2011-04-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Hur vet du det?
Bara att läsa Bibeln.

"Så älskade Gud världen, att han offrade sin ende son, för att var och en som tror på Honom, inte ska gå förlorad, utan ha evigt liv". (Joh. 3:16)

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer". (Upp.21:1)

"Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta". (Upp. 21:4).

"Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar ska jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten". (Upp.21:6).
Citera
2011-04-06, 11:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Bara att läsa Bibeln.

"Så älskade Gud världen, att han offrade sin ende son, för att var och en som tror på Honom, inte ska gå förlorad, utan ha evigt liv". (Joh. 3:16)

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer". (Upp.21:1)

"Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta". (Upp. 21:4).

"Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar ska jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten". (Upp.21:6).

Nej, det är inte bara att läsa bibeln. Först måste man vara så desperat att man tror på vad som helst som kan skydda en mot smärta motgångar och död. Bibeln är en mental snuttefilt för människor som inte kan stå på egna ben.
Citera
2011-04-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, det är inte bara att läsa bibeln. Först måste man vara så desperat att man tror på vad som helst som kan skydda en mot smärta motgångar och död. Bibeln är en mental snuttefilt för människor som inte kan stå på egna ben.
Ok man tror vad man vill naturligtvis. Bibeln säger att den som söker Gud är en förståndig människa, medan dom ogudaktiga kallas dårar.
Citera
2011-04-06, 11:36
Medlem
attack är bästa försvar, kan man också säga.
Citera
2011-04-06, 11:52
Medlem
kmers avatar
Citat:
Bara att läsa Bibeln.

Men det finns ju en massa böcker där det står en massa saker. Det finns ingenting som talar för att det som står i bibeln skulle vara sannare än det som står i vilken annan bok som helst.
Citera
2011-04-06, 12:36
Medlem
Citat:
Men det finns ju en massa böcker där det står en massa saker. Det finns ingenting som talar för att det som står i bibeln skulle vara sannare än det som står i vilken annan bok som helst.

Det har med ditt hjärta att göra om du vill/kan underordna dig.
Om du kan se det fina i det skapade och uppskatta de.
Citera
2011-04-06, 13:21
Medlem
Citat:
Om man vill ha bevis för Bibelns auktoritet tycker jag att det starkaste är Israels existens. I Bibeln kan man läsa att judarna skulle skingras åt jordens alla väderstreck pga sin synd, vilket skedde år 70 e kr.

Men Bibeln säger också att judarna ska komma tillbaka till sitt land igen i den yttersta tiden. 1948 utropades staten Israel.

Under de 1900 år som gått sedan förskingringen har ingen trott att det skulle vara möjligt för judarna att komma tillbaka till sitt land. Nu är dom där.

Detta är, tycker jag, det starkaste beviset i vår tid för Bibelns tillförlitlighet som Guds Ord.
Citera
2011-04-06, 13:24
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det har med ditt hjärta att göra om du vill/kan underordna dig.
Om du kan se det fina i det skapade och uppskatta de.
Alltså... jag har inga problem att se det fantastiska i världen. Det jag har problem med är påståendet att det är medvetet skapat. Detta är en så fantasilös, banal och meningslös ickeförklaring att jag blir alldeles matt när jag tänker på att det finns människor som faktiskt nöjer sig med den. Bristen på nyfikenhet och avsaknaden av förundran inför verkligheten är så monumental hos människor som du att jag får svindel när jag försöker föreställa mig det tomma gap som finns inom dig.

Men jag hoppas att du vågar öppna ögonen någon gång.
Citera
2011-04-06, 13:27
Medlem
kmers avatar
Citat:
Under de 1900 år som gått sedan förskingringen har ingen trott att det skulle vara möjligt för judarna att komma tillbaka till sitt land. Nu är dom där.
Fast... det där är ju inte riktigt sant eftersom det bodde en massa judar där före 1948 också, och det judiska folket är fortfarande spritt över världen... Så... nej.
Citera
2011-04-06, 13:33
Medlem
Citat:
Alltså... jag har inga problem att se det fantastiska i världen. Det jag har problem med är påståendet att det är medvetet skapat. Detta är en så fantasilös, banal och meningslös ickeförklaring att jag blir alldeles matt när jag tänker på att det finns människor som faktiskt nöjer sig med den. Bristen på nyfikenhet och avsaknaden av förundran inför verkligheten är så monumental hos människor som du att jag får svindel när jag försöker föreställa mig det tomma gap som finns inom dig.

Men jag hoppas att du vågar öppna ögonen någon gång.

Har varit renodlad ateist ock hatade religionenförr

Religionen avskyr jag ännu, den falska delen.
Citera
2011-04-06, 13:36
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Har varit renodlad ateist ock hatade religionenförr

Religionen avskyr jag ännu, den falska delen.
Och... vad har det med mitt inlägg att göra? Kan du inte försöka lära dig att diskutera sakligt - det finns säkert någon kurs man kan gå.
Citera
2011-04-06, 13:38
Medlem
Citat:
Fast... det där är ju inte riktigt sant eftersom det bodde en massa judar där före 1948 också, och det judiska folket är fortfarande spritt över världen... Så... nej.
Det är riktigt, men många var dom inte, och det fanns ingen israelisk stat. Den utropades 1948. Inflyttningen av judar från hela världen pågår fortfarande och kommer att ta tid. Och det kommer nog också att finnas judar som vill vara kvar i sina hemländer, men som tycker att det känns som en trygghet att Israel finns om förföljelser skulle bryta ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in