Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-22, 15:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs

Kommer att bli?
Är du synsk?
Nej, men jag lyssnar på vetenskapen, det borde du också göra. Ingen vinner på att låtsas vara enfaldig och okunnig. Fast jag är ju inte säker på att ni låtsas förstås.

Nu talas det om havsnivåhöjningar på uppemot en meter innan århundradets slut. Nyligen hörde jag att Amazonas regnskog har börjat torka ut, det skulle få förödande konsekvenser för en massa livsformer och klimatet. Vi kan förlora en stor del av mångfalden av växt- och djurliv. Livsmedelsförsörjningen hotas. Det är bara några exempel.
Citera
2014-11-22, 15:58
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, men jag lyssnar på vetenskapen, det borde du också göra. Ingen vinner på att låtsas vara enfaldig och okunnig. Fast jag är ju inte säker på att ni låtsas förstås.

Nu talas det om havsnivåhöjningar på uppemot en meter innan århundradets slut. Nyligen hörde jag att Amazonas regnskog har börjat torka ut, det skulle få förödande konsekvenser för en massa livsformer och klimatet. Vi kan förlora en stor del av mångfalden av växt- och djurliv. Livsmedelsförsörjningen hotas. Det är bara några exempel.

Har du några konkreta förslag på lösningar till dina domedagsprofetior eller går du bara omkring och skräms?
Citera
2014-11-22, 16:38
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
A3 hoppas jag (icke returpapper utgår jag ifrån)
Nä tyvärr, jag har en termomekanisk skrivare från 1980:talet, Papyrus B7% Alpha heter den. Den är inte konstruerad för att hantera papper i A-formatsystemet. De engelska ingenjörerna som byggde den hade tydligen sin egen standard. ES13-b45 Vissex Butoch 5, tror jag det heter (eller var det kanske deras postadress i Hamsterburshire?) Anyway, rullen är marginalhålmatad av ett kugghjul av plast bakom vänster sida. Utskrifterna är klassade som olaglig export av krigsmateriel och får inte återvinnas eller brännas eller ens läsas.

Om jag inte frankerar dem så kommer de dock i retur! Staten bjuder tydligen på att att posta saker till sig själv, MP-style.

Duger att skriva ut skit på i alla avfall. Fast jag har förstås en annan mycket rövbekvämare pappersrulle i ett litet rum i mitt hem som fyller det syftet. Men om du har en vänstergängad skruv med kalibern 19/31 tum, så vore det bra om du kunde lägga ut en annons om det på Blocket så jag kan bjuda på den, tack.

(Jag känner hur min nästa moderator-VARNING hänger och surrar i luften hära...)
Citera
2014-11-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Vilken tur att Newsmax inte var källan

Vad var det inte källa till? Jag kommenterade en länk till Newsmax och artikeln är väl ändå deras?
Citera
2014-11-22, 18:26
Medlem
Humanlife, du skrev, eller syftade i alla fall på, att haven har blivit varmare på grund av klimatförändring. Jag hörde en intervju med en marinbilog som kommenterade att Kattegatt och södra delen av Östersjön var några grader varmare i år jämfört med andra år. Det handlade om tillfälligheter sa han. Vattnet utanför Stockholm var bara någon halvgrad varmare än normalt för årstiden och längre norrut finns inga prover så vitt jag vet. Tror du, Humanlife, att det inte är tillfälligheter? Ser du framför dig ett varmt och exotiskt svenskt hav, med hajar och rockor och varmvattensköldpaddor? Eller hur menar du att Östersjön påverkas om det blir varmare?
Citera
2014-11-23, 01:57
Medlem
Citat:

Lyssnar på vetenskapen?
Du inhämtar information från tidningars löpsedlar, vilket har väldigt lite med vetenskap att göra.
Citera
2014-11-23, 09:33
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Om du hade varit intresserad av klimatfrågan, så hade du vetat att konsekvenserna av klimatförändringen kommer att bli omvälvande för en stor del av livet här.
Men du är tydligt ointresserad, så varför skriver du här? För att göra bort dig?

Jag börjar att tro att du inte är ett troll utan på riktigt mentalt handikappad..
Då vi har haft mycket större temperaturskillnader innan så tycker jag att du ska redogöra för oss
hur OMVÄLVADE det va för livet här?? Hur kan vi och djuren finnas på denna glob efter all skit som har hänt. Hur kan isbjörnarna finnas när Grönland faktiskt va grönt en gång i tiden? Borde inte alla ha drunknat eller dött av svält under MWP. Om!!!! OM!!!!!! havsnivån verkligen skulle höjas "uppemot" en meter inom 100 år så hade ingenting hänt förutom att ett gäng kartritare hade fått jobb.

Det kom in en 30m tsunami in både Japan och Thailand med omnejd och massor dog, hus förstördes och städer utplånades! Idag är allt som vanligt för vi precis som allt liv på denna planet så anpassar vi oss till verkligheten som den ser ut idag, inte som den kanske ser ut om 100 år enligt dina debunkade klimatmodeller! Jag vet inte om du tittade på Discovery om dom förödande skogsbränderna som händer ibland? Elden dödar allt och alla i sin väg, trots det så frodas livet i dessa skogar redan inom några dagar efter eldens död. Anpassning kallas det!!!

edit: svara mig hur Holland dess stenade invånare och alla jävla tulpaner finns kvar trots att landet ligger under havsnivån. Är det magi?
Senast redigerad av Dannelius 2014-11-23 kl. 09:40.
Citera
2014-11-23, 10:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Humanlife, du skrev, eller syftade i alla fall på, att haven har blivit varmare på grund av klimatförändring. Jag hörde en intervju med en marinbilog som kommenterade att Kattegatt och södra delen av Östersjön var några grader varmare i år jämfört med andra år. Det handlade om tillfälligheter sa han. Vattnet utanför Stockholm var bara någon halvgrad varmare än normalt för årstiden och längre norrut finns inga prover så vitt jag vet. Tror du, Humanlife, att det inte är tillfälligheter? Ser du framför dig ett varmt och exotiskt svenskt hav, med hajar och rockor och varmvattensköldpaddor? Eller hur menar du att Östersjön påverkas om det blir varmare?
Nej, jag tror inte att de varmare haven är tillfälligheter. Däremot är det förstås svårt att sia om vilka konsekvenser det får. Hur påverkas växt- och djurliv på sikt?
Experter säger att uppvärmningen går för fort för att alla skall hinna anpassa sig. Och vi har redan exempel på djur som drar sig norrut, vår vanliga räv, rödräven. Den verkar inte gilla värmen och har börjat flytta in i fjällvärlden. Där hotar den fjällräven, som redan innan minskade i population. Nu har den alltså fått ett hot till.
Sådant här kommer att bli vanligt både på land och i hav.
Citera
2014-11-23, 10:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Lyssnar på vetenskapen?
Du inhämtar information från tidningars löpsedlar, vilket har väldigt lite med vetenskap att göra.

Det finns utmärkta tv-program, som Vetenskapens värld, Planetens gränser mm, mm, som återkommande handlar om klimatförändringen. Och med internet är det lätt att hitta vetenskapliga artiklar och mätdata.
Jag har förstått att du skyr aktuell mätdata, uppvärmningen fortsätter, fast du bett till högre makter att det skall bli kallare. Det är nu du skall medge att du haft fel hela tiden!
Citera
2014-11-23, 10:30
Medlem
Citat:
Det finns utmärkta tv-program, som Vetenskapens värld, Planetens gränser mm, mm, som återkommande handlar om klimatförändringen. Och med internet är det lätt att hitta vetenskapliga artiklar och mätdata.
Jag har förstått att du skyr aktuell mätdata, uppvärmningen fortsätter, fast du bett till högre makter att det skall bli kallare. Det är nu du skall medge att du haft fel hela tiden!
Nej jag ber inte att det ska bli kallare. Det var det man var rädd för på 70-talet och hade man haft rätt i sina farhågor, så hade vi haft verkliga problem.
Din övertygelse att vi nu har en kraftig uppvärmning närs enbart av att du ständigt upprepar detta, något annat stöd för detta kan du inte hitta. Det gör ditt påstående att jag skyr mätdata löjligt.
Här har du mätdata angående ditt tidigare påstående:
http://ber.parawag.net/images/Amazonia_Annual_precipitation_1920-2009.jpg
Citera
2014-11-23, 14:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Nej jag ber inte att det ska bli kallare. Det var det man var rädd för på 70-talet och hade man haft rätt i sina farhågor, så hade vi haft verkliga problem.
Din övertygelse att vi nu har en kraftig uppvärmning närs enbart av att du ständigt upprepar detta, något annat stöd för detta kan du inte hitta. Det gör ditt påstående att jag skyr mätdata löjligt.
Här har du mätdata angående ditt tidigare påstående:
http://ber.parawag.net/images/Amazonia_Annual_precipitation_1920-2009.jpg
Jag hittar inget mätdata. Får du verkligen ut något av den där sidan?
Citera
2014-11-23, 17:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag hittar inget mätdata. Får du verkligen ut något av den där sidan?

Texten på startsidan förklarar allt…

ber.parawag.net

mvh/Bo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in