Citat:
Ursprungligen postat av
Godowsky
Disclaimer: Jag har inte verifierat dina påståenden, utan utgår ifrån att du återger dem på ett korrekt sätt.
Såklart inte. Naturliga variationer finns alltid. Exempelvis kan det ju vara så att föregående 1,5 decennium har haft en kraftigt negativ underliggande temperaturpåverkan? Det som en enig forskarvärld vet idag är att vår tillförsel av energi i klimatsystemet drivit den globala temperaturen uppåt jämfört med om utsläppen varit på en nivå pre indrev. Det du/ni vill göra är att tillskriva naturliga variationer en betydelse som vetenskapen är helt på det klara med att de inte har.
Vilket inte är samma sak som att vi inte påverkade innan 1950.
Frågan är inte om vi driver klimatet utan hur mycket. Där finns ingen enighet. Olika rapporter kommer fram till olika nivåer och spann på klimatkänsligheten och trenden verkar gå mot lägre klimatkänslighet, naturligt med bakgrund av att temperaturen inte stiger på det sätt en hög klimatkänslighet kräver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godowsky
Detta är ett logiskt felslut från din sida.
Ett till logiskt felslut.
Det behöver du förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godowsky
Ja, det pågår garanterat intellektuella cat-fights inom alla klimatvetenskapliga områden. Det betyder dock inte det du tycks tro.
Jag skummade igenom och tyckte det var en väldigt bra artikel. Hur du klarar av att koppla den till de olika fälten inom klimatforskning förstår jag dock inte.
För mig är det väldigt tydligt att mycket av klimatvetenskapen idag är en parallell vetenskap med självutnämnda experter och förtryck av åsikter, påståenden om exempelvis mer extremväder som inte har vetenskaplig täckning, personangrepp, massmedia som filtrerar information och annat. Alla ingredienser finns där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godowsky
Du menar de där IPCC-siffrorna 37-80 centimeter till 2100, som sedan reviderades upp till 50-120 cm (ta mina siffror med en nypa salt, jag drar dem från höften)? Jag är lite osäker på hur du menar att detta skulle vara osannolikt och baserat på övertolkade forskningsresultat? Vi har väl en havsnivåhöjning på 3-4 mm per år för tillfället? Så bara med nuvarande takt, förutsatt att den är statisk, så får vi 85*3 = 25,5 cm eller 85*4 = 34 cm till 2100.
Förutsatt att den är statisk så är det så. Hur det utvecklas vet ingen, men man måste vara väldigt tydlig med att påståenden som 100cm ökning av vattennivån här i Sverige bygger på scenarier med relativt låg sannolikhet, det kräver en temperaturutveckling utifrån en väldigt hög klimatkänslighet. Betänk att man även måste ta med landhöjningen, som idag innebär att havsnivån sjunker i stora delar av den svenska kusten. Det SMHI gör är på gränsen till ohederlighet när man informerar kommunaltjänstemän om att havnivåhöjningen vid våra kuster skulle vara 100cm per århundrade och inte talar om vilka förutsättningarna är för att detta skulle ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godowsky
Jag tror det är på detta sätt. Du vill så hemskt gärna och är så in i bängen säker på att din sida skall vinna. Därför hoppar du på alla tåg som finns som pekar på att havsnivåerna inte kommer höjas, haven inte alls kommer må dåligt, temperaturen inte alls kommer att stiga, isarna minsann växer och frodas och så vidare ad infinitum. Men de rön som du helhjärtat tycker är så förträffliga är alltid i det lägsta spannet. De är outliers. Därför tycker du att det är så otroligt korkat att det finns andra rön som är outliers på andra sidan. Du är säker på att klimatkänsligheten är 1C inkluderat feedbacks (eller kanske rentav mindre än 1C?), och du förfäras av den forskning som visar att den är 6C. Men faktum är att din position är lika osannolik som den andra, vilket du tycks missa. För oss som inte har något investerat i detta är det inget problem. Vi lyssnar till vad forskarna säger och för tillfället har de ett spann på ett par grader mellan dessa ytterligheter, och vi håller tummarna för att man snarast klarar av att ringa in känsligheten ytterligare. Skulle det dock visa sig att någon av fringe-anhängarna istället är korrekt (vilket enligt nuvarande kunskapsnivå anses osannolikt), och den istället är 1C så vore det kalas, eller att den är 6C så vore det katastrof.
Nu påstår jag inte det du påstår att jag påstår.
Det jag vänder mig emot är de alarmistiska claims som jag tycker saknar stöd i vetenskapen,
Jag har dock blivit mer mottaglig för skeptiska åsikter eftersom jag aktivt söker dem, de alarmistiska åsikterna behöver jag inte söka efter, de trycks ner i halsen på oss av massmedia. Det ligger i massmedias natur att alltid förmedla dåliga nyheter och inte de goda, men det ger oss en skev bild av verkligheten som jag tror skadar samhället.
Det jag anser är att klimatvetenskapen är mycket osäker, vilket tydligt bekräftas genom de formuleringar som görs i IPCC-rapporterna. I massmedia, miljörörelsen och bland vissa politiker omformas detta till tvärsäkerhet. Men det finns stor risk att den medicin som ordineras har betydligt värre biverkningar än de åkommor den är tänkt att kurera.
Vi riskerar slänga bort pengar på något som har ringa verkan medan viktiga saker för miljön bortprioriteras.