2011-04-16, 18:32
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Den filmen om rödluva och de 7 dvärgarna var mer sannolik.

Rent logisk kan Rödluvan och de 7 dvärgarna existerat och vi kan oxo inte bevisa att drakar inte funnits. Men vi kan genom ett erfarenhet mässigt resonemang komma fram till att de är mera sannolikt att att Rödluvan och de 7 dvärgarna existerat (eller existerar). Hur då?

Jo...
De flesta av oss har sett dvärgar, och även om få har sett 7 dvärgar samtidig så tror jag att alla är ense om att det borde finnas minst 7 dvärgar på jorden.
Tjejer med röda huvudbonader borde de flesta ha sett.
Kvinnor är inte normalt så attraherade av dvärgar ...men 7 karlar kan göra mycke nytta så summa summarum... Rödluvan och de 7 dvärgarna är verkligen inte omöjligt

Men drakar... det borde väll vara lätt att bevisa/argumentera att de inte kan finnas.

Personligen tycker jag att det på samma sätt det känns lättare att "bevisa" att gud inte existerar.
...men det är svårare att bevisa att Jesus Kristus inte skulle ha funnits.

Dock att Jesus Kristus skulle vara guds son är svårt att tro och på samma sätt att Muhammed bara svamlade om gud efter att han trott han träffade honom (eller djävulen???)
Därför att det resonemangs mässigt verkar vara omöjligt med en god gud (se tidigare i tråden)

... men hur skall man kunna resonera bort oxo den onda guden?
Citera
2011-04-16, 19:45
Medlem
Citat:
Och vad rör det en hedning

För att en del av mina släktningar drabbats av Jv:s irrläror...det kan ju vara anledning nog! Den skada som denna sekt ställer till med sin uteslutningspolicy gör att den borde förbjudas. Finns andra liknande extrema sekter som gör samma sak till skillnad från mer normala kristna trosriktningar...

Men allt detta är nog lite för svårt för smedjan att begripa!
Citera
2011-04-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
För att en del av mina släktningar drabbats av Jv:s irrläror...det kan ju vara anledning nog! Den skada som denna sekt ställer till med sin uteslutningspolicy gör att den borde förbjudas. Finns andra liknande extrema sekter som gör samma sak till skillnad från mer normala kristna trosriktningar...

Men allt detta är nog lite för svårt för smedjan att begripa!

Jag förstår att även hedningar känner av allvaret i tiden.
Citera
2011-04-16, 22:55
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Jag förstår att även hedningar känner av allvaret i tiden.

Vet du ens vad "hedning" betyder? Du kanske borde kolla upp det innan du använder det!
Citera
2011-04-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Vet du ens vad "hedning" betyder? Du kanske borde kolla upp det innan du använder det!

I biblisk bemärkelse är det alla som inte är judar.
Citera
2011-04-16, 22:59
Medlem
174563s avatar
Hmm en sak jag har tänkt och stört mig på är följande

Det har mer med himlen att göra men hursomhelst.

När man dör och kommer till himlen vill man ju återförenas med ens älskade, t.ex. ens föräldrar, de vill återförenas med deras barn. Men det vill ju deras föräldrar också, samt deras och deras och deras och deras. Det fortsätter hela tiden och tar aldrig stop. Att alla dessa skall återförenas är inte lgosiskt, det är omöjligt.
Citera
2011-04-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 174563
Hmm en sak jag har tänkt och stört mig på är följande

Det har mer med himlen att göra men hursomhelst.

När man dör och kommer till himlen vill man ju återförenas med ens älskade, t.ex. ens föräldrar, de vill återförenas med deras barn. Men det vill ju deras föräldrar också, samt deras och deras och deras och deras. Det fortsätter hela tiden och tar aldrig stop. Att alla dessa skall återförenas är inte lgosiskt, det är omöjligt.

Varför är det omöjligt?
Citera
2011-04-16, 23:11
Medlem
174563s avatar
Citat:
Varför är det omöjligt?
Med tanke på hur långt bak ens familjeträd går, du behöver enormt mycket utrymme och tid för att alla ska kunna mötas.
Citera
2011-04-16, 23:23
Medlem
Citat:
Med tanke på hur långt bak ens familjeträd går, du behöver enormt mycket utrymme och tid för att alla ska kunna mötas.

Vad begränsar utrymmet?
Citera
2011-04-16, 23:34
Medlem
174563s avatar
Citat:
Vad begränsar utrymmet?
Nja det är inte själva utrymmet i sig som är problemet, det är väl att alla ska vara i det utrymmet, kan bli väldigt häktiskt ochs stressfullt med alla där på samma gång.
Citera
2011-04-17, 00:01
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Nja det är inte själva utrymmet i sig som är problemet, det är väl att alla ska vara i det utrymmet, kan bli väldigt häktiskt ochs stressfullt med alla där på samma gång.

Går lite off topic här men men...

Ponera: jag dör imorgon, passerar kvalitetskontrollen och blir insläppt i himmelriket. Väl där får jag reda på att brevbäraren är min riktiga pappa och trädgårdmästaren är far till det jag trodde var mina barn.

Kommer jag att ta detta med ett leende eller kan man vara bitter i himlen?
Citera
2011-04-17, 00:41
Medlem
Ryalnotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesmondHumes
Jag tror på ödet. Men jag är ateist. För mig finns det ingen gud som styr. Jag tror på vetenskapen, men gillar konceptet av det mysteriska vi inte vet. Därför tror jag att allt som händer här på jorden och i universum är förbestämt. Universum har ett sätt att kurskorrigera så att allting finner balans. Om allting bara var random så skulle det inte finnas någon struktur.

Så för att summera. Det finns inget högre väsen för mig, utan ödet i sig. Man kan kalkylera och beräkna ödet hur man vill, men det finns inga direkta equationer för det än. Ödet skapar balans i allting så att inget tippar över. Djur äter mindre djur, växter behöver vatten och solljus för att leva osv osv
.

Detta stämmer ju till viss del men tror du bara ersätter ordet chans med öde. Inget händer helt "random" det händer som en effekt av chans, chans är en gravt underskattad faktor som styr i princip allt. Chans handlar om hur många upprepningar något har och/eller hur stort antal något är. Det finns direkta sett att räkna ut allt som händer(och kommer hända) och man tar med alla faktorer som ligger bakom resultatet/effekten du kan uppleva eller se. Men detta har inte gjorts i en stor skala då bara en helt vardaglig situation har fler faktorer bakom sig än vad vi kan förstå. Så att räkna ut vad som ska hända är möjligt i teorin men inte än sålänge i praktiken. Men om man ser på en mindre skala kan man ju säga så här: Om man tar 23 slumpmässigt utvalda personer i ett rum så är chansen större att två utav dem fyller år på samma datum i samma månad än att de inte gör det. Även om det är ca:365 olika dagar att fylla år på.

Att balans finns handlar snarare om evolution än något annat, att djur äter mindre djur är ju helt logiskt då det är lättare att döda ett mindre än ett större sådant. Här handlar det om en långsam process där nödvändigheter och behov för överlevnad har tillgodosets av en systematisk kap mot död och utrotning. Evolution är bara en samling av små och stora chanser helt enkelt. Det här att ödet skapar balans i universum, men alla supernovor och utrotade djur då? Det finns en massor av exempel där olika form av system har kollapsat eller "tippat över". Men samma sak där, om vi tar antalet solsystem det finns så är chansen 100% att stjärnan i någon av dem kollapsar, men att det gör det i ett specifikt förbestämt solsystem gör chansen mindre men den är fortfarande lika stor som att det skulle hända i något annat solsystem. Men vad folk ofta glömmer är att just att det att chansen ofta är 100% eller väldigt hög att något specifikt ska inträffa. Ett annan exempel som du säkert hört är att om man slumpmässigt trycker på tangenter på ett keyboard eller liknande så är chansen 100% att det till slut stavar ut hela Biblen eller vilken text som helst.

Så tror att ett mer passande ord för det du beskriver skulle vara just chans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in