2014-11-21, 17:26
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Någon som fått påverkan på sköldkörteln (hypothyreos/hypertyreos) efter att ha medicinerat med ritalin?

Citat:
Ursprungligen postat av frokenbors
JA! Du också? Jag fick en rejäl inflammation och har precis käkat klart en kortisonkur och ska snart ta nya blodprover för att se hur allt står till nu. Var riktigt sjuk

Vad hade ni för symptom?
Citera
2014-11-21, 18:19
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Vad hade ni för symptom?

Förhöjd kroppstemperatur, tjock känsla i halsen, trötthet, yrsel (ej relaterad till lägesförändringar), stirriga ögon.
Citera
2014-11-21, 19:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
stirriga ögon.
?

http://www.drjohnburroughs.com/wp-content/uploads/2012/05/marty_feldman_-_Google_Search.jpg
Citera
2014-11-21, 19:43
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
?

http://www.drjohnburroughs.com/wp-content/uploads/2012/05/marty_feldman_-_Google_Search.jpg

Lite överdrivet kanske,,,,,......
Citera
2014-11-21, 21:16
Medlem
rebkeans avatar
Jag åt ju tidigare Concerta, vilket hade vissa underbara fördelar, men efter ett halvår-år så försvann alla positiva effekter. Då slutade jag äta dessa.
Nu har jag läst om att en del mår bättre med Elvanse, så jag skall kontakta vården igen och se om det kan gå att få testa dessa.
Men jag har en del Concerta kvar hemma, och jag är lite sugen på att testa nu efter något års uppehåll för att se hur det känns nu.

Min fråga är om det är farligt att hoppa direkt till den dosen man kom upp till? (162)
Man trappar väl upp från början för att hitta rätt dos och för att ha koll på biverkningar/hjärtat?
Om nu detta då redan är klart, så undrar man om det kan vara farligt på något sätt att hoppa direkt till slutdosen? Jag har en bra blodtrycksmätare hemma som jag kan kolla med, men det handlar ju inte om så lång tid detta plus att jag äter blodtryckssänkande.

Ja, jag vet att det är smartast med tålamod osv, men nu har jag inte det, så därför undrar jag om tankar om detta. Förutom min dumhet då kanske ...
Citera
2014-11-21, 22:16
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Men jag har en del Concerta kvar hemma, och jag är lite sugen på att testa nu efter något års uppehåll för att se hur det känns nu.

Min fråga är om det är farligt att hoppa direkt till den dosen man kom upp till? (162)

Farligt vet jag inte, men det är garanterat obehagligt, och ingen bra idé alls.

Jag använder snabbverkande MF, och är jag mer än 2 dagar utan så är det ingen bra idé alls att ta 15mg (eller 20mg), jag skall ner till 10mg om jag inte vill ha ökentorr mun. Tog en gång i misstag 15mg efter ett uppehåll på en vecka, och har sedan dess inte alls haft någon lust att testa större mängder än 10mg om jag varit utan ett par dagar.
Citera
2014-11-21, 22:37
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Farligt vet jag inte, men det är garanterat obehagligt, och ingen bra idé alls.

Jag använder snabbverkande MF, och är jag mer än 2 dagar utan så är det ingen bra idé alls att ta 15mg (eller 20mg), jag skall ner till 10mg om jag inte vill ha ökentorr mun. Tog en gång i misstag 15mg efter ett uppehåll på en vecka, och har sedan dess inte alls haft någon lust att testa större mängder än 10mg om jag varit utan ett par dagar.

Men obehagligt hur då menar du? Eventuella biverkningar blir starkare än vanligt eller?
Citera
2014-11-22, 02:16
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Men obehagligt hur då menar du? Eventuella biverkningar blir starkare än vanligt eller?

Ökentorr mun, mera tendens till hjärtklappning, svettning, hårda muskler, allmän fysisk känsla av stress, överaktivt tarmsystem - allt det där som stimulanter kan ställa till när kroppen inte är van vid det.

Naturligtvis är alla olika - jag råkar bygga och tappa tolerans väldigt fort, så blotta tanken på att ta en hög dos efter en lång tid (var det inte över ett år för dig?) helt utan känns som en mycket dålig idé.

Varför inte testa med den minsta styrkan du har kvar? De små styrkorna funkade ju bra för dig i början, så det är fullt möjligt att de funkar bra nu igen efter en längre paus.
Citera
2014-11-22, 09:30
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Ökentorr mun, mera tendens till hjärtklappning, svettning, hårda muskler, allmän fysisk känsla av stress, överaktivt tarmsystem - allt det där som stimulanter kan ställa till när kroppen inte är van vid det.

Naturligtvis är alla olika - jag råkar bygga och tappa tolerans väldigt fort, så blotta tanken på att ta en hög dos efter en lång tid (var det inte över ett år för dig?) helt utan känns som en mycket dålig idé.

Varför inte testa med den minsta styrkan du har kvar? De små styrkorna funkade ju bra för dig i början, så det är fullt möjligt att de funkar bra nu igen efter en längre paus.

Jo, jag lugnade ner mig lite under natten och testade en tablett nyss istället för de tre jag är ordinerad. Vi får se hur det känns. :-)
Citera
2014-11-24, 17:16
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Förhöjd kroppstemperatur, tjock känsla i halsen, trötthet, yrsel (ej relaterad till lägesförändringar), stirriga ögon.

Okej... Jag har haft misstankar om att sköldkörteln börjat knasa, fast åt andra hållet.
Jag har känt mig tjock i halsen, tappat hår på huvudet, tappat ögonbryn, främst de i yttre delen, varit jävligt morgontrött, svullen i ansiktet...
Dock har jag inte ritalin längre, utan Elvanse.

Tur jag ska till tokmottagningen på onsdag, fortsätter det såhär kommer jag vara skallig inom en snar framtid.
Citera
2014-11-24, 18:40
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Okej... Jag har haft misstankar om att sköldkörteln börjat knasa, fast åt andra hållet.
Jag har känt mig tjock i halsen, tappat hår på huvudet, tappat ögonbryn, främst de i yttre delen, varit jävligt morgontrött, svullen i ansiktet...
Dock har jag inte ritalin längre, utan Elvanse.

Tur jag ska till tokmottagningen på onsdag, fortsätter det såhär kommer jag vara skallig inom en snar framtid.

Trodde elvanse skulle ge mindre biverkningar än ritalin men så verkar det inte vara i ditt fall. Du bör be om en ordentlig undersökning + standardproverna
Citera
2014-11-24, 19:34
Medlem
Benso1990s avatar
Äter 20mg ritalin kapsel och 10mg snabbverkande på morgonen, Får djävulsk huvudvärk kl 14 även om jag fyller på med 1-2 snabbverkande 10mg tabletter. Huvudvärken sitter i till nästa morgon.
Förslag på åtgärd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in