Citat:
Ursprungligen postat av
Shalashaska
Givetvis är det rimligt att anta att det finns synnerliga skäl att anta att de som genomgår en ADHD-utredning faktiskt har det.
Men frågan är om en ADHD-utredning faktiskt är en utredning, eller om det snarare har kommit att få funktionen av att s.a.s. "verkställa" ett diagnossättande.
Så man genomgår då en ADHD-utredning för att få, snarare än för att utreda ifall man bör få, en ADHD-diagnos.
Om du med utredning menar hela härvan med WAIS-tester, anhörigintervjuer och självskattningsformulär, så ser jag verkligen inte hur man medvetet skulle kunna sätta en felaktig diagnos bara för att... Ja, varför?
Allt Journalförs, så den som sätter diagnosen och ger behandling riskerar ju att hamna i blåsväder om den bevisligen inte har handlat i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Det går absolut att bluffa sig genom testerna om man verkligen vill. Jag tvivlar inte heller på att det går att gråta och manipulera sig till en diagnos.
Men att Psykologer och psykiatriker skulle välja att bortse från resultaten från en stor och tidskrävande utredning bara för att de... Inte vill erkänna att de gissade fel?
Det låter inte rimligt alls.
Jag känner flera som utretts för ADHD (varav åtminstone en person flera gånger) på grund av stök och problem i skolan som konstaterats ADHD-fria. Så bevisligen är inte en utredning, i alla fall inte där jag bor, en garanti för diagnos.
Dessutom är det många vuxna som skriver på forum lite här och där att de gjort ADHD-utredningen och konstaterats ADHD-fria. Förutsatt att inte alla dessa hittar på, så är inte utredning en garanti på diagnos för vuxna heller.
Jag känner mig nödgad att fråga, har du genomgått en neuropsykiatrisk utredning själv? Varit delaktig i någon annans?