2023-02-01, 16:47
Medlem
KTDAs avatar
Jag ska påbörja min adhd utredning imorgon. Känner mig nervös och nojig inför besök. Hur går utredningen till och hur lång tid brukar det ta?
Citera
2023-02-01, 17:03
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTDA
Jag ska påbörja min adhd utredning imorgon. Känner mig nervös och nojig inför besök. Hur går utredningen till och hur lång tid brukar det ta?

Jag tyckte utredningen var bland det skönaste jag gjort.
Det var första gången som det kändes som det var någon som förstod nått. I princip alla frågorna förstod jag varför de frågade och/eller vad de ville ha reda på.

Det är välidgt mycket frågor om hur man upplever vissa situationer och hur man gjort i vissa situationer.
Man får göra olika tester/lekar där de kollar hur man bearbetar information och hur länge man orkar koncentrera sig.

För mig gick utredningen väldigt fort, någon månad eller så. Men jag var nog nästan 30 då jag gjorde det och det kanske var därför det gick snabbt.

Ett råd är att vara ärlig, släpp masken och svara med hur du upplever det, du ska INTE svara med något bara för att det är det socialt acceptabla svaret.
Citera
2023-02-01, 20:41
Medlem
Om man t.ex. har gått in i väggen rätt hårt och sedan klarat ett någorlunda vettigt liv genom strategier för att hantera stress. T.ex. genom att planera långt i förväg för att, även om man inte följer planen, så har den gett en överblick och det diffusa stressmolnet är nu mindre diffust och mindre stressinducerande, tas sånt hänsyn till? Ursäkta lång mening
Citera
2023-02-02, 14:21
Medlem
En fråga till er som gått på adhd medicin länge! En person jag känner fick diagnos för 2 år sen, trappar upp medicin i en lämplig takt, ätit samma dos nu i över ett år. Bytt psykiatrin nu. Och skulle beställa andra gången nu nytt recept mem dom ringde idag å påstod att dom skulle halvera hans dos direkt för den var för hög, och att läkaren han träffade hos dom förra gången sa att han gjort fel när han skrev ut medicin.. vad kan man göra? Får dom göra så?
Citera
2023-02-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmyran
En fråga till er som gått på adhd medicin länge! En person jag känner fick diagnos för 2 år sen, trappar upp medicin i en lämplig takt, ätit samma dos nu i över ett år. Bytt psykiatrin nu. Och skulle beställa andra gången nu nytt recept mem dom ringde idag å påstod att dom skulle halvera hans dos direkt för den var för hög, och att läkaren han träffade hos dom förra gången sa att han gjort fel när han skrev ut medicin.. vad kan man göra? Får dom göra så?

Jag tror att de får göra så eftersom jag hört och läst många historier om läkare som sänkt eller helt ”klippt” mediciner för patienter. I vissa fall förmodligen motiverat, men i många fall uppenbart helt åt helvete. Varför har personen bytt psykiatri? Finns det möjlighet att byta tillbaka?
Citera
2023-02-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturnisk
Jag tror att de får göra så eftersom jag hört och läst många historier om läkare som sänkt eller helt ”klippt” mediciner för patienter. I vissa fall förmodligen motiverat, men i många fall uppenbart helt åt helvete. Varför har personen bytt psykiatri? Finns det möjlighet att byta tillbaka?

Den är 100 mil bort.. flyttade hem efter jobbat 2 och halvt åt på annan ort
Citera
2023-02-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmyran
Den är 100 mil bort.. flyttade hem efter jobbat 2 och halvt åt på annan ort

Okej, vad surt, då kan du med andra ord inte byta tillbaka.
Citera
2023-02-06, 10:37
Medlem
Är det DSM-V kriterier fortfarande som gäller för utredning?
Att ADHD-bluffen fortfarande rullar på är helt otroligt. Läs och lyssna på Katarina Bjärvall, Tomas Ljungberg eller Gabor Maté. Vi sviker generationer av barn och vilseleder föräldrar och media rör inte ämnet
Citera
2023-02-07, 21:14
Medlem
Ska få insatt medicin men väntetiden är så jävla lång på en sköterska. En månad väntetid. Kan man snabba på det här tror ni? Ringa och klaga?
Citera
2023-02-11, 14:33
Medlem
hello there,
does anybody can give me tips how to get help for ADD? It seems that i hit all flags for it after i did some online research and it would explain a lot especially all the trouble back in school and know the problems with my studies..
just like to get professional help with it if its really ADD. I already read that this seems not be easy here in sweden but for any tips i would be grateful.
Citera
2023-02-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88viper88
Blev det nått med detta? Sitter själv i samma båt på samma ställe

Dessvärre inte, lutar just nu åt att bekosta en utredning privat, 25k..
Citera
2023-02-21, 09:02
Medlem
Psykonaut-s avatar
I Läkartidningen skriver Lars-Olov Brorson, pensionär, f d barnhälsovårdsöverläkare, barnneurolog, barn- och ungdomsmedicinska kliniken, Universitetssjukhuset Örebro [b]något som fick mig att reagera.

Det är inte diagnosen som motiverar insatserna utan funktionsvariationen. Diagnosen ADHD är en sammanfattning av hur en person med sin funktionsvariation reagerat på sin uppväxtmiljö. Funktionsvariationen kan vara medfödd/genetisk eller orsakad av hjärnskada. Diagnosen är inte medfödd, utan en effekt av funktionsvariationen satt i relation till i sin kravmiljö.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2022/11/nydanande-nya-riktlinjer-for-vard-och-stod-vid-adhd-och-autism/
Jag tolkar texten att ADHD är en diagnos och ingen beskrivning på den underliggande funktionsvariation medfödd/genetisk eller orsakad av hjärnskada.

Problemen som uppstår av att leva med en hjärna som oss är det som kallas för ADHD.

Har han rätt?
Wikipedia säger nej. Vad säger ni som läst på i ämnet?

Om har har fel så ska han och Läkartidning bli varse om det.....

https://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in