2014-11-24, 20:05
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Trodde elvanse skulle ge mindre biverkningar än ritalin men så verkar det inte vara i ditt fall. Du bör be om en ordentlig undersökning + standardproverna

Jag kan inte skylla allt på Elvanse med samvetet i behåll, vissa symptom har jag haft tidigare.

För kanske för lite mer än ett och ett halvt år sen så svullnade jag upp rejält i ansiktet, kunde knappt prata för att huden var så spänd. Tappade yttre delen av ögonbrynen då också.
Jag vet inte varför, och jag åkte inte till doktorn med det heller.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade dem om det var något farligt eller om jag kunde vänta och se om det gick över, och det sa sköterskan att det kunde jag göra, om jag lovade att inte tveka en sekund att ringa ambulans om ögonen eller halsen svullnade igen.

Ansiktet krympte sakta men säkert och hade sin vanliga storlek efter en dryg vecka, sen tänkte jag inte mer på det. Ögonbrynen växte tillbaka ganska snart de också.

Svullnaden jag har haft nu har inte varit hälften så illa, och börjat lägga sig så smått, så jag hoppas att det var samma sak igen och att det är något fullkomligt harmlöst. *håller tummar, tår, och allt däremellan*

Det jobbiga är att jag inte kan minnas om jag åt några mediciner på den tiden när jag svullnade upp första gången, men det kan jag kanske kolla upp nånstans?
Senast redigerad av Raventear 2014-11-24 kl. 20:44.
Citera
2014-11-24, 20:19
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Äter 20mg ritalin kapsel och 10mg snabbverkande på morgonen, Får djävulsk huvudvärk kl 14 även om jag fyller på med 1-2 snabbverkande 10mg tabletter. Huvudvärken sitter i till nästa morgon.
Förslag på åtgärd?

Se till att äta ordentligt och dricka tillräckligt?

(Seriöst - första tiden med MF så hade jag mobilen att påminna mig om mat, kan tänka mig att samma kan hända med dryck också)
Citera
2014-11-24, 20:24
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Se till att äta ordentligt och dricka tillräckligt?

(Seriöst - första tiden med MF så hade jag mobilen att påminna mig om mat, kan tänka mig att samma kan hända med dryck också)

Tycker jag sköter mat och dryck men vid närmare eftertanke är det lite mat och mkt sötsaker, vatten är lite till och från
Citera
2014-11-24, 20:26
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Jag kan inte skylla allt på Elvanse med samvetet i behåll, vissa symptom har jag haft tidigare.

För kanske för kanske två och ett halvt år sen så svullnade jag upp rejält i ansiktet, kunde knappt prata för att huden var så spänd. Tappade yttre delen av ögonbrynen då också.
Jag vet inte varför, och jag åkte inte till doktorn med det heller.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade dem om det var något farligt eller om jag kunde vänta och se om det gick över, och det sa sköterskan att det kunde jag göra, om jag lovade att inte tveka en sekund att ringa ambulans om ögonen eller halsen svullnade igen.

Ansiktet krympte sakta men säkert och hade sin vanliga storlek efter en dryg vecka, sen tänkte jag inte mer på det. Ögonbrynen växte tillbaka ganska snart de också.

Svullnaden jag har haft nu har inte varit hälften så illa, och börjat lägga sig så smått, så jag hoppas att det var samma sak igen och att det är något fullkomligt harmlöst. *håller tummar, tår, och allt däremellan*

Det jobbiga är att jag inte kan minnas om jag åt några mediciner på den tiden när jag svullnade upp första gången, men det kan jag kanske kolla upp nånstans?

Begär ut journaler kan du alltid göra eller fråga anhöriga och vänner som kanske vet.... Men seriöst om du inte kommer ihåg låter det lite som att du antingen varit apatisk eller försökskanin för psykiatrins cocktailblandning, då de anser att det går att medicinera bort ALLT
Citera
2014-11-24, 20:59
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Begär ut journaler kan du alltid göra eller fråga anhöriga och vänner som kanske vet.... Men seriöst om du inte kommer ihåg låter det lite som att du antingen varit apatisk eller försökskanin för psykiatrins cocktailblandning, då de anser att det går att medicinera bort ALLT

Nej, apatisk var jag inte. Däremot är jag multistörd och har provat mediciner mot sömnproblem, Tourettes och ADHD, plus att jag till och från under ett par år käkat smärtstillande och/eller muskelavslappnade mot diskbråck.
Jag har dessutom inte alltid lust att blanda alltför mycket olika grejer, blir sånt jävla kaos i skallen då, så jag tar pauser med de olika pillren emellanåt.

Någon galen psykiatri-cocktail tycker jag inte jag fått, däremot är det inte alltid så jävla lätt att hålla koll på sitt pillertrillande

Lyckades hitta det exakta datumet när jag svullnade upp första gången, så det blir väl att begära ut journaler om jag inte lyckas komma på det ändå.
Citera
2014-11-25, 00:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Okej... Jag har haft misstankar om att sköldkörteln börjat knasa, fast åt andra hållet.
Kontaklta vårdcentralen direkt om det, borde räcka med ett akutbesök för att läkaren ska beställa blodprover.
Citera
2014-12-06, 10:58
Medlem
Tja! alla där ute med adhd jag själv en person som lider av adhd sen tonåren. Fick mitt första utredning när jag var 18 år och nu är jag 31 år gammal. Har haft svårigheter men koncentrationen sitta vid skolbänken vid grundskolan och gymnasiet. Övergå till medicinering och doser som ligger på, 20 ml cipralex mot ångest och depression plus ritalin 30 ml om dagen alltså motsvarar 10 ml 3 gånger per dag för koncentration förmåga.

Övergå till mitt ämne som vill så gärna veta svar på men lyckas inte hitta något via sök på google sök motor. Det första vill ha svar för biverkningar av ritalinen som jag oftast för är på kvällarna när medicinen börja slå ut kroppen. Då jävla ångest, typ att börjar stressa upp mig för saker jag har planerat under veckan. Typ att har svårt strukturera olika saker på dagen osv. Kanske någon som känner igen sig? gärna ett svar på detta

Övergå till mitt ämne numer två, vet att man har tystnads plikt när gäller lagar inom Sverige som ingår Rikspolis styrelsen Rättegångsbalk (1942:740) hört till jobba som ordningsvakt. Nu skulle vilja gärna veta om det någon som känner eller vet som jobbar som ov har adhd hur funkar för denna person på jobbet. Vi kan vara anonyma såklart alla vill kanske inte dela med sig sitt personliga liv. Ringde upp ordningsvakts gruppen här om dagen för att veta konkreta svar. Men han kunde inte ge direkt svar om detta ämne. Har klarat fys testet utan problem som var springa 2 km under 10 min och bära en 70 kg docka. Nu är det intervju som står på spel, skriva personligt brev på A4 papper och efter det intervju berätta om sig själv. Dom vill veta om du är kapabel att jobba inom branchen osv.

Vill gärna ha konkreta svar
Citera
2014-12-07, 04:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oOXXXOo
Övergå till mitt ämne som vill så gärna veta svar på men lyckas inte hitta något via sök på google sök motor. Det första vill ha svar för biverkningar av ritalinen som jag oftast för är på kvällarna när medicinen börja slå ut kroppen. Då jävla ångest, typ att börjar stressa upp mig för saker jag har planerat under veckan. Typ att har svårt strukturera olika saker på dagen osv. Kanske någon som känner igen sig? gärna ett svar på detta
Centralstimulerande mediciner kan ha otrevliga bieffekter när effekten går ur speciellt om du missköter mat o sömn, byte av medicin kanske hjälper, elvanse är på modet idag.
Citera
2014-12-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Centralstimulerande mediciner kan ha otrevliga bieffekter när effekten går ur speciellt om du missköter mat o sömn, byte av medicin kanske hjälper, elvanse är på modet idag.

Tja!

Svar på din fråga, absolute det vet jag om. Men kan inte påstå att jag äter dåligt eller har dålig hälsa. Tränar 5 dagar i veckan på gymmet med balanserad kost som kött,fisk,kyckling bl.a grönsaker. Tar även omge-3 plus multivitaminer om dagen för kroppen skull för att vi lider brist av sol sken just på vinter tider. Sömnen är väl inte den bästa men försöker att gå lägga mig i tid. Sen tränar jag för trötta ut kroppen lite extra på dagen. Byte medicin kan vara lösningen men det behöver alltid inte vara det som påverkar. Som du nämnde att all medicin finns bieffekter på så man kanske får helt enkelt kämpa ut på morgonen
Citera
2014-12-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Många med ADHD beskriver en del symptom som positiva. Förmågan att superfokusera, något jag själv ibland har mycket glädje av. Naturligt pund, extrema glädjetoppar osv.

Dessa positiva effekter, försvinner de i och med medicinering? Blir det lite "ta ett steg bakåt och två framåt" eller "ta tre framåt"?

Jag tycker att det gör det. Jag brukar kunna få en otrolig kreativitet och sitta jättefokuserad i timmar med att exempelvis renovera en cykel eller tapetsera en hylla eller göra en pärlplatta eller liknande men mitt stora problem är att ingenting någonsin blir färdigt. Med medicin har jag inte fått något sådant "infall" och jag upplever humöret som jämnare, både glädje och ilska.
Har testat ritalin och elvanse, tycker att man blir mer "avtrubbad" och känslokall med elvanse tyvärr. Ritalin är lite bättre på det området, man känner känslorna ändå fast de blir inte lika "starka" liksom... Om du förstår hur jag menar?
Så var/är det för mig iaf.
Du kanske kan testa tex snabbverkande ritalin dvs tabletter, det håller i sig 4 timmar bara så kan du välja vilken tid på dygnet du behöver det.
Citera
2014-12-07, 20:12
Medlem
Raventears avatar
Citat:

Det är väldigt vanligt. Jag var tvungen att gå ut och springa eller cykla för att bli av med känslan.

Citat:
Övergå till mitt ämne numer två, vet att man har tystnads plikt när gäller lagar inom Sverige som ingår Rikspolis styrelsen Rättegångsbalk (1942:740) hört till jobba som ordningsvakt. Nu skulle vilja gärna veta om det någon som känner eller vet som jobbar som ov har adhd hur funkar för denna person på jobbet. Vi kan vara anonyma såklart alla vill kanske inte dela med sig sitt personliga liv. Ringde upp ordningsvakts gruppen här om dagen för att veta konkreta svar. Men han kunde inte ge direkt svar om detta ämne. Har klarat fys testet utan problem som var springa 2 km under 10 min och bära en 70 kg docka. Nu är det intervju som står på spel, skriva personligt brev på A4 papper och efter det intervju berätta om sig själv. Dom vill veta om du är kapabel att jobba inom branchen osv.

Vill gärna ha konkreta svar

Hur din ADHD påverkar din arbetsförmåga vet bara du.
Jag har personligen aldrig haft problem med jobb där jag varit någon form av auktoritetsfigur med ansvar för andra personer.
T.ex. När jag jobbade på ungdomsgård så var det nästan inget bråk alls på mina kvällar, men när jag var ledig så hade mina kollegor såna problem med ungdomarna att de avvisade flera av dem lite titt som tätt.
Lustigt nog samma ungdomar som brukade hjälpa mig att städa, stoppa bråk, och släcka bränder.

Detta var något som förbryllade mina kollegor. De flesta av oss umgicks mycket privat också och var det något jag inte var känd för, så var det lugn och tålamod.
Ändå var det mina kollegor som gång efter gång tappade fattningen och förlorade kontrollen över situationerna som uppstod, medan jag klarade dem galant!

Det verkar som att mitt explosiva humör (som jag gjort mig ökänd för) beror på uppdämd energi. När situationen omkring går i mitt tempo så är jag rationell och effektiv.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående är att du ska inte stirra dig blind på bokstäverna.
Ingen jag känner trodde att jag, med mitt humör, skulle klara av att jobba med uppkäftiga och kaxiga ungdomar. Inte jag heller egentligen. Jag var nästan säker på att jag skulle få ett av mina ökända utbrott och gå bärsärk redan första dagen.
Istället visade det sig att jag inte bara klarade av det, jag var riktigt bra på det!

ADHD är ett handikapp i vissa situationer, det är sant.
Men du vet inte vilka situationer du inte klarar förrän du har provat, precis som vilken annan människa som helst.
Citera
2015-02-20, 14:17
Medlem
Har ätit concerta ett bra tag nu men det börja bli konstigt och det sluta funka så som det brukade, fick tillbaka motoriska oroligheten och massa annat, kunde dessutom äta mer än vanligt när concertan värkar. Jag ringde min läkare och berättade allt, trodde jag skulle få en höjning men istället tog de bort concertan och skrev ut recept på elevanse?? har 20 mg nu och det suger........ någon som har en susning om elevanse funkar?
hatar det här, tar snart studenten och har inte tid med adhd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in