Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Så nära sanningen du är och ändå så avskärmad. Vad exakt skiljer rasbiologin från klimatvetenskapen, enligt din lära, förutom tid?

Att den senare har sin grund i fysiska lagar och stöds av observationer, den första saknade vetenskaplig grund.
Citera
2014-11-22, 00:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Att den senare har sin grund i fysiska lagar och stöds av observationer, den första saknade vetenskaplig grund.
Den senare baseras på klimatmodeller menar du väl.

Vilka fysiska lagar och observationer menar du annars vara stöd för AGW eller CAGW? Du lika väl som jag som har hängt i tråden länge vet att underlaget är, minst sagt, ifrågasatt. Stödet för påståendet om klimatförändringar nu är på intet sätt starkare än stödet för rasbiologin på 20 - 60-talet i Sverige. Forskningsläget skiljer sig inte heller nämnvärt, annat än i backspegeln...
Citera
2014-11-22, 00:20
Medlem
Citat:
Den senare baseras på klimatmodeller menar du väl.

Vilka fysiska lagar och observationer menar du annars vara stöd för AGW eller CAGW? Du lika väl som jag som har hängt i tråden länge vet att underlaget är, minst sagt, ifrågasatt. Stödet för påståendet om klimatförändringar nu är på intet sätt starkare än stödet för rasbiologin på 20 - 60-talet i Sverige. Forskningsläget skiljer sig inte heller nämnvärt, annat än i backspegeln...

Klimatvetenskap var det vi pratade om alldeles nyss, nu har det blivit CAGW plötsligt, hur gick det till? Om vi håller oss till AGW, ifrågasatt? Inom vissa kretsar ja, inom vetenskapen, knappt.
Citera
2014-11-22, 00:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Klimatvetenskap var det vi pratade om alldeles nyss, nu har det blivit CAGW plötsligt, hur gick det till? Om vi håller oss till AGW, ifrågasatt? Inom vissa kretsar ja, inom vetenskapen, knappt.
Alla läskunniga ser att jag gett dig möjligheten att svara på CAGV eller AGV valfritt utifrån dina preferenser och att du väljer att väljer att ducka.

Har du möjligen lust att på ett mer vetenskapligt vis beskriva skillnaden mellan rasbiologi och klimatvetenskap? FYI så hade rasbiologin också stöd i teori och observationer.

Vad skiljer rasbiologi från klimathoteri?
Citera
2014-11-22, 00:52
Medlem
Citat:
Alla läskunniga ser att jag gett dig möjligheten att svara på CAGV eller AGV valfritt utifrån dina preferenser och att du väljer att väljer att ducka.

Har du möjligen lust att på ett mer vetenskapligt vis beskriva skillnaden mellan rasbiologi och klimatvetenskap? FYI så hade rasbiologin också stöd i teori och observationer.

Vad skiljer rasbiologi från klimathoteri?

Ingen aning, jag pratar inte om "klimathoteri", vad det nu är. Men som du förhoppningsvis känner till är det bortom tvivel klargjort, via observationer och replicerbara experiment, att koldioxid och vissa andra gaser, är växthusgaser. Det är även klarlagt att dessa gaser är det som ger den växthuseffekt vi har att tacka för det klimat vi upplever. Detta är grunden till den moderna klimatvetenskapen, någon sådan grund hade aldrig rasbiologin.
Citera
2014-11-22, 01:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ingen aning, jag pratar inte om "klimathoteri", vad det nu är. Men som du förhoppningsvis känner till är det bortom tvivel klargjort, via observationer och replicerbara experiment, att koldioxid och vissa andra gaser, är växthusgaser. Det är även klarlagt att dessa gaser är det som ger den växthuseffekt vi har att tacka för det klimat vi upplever. Detta är grunden till den moderna klimatvetenskapen, någon sådan grund hade aldrig rasbiologin.
Det var under rasbiologins era genom verifierade undersökningar klargjort bortom all tvivel att ex resadefolk hade sämre genetisk arvsmassa än ursprungssvenskar. "Vetenskapen" var settled. "Alla" ansåg att detta var rimligt och protesterna var få.

Åter igen, hur skiljer sig klimatvetenskapen från rasbiologin på 20 - 60-talet?
Citera
2014-11-22, 01:33
Medlem
Citat:
Det var under rasbiologins era genom verifierade undersökningar klargjort bortom all tvivel att ex resadefolk hade sämre genetisk arvsmassa än ursprungssvenskar. "Vetenskapen" var settled. "Alla" ansåg att detta var rimligt och protesterna var få.

Åter igen, hur skiljer sig klimatvetenskapen från rasbiologin på 20 - 60-talet?

Om du inte kan se skillnaden på fysiken som ligger till grund får gasers egenskaper i atmosfären och luddiga teorier om vissa rasers överlägsenhet mot andra så kommer vi nog inte så mycket längre.
Citera
2014-11-22, 10:57
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Om du inte kan se skillnaden på fysiken som ligger till grund får gasers egenskaper i atmosfären och luddiga teorier om vissa rasers överlägsenhet mot andra så kommer vi nog inte så mycket längre.
Ja men naturliga variationer har orsakat både kallare och varmare väder i historien. Så gasers egenskaper i atmosfären (i alla fall dom vi släpper ut) ser inte ut att bidra med så mycket mer än att det blir lite lite varmare vilket ju är bra ur alla synpunkter. Eller föredrar ni dårar en ny istid?
Citera
2014-11-22, 11:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Ja men naturliga variationer har orsakat både kallare och varmare väder i historien. Så gasers egenskaper i atmosfären (i alla fall dom vi släpper ut) ser inte ut att bidra med så mycket mer än att det blir lite lite varmare vilket ju är bra ur alla synpunkter. Eller föredrar ni dårar en ny istid?
Om du hade varit intresserad av klimatfrågan, så hade du vetat att konsekvenserna av klimatförändringen kommer att bli omvälvande för en stor del av livet här.
Men du är tydligt ointresserad, så varför skriver du här? För att göra bort dig?
Citera
2014-11-22, 11:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Jag har inte läst hela tråden (så klart) men jag tänkte slänga ur mig några funderingar som det är fritt fram att svara på om man vill det.

Mitt "problem" är att jag är en skeptiker när det gäller det mesta. Det har resulterat i att jag förkastat t ex religion, men jag är också mycket misstänksam när det gäller rekommendationer från statligt håll. Det kan gälla kostråd eller farorna med narkotika. Det känns också som att jag i stort har rätt när jag är skeptisk eftersom både kostråd och farorna med narkotika är helt överdrivna, och personerna som står bakom dessa råd har en egen agenda som går ut på att överdriva så mycket som möjligt för att positionera sig i statsapparaten. Är man anställd på en myndighet som informerar om hur man bör äta så kan man ju knappast gå ut och säga att det inte spelar så stor roll så länge man inte äter för mycket.

Min naturliga reaktion till "klimathotet" är alltså att det i stor utsträckning handlar om överdrifter från personer som vill flytta fram sina positioner. Jag tror också att man är helt fastlåst i sina åsikter och kommer att bibehålla dessa även om ny forskning skulle tyder på att det behöver omvärderas. Jag tvivlar också rent allmänt på vår förmåga att bygga modeller som förutspår framtiden i ett komplext system som klimatet. Jag upplever det som samma typ av pseudovetenskap som modeller inom nationalekonomi. Jag litar helt enkelt inte på forskarnas objektivitet, och även om forskarna skulle vara objektiva så kommer budskapet att förvrängas när det når oss vanliga medborgare; "det kan vara så här" ändras till "det ÄR så här" på vägen. Jag är dessutom övertygad om att forskningen är väldigt politiskt styrd inom detta område och att det gäller att "tycka rätt" för att få anslag till sin forskning.

Samtidigt ska det ju erkännas att det likväl kan vara så att det faktiskt finns ett problem och att mina förutfattade meningar är helt fel. Problemet är att det inte känns som det finns något sätt för mig att ta reda på hur det faktiskt ligger till.
Det är bra att du är skeptisk, tro inte för en sekund att det är fel! Vi dränks dagligen av information, reklam och propaganda och gränserna däremellan har blivit allt mer suddiga. Hur skall vi kunna veta vad som går att lita på i dagens förvirrade värld? För de som är unga idag, måste det vara väldigt svårt, svårare än någonsin.
När jag gick i skolan, det var längesedan, fick vi lära oss kritiskt granskande. Det var väldigt nyttigt och det har jag alltid haft användning för.

Vi har faktiskt ett utmärkt instrument för att veta vad som är rätt och vad som är fel och det är våra sinnen. Man kollar om ett påstående stämmer med egna och andras erfarenheter och observationer.
Underskatta inte dina sinnen! Det är tyvärr alltför många som gör det idag, just pga massan av intryck våra hjärnor utsätts för. Men det är ändå där man hittar sanningen. Förvisso tolkar vi världen på olika sätt, men det finns ändå en verklighet som är begriplig och mer sann.

Klimatfrågan är ju helt klart en sådan fråga där observationer av klimatförändringen är väldigt tydlig. Runtom i världen är tecknen tydliga och stämmer överens med vetenskapen. Grundläggande fakta går att förstå även om man inte har högre utbildning.

De s k skeptikerna i klimatfrågan sprider felaktig information och låtsas att frågeställningen är mer komplicerad än den är. Forskarvärlden är i stort sett överens om att våra utsläpp är den främsta orsaken till klimatförändringen. De s k skeptikerna låtsas att det är annorlunda. De riktar t ex in sig på detaljer, som de framför som avgörande, trots att de inte är det. Klimatsystemet är förvisso mycket komplicerat och mycket är okänt när man rör sig på en detaljerad nivå. Men grundläggande fakta påverkas sällan av det.
Orsaken till att de s k skeptikerna är så envisa är att olje- och bilindustrin betalar stora pengar till lobbyorganisationer och t o m forskare för att motarbeta den seriösa klimatforskningen. Deras syfte är förstås rent ekonomiska, de vill fortsätta tjäna pengar på oljan och de betalar folk för att sprida oseriös information och lögner.
Senast redigerad av humanlife 2014-11-22 kl. 12:06.
Citera
2014-11-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Disclaimer: Jag har inte verifierat dina påståenden, utan utgår ifrån att du återger dem på ett korrekt sätt.

Såklart inte. Naturliga variationer finns alltid. Exempelvis kan det ju vara så att föregående 1,5 decennium har haft en kraftigt negativ underliggande temperaturpåverkan? Det som en enig forskarvärld vet idag är att vår tillförsel av energi i klimatsystemet drivit den globala temperaturen uppåt jämfört med om utsläppen varit på en nivå pre indrev. Det du/ni vill göra är att tillskriva naturliga variationer en betydelse som vetenskapen är helt på det klara med att de inte har.

Vilket inte är samma sak som att vi inte påverkade innan 1950.

Frågan är inte om vi driver klimatet utan hur mycket. Där finns ingen enighet. Olika rapporter kommer fram till olika nivåer och spann på klimatkänsligheten och trenden verkar gå mot lägre klimatkänslighet, naturligt med bakgrund av att temperaturen inte stiger på det sätt en hög klimatkänslighet kräver.

Citat:

Detta är ett logiskt felslut från din sida.

Ett till logiskt felslut.
Det behöver du förklara.

Citat:
Ja, det pågår garanterat intellektuella cat-fights inom alla klimatvetenskapliga områden. Det betyder dock inte det du tycks tro.

Jag skummade igenom och tyckte det var en väldigt bra artikel. Hur du klarar av att koppla den till de olika fälten inom klimatforskning förstår jag dock inte.
För mig är det väldigt tydligt att mycket av klimatvetenskapen idag är en parallell vetenskap med självutnämnda experter och förtryck av åsikter, påståenden om exempelvis mer extremväder som inte har vetenskaplig täckning, personangrepp, massmedia som filtrerar information och annat. Alla ingredienser finns där.

Citat:
Du menar de där IPCC-siffrorna 37-80 centimeter till 2100, som sedan reviderades upp till 50-120 cm (ta mina siffror med en nypa salt, jag drar dem från höften)? Jag är lite osäker på hur du menar att detta skulle vara osannolikt och baserat på övertolkade forskningsresultat? Vi har väl en havsnivåhöjning på 3-4 mm per år för tillfället? Så bara med nuvarande takt, förutsatt att den är statisk, så får vi 85*3 = 25,5 cm eller 85*4 = 34 cm till 2100.
Förutsatt att den är statisk så är det så. Hur det utvecklas vet ingen, men man måste vara väldigt tydlig med att påståenden som 100cm ökning av vattennivån här i Sverige bygger på scenarier med relativt låg sannolikhet, det kräver en temperaturutveckling utifrån en väldigt hög klimatkänslighet. Betänk att man även måste ta med landhöjningen, som idag innebär att havsnivån sjunker i stora delar av den svenska kusten. Det SMHI gör är på gränsen till ohederlighet när man informerar kommunaltjänstemän om att havnivåhöjningen vid våra kuster skulle vara 100cm per århundrade och inte talar om vilka förutsättningarna är för att detta skulle ske.

Citat:

Jag tror det är på detta sätt. Du vill så hemskt gärna och är så in i bängen säker på att din sida skall vinna. Därför hoppar du på alla tåg som finns som pekar på att havsnivåerna inte kommer höjas, haven inte alls kommer må dåligt, temperaturen inte alls kommer att stiga, isarna minsann växer och frodas och så vidare ad infinitum. Men de rön som du helhjärtat tycker är så förträffliga är alltid i det lägsta spannet. De är outliers. Därför tycker du att det är så otroligt korkat att det finns andra rön som är outliers på andra sidan. Du är säker på att klimatkänsligheten är 1C inkluderat feedbacks (eller kanske rentav mindre än 1C?), och du förfäras av den forskning som visar att den är 6C. Men faktum är att din position är lika osannolik som den andra, vilket du tycks missa. För oss som inte har något investerat i detta är det inget problem. Vi lyssnar till vad forskarna säger och för tillfället har de ett spann på ett par grader mellan dessa ytterligheter, och vi håller tummarna för att man snarast klarar av att ringa in känsligheten ytterligare. Skulle det dock visa sig att någon av fringe-anhängarna istället är korrekt (vilket enligt nuvarande kunskapsnivå anses osannolikt), och den istället är 1C så vore det kalas, eller att den är 6C så vore det katastrof.
Nu påstår jag inte det du påstår att jag påstår.
Det jag vänder mig emot är de alarmistiska claims som jag tycker saknar stöd i vetenskapen,
Jag har dock blivit mer mottaglig för skeptiska åsikter eftersom jag aktivt söker dem, de alarmistiska åsikterna behöver jag inte söka efter, de trycks ner i halsen på oss av massmedia. Det ligger i massmedias natur att alltid förmedla dåliga nyheter och inte de goda, men det ger oss en skev bild av verkligheten som jag tror skadar samhället.
Det jag anser är att klimatvetenskapen är mycket osäker, vilket tydligt bekräftas genom de formuleringar som görs i IPCC-rapporterna. I massmedia, miljörörelsen och bland vissa politiker omformas detta till tvärsäkerhet. Men det finns stor risk att den medicin som ordineras har betydligt värre biverkningar än de åkommor den är tänkt att kurera.
Vi riskerar slänga bort pengar på något som har ringa verkan medan viktiga saker för miljön bortprioriteras.
Citera
2014-11-22, 15:17
Medlem
Citat:
Newsmax, fantastisk källa till vetenskapliga nyheter Om det nu skulle vara så att solen har börjat påverka klimatet kraftigt negativt (kallare) måste ju någon annan faktor, som den mänskliga förslagsvis, vara ännu starkare eftersom vi just nu upplever ett av de varmaste åren sedan mätningarna startade. Menar du kanske att mänsklig påverkan underskattats?

Vilken tur att Newsmax inte var källan

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om du hade varit intresserad av klimatfrågan, så hade du vetat att konsekvenserna av klimatförändringen kommer att bli omvälvande för en stor del av livet här.
Men du är tydligt ointresserad, så varför skriver du här? För att göra bort dig?

Kommer att bli?
Är du synsk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in