2014-11-08, 13:21
Medlem
Jag ska strax ställas i kö för en Neuropsykiatrisk utredning. Har inte blivit ställd i kö än då de först ville att jag skulle kontakta beroendemottagningen, för de vill att jag ska vara nykter 6 mån typ innan jag gör utredningen. Har inget missbruk så, men i perioder har det blivit lite mycket vindrickande. Men varför ställer dem inte mig i kö på en gång? Det är ju lång väntetid på utredning och då hinner jag ju vara nykter 6 mån. Och det är typ 1 månads väntetid till beroendemottagningen så kommer ta låååång tid innan jag får utredning.

Sen funderar jag på det här med nykterhet, gäller ingen alkohol alls? Inte ens ett glas vin till middag? Jag har inget alkoholmissbruk, men i perioder har det blivit lite mkt dricka och det blir det väl för alla studenter. Eller är det så att alla måste ha avstått alkohol, droger osv i ca 6 mån innan utredning?
Citera
2014-11-08, 17:02
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

I en mening kan man ge uttryck för den tragiska verkligheten att lydiga men hyfsat läraktiga medelmåttor kan belönas med högsta betyg, medan kreativa begåvningar med passion, insats och viljans nödvändighet - skyhögt över den slätstrukna anpasslingens - får underkänt.

Mitt i prick.

Jag förstår nödvändigheten i ett närmast robotliknande skolklimat, till och med samhällsklimat, men jag kan inte, hur mycket jag än vill, fungera på det sättet.
Citera
2014-11-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Är det någon som har gjort WAIS-IV testet? Tror jag det hette. Jag fick väldigt låga poäng på det intelligenstestet. På både spatial, visuell, snabbhet och arbetsminne.

Var väldigt stressad under frågorna. Är det vanligt att de med ADHD får lägre poäng på dessa tester än vanliga? Det kom som en chock för mig. Trodde jag skulle få lite högre åtminstone.

Skulle verkligen inte säga att jag är lågbegåvad jämfört med andra. Jag klarar mig jätte bra.

jag hamnade enligt det sammanlagda testresultatet en bit under normalkurvan, men psykologen som gjorde utredningen sa att jag hade jättebra på vissa delar och skitdåligt på andra och att resultatet inte säger något om min begåvning, bara typiskt adhd
Citera
2014-11-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Jag ska strax ställas i kö för en Neuropsykiatrisk utredning. Har inte blivit ställd i kö än då de först ville att jag skulle kontakta beroendemottagningen, för de vill att jag ska vara nykter 6 mån typ innan jag gör utredningen. Har inget missbruk så, men i perioder har det blivit lite mycket vindrickande. Men varför ställer dem inte mig i kö på en gång? Det är ju lång väntetid på utredning och då hinner jag ju vara nykter 6 mån. Och det är typ 1 månads väntetid till beroendemottagningen så kommer ta låååång tid innan jag får utredning.

Sen funderar jag på det här med nykterhet, gäller ingen alkohol alls? Inte ens ett glas vin till middag? Jag har inget alkoholmissbruk, men i perioder har det blivit lite mkt dricka och det blir det väl för alla studenter. Eller är det så att alla måste ha avstått alkohol, droger osv i ca 6 mån innan utredning?

Puffar, ingen som vet?!
Citera
2014-11-10, 23:23
Medlem
Shalashaskas avatar
Med tanke på hur många som får denna diagnos så är jag nyfiken på om det finns statistik på hur många procent av alla som genomgår en ADHD-utredning som därefter får diagnosen.
Citera
2014-11-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Puffar, ingen som vet?!

OM du verkligen inte har något missbruk så är det klart att du kan ta "ett glas vin till maten".

Men då de vill att du ska gå genom beroendecentrum först så kanske de har fog för detta?

Vad som är "lite mycket vindrickande" och "lite mkt dricka" är ju en definitionsfråga av rang.

Bänkberra menar att han "skurit ner ordentligt" på konsumtionen eftersom att en flaska T-Röd numera räcker i två dagar, till skillnad från glansdagarna då han minsann klämde den på tre timmar.

Frasen: "Ett glas vin till maten" brukar vara en ganska god missbruksindikator (beroende på sammanhang såklart, men ofta då den yttras på Flashback så krävs det inte många hjärnceller för att räkna ut vad det egentligen handlar om).

Om du handen på hjärtat faktiskt inte har en riskkonsumtion (enligt andras ögon snarare än dina egna) så behöver du inte oroa dig, drick du ditt matvin.

Såvitt jag vet, så tar psykiatrin CDT-tester för att utröna huruvida ditt eventuella supande är lite för mycket..

Läs mer på Transportstyrelsens hemsida, hur de resonerar kring leverprovers utsago kring alkoholbruk. Det är att förmoda att psykiatrin har samma eller likartade definitioner/tolkningar av sådana test som TS. Url

Notera också att psykiatrin intresserar sig även för andra substanser/metaboliter/restprodukter som kan finnas i ditt urin/blod utöver alkohol.
Senast redigerad av Danskjävlar 2014-11-11 kl. 00:21.
Citera
2014-11-11, 16:13
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Med tanke på hur många som får denna diagnos så är jag nyfiken på om det finns statistik på hur många procent av alla som genomgår en ADHD-utredning som därefter får diagnosen.

Ptja, man blir inte utredd för ADHD om man inte har uttalade problem i livet och att dessa mest troligt beror på ADHD, vilket borde betyda att de flesta som utreds får diagnosen.

Det är lite samma sak som att man inte gör en bakterieodling på en patient som kommer in med halsont om det är mest troligt att smärtan i halsen beror på kniven som sticker ut ur adamsäpplet.
Citera
2014-11-11, 16:57
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Ptja, man blir inte utredd för ADHD om man inte har uttalade problem i livet och att dessa mest troligt beror på ADHD, vilket borde betyda att de flesta som utreds får diagnosen.

Det är lite samma sak som att man inte gör en bakterieodling på en patient som kommer in med halsont om det är mest troligt att smärtan i halsen beror på kniven som sticker ut ur adamsäpplet.
Givetvis är det rimligt att anta att det finns synnerliga skäl att anta att de som genomgår en ADHD-utredning faktiskt har det.
Men frågan är om en ADHD-utredning faktiskt är en utredning, eller om det snarare har kommit att få funktionen av att s.a.s. "verkställa" ett diagnossättande.
Så man genomgår då en ADHD-utredning för att få, snarare än för att utreda ifall man bör få, en ADHD-diagnos.
Citera
2014-11-15, 17:58
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Givetvis är det rimligt att anta att det finns synnerliga skäl att anta att de som genomgår en ADHD-utredning faktiskt har det.
Men frågan är om en ADHD-utredning faktiskt är en utredning, eller om det snarare har kommit att få funktionen av att s.a.s. "verkställa" ett diagnossättande.
Så man genomgår då en ADHD-utredning för att få, snarare än för att utreda ifall man bör få, en ADHD-diagnos.

Om du med utredning menar hela härvan med WAIS-tester, anhörigintervjuer och självskattningsformulär, så ser jag verkligen inte hur man medvetet skulle kunna sätta en felaktig diagnos bara för att... Ja, varför?
Allt Journalförs, så den som sätter diagnosen och ger behandling riskerar ju att hamna i blåsväder om den bevisligen inte har handlat i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Det går absolut att bluffa sig genom testerna om man verkligen vill. Jag tvivlar inte heller på att det går att gråta och manipulera sig till en diagnos.
Men att Psykologer och psykiatriker skulle välja att bortse från resultaten från en stor och tidskrävande utredning bara för att de... Inte vill erkänna att de gissade fel?
Det låter inte rimligt alls.

Jag känner flera som utretts för ADHD (varav åtminstone en person flera gånger) på grund av stök och problem i skolan som konstaterats ADHD-fria. Så bevisligen är inte en utredning, i alla fall inte där jag bor, en garanti för diagnos.
Dessutom är det många vuxna som skriver på forum lite här och där att de gjort ADHD-utredningen och konstaterats ADHD-fria. Förutsatt att inte alla dessa hittar på, så är inte utredning en garanti på diagnos för vuxna heller.

Jag känner mig nödgad att fråga, har du genomgått en neuropsykiatrisk utredning själv? Varit delaktig i någon annans?
Citera
2014-11-18, 16:06
Medlem
Benso1990s avatar
Någon som fått påverkan på sköldkörteln (hypothyreos/hypertyreos) efter att ha medicinerat med ritalin?
Citera
2014-11-18, 17:25
Medlem
frokenborss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Någon som fått påverkan på sköldkörteln (hypothyreos/hypertyreos) efter att ha medicinerat med ritalin?

JA! Du också? Jag fick en rejäl inflammation och har precis käkat klart en kortisonkur och ska snart ta nya blodprover för att se hur allt står till nu. Var riktigt sjuk
Citera
2014-11-18, 20:36
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenbors
JA! Du också? Jag fick en rejäl inflammation och har precis käkat klart en kortisonkur och ska snart ta nya blodprover för att se hur allt står till nu. Var riktigt sjuk

Utreds för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in