Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-04, 20:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Är nog väldigt gott med grönpeppar också. Jag har också en hare i frysen som väntar på att bli något. Är lite inne på italiensk recept där den rullas ihop med örter, harlever och harhjärta och bakas superlänge under ösning.
Trevligt att höra att du hittar rätt i den kulinariska matgudspantheonen lol.
Här är två suveränt goda recept som kanske kan ge dig inspiration?
http://www.foodnetwork.com/recipes/mario-batali/rabbit-armando-recipe.html
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/778657/rabbit-cacciatore

Gillar jägarharen cacciatore den är god, men det finns iofs inget italienskt jag inte gillar så jag får väl räknas som "lite" partisk lol .
Citera
2014-10-05, 04:36
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Jag brukar karamellisera lök i teflonpannan med smör/olja men sällan med goda resultat. Men ex. igår gjorde jag en indisk rätt då jag karamelliserade lök i en kastrull av rostfritt stål istället, och det gick utan problem.

Är det teflonpannans fel att jag misslyckas att karamellisera löken eller ligger det hos kocken (mig dvs)? Kan det vara så att jag har för lite smör eller olja? (Tycker jag använder ganska rikligt) Känns som det lättare bränner fast i teflonpannan.

Gjutjärn eller alla tjocka redskap har en förlåtande egenskap, har inte testat med teflon men det kanske är så att kontakten inte blir tillräcklig. Den kokar mer än den bryns.

Märkligt att det bränner fast i en teflonpanna dock, jag har teflonminne och ingenting fastnar
Citera
2014-10-05, 04:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Gjutjärn har en förlåtande egenskap, har inte testat med teflon men det kanske är så att kontakten inte blir tillräcklig. Den kokar mer än den bryns.

Märkligt att det bränner fast i en teflonpanna dock, jag har teflonminne och ingenting fastnar

Han har väl skrubbat den med diskmedel och kört den i tvättmaskinen.
Citera
2014-10-05, 04:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvnedgro

Mjo, men teflonet borde överleva det tycker jag. Bara man inte brännt bort det.

EDIT: OK, swinto+teflonpanna = inte bra.
Citera
2014-10-05, 04:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mjo, men teflonet borde överleva det tycker jag. Bara man inte brännt bort det.

EDIT: OK, swinto+teflonpanna = inte bra.

Jag har fått begrava min teflonpanna av den anledningen, men den höll med i något halvår i alla fall.

Nej, svinto är då ingen bra lösning, men det stoppar inte mig när man fräst på lite chillisås i pannan och inte orkat diska samma dag.
Citera
2014-10-05, 06:42
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Jag har fått begrava min teflonpanna av den anledningen, men den höll med i något halvår i alla fall.

Nej, svinto är då ingen bra lösning, men det stoppar inte mig när man fräst på lite chillisås i pannan och inte orkat diska samma dag.
Diska direkt. Eftervärmen på plattan är perfekt samt att det inte hunnit fastna som satan ännu.
Citera
2014-10-05, 10:31
Medlem
Citat:

Diskmedel ja, men det ska väl inte vara några problem?

Är väl skitkvalité på pannan kanske.
Citera
2014-10-05, 11:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Diskmedel ja, men det ska väl inte vara några problem?

Är väl skitkvalité på pannan kanske.

Varmatten och kanske lite diskmedel är OK på en teflon, men inte 6an av 6 möjliga tom, då släpper plasten. Har du nåt i (fullt) så ska det mycket till innan du bränner fanstyget.

Nåt med vatten i och så det täcker botten så kommer du aldrig över 100°C teoretiskt sett i alla fall.
Citera
2014-10-05, 14:07
Medlem
Bylines avatar
Är baksugen, men min höft jävlas med mig så jag tar mig inte ut för att handla.
Har kollar igenom mitt kylskåp och skafferi, och ser att jag kan baka briocher, något jag aldrig testat förut (vad jag kan minnas åtminstone).
Hursomhelst ser jag att en äkta briochdeg skall kalljäsas över natten, men det har jag ingen lust med, jag vill ha mumsigt bröd till eftermiddagsteét. Är det någon med erfarenhet som har testat att kalljäsa med kall degvätska i enbart kanske 90 minuter-2 timmar men då i rumstemperatur istället?
Citera
2014-10-05, 14:41
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har funderat en längre tid på att köpa en hel makrill i fiskdisken. Skär de i disken bort huvudet och sånt så att man slipper göra det själv? Sen är frågan hur tillagar man en hel makrill?
Citera
2014-10-05, 15:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har funderat en längre tid på att köpa en hel makrill i fiskdisken. Skär de i disken bort huvudet och sånt så att man slipper göra det själv? Sen är frågan hur tillagar man en hel makrill?
Ber man snällt så brukar de rensa (och även filéa och eller byxa fisken åt en). Kom ihåg att be om huvud och fiskben i en påse så du kan använda dem för en soppa, buljong eller liknande. De kan ju frysas in om du inte har behov just nu. Jag är själv ingen större älskare av makrill dock och äter det mycket sällan. Enda gången jag tycker den är god, är om jag får den pinfärsk och med knaperstekt skinn i smör.

Har nu satt min briochdeg. 3 ekologiska ägg, 2 hg ekologiskt smör, 9 dl Änglamarks vetemjöl och 1½ dl gräddmjölk är det i den här lilla rackaren. Skall bli spännande att se om den orkar resa sig... http://i.imgur.com/Jjif9MS.jpg
Citera
2014-10-05, 15:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Har nu satt min briochdeg. 3 ekologiska ägg, 2 hg ekologiskt smör, 9 dl Änglamarks vetemjöl och 1½ dl gräddmjölk är det i den här lilla rackaren. Skall bli spännande att se om den orkar resa sig... http://i.imgur.com/Jjif9MS.jpg

Hoppas den vaknar, vet man inte så är ju ett bra sätt att testa - vilket du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in