Citat:
Inte heller jag kan förklara det där med proxydata i detalj, men däremot har jag en högst relevant fråga till dig: du skriver uttryckligen att "hela teorin om mänsklig uppvärmning bygger på att den senaste uppvärmningen är onormal ur ett historiskt perspektiv", menar du verkligen med detta att hela teorin om AGW står och faller på jämförelser med historisk data? I så fall ägnar du dig ju åt hårklyverier, eftersom det finns en hel del andra, oberoende grejer som talar för AGW och emot att den temperaturökningen vi har observerat de senaste 150 åren orsakas av t.ex. solen, bland annat att övre delen av atmosfären kylts ner medan den undre delen värmts upp, vilket är precis vad som förutspås av teoribygget kring AGW.
Ja, jag menar att teorin om AGW står och faller med huruvida dagens uppvärmning är onormal ur ett historiskt perspektiv. Koldioxiden måste ju isoleras som variabel, och klimatmodellerna håller ju cykliska klimtförändringar och solens variationer nästan som konstanter. Om det visar sig att det var betydligt varmare på medeltiden, då det växte vindruvor i Sverige, fungerar det inte att säga att cykliska klimatvariationer inte har en särskilt stor effekt på vårt klimat. Så frågan kvarstår: varför blev det varmare pga av helt andra faktorer då, men bara pga koldioxid nu? (den enda bortförklaringen som IPCC har för tillfället är att lirka in några vulkanutbrott i modellerna för att kompensera för uppvärmning som "borde ha skett". På så sätt får de en fin kurva under 1900-talets andra hälft)
Citat:
Menar du att beviset är cirkulärt? Jag ser inte riktigt hur det är det, kan du utveckla det litet?
Precis. Jag menar att beviset är cikulärt inom ramen för jordens klimat. Jag är medveten om att växthuseffekten är kemiskt bevisad sedan 1800-talet, men det behöver inte betyda att jorden fungerar som laboratoriet. Precis som klimatforskarna alltid säger måste man studera klimatet över långa tidsperioder. För att komma fram till vad som är naturligt och vad som är onaturligt måste man ju studera klimatet under ett intervall då dessa onaturliga faktorer inte fanns. Precis som jag sa ovan så måste man isolera koldioxiden som variabel.
Men det forskarna har gjort är att de har bestämt sig för att en viss mängd historisk koldioxid leder till en viss historisk temperatur, och då undersöker man ju inte alls huruvida koldioxidutsläpp påverkar klimatet. Man har alltså bestämt sig för att koldioxiden kraftigt påverkar klimatet redan från början. När dessa mätresultat från isborrkärnor sedan används för att bevisa mänsklig påverkan på klimatet genom koldioxidutsläpp, då är det ett cirkulärt argument. Forskarna som producerar kärnorna ska inte nödvändigtvis klandras, men de som använder koldioxiden som finns i kärnorna som bevis för mänsklig påverkan har fel.
Alltså, isborrkärnor eller trädringar (som jag skrev om tidigare) kan inte användas för att bevisa att den medeltida varmperioden eller andra varmperioder inte existerade. Existensen av dessa varmperioder motbevisar klimatmodellerna som de är kontruerade idag, åtminstone så som jag förstår dem.
Jag har försökt att hitta mer information om exakt hur historiska temperaturer skapas i modellerna, men jag vill veta mer, och det var därför jag ställde frågorna på detta forum. Än så länge har ingen kunnat förklara hur historiska temperaturkurvor skapas, och det gör mig väldigt fundersam när det gäller hur folk kan tro på en teori som de inte förstår.