Citat:
Ursprungligen postat av
RulleGoesBananas
Jag skulle vilja fråga lite. Jag har följt den här tråden ett bra tag och läst igenom större delen av den med stort intresse, samt försökt sätta mig in i lite rapporter från både alarmister och skeptiker för att försöka väga dessa mot varandra.
Man hör ju ofta via media och politiker att isarna smälter i allt snabbare takt osv, och att Arktis istäcke har minskat med 40%. Samtidigt hör man från andra håll att de senaste vintrarna vid polerna (främst Arktis) varit rekordkalla och att havsisarna växer och Antarktis är större än vad man nånsin tidigare mätt upp (enligt NASA tror jag det var). Hur rimmar det med att isen minskat med 40%? När man pratar om en 40 procentig minskning, sätter man då markören redan vid Lilla istiden och mäter fram tills idag, eller hur annars lyckas man komma fram till den höga siffran? Hur ser det ut i övrigt, minskar eller ökar den globala mängden is?
Sedan har jag en fråga till gällande havsnivåökningen. Hur mycket har den egentligen ökat (på global skala)? Ökar den fortfarande? Kan man med på ett vetenskapligt sätt prognosticera utvecklingen framåt?
Gällande avsmältning av havsisarna är det främst Arktis som brukar nämnas, där är nedgången sedan satellitmätningarna startade otvivelaktig,
http://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/, även om det inte betyder att det kommer att bli mindre varje år kommer att bli mindre is än föregående år. En 40%ig nedgång jmf med 50-60talet stämmer nog om vi ser till den hittills lägsta noteringen 2012, men någonstans runt 25% är nog mer "normalt". Att vintertemperaturerna vid Arktis i medel varit låga under senare år stämmer inte,
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php, att det kan ha uppmätts tillfälligt låga temperaturer är en helt annan sak.
För Antarktis havsis är det betydligt svårare att se någon trend, vi har haft ett par år med stor utbredning av havsis under den antarktiska vintern men variationerna är mycket mindre. Anledning till att det inte ser likadant ut i norr och syd är att förutsättningarna är mycket olika. Vid Arktis har vi en polaris över öppet vatten, med omslutande landmassor, vid Antarktis är förhållanden det omvända, en central landmassa omgiven av öppet hav. Det finns satellitmätningar som visar att landisen på Antarktis tappar stora mängder massa, det beror dock inte på att landisen smälter på grund av höga lufttemperaturer över land, dessa är i princip alltid långt under noll, utan att isen vid kanterna smälter vid kontakt med det (relativt) varma havet. Gällande den svagt ökade mängden havsis beror den i sin tur inte som det verkar på lägre temperaturer, flera studier visar att temperaturen stigit även där, utan det är andra faktorer som spelar in.
Vad gäller havsnivåer så anger NASA baserat på satellit och nivåmätare en genomsnittliga årlig höjning under senare tid till 3.7mm.
https://climate.nasa.gov/vital-signs/sea-level/ Att göra en prognos för framtiden är givetvis något som man försöker, men finns betydande osäkerheter och det hänger givetvis ihop med hur utvecklingen av andra faktorer fortskrider.