2014-11-10, 10:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Guid kommer att höra av sig till dig, när det är dags för dig att söka Hans hjälp. Det kan du vara helt säker på! Om inte i detta liv, då i din nästa. När du kommer i en situation, där ingen annan kan eller vill hjälpa dig. Han visar sig för de som söker Honom, inte för de som tror sig veta att Han inte finns eller skriker efter "bevis". Din existens är bevis nog. Titta på videon jag har postat.

Precis som han hjälpte judarna i koncentrationslägren. Dvs inte alls. Hur många miljoner stackare bad till gud förgäves?
Citera
2014-11-10, 10:49
Medlem
ArnoldStrutss avatar
Det går inte att bevisa eller motbevisa guds existens. Oavsett om gud finns eller ej så påverkar det oss inte för oavsett svaret så är det definitivt. Världen kommer befinna sig i samma stadie som den alltid gjort med eller utan gud. Till slut imploderar universum och då blir vi ju verkligen ett på riktigt!
Citera
2014-11-10, 10:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Haha ok schysst! Vi landar på samma plattform nu. Big Bang och punkter i universum är din subjektiva definition på ordet Gud! En strikt vetenskaplig inriktning.
Ett annat intressant spår är hur "Gud" använts och används i nutid, hur Gud förhåller sig till olika grupperingar i världen och samspelet mellan religion, stater och människor emellan.

Det är här allting kraschar. Jag är fullt med på den vetenskapliga inriktningen, jag hävdar också att medvetandet föregår materien och jag är fullt och fast övertygad om den andliga världen pg av egna och närståendes erfarenheter.
Men.
Varför blanda in ett ord som är så nedlusat med konnotationer som "gud"? Så fort man använder det ordet så dyker religionens version upp; en personlig gud som har åsikter om allt och som styr och ställer och straffar och belönar. Vilket naturligtvis inte är vad du är ute efter. Eller?
Citera
2014-11-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
"Underliggnde" medvetande? Medvetande är till och med allt som finns - detta fakt hör nästan till allmänbildning! Hela vår fysiska värld, materia, är en illusion, redan Platon visste det! Du själv är medvetande, därför att din själ och medvetande är samma sak. När kroppen dör, fortsätter ditt medvetande (själen) att leva. Otaliga nära dödens rapporter har bekräftat detta för länge sedan. Läs böcker av Elisabeth Kübler-Ross, en sweizisk läkare som jobbade på en klinik i USA och intervjuat människor där. Hennes böcker (originalspråket tyska) är kända i hela världen. "Der Tod und das Leben danach", t.ex. Flera är översatta till svenska, men kanske har en annan titel.

Allmänbildning?

Men då är det väl bara att lägga fram bevisen för den teorin här då.
Citera
2014-11-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Haha ok schysst! Vi landar på samma plattform nu. Big Bang och punkter i universum är din subjektiva definition på ordet Gud! En strikt vetenskaplig inriktning.
Ett annat intressant spår är hur "Gud" använts och används i nutid, hur Gud förhåller sig till olika grupperingar i världen och samspelet mellan religion, stater och människor emellan.

Jag är dock inte helt såld på idén än, jag förstår ju hur du tänker, men jag är rätt svårflörtad när det gäller Gud och religion. Om nu allting sammanfattas i singulariteten (såväl dåtid som framtid) så är det ju inte bara de positiva aspekterna det handlar om, utan även de negativa, som all ondska och lidande som någonsin funnits och kommer att finnas? All intelligens från allt intelligent liv sammanfattas i singulariteten, vilket innebär att även alla känslor också borde sammanfattas? Känns som en enda stor sörja av lidande i så fall. Hur tänker du kring detta?

Samtidigt, om man erkänner denna teori fullt ut, så måste man ju även erkänna att det inte är Gud som står högst upp i hierarkin, utan snarare fysiken som gör Guds existens möjlig från första början, är du med på det? Anammar man en strikt vetenskaplig riktning som du skriver, så funkar ju inte bara förklaringen att "Gud alltid har funnits", utan man måste ju även förklara hur Gud faktiskt kan det, och då är väl fysiken svaret på det? Det är de fysiska lagarna som ger upphov till singulariteten från första början, eller hur?
Senast redigerad av Feru 2014-11-10 kl. 12:29.
Citera
2014-11-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kan du sammanfatta TS så att trådens läsare inte behöver läsa en lång wall of text på usel svenska? Vilka är frågeställningarna t.ex?

Förövrigt: Ingen påstår sig kunna motbevisa Gud. Bevisbördan ligger dock på teisterna, så det spelar ingen roll.

Varför åligger det teisterna att bevisa? I all vetenskaplig forskning ställs ju hypoteser och beslutas om sannolikheter beroende på hur motbevisningen av hypotesen ter sig. Alla vetenskapliga "sanningar" är dynamiska. Vad finns som absolut sanning egentligen? Axiom finns väl (numera) inte ens inom matematiken?
Citera
2014-11-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag är dock inte helt såld på idén än, jag förstår ju hur du tänker, men jag är rätt svårflörtad när det gäller Gud och religion. Om nu allting sammanfattas i singulariteten (såväl dåtid som framtid) så är det ju inte bara de positiva aspekterna det handlar om, utan även de negativa, som all ondska och lidande som någonsin funnits och kommer att finnas? All intelligens från allt intelligent liv sammanfattas i singulariteten, vilket innebär att även alla känslor också borde sammanfattas? Känns som en enda stor sörja av lidande i så fall. Hur tänker du kring detta?

Samtidigt, om man erkänner denna teori fullt ut, så måste man ju även erkänna att det inte är Gud som står högst upp i hierarkin, utan snarare fysiken som gör Guds existens möjlig från första början, är du med på det? Anammar man en strikt vetenskaplig riktning som du skriver, så funkar ju inte bara förklaringen att "Gud alltid har funnits", utan man måste ju även förklara hur Gud faktiskt kan det, och då är väl fysiken svaret på det? Det är de fysiska lagarna som ger upphov till singulariteten från första början, eller hur?

Som jag ser det är det just "teodicéproblemet, som är så svår att förena med tanken på en god och allsmäktig Gud. Här kommer skapelseberättelsen, som metafor, in i mitt tänkande. "Om hon Eva bara inte ätit av det där äpplet..." Om vi betänker jordens föstörelse genom allt fabriker och teknologi framställt jfr luftens, jordens och havens nedsmutsning och förgiftning. Har då kunskap och vetenskap gagnat världen med dess människor och allt annat levande?
Citera
2014-11-10, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Varför åligger det teisterna att bevisa?
För dom som kommer med ett påstående. Bevisbördan hamnar således på dem?

Samma gäller för enhörningar och annat knytt. Dessa existerar inte tills dess att motsatsen är bevisad. Påstår man motsatsen, så har man bevisbördan på sig.
Citera
2014-11-10, 13:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Varför åligger det teisterna att bevisa? I all vetenskaplig forskning ställs ju hypoteser och beslutas om sannolikheter beroende på hur motbevisningen av hypotesen ter sig. Alla vetenskapliga "sanningar" är dynamiska. Vad finns som absolut sanning egentligen? Axiom finns väl (numera) inte ens inom matematiken?
I all vetenskaplig forskning används den vetenskapliga metoden, där falsifierbarhet är ett krav för att det ska kallas vetenskap. Är teorin man försöker förklara/bevisa inte falsifierbar, är den ointressant och värdelös.

Är Gud falsifierbar, och i sådana fall, vad skulle falsifiera Gud? Jämför t.ex med gravitationsteorin som skulle falsifieras om massa attraherades till annan massa med någon annan kraft än F= (G*m1*m2/r^2) Eller med evolutionsteorin som skulle falsifieras om man upptäckte inomjordiskt liv som inte delar DNA med någon annan organism här på jorden.

Varför det åligger teisterna att bevisa existensen? För det är de som påstår att han existerar. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2014-11-10 kl. 13:33.
Citera
2014-11-10, 14:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mina personliga erfarenheter i frågan är naturligtvis anekdotiska, och kan inte bevisa något,

Så vad menar du i så fall med att du har "svaret" (på 'gud') och hur kommer "bevis" (för eller emot 'gud') öht in i bilden?
Citera
2014-11-10, 14:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Förövrigt: Ingen påstår sig kunna motbevisa Gud. Bevisbördan ligger dock på teisterna, så det spelar ingen roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Har du läst Koranen?

Koranen är ju som sagt rationellt motbevisad.
Citera
2014-11-10, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Sedan så är det oerhört korkat att frånsäga sig all form av argumentation och diskussion genom att påtvinga motparten en så kallad bevisbörda. Hade religion och Gudatro varit ett modernt påfund så förstår jag att man kan uppfatta det som att bevisbördan ligger i den dyrkandes händer. Men nu talar vi om något som är djupt förankrat i samhälls- och människokroppen sedan urminnes tider, på alla möjliga plan. Och med tanke på hur länge diskussionen har pågått och hur många liv som har ämnat att "lösa gåtan", från båda sidor - så finner jag det olustigt att påvisa någon en bevisbörda.

Visserligen är det för debatt-taktisk att försöka jonglere med bevisbörda-placeringen, men å andra sidan upphävs den inte heller av argumentum ad populum eller ett ämnes långlivethet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in