Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Jag ser att polletten inte trillar ner.
En analogi som kanske kan hjälpa dig lite på traven.
Du åker från Stockholm till Uppsala med bil kl 19 en onsdagkväll. Du vet sträckan och hastighetsbegränsningarna på de olika sträckorna. Vidare vet du att bilen är i OK skick och inga vägarbeten hindrar dig och chansen för olyckor är relativt liten. Hur gör du för att beräkna din ankomsttid? Jo, du använder din kunskap och gör ett estimat. Kan vi med säkerhet veta att så kommer bli fallet? Självklart inte. Allt mellan himmel och jord kan hända på din resa till Uppsala. Och följaktligen är de som är vana att resa denna sträcka, och som har verkligt god kännedom om de olika variablerna, väldigt duktiga på att göra en vettig uppskattning.
Är du med mig så långt?
Följaktligen blir din fråga om ett specifikt årtal då Maldiverna står under vatten väldigt dum. Varför fråga mig det? Det är lika lämpligt som att fråga ett spädbarn om en aktieanalys. Vad tror du att du skall uppnå, och inte minst, hur ser du att din frågeställning har någon som helst relevans?
Gå och läs en bok vettja.
Jag har tänkt det länge, men nu måste det faktiskt sägas...
Godowsky måste vara ett troll!
I post efter post vägrar du hårdnackat att ta till dig det andra faktiskt skriver. Därtill har du en uppenbar oförmåga att identifiera ironi. Antingen är du oförmögen till läsförståelse och sociala signaler, eller så är du ett troll.
Men för att underlätta lite för dig då, i det fall du inte är ett troll utan besitter ovannämnda brister, ska jag förklara:
Om jag skall resa till Uppsala en onsdagskväll kl 19, vet jag av erfarenhet och genom ex eniro att det bör ta xx:xx (timmar:minuter). Självklart kan saker inträffa vilket gör att jag antar att resan kan gå aningen snabbare eller, ta aningen till ganska lång tid mer i anspråk. I mitt av erfarenhet och kunskapsinsamlande estimat av tidsåtgången för resan räknar jag med alla dessa variabler och anger en ungefärlig restid på YY:YY (timmar:minuter).
Det jag nu ber dig och andra alarmister om är det estimerade årtalet när Maldiverna står under vatten. På det estimerade årtalet ger jag en rabatt på 10 år åt båda håll. Dvs om du säger att det bör ske 2035 så får du rätt om det sker inom tidsintervallet 2025 - 2045.
Jag är, som alla utom du förstått, inte ute efter ett specifikt årtal då det sker, utan en bred tidsintervall inom vilken denna katastrof kommer att inträffa.
Fö, angående relevans var det just det jag påpekade i inlägg
#5720. Men för att uppfatta den nyansen krävs som sagt egenskaper du tycks sakna.