt-online är det en artikel om att mindre kommuner funderar på att höja skatten för att klara flyktingmottagandet. http://m.welt.de/regionales/nrw/arti...nanzieren.html

I Tyskland är MSM precis som i Sverige väldigt tolerant och antirasistisk. Jag tror att det är bara en tidsfråga innan svensk MSM också börjar rapportera I'm verkligheten och sedan kan man ta ställning till om man tycker att det är värt kostnaden.

Tyskland beräknas i år ta emot 400,000 (!?!?) asylsökande (upp från fjolårets rekord 180,000). Detta är nästan hälften av alla EU´s asylsökande. Tyskland börjar alltså närma sig svenska nivåer (sett till folkmängden) och det förvånar mig inte att de smarta tyskarna börjar ta debatten om detta redan nu och inte göra som Sverige ta debatten efter.

Tyskland är ett Sverige för vuxna.
Citera
2015-07-22, 15:32
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Är det inte så att också America Vera-Zavala anträtt en väg utan återvändo likt så många andra?

Inser hon kanske att svenskar är ett folk som alla andra?

Till och med hon inser att Sverige av idag är på väg utför.

Även sådana som America märker väl att resurserna inte räcker. Mångkulturprojektet firar i år 40 år. Syftet har varit att fördela resurser i välfärdssystemet till invandrarna så att de får samma levnadsstandard och leva jämlikt som de infödda svenskarna. Successivt har man tvingats skjuta till allt mer resurser. Det hjälper ändå inte, svenskarnas levnadsnivå springer ifrån och det är snart en kosmisk skillnad att leva i en villa i Sundbyberg och en 3:a i Hökarängen. I det senare fallet med en familj på 6 barn. Det är ett försprång man genom välfärdssystemet omöjligen kan ta igen. Scenariot är att försprånget ökar ännu mer. Allt fler inser att det inte heller är någon idé att invandrare och svenskar kommer att leva sida vid sida. Vi får därmed två permanenta parallella samhällen. Resultatet blir att mångkulturen inte längre fungerar som en maktfaktor för vänstern. Visst, värdegrunder och andra saker, men de vilar inte på en handfast fysisk verklighet. America börjar nu inse det.
Citera
2015-07-22, 15:35
Medlem
Sixts avatar
Citat:

I dag möts sällan barn med rika och fattiga föräldrar, alltfler familjer har någon som städar deras hem och bäddar deras sängar och tiggarna ser vi var vi än går. Så i stället för en välkomstceremoni till alla nya svenskar borde man kanske göra en begravningsceremoni till landet Sverige för alla oss andra. Begravningar är en bra ritual för att sätta punkt och gå vidare. Jag gjorde det en gång utan att jag var medveten om det när jag i en bruksort skrev en pjäs om fabriken som lagts ned och de arbetslösa bruksarbetarna stod på scen. De grät. Och jag grät. Och jag skulle gärna, tillsammans med andra, gråta en skvätt över det nedlagda folkhemmet och över oss – de identitetslösa svenskarna."

Var det publiceras? I DN förstås.

Folk som America har ju jobbat hårt för att förändra Sverige i grunden. Nu när det visar sig att det inte blivit som man hoppats är det ju lätt att börja skylla ifrån sig. Samtidigt kan man undra hur man kan ha fått för sig att Folkhemmet skulle kunna behållas samtidigt som man driver på en politik för att byta ut folket. Den mångkulturella ideologin bygger ju på att folk som kommer hit inte ska anpassa sig till samhället. Hur det är tänkt att man då ska kunna upprätthålla ett välfärdssamhälle som bygger på att alla bidrar inom ett och samma system är ett mysterium som ingen vänsterideolog har behövt ställas till svars för.
Citera
2015-07-22, 15:39
Medlem
flipflaps avatar
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...-langre-finns/

Jag önskar att Vera tog debatten här, offentligt.

Ungefär då hon anlände till Sverige hade jag ett hus 45 minuters bilväg ifrån Stockholms Centrum. Vi låste ALDRIG ytterdörren.

Hon kunde berätta för mig vad som har hänt med Sverige efter det att hon kom hit. Varför behöver Svenskar i dag ha kameror som övervakar ytterdörren? Vad har hon, och hennes gelikar fört in till Sverige?

Jag vet inte. Jag vet bara att mina barns cyklar stjäls eller förstörs. Att min 9 åriga dotter kallas för hora (?!) i skolan. Att människor sitter utanför varje butik och förväntar sig att jag skall ta av det som finns kvar av min hårt beskattade lön.. ca 60% skatt.. och försörja dem... utan att de gör ett jota.

Än jag då? Jag som hör till den första generationen som inte tillåts gå i pension? Jag jobbar med dubbla jobb på obekväm arbetstid för att försörja min familj, hit flyttade familjer och överrika Rumänska maffiabossar.

Jag vet inte om jag orkar så mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in